Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderade lite över en sak häromdagen.

Nämligen korrelationen mellan de länder i Europa som har störst antibiotikaanvändning, och där antalet dödsfall är väldigt stort.

Förutom Cypern, så är Italien och Spanien i ohotad topp, vad avser antibiotikaanvändning.

Som lekman och djurbonde, så har vi under ett stort antal år, fått lära oss att "stor antibiotika användning bland djur, riskerar att skapa resistenta bakterier mot de vanligaste antibiotikasorterna, så att dessa kan bli verkningslösa även på människor".

Kan det vara så att det i dessa länder finns större mängder resistenta bakterier, som kan ge sig på och ge en en sekundaär infektion till individer försvagade av en Corona-infektion? Och som därför höjer dödstalen p.g.a. att vanlig antibiotika inte fungerar?

Finns det någon här med fackkunskaper som kan bidra i denna min tanke?
 
Sedan tyder alla rapporter på att rökare borde vara väldigt inkluderande i riskgruppslistan.

Det är möjligt, men vad jag har läst så har det handlat om en gemensam faktor. Jag tänker exempelvis att den äldre generationen av italienska män och rökning i stor utsträckning är en gemensam faktor i sig.
 
Jag funderade lite över en sak häromdagen.

Nämligen korrelationen mellan de länder i Europa som har störst antibiotikaanvändning, och där antalet dödsfall är väldigt stort.

Förutom Cypern, så är Italien och Spanien i ohotad topp, vad avser antibiotikaanvändning.

Som lekman och djurbonde, så har vi under ett stort antal år, fått lära oss att "stor antibiotika användning bland djur, riskerar att skapa resistenta bakterier mot de vanligaste antibiotikasorterna, så att dessa kan bli verkningslösa även på människor".

Kan det vara så att det i dessa länder finns större mängder resistenta bakterier, som kan ge sig på och ge en en sekundaär infektion till individer försvagade av en Corona-infektion? Och som därför höjer dödstalen p.g.a. att vanlig antibiotika inte fungerar?

Finns det någon här med fackkunskaper som kan bidra i denna min tanke?

Jag har inga svar men en mycket intressant frågeställning.
 
En närstående diabetiker har lyckats fått diabetiker förtydligatpå så här sätt:
"Tydligen är det när man har svårinställd diabetes, högt eller svängande blodsocker som risken är störst."
Diabetiker typ 1 har ju generellt en mycket långsammare läkning av sår och skador, så skador i lungorna pga av covid och lunginflammation är inte jättebra att få. Läkningsprocessen kan vara väldigt långsam även om det är en väl inställd diabetes utan stora svängningar i blodsocker.
 
Jag funderade lite över en sak häromdagen.

Nämligen korrelationen mellan de länder i Europa som har störst antibiotikaanvändning, och där antalet dödsfall är väldigt stort.

Förutom Cypern, så är Italien och Spanien i ohotad topp, vad avser antibiotikaanvändning.

Som lekman och djurbonde, så har vi under ett stort antal år, fått lära oss att "stor antibiotika användning bland djur, riskerar att skapa resistenta bakterier mot de vanligaste antibiotikasorterna, så att dessa kan bli verkningslösa även på människor".

Kan det vara så att det i dessa länder finns större mängder resistenta bakterier, som kan ge sig på och ge en en sekundaär infektion till individer försvagade av en Corona-infektion? Och som därför höjer dödstalen p.g.a. att vanlig antibiotika inte fungerar?

Finns det någon här med fackkunskaper som kan bidra i denna min tanke?
Jag har också funderat på det här, och bäst svar får man kanske genom att skicka in frågan till tv4 där dom har (?) daglig frågestund om corona.
 
Börjar bli lite orolig för situationen med en av mina mediciner. Den är den allra bästa för dom problemen jag har och har provat annat i 16 år utan rätt effekt. Men den blir lätt till ett gift i kroppen, dödligt. Man måste därför ta prov en gång i veckan i början och sen var fjärde månad resten av livet. Man får inte ta Ipren och inte heller många andra mediciner. Medicinen påverkas av ändringar i mat och dryckesintag så när dosen är inställd rätt får man inte ändra och styra och ställa om allt för mycket. En dag med magsjuka innebär att man ska söka akut hjälp för provtagning. Fick idag hem ett brev från mottagningen som beskriver att vi fortfarande kan ta proverna men att det kanske inte går i samma utsträckning och att det finns en oro att proverna kommer ställas in och sen radas en lista med ca 15 olika symtom på förgiftning av medicinen upp som vi ska vara extra uppmärksamma på.

Känns inte så bra helt enkelt, speciellt inte som det redan gått två veckor över tiden för mig och hur man ska tänka på den troliga doshöjningen. Vågar man gå på en sån medicin nu undrar man? Och hur kan sjukvården ens tänka att ställa in så viktiga prover då det gör att alla vi med den här medicinen får ut brev med varningar om allvarliga risker, dödliga risker? Men klarar jag att leva utan den? Svår avvägning.
 
Jag funderade lite över en sak häromdagen.

Nämligen korrelationen mellan de länder i Europa som har störst antibiotikaanvändning, och där antalet dödsfall är väldigt stort.

Förutom Cypern, så är Italien och Spanien i ohotad topp, vad avser antibiotikaanvändning.

Som lekman och djurbonde, så har vi under ett stort antal år, fått lära oss att "stor antibiotika användning bland djur, riskerar att skapa resistenta bakterier mot de vanligaste antibiotikasorterna, så att dessa kan bli verkningslösa även på människor".

Kan det vara så att det i dessa länder finns större mängder resistenta bakterier, som kan ge sig på och ge en en sekundaär infektion till individer försvagade av en Corona-infektion? Och som därför höjer dödstalen p.g.a. att vanlig antibiotika inte fungerar?

Finns det någon här med fackkunskaper som kan bidra i denna min tanke?
Kanske det. Dock var det ju en vanlig antibiotika i kombination med malariamedicin som visat sig vara effektiv mot covid?
 
Men det är ju inget som använts "storskaligt" i just Italien och Spanien. Utan det är småskaliga tester som gjorts.
Nej självklart, "inget" har gjorts storskaligt ännu, nånstans i världen, vad gäller covid. Men hittills ser något lovande ut och har testats i flera länder, och det är en malariamedicin i kombination med ett antibiotika :)
 
Nu har Winnerbäck ställt in sin sommarturne:cry:
Givetvis både förstår och respekterar jag beslutet men jag måste få tycka att det är ledsamt ändå.
Av alla spelningar jag har biljetter till är det en på söndag och en om fem månader som inte flyttats eller ställts in.
 
Det syntes stämma. AB Volvos styrelse har, enligt deras hemsida, dragit tillbaka förslaget om extrautdelning men behåller ordinarie utdelning.
https://www.volvogroup.se/sv-se/news/2020/mar/news-3604246.html

Aktieägarna har dock möjlighet att inte godkänna förslaget eller presentera annat förslag. Dock ovanligt att så sker enligt mig.
 
Som f d rökare säger jag att det folk skulle kunna hitta på istället för att lugna sina nerver med nikotin kan leda till stora negativa effekter inom kort.
För min del så funkar rökning som ångestdämpande. Vilket gör att jag slipper äta ångestdämpande medicin så mycket och självskadebeteende. Däremot är jag ju en "periodare" så röker kanske 6 mån när jag mår som sämst och har sedan uppehåll i flera år.
 
Jag tyckte Löfvens tal var bra igår, är inget fan av honom direkt men satt som klistrad och blev faktiskt lite berörd. Rak och tydlig och tyckte andemeningen var att det är hög tid för skärpning. Både från lägret "det är snart över" och paniklägret, skärpning från båda håll liksom. Samt att folk ska vara beredda på snabba restriktioner, bra att ta det i förväg så det inte blir en chock eller diskussioner om det då. De som kommenterat på sociala medier att de tyckte han inte så något vettigt kan jag inte förstå alls.
 
För min del så funkar rökning som ångestdämpande. Vilket gör att jag slipper äta ångestdämpande medicin så mycket och självskadebeteende. Däremot är jag ju en "periodare" så röker kanske 6 mån när jag mår som sämst och har sedan uppehåll i flera år.

Jag använde det också som det. Rökte minst ett paket om dagen i 25 år, kunde vara uppe i tre paket när livet inte alls var bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 395
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 252
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp