Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
67EFA468-785B-4AB6-9984-07217D7A3BB7.jpeg
 
Hur tänker ni gällande att vaccinera sig mot influensa och lunginflammation utifrån läget nu?
Jag visste inte ens att det fanns vaccin mot (samlingsbebämningen) lunginflammation .
Apoteket här erbjuder nu dropin. 200 kr för influensa och 850 riksdaler för lunginflammation.
Jag kan inget om detta, men OM det nu är så att vaccinera mot ”vanlig” lunginflammation kan hjälpa tex de äldre lite extra (dvs inte från att få Corona, men från att bli sämre än nödvändigt av annan luftvägssjukdom - vore det inte läge då att dumpa priset ? Eller tänker jag helt tokigt nu?
Är inte det ena vaccin mot säsongsinfluensan och det andra mot bakteriell lunginflammation (pneumokocker)?
 
Hur tänker ni gällande att vaccinera sig mot influensa och lunginflammation utifrån läget nu?
Jag visste inte ens att det fanns vaccin mot (samlingsbebämningen) lunginflammation .
Apoteket här erbjuder nu dropin. 200 kr för influensa och 850 riksdaler för lunginflammation.
Jag kan inget om detta, men OM det nu är så att vaccinera mot ”vanlig” lunginflammation kan hjälpa tex de äldre lite extra (dvs inte från att få Corona, men från att bli sämre än nödvändigt av annan luftvägssjukdom - vore det inte läge då att dumpa priset ? Eller tänker jag helt tokigt nu?

Går man via region/landsting är det billigare för vissa riskgrupper när det gäller lunginflammation (kostnaden beror på vad regionen/LT beslutat att ta). Det är fortfarande ganska dyrt vilket gjort att det finns en undervaccinering hos pensionärer.

Influensavaccin i min region är gratis för alla riskgrupper.
 
Det vet jag, det var inte det jag menade, självklart är inte vaccineringen mot Corona i sak. 😄

Såklart inte. Men vaccination mot bakteriell lunginflammation lär ju inte hjälpa mot lunginflammation orsakat av sviterna av Corona?
 
Är inte det ena vaccin mot säsongsinfluensan och det andra mot bakteriell lunginflammation (pneumokocker)?
Vaccinerna mot lunginflammation är är två stycken, som bör kombineras på rätt sätt för att ge ett bra skydd.

Det måste också gå en tid mellan doserna.

Att vaccinera sig nu mot lunginflammation, hinner liksom inte få full effekt.
 
Hur tänker ni gällande att vaccinera sig mot influensa och lunginflammation utifrån läget nu?
Jag visste inte ens att det fanns vaccin mot (samlingsbebämningen) lunginflammation .
Apoteket här erbjuder nu dropin. 200 kr för influensa och 850 riksdaler för lunginflammation.
Jag kan inget om detta, men OM det nu är så att vaccinera mot ”vanlig” lunginflammation kan hjälpa tex de äldre lite extra (dvs inte från att få Corona, men från att bli sämre än nödvändigt av annan luftvägssjukdom - vore det inte läge då att dumpa priset ? Eller tänker jag helt tokigt nu?
Vi har en anställd som fick vaccin mot lunginflammation av jobbet pga högriskgrupp (astma osv). Det finns två vaccin mot det och det hjälper egentligen inte mot corona men minskar kanske risken att man dör ifall man blir sjuk.
 
Har (hade) tid för mammografi och tandundersökning i april.
Igår läste jag att all mammografiscreening i regionen är inställd för att minska smittorisken.
Idag såg jag att folktandvården stänger alla mottagningar i regionen, utom de för akuta fall, för att omfördela utrustning till sjukvården.

Jag hade inte väntat mig nåt sånt här, blir lite rädd faktiskt. Det verkar mycket större än jag trodde. :(
 
Vaccinerna mot lunginflammation är är två stycken, som bör kombineras på rätt sätt för att ge ett bra skydd.

Det måste också gå en tid mellan doserna.

Att vaccinera sig nu mot lunginflammation, hinner liksom inte få full effekt.

Det är bättre än inget om man är i en riskgrupp och fortfarande frisk... plus att vi som har nedsatt immunförsvar kan inte trimma det fullt ut så varje ökning av skyddet är intressant.
 
Javisst!

Det är så det ofta fungerar.

Kroppen blir försvagad av den första infektionen, och då passar en annan infektion, t.ex. bakterier som ger lunginflammation, på att slå till.

Ah! Såklart. Kom på att bakteriell lunginflammation ju alltid drabbar gamlingar. Menar du att tex 95-åringar som är vaccinerade då inte kan dö av lunginflammation? Isf borde de ju verkligen se till att den riskgruppen vaccineras asap!
 
Sant, här är kurvan baserat på konstaterade dödsfall istället.
Visa bifogad fil 47446
Även dödsfall har sina svagheter ofta samma, olika länder har en olika noggrann rapportering. Mörkertalet just nu i norden lär vara nära noll medan det kan vara enormt i exempelvis Italien. Och ser man till den fattigare delen av världen finns nog ingen kontroll alls, medan man i vissa länder kan tänka sig att det mörkas. Är dödstalen låga som det är i många länder så är det inget bra statistiskt underlag och det ser inte ut som man tar hänsyn till invånarantalet.

Jag menar inte att såga siffrorna egentligen, det är de som är tillgängliga, men de är mest bara indikatorer i det här läget om något.
 
Det är bättre än inget om man är i en riskgrupp och fortfarande frisk... plus att vi som har nedsatt immunförsvar kan inte trimma det fullt ut så varje ökning av skyddet är intressant.
Ja, jag vet.

Är själv vaccinerad mot lunginflammation, p.g.a. medicinering mot reumatisk sjukdom, där medicinen sätter ner immunförsvaret...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 392
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 251
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp