Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en kenyansk vän som jag lärde känna 2007 och som jag har lite kontakt med fortfarande i perioder. Han berättade för några dagar sedan att Corona inte är stort hos dom och inget som dom oroar sig för. Han bor i ett av Nairobis slumområden dvs ett av världens värsta slumområden och jag ber av hela mitt hjärta att Coronaviruset inte ska komma till dom. Med dom förutsättningarna dom har är det läskigt att tänka hur en smittspridning kommer gå. Dessutom lever en familj på upp till 10 personer i många fall på en dollar om dagen utan rätt till fri sjukvård. Har sett hur han bodde när han ansåg sig leva lyxigt när han bodde på en skola som han fick betald av en kvinna från Sverige, deras barack såg ut som dom man ser i dokumentärer om koncentrationsläger.

Är det värmen i Kenya som skyddar dom eller att turisterna är ganska koncentrerade till speciella områden och att det finns så många olika folkgrupper som bor på långt avstånd mellan varandra eller en blandning?

Edit, folk bor ju visserligen tätt på landet också och det är alltid folk ute och går men jag tänker att dom ändå håller sig inom sina områden och det är få kenyaner som reser utomlands
 
Nej, vid minsta symtom ska man stanna hemma och inte träffa andra men behöver du gå ut så andas genom näsan, håll avstånd!
Tror du att de fallen som vi inledningsvis hade och som togs in på sjukhus/sattes i karantän fick vara ute om de bara andades genom näsan och höll avstånd? Sjuka måste isoleras och inte vara ute i samhället. Annars får vi samhällsspridning. Vilket vi fått när det inte längre gick att övervaka varje isolering. Men nu är det ju av vikt, för att inte öka spridningen, att varje sjuk tar sitt ansvar och inte är ute bland allmänheten när man är sjuk. De ska hålla sig inne och mat, om det behövs, lämnas utanför dörren.
 
Jag tänker mer att går man ut med att man ska hålla "tal till nationen" hade jag ändå förväntat mig ngn form av nyhet. Alternativt flaggor som blåser i vinden, stråkmusik och typ något pompöst i stil med "I had a dream..." inte "*mummel* kämpa på Sverige"

Men snälla, vi är svenskar! Hade han kommit med något sådant hade vi dött av chocken :rofl:

Edit: Sedan anser jag iofs att ingen av nuvarande partiledare är vettiga statsministerkandidater.
 
Är väl klart som fan att vissa tex vårdpersonal måste jobba. Finns alltid folk som inte kan jobba hemifrån. Drar de ner alla turer svinmycket så är det väl klart som fan att det blir trångt. Vissa bussar avgår var 30-minut som tidigare gick var 5:e minut. Plus att de bytt från dubbelbussar till korta bussar.

Bytet till kortbussar var verkligen märkligt. Jag undrar hur de kom fram till att det var en bra idé.
 
Är inte i Stockholm men det verkar vara bussarna och inte pendeln eller t-banan som är överfull? Läste någonstans att de har 20% busschaufförer sjukskrivna just pga corona så att antalet bussar är färre är kanske inte så konstigt men att de valt enkelbussar är mystiskt.
 
Tror du att de fallen som vi inledningsvis hade och som togs in på sjukhus/sattes i karantän fick vara ute om de bara andades genom näsan och höll avstånd? Sjuka måste isoleras och inte vara ute i samhället. Annars får vi samhällsspridning. Vilket vi fått när det inte längre gick att övervaka varje isolering. Men nu är det ju av vikt, för att inte öka spridningen, att varje sjuk tar sitt ansvar och inte är ute bland allmänheten när man är sjuk. De ska hålla sig inne och mat, om det behövs, lämnas utanför dörren.

Samtidigt finns det ju situationer där det i princip inte är praktiskt möjligt, som vid väldigt långvariga men lindriga symptom till exempel. En mild hosta kan ju hålla i sig i veckor och att inte gå utan dörren för vare sig frisk luft eller motion i tre veckor eller mer utan att en egentligen är sjuk skulle i alla fall göra mig helt vansinnig. På riktigt. Vid skötsel av husdjur är det ju inte heller säkert att det finns något alternativ.
Särskilt när det inte är säkerställt att det faktiskt är corona en har.
 
Jag ser det som tre läger.

Ett som gräver ner huvudet i sanden och låtsas som corona inte finns

Ett som ser verkligheten i vitögat och gör vad de kan för att bidra

Och så ett mindre läger med hysteriska reaktioner som att hamstra toapapper och att tolka varje tal, intervju och fakta så sensationellt och negativt som möjligt, och är det inte negatvit nog så skarvar man.
EXAKT min känsla.
 
Virus smittar inte via ytor har jag läst på alla tillförlitliga källor men ser ju till att tvätta händerna jätte noga iaf. Så bara jag inte träffar någon i trappuppgången vilket går att undvika till 100% då jag har ca 4 steg till dörren så sprider jag ju inget vidare. På promenaden håller jag mig på ett rejält avstånd, dit jag går tar det mellan 1 och 3 minuter beroende på vilken gräsplätt jag går till och det är lätt att undvika människor.

Jag var osäker på vad som gäller och väldigt orolig och frågade här, googlade alla tänkbara varianter av vad som gäller med vad man får och inte får göra. Läst på 113 13 och FHM och sökte tillförlitliga källor. Direktiven är på vissa ställen vaga eller tar inte upp hur man ska agera i sådana här fall förutom några som skrev att man får gå ut med sina hundar. Känner att jag verkligen sökt fakta och agerar så försiktigt jag kan.

Jag har inte så många val heller, dom enda jag kan be om hjälp som är hemma om dagarna är mormor och morfar och det kommer jag behöva göra i krisfallet att jag inte kan ta mig ut alls med hundarna men det känns inte bra när dom ju är i en riskgrupp. Det enda alternativet vi kommit fram till är att träffas utomhus och lämna av och hämta hundarna. Men då är jag ju närmare andra människor än om jag går ensam på en gräsplätt. Alternativet är att mamma lämnar av hundarna där men hon kan ju också bära på smittan och man ska ju inte besöka äldre. Ett dilemma det här.
 
Tror du att de fallen som vi inledningsvis hade och som togs in på sjukhus/sattes i karantän fick vara ute om de bara andades genom näsan och höll avstånd? Sjuka måste isoleras och inte vara ute i samhället. Annars får vi samhällsspridning. Vilket vi fått när det inte längre gick att övervaka varje isolering. Men nu är det ju av vikt, för att inte öka spridningen, att varje sjuk tar sitt ansvar och inte är ute bland allmänheten när man är sjuk. De ska hålla sig inne och mat, om det behövs, lämnas utanför dörren.

Du blandar ihop det. Folk som BEKRÄFTAT har Corona ska inte gå genom trapphuset. osv, utan hålla sig totalt isolerade. övriga fall gäller handtvätt och avstånd till folk. Dvs inte gå och handla eller vistas bland folk. Det finns inget sånt direktiv från FHM som du uttrycker.
 
Är inte i Stockholm men det verkar vara bussarna och inte pendeln eller t-banan som är överfull? Läste någonstans att de har 20% busschaufförer sjukskrivna just pga corona så att antalet bussar är färre är kanske inte så konstigt men att de valt enkelbussar är mystiskt.

Yes verkar vara bussarna. Alltså folk är mkt upprörda och misstror SL att det verkligen är anledningen. Verkar märkligt att corona slår så hårt mot SL och så plötsligt såhär måndag morgon. Busschaufförerna har ju också suttit skyddade pga avspärrningar...? Med tanke på SL-s tidigare stories är det nog många som antar att det helt enkelt handlar om cash...

Sen tror jag att folk reagerar på att de står som packade sillar i överfulla bussar medan SLs information rullar med uppmaningen "hjälp till att hindra smittspridningen, håll avståndet". Det är nog det som också får folk att tappa det.. Hade kanske varit läge att släcka ner den infon :p
 
Du blandar ihop det. Folk som BEKRÄFTAT har Corona ska inte gå genom trapphuset. osv, utan hålla sig totalt isolerade. övriga fall gäller handtvätt och avstånd till folk. Dvs inte gå och handla eller vistas bland folk. Det finns inget sånt direktiv från FHM som du uttrycker.
Ja jag har alla symtom på Corona men inget prov är ju taget så det går inte att bekräfta eller veta fullt ut.
 
Du blandar ihop det. Folk som BEKRÄFTAT har Corona ska inte gå genom trapphuset. I utan hålla sig totalt isolerade. övriga fall gäller handtvätt och avstånd till folk. Dvs inte gå och handla eller vistas bland folk. Det finns inget sånt direktiv från FHM som du uttrycker.

Frågan är hur man ska få Covid-19 bekräftat idag då man bara testar vid svårare symptom? Har man blivit så svårt sjukt kan man lika gärna bli inlagd och då löser sig karantänen den vägen. Har man alla symtom på Covid-19 bör man förhålla sig som om man har det bekräftat, det är så jag har uppfattat FHM. Allt bygger nu på eget ansvar. Givetvis kommer det finnas de med misstänkt Covid-19 som måste lämna sin bostad av en eller annan orsak, men helst inte om det går att undvika.
 
Yes verkar vara bussarna. Alltså folk är mkt upprörda och misstror SL att det verkligen är anledningen. Verkar märkligt att corona slår så hårt mot SL och så plötsligt såhär måndag morgon. Busschaufförerna har ju också suttit skyddade pga avspärrningar...? Med tanke på SL-s tidigare stories är det nog många som antar att det helt enkelt handlar om cash...

Sen tror jag att folk reagerar på att de står som packade sillar i överfulla bussar medan SLs information rullar med uppmaningen "hjälp till att hindra smittspridningen, håll avståndet". Det är nog det som också får folk att tappa det.. Hade kanske varit läge att släcka ner den infon :p

Tja det är verkligheten när lokaltrafiken drivs av privata vinstdrivande företag. Antagligen räknade leverantören fel och antog att det inte skulle vara lika många pendlare som det idag och ville inte stå med överkapacitet. IMO.
 
Frågan är hur man ska få Covid-19 bekräftat idag då man bara testar vid svårare symptom? Har man blivit så svårt sjukt kan man lika gärna bli inlagd och då löser sig karantänen den vägen. Har man alla symtom på Covid-19 bör man förhålla sig som om man har det bekräftat, det är så jag har uppfattat FHM. Allt bygger nu på eget ansvar. Givetvis kommer det finnas de med misstänkt Covid-19 som måste lämna sin bostad av en eller annan orsak, men helst inte om det går att undvika.
Jag håller med om att det bästa är att hålla sig helt isolerad och har gjort det i 11 dagar nu och som du säger finns det vissa orsaker som inte går att undvika. Att gå ut med hundarna är ju tyvärr inget jag kan strunta i. Förra veckan var mina föräldrar hemma med milda symtom så dom var friskast av oss alla och kunde hjälpa till men idag är dom tillbaka på jobbet. Jag förstår inte hur vi ska lösa det här på annat vis än nu. Iaktar stor försiktighet, hörde städerskan när vi hade tänkt gå ut men väntade tills hon gått. Höll mig på 5-10 meters avstånd till alla förutom en som det var typ 2-3 meter emellan och då höll jag andan. Nåja, jag tänker att jag inte orkar debattera mer.
 
Jag håller med om att det bästa är att hålla sig helt isolerad och har gjort det i 11 dagar nu och som du säger finns det vissa orsaker som inte går att undvika. Att gå ut med hundarna är ju tyvärr inget jag kan strunta i. Förra veckan var mina föräldrar hemma med milda symtom så dom var friskast av oss alla och kunde hjälpa till men idag är dom tillbaka på jobbet. Jag förstår inte hur vi ska lösa det här på annat vis än nu. Iaktar stor försiktighet, hörde städerskan när vi hade tänkt gå ut men väntade tills hon gått. Höll mig på 5-10 meters avstånd till alla förutom en som det var typ 2-3 meter emellan och då höll jag andan. Nåja, jag tänker att jag inte orkar debattera mer.

Förstår att det är svårt. Jag tycker du verkar väldigt eftertänksam och att du gör vad du kan. :)
 
Hur tänker ni gällande att vaccinera sig mot influensa och lunginflammation utifrån läget nu?
Jag visste inte ens att det fanns vaccin mot (samlingsbebämningen) lunginflammation .
Apoteket här erbjuder nu dropin. 200 kr för influensa och 850 riksdaler för lunginflammation.
Jag kan inget om detta, men OM det nu är så att vaccinera mot ”vanlig” lunginflammation kan hjälpa tex de äldre lite extra (dvs inte från att få Corona, men från att bli sämre än nödvändigt av annan luftvägssjukdom - vore det inte läge då att dumpa priset ? Eller tänker jag helt tokigt nu?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 391
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 250
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp