Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dessa förkylningstider finns det nog en hel del som har pågående snuva av förkylning när de sedan åker på Corona. Läste om en läkare som efter sportlovet hade snuva och förhöjd temp (ej feber). Han krävde test innan han gick tillbaka till tjänst och testade då positivt. Så jag tror inte man ska dra några slutsatser åt ngt håll vad gäller snorandes människor.
Nej. Precis som du inte kan dra någon slutsats om en till synes frisk människa, vilken är den snorandes jämlike i detta fall.
 
Ja, men de femhundra platserna var ju till största delen upptagna av andra patienter än coronadrabbade redan innan viruset slog till. Alla corona-patienter kommer utöver den redan höga belastningen.

Har en nära anhörig långt från pensionsålder som fick vänta ett par dagar på akut operation med tillhörande intensivvård efteråt i månadsskiftet november-december i Stockholm. Orsaken var platsbrist på intensiven, vilket ledde till svåra och permanenta komplikationer.

Menar du att du anser att det inte spelar någon roll för corona-dödligheten, att Tyskland har fem gånger fler intensivvårdsplatser per invånare än Sverige har?
Att siffrorna ser ut som de gör just nu, nej, det anser jag inte beror på antalet platser. I framtiden, kanske? Och det var/är just nu som vi pratade om, inte framtiden.
 
Frankrike var först av Europas stora länder, och Tyskland var god tvåa.
När Italiens utbrott kom - från 3 till 20 på dagen innan vi skickade stockholmarna på sportlov dit - hade Frankrike 12 fall, Tyskland 16 och UK 9.

Men Italiens antal fall exploderade hysteriskt i den vevan, medan övriga länderna rörde sig långsamt uppåt på kurvan - indikerade att spridningen var redan gedigen i det Italienska samhället, den där fredagen i Lombardiet.

Jag tror den här siffran på antal testade idessa länderförklarar varför Tyskland verkar ha ett mycket mildare utbrott av sjukdomen; de har testat väldigt brett, och har en hel del milda fall i sin statistik - som inte finns i de andra länderna.


France 36747 (15-mar-20)
Germany 167000 (15-mar-20)
Spain 30000 (18-mar-20)
United Kingdom 64621 (19-mar-20)
Sweden 14300 (17-mar-20)

(edit: bra om jag inkluderar statistik, om jag nu hänvisar till den...)
Frankrike var inte först med strängare restriktioner, det var det jag syftade på. De stängde ner efter både Italien och Spanien. (iom att jag blev "utkastad" när de stängde ner och hade vänner som försökt komma tillbaks till stängt Spanien så vet jag det)

Testsiffrorna är de jag länkade till (och länkat till vid annat tillfälle också när den frågan var uppe) Per capita är det ju egentligen bara Tyskland som testar mer än Sverige så absolut kan de ju hitta fler men enligt den sidan så är ungefär 1/10 smittade av de som testas, både i Sverige och i Tyskland. (eftersläpande siffror för båda länder) Här är länken igen om någon vill grotta ner sig. https://ourworldindata.org/coronavirus Graferna med antal testade och outcome smittade per test är ovan/under varandra.
 
Läser om vad Trump och Boris Johnson har för sig och är tacksam för Anders Tegnell, FHM och svenska politiker. Oroande att så många i USA är från lågriskgrupper.

https://www.mediaite.com/news/trump...est-game-changers-in-the-history-of-medicine/

Fast vad Trump sager har mindre betydelse for hur Covid-19 hanteras i USA ... Har bestammer varje enskild stat hur man hanterar fragan. Darfor finns det stater som ar i "lockdown" och andra som inte har paverkats av viruset alls nastan. Trump har dessutom fatt oerhort mycket kritik for allt dumt han sagt sedan borjan av den har krisen och vi far oficiella dementier fort och ofta nar han havdat nagot som inte stammer. 🙄

Jag bor i Oregon, nara gransen till Washington state som var den forsta som hade ett fall med Covid-19. En man som varit i Kina och blivit smittad. Soder om oss ligger Californien, oerhort tatbefolkat langst kusten och en stat som nu ar i "lockdown". Har i Oregon har vi haft alla restauranter och barer stangda sedan en vecka tillbaka, och kan inte befinna oss mer an 10 personer at gangen pa samma plats.
 
Fast vad Trump sager har mindre betydelse for hur Covid-19 hanteras i USA ... Har bestammer varje enskild stat hur man hanterar fragan. Darfor finns det stater som ar i "lockdown" och andra som inte har paverkats av viruset alls nastan. Trump har dessutom fatt oerhort mycket kritik for allt dumt han sagt sedan borjan av den har krisen och vi far oficiella dementier fort och ofta nar han havdat nagot som inte stammer. 🙄

Jag bor i Oregon, nara gransen till Washington state som var den forsta som hade ett fall med Covid-19. En man som varit i Kina och blivit smittad. Soder om oss ligger Californien, oerhort tatbefolkat langst kusten och en stat som nu ar i "lockdown". Har i Oregon har vi haft alla restauranter och barer stangda sedan en vecka tillbaka, och kan inte befinna oss mer an 10 personer at gangen pa samma plats.

Jo absolut, tack och lov ska man kanske säga. Men det är ändå fascinerande hur han kan så öppet ljuga och fortsätta att ljuga utan att någon av hans anhängare verkar bry sig.

Problemet i västvärlden, eg Europa och Nordamerika är inte bara att de driver den globala ekonomin utan att olikt Kina så är covid utbrotten centrerade runt större städer (huvudstäder) vilket gör det svårare att förhindra covid att sprida sig genom karantän och den sprider sig snabbare och får en större genomslagskraft.
 
Problemet i västvärlden, eg Europa och Nordamerika är inte bara att de driver den globala ekonomin utan att olikt Kina så är covid utbrotten centrerade runt större städer (huvudstäder) vilket gör det svårare att förhindra covid att sprida sig genom karantän och den sprider sig snabbare och får en större genomslagskraft.

alltså Wuhan är en jättestad ....11,8 millioner .
 
Problemet i västvärlden, eg Europa och Nordamerika är inte bara att de driver den globala ekonomin utan att olikt Kina så är covid utbrotten centrerade runt större städer (huvudstäder) vilket gör det svårare att förhindra covid att sprida sig genom karantän och den sprider sig snabbare och får en större genomslagskraft.
Alltså Kina stängde ett antal stora städer totalt på nivån att ingen som inte hade specialtillstånd fick gå ut. Folk satt med andra ord i husarrest under lång lång tid. Det var inte snack om att gå till jobbet eller handla eller något utan strikt inomhus hemma var vad som gällde.
De gick även runt och kontrollerade invånarna och de som visade sjukdom plockades med.
Kina hade inte ett utbrott på landsbygden utan det var precis som här städerna som drabbades
 
De här ställena som har utegångsförbud... Är det bara i städer? Får man inte ens gå en promenad?

(asså inte Kina)
 
Att siffrorna ser ut som de gör just nu, nej, det anser jag inte beror på antalet platser. I framtiden, kanske? Och det var/är just nu som vi pratade om, inte framtiden.
Och jag anser att det gör det. Det är ju inte så att cirka 430 intensivvårdsplatser står tomma i väntan på att coronaepidemin ska nå toppen. Varför skulle då försvaret sätta upp 30 platser i Uppsala och 30 i Göteborg av de 90 de har?

Konkurrensen om de tyska intensivvårdsplatserna måste vara mycket, mycket lättare än om de svenska. Dessutom har corona hunnit längre där, det är väl minst två-tre veckor sedan tyskarna sa att de inte längre klarade av smittspårningen.
 
Och jag anser att det gör det. Det är ju inte så att cirka 430 intensivvårdsplatser står tomma i väntan på att coronaepidemin ska nå toppen. Varför skulle då försvaret sätta upp 30 platser i Uppsala och 30 i Göteborg av de 90 de har?

Konkurrensen om de tyska intensivvårdsplatserna måste vara mycket, mycket lättare än om de svenska. Dessutom har corona hunnit längre där, det är väl minst två-tre veckor sedan tyskarna sa att de inte längre klarade av smittspårningen.
Man jobbar för fullt på att skala upp eller förbereda för det. Det är en del i beredskapsplanen. Vi har fortfarande klart hanterbara mängder sjuka, men det kan ändras snabbt.
 
Det är olika, i Kina ryktades det om igensvetsade dörrar på vissa håll och på andra håll får man gå ut om man har ett ärenden.
Jo, la till inte Kina. Undrade hur det fungerar i Europa och om dessa utegångsförbud där man bara få gå ut för specifika ärenden bara gäller städer, det verkar liksom märkligt att inte få promenera i skogen/på vischan?
 
Hubei och Italien är helt jämförbara i folkmängdens storlek, medan Wuhan är lite större än dubbla (metropolitan area of) Rom.
 
Jo, la till inte Kina. Undrade hur det fungerar i Europa och om dessa utegångsförbud där man bara få gå ut för specifika ärenden bara gäller städer, det verkar liksom märkligt att inte få promenera i skogen/på vischan?
Bor du på vischan lär ingen hindra dig även om det tekniskt sett är förbjudet. Alla länder har lite olika och det ändrar sig snabbt.
 
Man jobbar för fullt på att skala upp eller förbereda för det. Det är en del i beredskapsplanen. Vi har fortfarande klart hanterbara mängder sjuka, men det kan ändras snabbt.
Ja det enda vi vet är att behoven av intensivvård kommer att öka drastiskt de närmaste två månaderna.
 
Just nu slog de mig att jag faktiskt är glad över att min mormor inte lever längre. Hon var multisjuk med både lungcancer och kol, hade haft flera hjärtinfarkter osv. Glad att hon slipper uppleva de här även om jag saknar henne ❤

Hon var ett sådant där russin som aldrig lyssnade på vad någon sa 🤨
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 345
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 226
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 679
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp