Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, Lövets tal till nationen var väl inte så himla hoppfullt. Det låter som om de räknar med att behöva komma med fler restriktioner och uppmanar folk till att ta ansvar, missade lite i början dock. Några tankar från bukefolket?

Det kändes mer framtvingat utan ny information. Det är klart man skulle vilja veta något mer konkret, men å andra sidan är det väl bra att det ännu inte blivit andra åtgärder än redan genomförda? Löfven har fått utstå mycket kritik de senaste åren, men jag har fullt förtroende för honom i dagsläget. Kvällens tal andades deras ursprungliga idé om solidaritet, men mycket annat kunde man kanske inte vänta sig heller. Hoppas att folk tar detta på allvar och ändå lugnades av talet. Vissa är helt panikslagna.
 
Det var så jag självdiagnosticerade min astma (med hjälp av en astmatisk kompis) och sedan gick till en läkare för att få det bekräftat :D

Edit: Lite bökigt om man ska köra bil bara, då är det nog bättre att hålla sig till Bricanyl! :laugh:
Jo, jag har Bricanyl hemma nu :) Såg till att förnya receptet för två veckor sen istället för min vanliga "um, det är dags nu igen"-kontakt med läkaren de gånger en infektion väl slagit sig på andningen.
 
Jaha, Lövets tal till nationen var väl inte så himla hoppfullt. Det låter som om de räknar med att behöva komma med fler restriktioner och uppmanar folk till att ta ansvar, missade lite i början dock. Några tankar från bukefolket?

Klart det måste låta lite dystert, det viktigaste nu är ju att folk tar sitt ansvar och respekterar uppmaningar. Annars kan det bli riktigt dystert!

Inget nytt, men ett förtydligande. Kanske vettigt med tanke på hur parkeringen på Ikea barkarby såg ut idag. Jag hoppas folket var på järvafältet och inte på Ikea och trängdes. (Alltså konsumtion är bra men jag vill inte ha något utegångsförbud för att andra skiter i vilket nu).
 
Jaha, Lövets tal till nationen var väl inte så himla hoppfullt. Det låter som om de räknar med att behöva komma med fler restriktioner och uppmanar folk till att ta ansvar, missade lite i början dock. Några tankar från bukefolket?
Jag tänker att det var precis som förväntat, och talande för Sveriges sätt att hantera krisen. Rent ideologiskt är jag för att man förväntar sig att individen ska ta det tyngsta ansvaret, men jag vet ärligt talat inte om det är ett vinnande koncept i dagsläget. Talet framstod kanske som lite överflödigt i och med att det inte framkom något annat än vad som redan sagts, men potentiellt en vettig ögonöppnare inför eventuella kommande, hårdare restriktioner. Är väl dessutom ganska hårda tag för en svensk politiker att använda ordet "plikt".
 
Min chef har ställt in precis alla möten och utbildningar, till och med utvecklingssamtalen för oss som inte hunnit ha det och då är vi ju bara två i rummet.. Hon räknar väl inte med att behöva sätta nån löneförhöjning i år :cautious:..

Låter som din chef har total panik, utan att vara påläst. Riktigt dåligt klimat för anställda om chefen agerar så . Har nämda chef/ledning inte gått ut med riktlinjer utifrån läget ? Man gör det ju i regel för att skydda sina anställda och företaget . Ffa är de anställda just navet till att företaget finns och kan producera/leverera. Att som chef då agera utan insatthet och utan Info till medarbetare vad som gäller blir rätt problematiskt. Vad har ni fått för information?
 
Senast ändrad:
Jaha, Lövets tal till nationen var väl inte så himla hoppfullt. Det låter som om de räknar med att behöva komma med fler restriktioner och uppmanar folk till att ta ansvar, missade lite i början dock. Några tankar från bukefolket?
Inte blev jag lugnad av det direkt
Han borde kanske sagt "Vår beredskap är god" och att folk inte ska hamstra jag tror nämligen det nu kommer en ny bunkringsvåg i veckan :crazy:
 
Jag känner att det två läger, de som fortsätter som vanligt och de som typ har panik..

Iofsej så fortsätter jag som vanligt men jag bor isolerat på landet, har väldigt lite sociala kontakter utöver maken och dottern (fysiskt, via messenger och telefon desto mer) utöver jobbet (jobbar natt så inte otroligt mycket där heller) och de gånger jag åker till träningar och tävlingar med hundarna. Så för mig är det typ att fortsätta som jag brukar fast minus tävlingar då och kanske plocka med mig lite mer take away istället för att äta ute.
 
Klart det måste låta lite dystert, det viktigaste nu är ju att folk tar sitt ansvar och respekterar uppmaningar. Annars kan det bli riktigt dystert!

Inget nytt, men ett förtydligande. Kanske vettigt med tanke på hur parkeringen på Ikea barkarby såg ut idag. Jag hoppas folket var på järvafältet och inte på Ikea och trängdes. (Alltså konsumtion är bra men jag vill inte ha något utegångsförbud för att andra skiter i vilket nu).
Jag är ju en av dem som tycker att fortsatt handling osv är rätt bra så att vi kan få behålla smårföretagare och folk kan behålla jobb, MEN det finns ju gränser för mig också så klart. Om man ser att en parkering är typ mer än halvfull, inte beslutar man sig för att parkera och gå in och trängas på IKEA då? Det är ju lite som att åka till ett sjukhus i Italien, typ. Man måste ju använda skallen, tänker jag.

Att handla är bra, att trängas med folk som förr, tja, rätt stort nej på det.
 
Låter som din chef har total panik, utan att vara påläst. Riktigt dåligt klimat för anställda om chefen agerar så .

Vet inte, har träffat henne två gånger sen i höstas så har absolut ingen uppfattning om hur hon tänker mer än att hon hänvisar till coronan. Vet att de vill att vi helst skulle vara helt isolerade nu i princip inte bara med tanke på våra vårdtagare utan för att bemanningen har varit kaos redan innan man skulle vara hemma för minsta lilla symptom.
 
Jag känner att det två läger, de som fortsätter som vanligt och de som typ har panik..
Ja, det är jag lite orolig för om det går ditåt.
Det är då det kan bli tvunget med hårdare metoder, både för att hindra/väcka de som är för slarviga och för att ge intryck av stabilitet/åtgärder för att stävja panikdumheter. Blir det för polariserat kommer de två grupperna börja reagera emot varandras beteende istället för att behålla en hyfsad stämning av samarbete även om det är grader av variation i inställningen

LAGOM så klarar vi oss bäst igenom det här. Lite så där sansat, måttligt, beige och "svenskt". :D
 
Nej, det kommer det såklart inget gott ur, samtidigt så känns det viktigare att betona att vi måste minska spridningen. Sen är ju allt så dubbelt, inget gott föds av kollektiv panik, och gränsen mellan att vara saklig och peka något viktigt och att "mana till kaos" är tyvärr hårfin.
Jag hoppas bara att detta inte får folk att bunkra ännu mer i veckan
Jag fortsätter för övrigt precis som vanligt för nej jag har inget socialt liv ;) idag pratade jag med min motorsåg hästarna och stallkatterna :D
 
Jag tänker att det var precis som förväntat, och talande för Sveriges sätt att hantera krisen. Rent ideologiskt är jag för att man förväntar sig att individen ska ta det tyngsta ansvaret, men jag vet ärligt talat inte om det är ett vinnande koncept i dagsläget. Talet framstod kanske som lite överflödigt i och med att det inte framkom något annat än vad som redan sagts, men potentiellt en vettig ögonöppnare inför eventuella kommande, hårdare restriktioner. Är väl dessutom ganska hårda tag för en svensk politiker att använda ordet "plikt".
Jag känner att det är väl ganska svenskt att inte vilja ha någon som bestämmer åt en, så att Sveriges statsminister lägger mycket på individen borde göra svensken glad, det är ju precis vad som man annars trivs med. Eget ansvar. Frihet. Egen förmåga att tänka.

Jag kände personligen att inga nyheter från honom också var nyheter så att säga. Positivt i sig. Bra att ta upp lite punkter.

Plikt är ett bra ord. Används för sällan. Och det är vår plikt. Vi har inte bara rättigheter i ett samhälle, det glöms ofta bort. Framför allt när allt är bra, tror jag.
 
Ja, det är jag lite orolig för om det går ditåt.
Det är då det kan bli tvunget med hårdare metoder, både för att hindra/väcka de som är för slarviga och för att ge intryck av stabilitet/åtgärder för att stävja panikdumheter. Blir det för polariserat kommer de två grupperna börja reagera emot varandras beteende istället för att behålla en hyfsad stämning av samarbete även om det är grader av variation i inställningen

LAGOM så klarar vi oss bäst igenom det här. Lite så där sansat, måttligt, beige och "svenskt". :D
Haha, uppfattar också läget så. Och tror på LAGOM, även om det kanske blir svår i praktiken,
 
Jag är ju en av dem som tycker att fortsatt handling osv är rätt bra så att vi kan få behålla smårföretagare och folk kan behålla jobb, MEN det finns ju gränser för mig också så klart. Om man ser att en parkering är typ mer än halvfull, inte beslutar man sig för att parkera och gå in och trängas på IKEA då? Det är ju lite som att åka till ett sjukhus i Italien, typ. Man måste ju använda skallen, tänker jag.

Att handla är bra, att trängas med folk som förr, tja, rätt stort nej på det.

Ja precis och Ikea är ju inte heller det företag som man behöver stötta. Då vettigare att lägga sina slantar på småföretag istället, kanske slipper man då även trängas. Win-win
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 387
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 249
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp