Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast att gå och handla måste ju vara en större risk än ett trapphus om man är rädd för corona.

Släpper det sen men med trapphuset är ingen fara här, bor längst ner, ser i nyckelhålet trappan till höger och om någon kommer och lyssnar först innan jag går ut och ser rakt fram i trapphuset och fram ut genom porten (mycket fönsteryta på dörren). När jag gick till VC höll jag noga koll och stängde dörren om jag hörde någon från en våning ovanför komma. Spritar eller tvättar händerna innan jag går ut också så klart.
 
Diskussionen blandas här. Jag tycker det är helt självklart att en med (så gott som) konstaterad smitta måste hålla sig oerhört isolerad fram tills den är frisk igen. Man ska def INTE då vara ute och gå i några trapphus, ta i några handtag eller vara i närheten av en enda människa som inte har skyddsutrustning. Att ge samma råd som gäller för friska människor som pga läget ska vidta försiktighetsåtgärder, blir ju helt galet. De råden är som sagt för de som är friska. Vid symptom och vid konstaterad sjukdom ska man givetvis vara isolerad tills man är frisk. Enda undantaget är om man bor enskilt och ingen annan blir drabbad.

@Lillefrun @mackan mfl
 
Vi som bor i lägenhet kan ju möta folk i trappan/ hissen. Ute är det ju inget problem.
Andas genom näsan och håll avstånd vid avsatserna vid passage isf, känns som många gör det till större problem än det behöver vara.

"Professor Agnes Wolds kommentar:

– Vanliga munskydd är till för att användas på operationer. De filtrerar inte luften. I stället för att köpa verkningslösa munskydd av papper kan du därför gärna stänga munnen och andas genom näsan om du måste till affären eller om det av någon anledning inte går att på bussen hålla 1,5 meters avstånd till andra. Att andas genom näsan är naturens eget reningsfilter. Håll avstånd i köer så att det är en rejäl lucka till framförvarande."
 
1514246F-44F6-4100-AD35-F6805235DE1B.png

De länder som lyckats plana ut kurvan är de som tidigare haft SARS/MERS och därmed erfarenhet av liknande situation, spårning av smitta, tidig social distansering.

källa: https://www.ft.com/coronavirus-latest
 
Senast ändrad:
Andas genom näsan och håll avstånd vid avsatserna vid passage isf, känns som många gör det till större problem än det behöver vara.

"Professor Agnes Wolds kommentar:

– Vanliga munskydd är till för att användas på operationer. De filtrerar inte luften. I stället för att köpa verkningslösa munskydd av papper kan du därför gärna stänga munnen och andas genom näsan om du måste till affären eller om det av någon anledning inte går att på bussen hålla 1,5 meters avstånd till andra. Att andas genom näsan är naturens eget reningsfilter. Håll avstånd i köer så att det är en rejäl lucka till framförvarande."
Men viktigt att poängtera här att det handlar om när man är frisk. Vid minsta symptom ska man stanna hemma och inte vara ute bland folk.
 
Såg också något om att det inte exploderat så illa som man befarat i Stockholm. (även om det ändå går uppåt, men det hade varit magi om det inte varit så)
Och det tyder ju på att vi gör något rätt.
Duktiga alla vi, fortsätt så :bow:
Håller med, det ser förhållandevis stabilt ut. Sjukdomsutvecklingen har inte varit i närheten av den det varit på en del andra håll. Det är fler länder som verkar klara det okej dock.
Visa bifogad fil 47442
De länder som lyckats plana ut kurvan är de som tidigare haft SARS/MERS och därmed erfarenhet av liknande situation, spårning av smitta, tidig social distansering.

källa: https://www.ft.com/coronavirus-latest
Intressant bild, men svagheten är att den verkar gå på antalet rapporterade fall så ju mer man testar dess sämre ligger man till (om nu landet har fall). Testar man få har man en bra kurva.
 
Håller med, det ser förhållandevis stabilt ut. Sjukdomsutvecklingen har inte varit i närheten av den det varit på en del andra håll. Det är fler länder som verkar klara det okej dock.

Intressant bild, men svagheten är att den verkar gå på antalet rapporterade fall så ju mer man testar dess sämre ligger man till (om nu landet har fall). Testar man få har man en bra kurva.
Och testar man tillräckligt många planar ju kurvan oxå ut 🙄 Ev kan kurvorna ändå ge en rätt positiv indikation på att även värme hjälper.
 
Fast det där stämmer ju inte? Kina hade ju flest fall av SARS och jag tror inte Japan var drabbat av varken SARS eller MERS?

Både SARS och Covid-19 kommer ju ursprungligen från Kina och klar nackdel att vara först ut tänker jag.

Utifrån SARS hade Taiwan varit intressant att se.

Grafen har många svagheter men hur man än vrider och vänder på det så tycks Sydkorea ha en fruktbar strategi. Något som antagligen kan förklaras på många sätt; erfarenheter av SARS, kollektivism och annat.
 
Vad för nytt hade du velat höra? Jag tror att de flesta ledare i västvärlden uttrycker sig ungefär likadant. :)

Jag tänker mer att går man ut med att man ska hålla "tal till nationen" hade jag ändå förväntat mig ngn form av nyhet. Alternativt flaggor som blåser i vinden, stråkmusik och typ något pompöst i stil med "I had a dream..." inte "*mummel* kämpa på Sverige"
 
Fast det där stämmer ju inte? Kina hade ju flest fall av SARS och jag tror inte Japan var drabbat av varken SARS eller MERS?
Kina får nog antas sticka ut ur statistiken då de mörkade det hela till en början.
Jag trodde Japan hade MERS också? Läste att de haft en beredskap/protokoll sedan MERS, tror det var i samma källa.
 
Intressant bild, men svagheten är att den verkar gå på antalet rapporterade fall så ju mer man testar dess sämre ligger man till (om nu landet har fall). Testar man få har man en bra kurva.
Sant, här är kurvan baserat på konstaterade dödsfall istället.
17A211D7-3906-437E-9489-F593FC481A07.png
 
Kina får nog antas sticka ut ur statistiken då de mörkade det hela till en början.
Jag trodde Japan hade MERS också? Läste att de haft en beredskap/protokoll sedan MERS, tror det var i samma källa.

Kina mörkade ju till en början både SARS och detta coronavirus. Att mörka är ingen bra strategi, det får Kina stå som exempel för.
 
Både SARS och Covid-19 kommer ju ursprungligen från Kina och klar nackdel att vara först ut tänker jag.

Utifrån SARS hade Taiwan varit intressant att se.

Grafen har många svagheter men hur man än vrider och vänder på det så tycks Sydkorea ha en fruktbar strategi. Något som antagligen kan förklaras på många sätt; erfarenheter av SARS, kollektivism och annat.
Taiwan ligger antagligen utanför den kurvan, men samtidigt hindras de väl rapportera till WHO av ett visst annat land? Litar inte riktigt på de siffror som kommer ut därifrån.
 
Alltså SL. Kanske sämst någonsin. Såhär i corona-tider drar de nu idag kraftigt ner sina linjer. De kör typ 30 min trafik och folk vittnar om att de står som packade sillar i överfulla bussar. Samtidigt skriver SL glättigt på sina digitala skyltar "tänk på att hålla avståndet för att minska smittspridningen".
VAD I HELVETE? Hoppas att SL skäms rejält nu...
För att köra ett klassiskt citat: "Vad fan får jag för pengarna!?". Svaret är nog: CORONA.
 
Alltså SL. Kanske sämst någonsin. Såhär i corona-tider drar de nu idag kraftigt ner sina linjer. De kör typ 30 min trafik och folk vittnar om att de står som packade sillar i överfulla bussar. Samtidigt skriver SL glättigt på sina digitala skyltar "tänk på att hålla avståndet för att minska smittspridningen".
VAD I HELVETE? Hoppas att SL skäms rejält nu...
Varför ska de skämmas?
De trodde folk skulle stanna hemma 🤷🏻‍♀️
 
Varför ska de skämmas?
De trodde folk skulle stanna hemma 🤷🏻‍♀️

Är väl klart som fan att vissa tex vårdpersonal måste jobba. Finns alltid folk som inte kan jobba hemifrån. Drar de ner alla turer svinmycket så är det väl klart som fan att det blir trångt. Vissa bussar avgår var 30-minut som tidigare gick var 5:e minut. Plus att de bytt från dubbelbussar till korta bussar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 391
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 250
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp