Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här sitter jag och funderar så ta det inte för något professionellt tänkande inom ämnet.

Många småföretagare, säg upp till kanske fem anställda(?) har ju ofta semesterstängt ett antal veckor på somrarna. Små butiker, kaféer, mfl. Då rasar ju inte deras ekonomi trots frånvaro av inkomst. Hur kan ekonomin rasa redan efter några dagar för dessa nu? Kan de inte ta, om än oplanerad, oönskad, semester nu? Som anställd skulle jag ju hellre göra det än envist hävda min rätt till semester i sommar tex om det innebär att jag får ha kvar mitt jobb. Visst, inkomsten kanske skulle ge mer i normalläget nu och mindre de veckor de stänger på sommaren men nu har de ju ingen inkomst alls låter det som så att ha öppet i sommar borde ju kanske ge mer än nu åtminstone?

Jag förstår att det finns omständigheter som inte gör detta optimalt men bättre än inget? Som sagt bara tankar, jag är inte företagare utan anställd.

Jag fattar vad du är ute efter tror jag.

Som företagare är det svårt att motivera folk att ta semester nu när det är kallt, tråkigt och man inte får åka någonstans.

Nu har vi iofs väldigt lojalt och trevlig personal som nog kan se längre än näsan räcker och kan kanske tänka att det annars kan bli svårt med företagets överlevnad Om detta sträcker sig lite för långt i tid.

Problemet är nog att även personal har planerat och bokat sin semester efter vilka veckor företaget har minst personal (vi har ofta stängt 3 veckor också). En annan aspekt i det hela är att Sverige står still på sommaren och är det så att alla inte tar semester nu istället för i sommar så är problemet lika stort då, som nu; det finns inget att göra på jobbet i sommar.
 
Tack för svar! Men en vecka är kort tid i sammanhanget. Det är ju knappt att de som smittades för en vecka sedan har fått symptom ännu. I vilken utsträckning testar tyskarna? Tänker om man testar fler och bredare? Hur har man skyddat riskgrupperna och under hur lång tid? Antalet fall ökar ju på ganska mycket, men trots det skenar inte dödstalen alls på samma sätt som i flera andra europeiska länder. Ser klart hoppfullt ut!

Fina Freiburg känner jag till, där har jag varit många gånger. Läser om hotande utegångsförbud i Schweiz med för att folk inte respekterar uppmaningar.
Det testas här men inte mer än om man har ordentliga symptom. Riskgrupperna skyddas inte speciellt, mer än att alla ålderdomshem har besöksförbud och dagverksamheten är inställd.
 
Är det någon är som är väl insatt i spridningen av Corona i Tyskland? Den tillsynes låga dödligheten där intresserar mig. Testar de fler? Gör de något annat rätt eller vad beror det på?

Tar gärna emot länkar om ni har något seriöst och relevant om situationen i Tyskland, får gärna vara på tyska. :)
Hörde på radion, igår tror jag, att de testar 110000 pers/vecka. Tror det var Studio1
 
Hörde på radion, igår tror jag, att de testar 110000 pers/vecka. Tror det var Studio1
Fram tills för några dagar sedan var det 167000 tester tagna. Kan säkert ha ökat sedan dess då siffrorna laggar.
https://ourworldindata.org/coronavirus

KL
Det intressanta är ju den enorma ökningen av insjuknade i Tyskland, tredubblad sen den 16 mars dvs på fem dagar, men inte ökade dödsfall ens i närheten. Det släpar väl dock efter något så kanske kommer en jätteboom snart.
 
Fast att lyncha folk för att de snorar är ju just tankarna du själv tänker.....att oavsett symptom ska man vara hemma. En hetsk stämning blir det bara om folk förutsätter och tror sig veta att andra inte tänker.
Nu är jag inte alls med hur du menar. Är ju en rekommendation från FHM att hålla sig hemma vid minsta symtom. Om någon inom vården då sitter och har symtom så kan det ju få många andra att tro att det är helt okej att gå ut om man snorar. För då är man ju bara förkyld och ingen corona. Sänder lite fel signaler. Är ju ett flertal på forumet som får höra om de går och handlar för de är förkylda nu. För de kan ju omöjligt veta om de har corona.
 
Och det i sig är ju rätt hemskt. Tänkte på det igår när jag handlade och det gick förbi en man med det nya rakvattnet som stinker så fruktansvärt att man kan använda det för utrymning av lokaler och jag började hosta. Nu var det ingen som glodde just den här gången.
Absolut, det har ju gått till överdrift. Men tycker samtidigt att det kanske sänder lite fel signaler om någon inom vården jobbar och träffar folk som vanligt med sådana symtom trots FHMs riktlinjer. Var ju inte bara lite snörvlande heller hen hade utan hosta också.
 
För att förtydliga så säger jag varken bu eller bä om saken, utan jag tänker mer att det verkar lite irrationellt att först hamstra som om jorden skulle gå under, sitta hemma och jobba, för att sedan ge sig iväg till Sodom & Gomorra (dvs. vårt närmsta handelsområde) och trängas med tusentals människor när det blir helg.
Men sedan när agerar människor rationellt, särskilt under stress? Se bara på hamstringen av toalettpapper. Eller också är det alla hemmaprojekt som hemmajobbaren tror att hon eller han äntligen ska få tid med, som gör att man måste skaffa material.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu är jag inte alls med hur du menar. Är ju en rekommendation från FHM att hålla sig hemma vid minsta symtom. Om någon inom vården då sitter och har symtom så kan det ju få många andra att tro att det är helt okej att gå ut om man snorar. För då är man ju bara förkyld och ingen corona. Sänder lite fel signaler. Är ju ett flertal på forumet som får höra om de går och handlar för de är förkylda nu. För de kan ju omöjligt veta om de har corona.
Fast vårdarbetare kan knappast anpassa sig efter vilka signaler andra får. Vårdpersonal testas, just för att det antagligen inte är möjligt att hålla alla som är det minsta förkylda hemma, det skulle med största sannolikhet leda till rejäl personalbrist.

Vi andra kan omöjligt veta om vi har covid-19 eller bara vanlig förkylning, just för att vi inte testas, och får därför hålla oss hemma.
 
Är det någon är som är väl insatt i spridningen av Corona i Tyskland? Den tillsynes låga dödligheten där intresserar mig. Testar de fler? Gör de något annat rätt eller vad beror det på?

Tar gärna emot länkar om ni har något seriöst och relevant om situationen i Tyskland, får gärna vara på tyska. :)
De har bland annat fem gånger fler intensivvårdsplatser per medborgare än vi har här, vilket definitivt kommer att få betydelse för dödligheten.
 
Fast vårdarbetare kan knappast anpassa sig efter vilka signaler andra får. Vårdpersonal testas, just för att det antagligen inte är möjligt att hålla alla som är det minsta förkylda hemma, det skulle med största sannolikhet leda till rejäl personalbrist.

Vi andra kan omöjligt veta om vi har covid-19 eller bara vanlig förkylning, just för att vi inte testas, och får därför hålla oss hemma.
Testas vårdarbetare inom psyk också? Många andra psyk har ju t.o.m stängt pga corona.
 
Testas vårdarbetare inom psyk också? Många andra psyk har ju t.o.m stängt pga corona.
Aha sorry, missade att det handlade om ren psykmottagning. Det vet jag faktiskt inte (är det en psykavdelning på exempelvis VC kan ju dock personen i fråga ha fler uppgifter än enbart psykrelaterade).
 
Så gjorde alla här också, alltså skötte det inte så nu hotar utegångsförbud (1 stad och ett Bundesland har det redan). Håll er hemma om ni inte måste ut! Umgås inte i grupper. Det är sanslöst Sverige är enda landet i Europa där folk fortfarande får träffas i stora grupper och så mycket är öppet ännu. Det slår mycket hårdare och längre när alla tvingas stänga för att smittan inte stoppas/går ner.
Så sanslöst är det inte.
Svenskarna har gjort mycket mer än myndigheterna begärt. Stora affärscentrum är halvöde, även små möten och evenemang ställs in.

Så folk gör precis som du begär. De umgås inte i grupper, de håller sig hemma.
 
Det har ju inget att göra med den låga dödligheten de har NU, i jämförelse med hur många insjuknade de har.
Det har det väl visst. De flesta som har behövt intensivvård har fått det. Kolla fördelningen av svenska corona-patienter i intensivvård, medelålder 62. Åttioplussarna får nog redan nöja sig med palliativ vård i Sverige.
 
EA5AFFA7-640E-4E56-8BC5-220E85572AA9.png
 
Aha sorry, missade att det handlade om ren psykmottagning. Det vet jag faktiskt inte (är det en psykavdelning på exempelvis VC kan ju dock personen i fråga ha fler uppgifter än enbart psykrelaterade).
Ren psykmottagning. Som sagt för min del gör det inte så mycket men tänker att andra kan reagera eller tolka det fel. Men även läkaren ville ta i hand utan att tvätta eller sprita vare sig före och efter. Hen är ändå i riskgrupp också :cautious:

Kan ju vara så att de vill få det att verka vara så normalt som möjligt för patienterna? Så de inte blir oroliga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 348
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 231
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 682
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp