R
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är inte det ena vaccin mot säsongsinfluensan och det andra mot bakteriell lunginflammation (pneumokocker)?Hur tänker ni gällande att vaccinera sig mot influensa och lunginflammation utifrån läget nu?
Jag visste inte ens att det fanns vaccin mot (samlingsbebämningen) lunginflammation .
Apoteket här erbjuder nu dropin. 200 kr för influensa och 850 riksdaler för lunginflammation.
Jag kan inget om detta, men OM det nu är så att vaccinera mot ”vanlig” lunginflammation kan hjälpa tex de äldre lite extra (dvs inte från att få Corona, men från att bli sämre än nödvändigt av annan luftvägssjukdom - vore det inte läge då att dumpa priset ? Eller tänker jag helt tokigt nu?
Hur tänker ni gällande att vaccinera sig mot influensa och lunginflammation utifrån läget nu?
Jag visste inte ens att det fanns vaccin mot (samlingsbebämningen) lunginflammation .
Apoteket här erbjuder nu dropin. 200 kr för influensa och 850 riksdaler för lunginflammation.
Jag kan inget om detta, men OM det nu är så att vaccinera mot ”vanlig” lunginflammation kan hjälpa tex de äldre lite extra (dvs inte från att få Corona, men från att bli sämre än nödvändigt av annan luftvägssjukdom - vore det inte läge då att dumpa priset ? Eller tänker jag helt tokigt nu?
Är inte det ena vaccin mot säsongsinfluensan och det andra mot bakteriell lunginflammation (pneumokocker)?
Jag är ingen expert men Corona är ett virus. Lunginflammation pga Corona borde då inte vara bakteriell?
Det vet jag, det var inte det jag menade, självklart är inte vaccineringen mot Corona i sak.
Kan man inte få bakteriell lunginflammation sekundärt till Corona?Såklart inte. Men vaccination mot bakteriell lunginflammation lär ju inte hjälpa mot lunginflammation orsakat av sviterna av Corona?
Jag är ingen expert men Corona är ett virus. Lunginflammation pga Corona borde då inte vara bakteriell?
Vaccinerna mot lunginflammation är är två stycken, som bör kombineras på rätt sätt för att ge ett bra skydd.Är inte det ena vaccin mot säsongsinfluensan och det andra mot bakteriell lunginflammation (pneumokocker)?
Javisst!Kan man inte få bakteriell lunginflammation sekundärt till Corona?
Såklart inte. Men vaccination mot bakteriell lunginflammation lär ju inte hjälpa mot lunginflammation orsakat av sviterna av Corona?
Vi har en anställd som fick vaccin mot lunginflammation av jobbet pga högriskgrupp (astma osv). Det finns två vaccin mot det och det hjälper egentligen inte mot corona men minskar kanske risken att man dör ifall man blir sjuk.Hur tänker ni gällande att vaccinera sig mot influensa och lunginflammation utifrån läget nu?
Vaccinerna mot lunginflammation är är två stycken, som bör kombineras på rätt sätt för att ge ett bra skydd.
Det måste också gå en tid mellan doserna.
Att vaccinera sig nu mot lunginflammation, hinner liksom inte få full effekt.
Javisst!
Det är så det ofta fungerar.
Kroppen blir försvagad av den första infektionen, och då passar en annan infektion, t.ex. bakterier som ger lunginflammation, på att slå till.
Ah! Såklart. Kom på att bakteriell lunginflammation ju alltid drabbar gamlingar. Menar du att tex 95-åringar som är vaccinerade då inte kan dö av lunginflammation?
Även dödsfall har sina svagheter ofta samma, olika länder har en olika noggrann rapportering. Mörkertalet just nu i norden lär vara nära noll medan det kan vara enormt i exempelvis Italien. Och ser man till den fattigare delen av världen finns nog ingen kontroll alls, medan man i vissa länder kan tänka sig att det mörkas. Är dödstalen låga som det är i många länder så är det inget bra statistiskt underlag och det ser inte ut som man tar hänsyn till invånarantalet.Sant, här är kurvan baserat på konstaterade dödsfall istället.
Visa bifogad fil 47446
Folk som kan utföra jobbet hemifrån bör stanna hemma, men knappast flertalet som kör allmänna kommunikationer till den grad att smittrisken ökar dramatiskt. Det är kontraproduktivt.Varför ska de skämmas?
De trodde folk skulle stanna hemma
Ja, jag vet.Det är bättre än inget om man är i en riskgrupp och fortfarande frisk... plus att vi som har nedsatt immunförsvar kan inte trimma det fullt ut så varje ökning av skyddet är intressant.