Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att förtydliga så säger jag varken bu eller bä om saken, utan jag tänker mer att det verkar lite irrationellt att först hamstra som om jorden skulle gå under, sitta hemma och jobba, för att sedan ge sig iväg till Sodom & Gomorra (dvs. vårt närmsta handelsområde) och trängas med tusentals människor när det blir helg.
 
Jo jag förstår din tanke och en del företag kan nog göra så men inte tillräckligt många
På mitt jobb är semestrar redan lagda och sommarjobbare klara
Tillräckligt många för vad då? Jag har inte pratat om att alla ska göra så för att det kommer rädda ekonomin i stort el dyl utan just för varje enskilt litet företag som kan göra så är det ju bättre än inget, för företaget och dess anställda. Kanske det finns företag som gör så men det bara är de som "skriker" högst som hörs.

Att semestrar är lagda mm är väl i sig inget hinder? Om det innebär att jobb kan räddas? I tider som dessa är ju de flesta regler och lagar satta ur spel.

Men som sagt, jag avslutar tanken här. :)
 
Man skulle kunna säga samma sak om alla som är anställda på företag som har mindre att göra.
Se till att ta semester nu när det inte finns något att göra eller ännu hellre ta ledigt någon månad utan lön :)
 
Är det någon är som är väl insatt i spridningen av Corona i Tyskland? Den tillsynes låga dödligheten där intresserar mig. Testar de fler? Gör de något annat rätt eller vad beror det på?

Tar gärna emot länkar om ni har något seriöst och relevant om situationen i Tyskland, får gärna vara på tyska. :)
 
Är det någon är som är väl insatt i spridningen av Corona i Tyskland? Den tillsynes låga dödligheten där intresserar mig. Testar de fler? Gör de något annat rätt eller vad beror det på?

Tar gärna emot länkar om ni har något seriöst och relevant om situationen i Tyskland, får gärna vara på tyska. :)
De har utegångsförbud i flera delar av landet samt förbud mot "folksamlingar" över 5 (eller 10) personer, minns inte exakt (osäker på om det gäller hela landet eller vissa regioner). Källan är en boende i Tyskland, så kan tyvärr inte bidra med länkar.
 
Resa ja, förflytta sig kortare sträckor och umgås i mindre grupper säger de inget om.
Ja, så länge jag är frisk tänker jag fortsätta leva som vanligt och göra det jag kan för att bidra till att företag inte går under.
Så gjorde alla här också, alltså skötte det inte så nu hotar utegångsförbud (1 stad och ett Bundesland har det redan). Håll er hemma om ni inte måste ut! Umgås inte i grupper. Det är sanslöst Sverige är enda landet i Europa där folk fortfarande får träffas i stora grupper och så mycket är öppet ännu. Det slår mycket hårdare och längre när alla tvingas stänga för att smittan inte stoppas/går ner.
 
Varför sitter då en massa folk och jobbar hemifrån˚

Kan ju bero på att ledningen, precis som på mitt jobb, har bestämt att det ska vara så. Vi är ca 1000 personer och vi får turas om att vara på kontoret nu för att få ned mängden folk i samma byggnad. En del pendlare jobbar helt på distans, liksom jag som ändå mest jobbat hemifrån senaste året pga återhämtning efter en stora skada.

Jag har inga problem med shopping och åker gärna till någon av städerna i närheten när jag får tid.
 
Detta har börjat diskuteras i mitt flöde, redan för många dagar sen. En del har fått syrliga svar tillbaka, typ att folkhälsan är viktigare än ekonomin. Rent krasst så kommer folkhälsan ta ett ännu starkare slag när ekonomin är i botten. Men hej, varför tänka långsiktigt liksom.
Jag var och köpte en pizza idag på den lokala pizzerian (var längesen jag unnade mig en) och tänkte att nu är det extra viktigt att inte glömma bort dom, så de finns kvar även sen också. Är säkert tufft för dom nu.
 
De har utegångsförbud i flera delar av landet samt förbud mot "folksamlingar" över 5 (eller 10) personer, minns inte exakt (osäker på om det gäller hela landet eller vissa regioner). Källan är en boende i Tyskland, så kan tyvärr inte bidra med länkar.

Jag har fått intrycket att det är mycket som sker regionalt, men har verkligen vigt för lite intresse åt Tyskland ser jag. Intressant med så få döda i förhållande till både antal smittade och folkmängd.
 
De har utegångsförbud i flera delar av landet samt förbud mot "folksamlingar" över 5 (eller 10) personer, minns inte exakt (osäker på om det gäller hela landet eller vissa regioner). Källan är en boende i Tyskland, så kan tyvärr inte bidra med länkar.
@Sedna Jag har också noterat detta och är nyfiken.

@Hedinn Jag tänker att Tyskland var väl ändå relativt sena, efter säg Spanien, med sina strängare restriktioner? Och för att inte tala om Italien, men där har ju utegångsförbud inte hjälpt nämnvärt för att minska på siffrorna trots att de snart är inne på två veckors karantän. Så varför har Tyskland lågt dödstal? Med ändå relativt högt insjuknande? UK och Sverige ligger klart lägre på utvecklingskurvorna, trots gemensam starttid, än många andra länder, varför? Tycker det är jätteintressant! (Hela min frågeställning är inte riktad till dig :) )
 
  • Gilla
Reactions: Sel
För min del så gör det inget. Men med tanke på att folk verkar bli lynchade om de går utanför dörren med lite snuva så blir det lite konstigt.

Fast att lyncha folk för att de snorar är ju just tankarna du själv tänker.....att oavsett symptom ska man vara hemma. En hetsk stämning blir det bara om folk förutsätter och tror sig veta att andra inte tänker.
 
Är det någon är som är väl insatt i spridningen av Corona i Tyskland? Den tillsynes låga dödligheten där intresserar mig. Testar de fler? Gör de något annat rätt eller vad beror det på?

Tar gärna emot länkar om ni har något seriöst och relevant om situationen i Tyskland, får gärna vara på tyska. :)
Det är hårdare regler här. Vi har en nästan total lock down sen mer än 1 vecka. Sportevenemang och mässor sen två veckor, skolor, dagis är stängda sedan 1 vecka, totalt besöksförbud på ålderdomshem och sjukhus. Dagverksamhet för äldre är stängt, alla affärer förutom de samhällsviktiga dvs mataffärer, foder för djur, post och bank samt drogerier och apothek har öppet. Restauranger bara dagtid om dom har minst 2 meter mellan borden, annars stängt. Badhus, gym, internat, klubbträningar i alla sporter inställda sedan 1 vecka. Träffar i grupper utomhus är inte tillåtet, du får gå ut men inte i grupper utan högst 3 personer (tror jag sista budet var, det ändrar sig hela tiden och bara sådana du bor med). Lekplatser (även utomhus) är stängda.

Trots detta så missköttes det så nu har Bayern utegångsförbud pga det och Freiburg (som ligger på franska gränsen i princip) har utgångsförbud pga närheten till Frankrike. Men det hotas med allmänt utegångsförbud i hela landet om inte folk lägger om sina vanor i helgen och håller sig hemma mer och sluta umgås i grupper.
 
Kan ju bero på att ledningen, precis som på mitt jobb, har bestämt att det ska vara så. Vi är ca 1000 personer och vi får turas om att vara på kontoret nu för att få ned mängden folk i samma byggnad. En del pendlare jobbar helt på distans, liksom jag som ändå mest jobbat hemifrån senaste året pga återhämtning efter en stora skada.

Jag har inga problem med shopping och åker gärna till någon av städerna i närheten när jag får tid.

Det är ju framförallt FHM som har sagt att stockholmsbor bör jobba hemifrån (om vi kan och får).
 
@Sedna Jag har också noterat detta och är nyfiken.

@Hedinn Jag tänker att Tyskland var väl ändå relativt sena, efter säg Spanien, med sina strängare restriktioner? Och för att inte tala om Italien, men där har ju utegångsförbud inte hjälpt nämnvärt för att minska på siffrorna trots att de snart är inne på två veckors karantän. Så varför har Tyskland lågt dödstal? Med ändå relativt högt insjuknande? UK och Sverige ligger klart lägre på utvecklingskurvorna, trots gemensam starttid, än många andra länder, varför? Tycker det är jätteintressant! (Hela min frågeställning är inte riktad till dig :) )
Just Italien startade ju sin spridning på sjukhus, så där finns ju en förklaring. Generationsboenden och social kultur gissar jag också påverkar.
 
Det är hårdare regler här. Vi har en nästan total lock down sen mer än 1 vecka. Sportevenemang och mässor sen två veckor, skolor, dagis är stängda sedan 1 vecka, totalt besöksförbud på ålderdomshem och sjukhus. Dagverksamhet för äldre är stängt, alla affärer förutom de samhällsviktiga dvs mataffärer, foder för djur, post och bank samt drogerier och apothek har öppet. Restauranger bara dagtid om dom har minst 2 meter mellan borden, annars stängt. Badhus, gym, internat, klubbträningar i alla sporter inställda sedan 1 vecka. Träffar i grupper utomhus är inte tillåtet, du får gå ut men inte i grupper utan högst 3 personer (tror jag sista budet var, det ändrar sig hela tiden och bara sådana du bor med). Lekplatser (även utomhus) är stängda.

Trots detta så missköttes det så nu har Bayern utegångsförbud pga det och Freiburg (som ligger på franska gränsen i princip) har utgångsförbud pga närheten till Frankrike. Men det hotas med allmänt utegångsförbud i hela landet om inte folk lägger om sina vanor i helgen och håller sig hemma mer och sluta umgås i grupper.

Tack för svar! Men en vecka är kort tid i sammanhanget. Det är ju knappt att de som smittades för en vecka sedan har fått symptom ännu. I vilken utsträckning testar tyskarna? Tänker om man testar fler och bredare? Hur har man skyddat riskgrupperna och under hur lång tid? Antalet fall ökar ju på ganska mycket, men trots det skenar inte dödstalen alls på samma sätt som i flera andra europeiska länder. Ser klart hoppfullt ut!

Fina Freiburg känner jag till, där har jag varit många gånger. Läser om hotande utegångsförbud i Schweiz med för att folk inte respekterar uppmaningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 348
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 231
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 682
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp