Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det är samma här, FHM avråder från att resa och som effekt så reser folk mindre? Är de panik menar du? Alltså jag förstår inte hur du tänker med paniken.

Ja det är enormt tråkigt för företagare, men hur menar du annars vi ska göra? Leva som vanligt och hoppas att sjukvården pallar trycket eller vad tänker du?

Resa ja, förflytta sig kortare sträckor och umgås i mindre grupper säger de inget om.
Ja, så länge jag är frisk tänker jag fortsätta leva som vanligt och göra det jag kan för att bidra till att företag inte går under.
 
Resa ja, förflytta sig kortare sträckor och umgås i mindre grupper säger de inget om.
Ja, så länge jag är frisk tänker jag fortsätta leva som vanligt och göra det jag kan för att bidra till att företag inte går under.

Fast de sker ju fortfarande men i egna bilar istället för tåg.
 
Jag vet inte om det är panik eller idioti, men att folk tömmer affärer på toalettpapper är i alla fall inte det som driver in Sverige i en lågkonjuktur. ;)
Nej knappast. :D

Snarare är det tjänstesektorn som tar stryk. Turismföretagen utgör en stor del av ekonomin. Vi kommer att ha en bråkdel av de utländska gäserna och även inhemsk turism minskar.

Vårt lokala resebolag har det krisartat just nu.
Kaféer och restauranger gapar tomma.
Många butiks- och hotellanställda går på timmar och blir utan jobb.

Detta påverkar ekonomin mer än vad många kan föreställa sig just nu.
 
Nej knappast. :D

Snarare är det tjänstesektorn som tar stryk. Turismföretagen utgör en stor del av ekonomin. Vi kommer att ha en bråkdel av de utländska gäserna och även inhemsk turism minskar.

Vårt lokala resebolag har det krisartat just nu.
Kaféer och restauranger gapar tomma.
Många butiks- och hotellanställda går på timmar och blir utan jobb.

Detta påverkar ekonomin mer än vad många kan föreställa sig just nu.

Jag är väl medveten om hur det påverkar ekonomin och det oroar mig. Men effekterna av Coronaviruset på hälsa och sjukvård bekymrar mig också. Försöker hålla två tankar i huvudet samtidigt.
 
Resa ja, förflytta sig kortare sträckor och umgås i mindre grupper säger de inget om.
Ja, så länge jag är frisk tänker jag fortsätta leva som vanligt och göra det jag kan för att bidra till att företag inte går under.
Jo FHM är tydliga med att de vill att resandet ska minskas för att smittspridningen mellan olika geografiska områdern. Och en stor grupp, de över 70 är ombedda att stanna hemma.
 
Fast vad händer nu? Massvarsel och permitteringar till höger och vänster. Uppenbarligen är ju vi också på fel väg och trippar. Låt oss leva vårt vanliga liv och sätt russinen i karantän istället. Som det är nu respekterar de inte alls våra myndigheter eller att ekonomin är i gungning, de är ute precis som vanligt i min lilla stad handlar och rör sig i allmänheten och tittar argt på alla yngre som kommer närmare än 2 meter från dem.

Men här måste vi också inse att vi är i stort beroende av vår omvärld, vi kan påverka en viss del själva men vi dras också med när resten av Europa går i karantän. Det påverkar turism, produktion, import. I stort håller jag med om att man måste få till en förskjutning mot ökat skydd av riskgrupper och att unga och yrkesverksamma upprätthåller samhället, men tror inte att det är riktigt så enkelt som du får det att låta ovan.
 
Men här måste vi också inse att vi är i stort beroende av vår omvärld, vi kan påverka en viss del själva men vi dras också med när resten av Europa går i karantän. Det påverkar turism, produktion, import. I stort håller jag med om att man måste få till en förskjutning mot ökat skydd av riskgrupper och att unga och yrkesverksamma upprätthåller samhället, men tror inte att det är riktigt så enkelt som du får det att låta ovan.
Så låt oss istället skjuta oss i båda fötterna istället och hoppas att de andra vågorna på något magiskt sätt kommer missa Sverige
 
Jag jobbar som vikarie när jag har möjlighet på paket/brevutdelning.

Arbetsledaren på min arbetsplats kontaktade mig igår och ville ha hjälp på lagret (post/paket sortering samt utdelning nästa vecka en dag). När jag skrev att jag gärna delar ut paket/brev men inte så gärna vill stå inne i lagret i 3 timmar och sortera, för att ej riskera att smittas och smitta, fick jag ett ovänligt svar och sedan inget efter det lol. Förr brukade han alltid säga att jag gärna får säga till om jag inte kommer kunna sortera så han kan ordna det men jag har aldrig behövt hjälp med sortering. Nu i corona-tider kan dem helt plötsligt ej ställa upp på sånt 🙄
 
Så låt oss istället skjuta oss i båda fötterna istället och hoppas att de andra vågorna på något magiskt sätt kommer missa Sverige

Det är precis den här överdrivna dramatiken och polariseringen som blir så förödande. Ja läget är allvarligt och det är den största utmaningen på decennier, men folk måste ju försöka lugna sig lite i sina dramatiska utspel både gällande viruset och ekonomin.
 
Det är precis den här överdrivna dramatiken och polariseringen som blir så förödande. Ja läget är allvarligt och det är den största utmaningen på decennier, men folk måste ju försöka lugna sig lite i sina dramatiska utspel både gällande viruset och ekonomin.
Och detsamma kan sägas tvärtom, vad hjälper det att tona ner riskerna med ekonomin?
 
Om folk gör det i panik jovisst, men att stjäla, och hamstra är i sig inget tecken på panik. Folk kan ha massor av skäl att göra det.
Jag lever med en ”bunkrare” som mår väldigt bra av att alltid ha ett lager, vi har inte vågat handla som vanligt nu eftersom det ser ut som om vi bunkrar 🙄🙈. Men det finns ju som sagt massa skäl att bunkra lite, vi kommer bunkra när min sambo ska till jobbet om 2 Veckor eftersom risken är att han blir borta ett tag. Jag slipper gärna åka och storhandla med en bebis.
 
Och detsamma kan sägas tvärtom, vad hjälper det att tona ner riskerna med ekonomin?
Jag tror oron för ekonomin är överdriven oxå, den kommer historiskt sett alltid att återhämta sig. Sen är det klart att mång sitter i ett jäkligt tråkigt läge nu, och hade jag varit en av dem vars försörjning stod på spel hade jag nog haft lätt panik. Nu är det bara min sidoinkomst (utbildningar) som försvinner, men jag tror förfrågan kommer öka när allt är lite bättre. Det här är ju en exceptionell situation som vi inte varit med om i modern tid.
 
Tycker du jag gjort det? Läs då om mina inlägg är du snäll. Jag har aldrig förnekat det ekonomiska perspektivet och riskerna på samhällsekonomin.

här är ett ypperligt exempel.

Det är precis den här överdrivna dramatiken och polariseringen som blir så förödande. Ja läget är allvarligt och det är den största utmaningen på decennier, men folk måste ju försöka lugna sig lite i sina dramatiska utspel både gällande viruset och ekonomin.
 
Nja, det är öde på stan, restauranger och kaféer stänger.

Jag får inte uppfattningen att folk håller sig hemma. Jag var inne på xxl för att reklamera en trasig pannlampa. Det var jättemycket folk där, liksom på hela handelsområdet av mängden parkerade bilar att döma. På hemvägen handlade vi och det var ungefär lika många människor som dagarna före påsk eller jul.
 
Jag får inte uppfattningen att folk håller sig hemma. Jag var inne på xxl för att reklamera en trasig pannlampa. Det var jättemycket folk där, liksom på hela handelsområdet av mängden parkerade bilar att döma. På hemvägen handlade vi och det var ungefär lika många människor som dagarna före påsk eller jul.

Det var skönt att höra att det inte är lika tomt överallt :)
 
Jag får inte uppfattningen att folk håller sig hemma. Jag var inne på xxl för att reklamera en trasig pannlampa. Det var jättemycket folk där, liksom på hela handelsområdet av mängden parkerade bilar att döma. På hemvägen handlade vi och det var ungefär lika många människor som dagarna före påsk eller jul.

Fast här märks det skillnad. Det var inte alls lika mycket folk i rörelse i Falun igår (fredag så det brukar vara tjockt) och likadant när jag var in i måndags.

Stora Backa i Borlänge var också lugnare än vanligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 352
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 236
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 682
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp