Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker samtidigt att det borde vara lite läskigt att vaccineras just nu. Flera av de jag känner som vaccineras mot influensa blir rejält utslagna flera dagar redan av vaccinet.
 
Samtidigt finns det ju situationer där det i princip inte är praktiskt möjligt, som vid väldigt långvariga men lindriga symptom till exempel. En mild hosta kan ju hålla i sig i veckor och att inte gå utan dörren för vare sig frisk luft eller motion i tre veckor eller mer utan att en egentligen är sjuk skulle i alla fall göra mig helt vansinnig. På riktigt. Vid skötsel av husdjur är det ju inte heller säkert att det finns något alternativ.
Särskilt när det inte är säkerställt att det faktiskt är corona en har.
I detta fallet så har ju @Lillefrun fått veta av läkare att hon med största sannolikhet har Corona och det var utifrån råden då till henne som jag reagerade.
 
Du blandar ihop det. Folk som BEKRÄFTAT har Corona ska inte gå genom trapphuset. osv, utan hålla sig totalt isolerade. övriga fall gäller handtvätt och avstånd till folk. Dvs inte gå och handla eller vistas bland folk. Det finns inget sånt direktiv från FHM som du uttrycker.
Eftersom det inte längre testas i den utsträckningen så kan man givetvis inte ha det som kriterier. @Lillefrun sim du gav råd till har av läkare fått veta att hon med ganska stor säkerhet har Corona.
 
Jag tänker samtidigt att det borde vara lite läskigt att vaccineras just nu. Flera av de jag känner som vaccineras mot influensa blir rejält utslagna flera dagar redan av vaccinet.
???

Jag, min man, och kollegor på jobbet (många), har vaccinerats mot säsongsinfluensa de senaste 20 åren.

Ingen nämnvärd frekvens av "utslagna av vaccinet" där.

Inte heller bland äldre släktingar som vaccinerats p.g.a. äldre ån 65 år.

Kanske dina bekanta känner efter för mycket, och anser sig vara "utslagna" av den lilla svullnaden och ömheten vid vaccinationsstället?
 
Vi har en anställd som fick vaccin mot lunginflammation av jobbet pga högriskgrupp (astma osv). Det finns två vaccin mot det och det hjälper egentligen inte mot corona men minskar kanske risken att man dör ifall man blir sjuk.
Det hjälper såklart inte mot Corona viruset, men det hjälper mot sekundära bakterieinfektioner, som man kan få som följdsjukdom i slutfasen av en infektion med Coronavirus.
 
???

Jag, min man, och kollegor på jobbet (många), har vaccinerats mot säsongsinfluensa de senaste 20 åren.

Ingen nämnvärd frekvens av "utslagna av vaccinet" där.

Inte heller bland äldre släktingar som vaccinerats p.g.a. äldre ån 65 år.

Kanske dina bekanta känner efter för mycket, och anser sig vara "utslagna" av den lilla svullnaden och ömheten vid vaccinationsstället?
Dom kanske använder annat vaccin i Skottland?
 
???

Jag, min man, och kollegor på jobbet (många), har vaccinerats mot säsongsinfluensa de senaste 20 åren.

Ingen nämnvärd frekvens av "utslagna av vaccinet" där.

Inte heller bland äldre släktingar som vaccinerats p.g.a. äldre ån 65 år.

Kanske dina bekanta känner efter för mycket, och anser sig vara "utslagna" av den lilla svullnaden och ömheten vid vaccinationsstället?
Jag fick feber, frossa och hosta av svininfluensavaccinationen. Har dock inte fått reaktion på vanliga säsongs eller den mot lunginflammation.
 
???

Jag, min man, och kollegor på jobbet (många), har vaccinerats mot säsongsinfluensa de senaste 20 åren.

Ingen nämnvärd frekvens av "utslagna av vaccinet" där.

Inte heller bland äldre släktingar som vaccinerats p.g.a. äldre ån 65 år.

Kanske dina bekanta känner efter för mycket, och anser sig vara "utslagna" av den lilla svullnaden och ömheten vid vaccinationsstället?

Det tror jag inte. De är som sagt bara bekanta via jobb och liknande så inte personer jag känner väl, men en av dem är en skottsk fårbonde i övre medelåldern som vaccineras på grund av diabetes. Jag har svårt att tänka att han skulle rulla över på rygg för ett svullet nålstick. :D
Själv har jag aldrig vaccinerats, men även hästar kan ju få förhöjd temp och bli lite hängiga så jag kände sådär att vaccinera sig under ett pågående outbreak vore vanskligt. Bara min egen, högst personliga iakttagelse.
 
Eftersom det inte längre testas i den utsträckningen så kan man givetvis inte ha det som kriterier. @Lillefrun sim du gav råd till har av läkare fått veta att hon med ganska stor säkerhet har Corona.

Vi kanske pratade förbi varandra för jag trodde du menade allmänt att alla ska totalisolera sig vid minsta typ av något ö.ht.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ah! Såklart. Kom på att bakteriell lunginflammation ju alltid drabbar gamlingar. Menar du att tex 95-åringar som är vaccinerade då inte kan dö av lunginflammation? Isf borde de ju verkligen se till att den riskgruppen vaccineras asap!
Nej, jag menar att man fortfarande "kan dö". Men risken minskar något, det som annars alls hade blivit en lunginflammation, kanske inte blir det.

Men det finns många bakterie varianter som kan ge lunginflammation, och vaccinerna skyddar inte mot alla.
 
Jag tänker samtidigt att det borde vara lite läskigt att vaccineras just nu. Flera av de jag känner som vaccineras mot influensa blir rejält utslagna flera dagar redan av vaccinet.

Finns ju flera olika influensavaccin. I Sverige används främst avdödade influensavaccin, men finns även levande influensavaccin. De levande vaccinen verkar oftare ge biverkningar, de är ju just levande. Man kan alltså inte kan prata om influensavaccin som ett vaccin.
 
I detta fallet så har ju @Lillefrun fått veta av läkare att hon med största sannolikhet har Corona och det var utifrån råden då till henne som jag reagerade.

Jag läste inläggen som mer allmänna. :) Hur som helst måste ju hundarna ut på något vis, och @Lillefrun försöker på bästa sätt undvika att gå i närheten av folk. En behöver inte tafsa på vare sig dörrhandtag eller väggar eller trappräcken heller. Handskar går ju utmärkt att ha på sig.
 
Ah! Såklart. Kom på att bakteriell lunginflammation ju alltid drabbar gamlingar. Menar du att tex 95-åringar som är vaccinerade då inte kan dö av lunginflammation? Isf borde de ju verkligen se till att den riskgruppen vaccineras asap!
Unga, vuxna, medelålders o barn drabbas även de av lunginflammation.
 
Det hjälper såklart inte mot Corona viruset, men det hjälper mot sekundära bakterieinfektioner, som man kan få som följdsjukdom i slutfasen av en infektion med Coronavirus.
Precis. Nu behöver hen allt hen kan få för att öht kunna jobba. Både den anställda och en i personens familj är livrädda att bli sjuka och har inte gått till jobbet på två veckor pga rädslan att smittas så då var dom här vaccinen rätt uppskattade.
 
Även dödsfall har sina svagheter ofta samma, olika länder har en olika noggrann rapportering. Mörkertalet just nu i norden lär vara nära noll medan det kan vara enormt i exempelvis Italien. Och ser man till den fattigare delen av världen finns nog ingen kontroll alls, medan man i vissa länder kan tänka sig att det mörkas. Är dödstalen låga som det är i många länder så är det inget bra statistiskt underlag och det ser inte ut som man tar hänsyn till invånarantalet.

Jag menar inte att såga siffrorna egentligen, det är de som är tillgängliga, men de är mest bara indikatorer i det här läget om något.
Siffrorna i detalj är kanske inte jätteintressanta, men att vissa länder har trendbrott är ju högintressant. jag tror verkligen på att det till stor del beror på beredskap för sådana här utbrott historiskt sett, samt kanske en generell hög bevakning och tidig respons på när något händer i Kina.
 
Vi har en anställd som fick vaccin mot lunginflammation av jobbet pga högriskgrupp (astma osv). Det finns två vaccin mot det och det hjälper egentligen inte mot corona men minskar kanske risken att man dör ifall man blir sjuk.

Lite utanför ämnet, men det passade bra att flika in det hör. Det verkar oklart om astmatiker är en riskgrupp (jag är själv astmatiker så jag har funderat över saken). Istället identifieras (förutom hög ålder) hjärt- och kärlsjuka, diabetiker och personer med högt blodtryck till riskgrupperna. "Lungsjukdom" anges visserligen i de officiella informationskanalerna, men så vitt man kan se finns inga samband mellan coronarelaterade dödsfall och astma.
https://lakartidningen.se/opinion/d...r-ingen-riskfaktor-for-det-nya-coronaviruset/
 
Hörde som hastigast om att man anade ett trendbrott till det positiva i Tyskland.

Istället identifieras (förutom hög ålder) hjärt- och kärlsjuka, diabetiker och personer med högt blodtryck till riskgrupperna.
En närstående diabetiker har lyckats fått diabetiker förtydligatpå så här sätt:
"Tydligen är det när man har svårinställd diabetes, högt eller svängande blodsocker som risken är störst."

Sedan tyder alla rapporter på att rökare borde vara väldigt inkluderande i riskgruppslistan.
 
Lite utanför ämnet, men det passade bra att flika in det hör. Det verkar oklart om astmatiker är en riskgrupp (jag är själv astmatiker så jag har funderat över saken). Istället identifieras (förutom hög ålder) hjärt- och kärlsjuka, diabetiker och personer med högt blodtryck till riskgrupperna. "Lungsjukdom" anges visserligen i de officiella informationskanalerna, men så vitt man kan se finns inga samband mellan coronarelaterade dödsfall och astma.
https://lakartidningen.se/opinion/d...r-ingen-riskfaktor-for-det-nya-coronaviruset/
Hen har astma och så som jag förstod det nån annan underliggande sjukdom(ar) som jag inte har koll på, men är däremot ung. Oerhört rädd för corona, nästan hysteriskt. Sen bor hen med en släkting som även den är högrisk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 392
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 251
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp