Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag anser att det gör det. Det är ju inte så att cirka 430 intensivvårdsplatser står tomma i väntan på att coronaepidemin ska nå toppen. Varför skulle då försvaret sätta upp 30 platser i Uppsala och 30 i Göteborg av de 90 de har?

Konkurrensen om de tyska intensivvårdsplatserna måste vara mycket, mycket lättare än om de svenska. Dessutom har corona hunnit längre där, det är väl minst två-tre veckor sedan tyskarna sa att de inte längre klarade av smittspårningen.
Du får jättegärna visa källor på det du säger för ingenting där stämmer med det jag har läst mig till. En intensivvårdssköterska från Sös eller karolinska var ju tex med i Aktuellt och sa att de inte behöver prioritera just nu och att hon hoppas slippa behöva göra det.

Och de flesta räknar från att resp land passerat 100 insjuknade och det gjorde Tyskland den 2 mars och Sverige den 7 mars så de ligger inte ens nära 2-3 veckor före.

Att försvaret sätter upp tält är ju i förberedande syfte, inte för att det finns ett behov nu.
 
Senast ändrad:
Ja det enda vi vet är att behoven av intensivvård kommer att öka drastiskt de närmaste två månaderna.
Du vet kanske det, men inte jag, jag antar det men tiden får utvisa. Tiden får också utvisa om vi efterhand får bättre behandlingsmetoder/medicin/vaccin (som jag antar ligger allra minst något år bort)
 
Har ju varit några funderingar i tråden kring hur många som dör i Italien av covid-19 i förhållande till normalfallet.

Här är en rapport från staden Bergamo.
Första två veckorna i Mars dog där 164 personer, jämfört med 56 personer i fjol.

31 av dessa 164 var bekräftat coronavirus.

Övriga 77 (som utgör skillnaden mellan totalen-normalfall och coronafall) tror man gömmer ett mörkertal covid-19 då människor dött hemma eller på vårdhem utan att provtas.

Låter kanske inte så alarmerande för en del, men Bergamo är en liten stad och det vara bara de första två veckorna i mars. Still counting....

https://www.reuters.com/article/us-...ep-through-italys-nursing-homes-idUSKBN2152V0
 
De här ställena som har utegångsförbud... Är det bara i städer? Får man inte ens gå en promenad?

(asså inte Kina)

Jag har en släkting boendes i södra Spanien. De får bara gå ut för att gå och handla mat, på apoteket eller åka till jobbet. Ingen nöjesshopping, inga promenader. Stranden är avstängd. Om man är ute och går kan man bli stoppad av polisen.

Kan tänka mig att man får gå ut och gå på vischan, men på mer tätbefolkade orter får man inte det, inte ens om man går själv.
 
Har ju varit några funderingar i tråden kring hur många som dör i Italien av covid-19 i förhållande till normalfallet.

Här är en rapport från staden Bergamo.
Första två veckorna i Mars dog där 164 personer, jämfört med 56 personer i fjol.

31 av dessa 164 var bekräftat coronavirus.

Övriga 77 (som utgör skillnaden mellan totalen-normalfall och coronafall) tror man gömmer ett mörkertal covid-19 då människor dött hemma eller på vårdhem utan att provtas.

Låter kanske inte så alarmerande för en del, men Bergamo är en liten stad och det vara bara de första två veckorna i mars. Still counting....

https://www.reuters.com/article/us-...ep-through-italys-nursing-homes-idUSKBN2152V0

Och just Bergamo har adresserats tidigare i tråden ang statistik och att innevånare är så gamla och att det är en liten stad.
 
Och just Bergamo har adresserats tidigare i tråden ang statistik och att innevånare är så gamla och att det är en liten stad.

Ja? Vet inte vad du vill ha sagt? Att det är främst äldre som dör är väl bekräftat flera gånger om från Italien vid det här laget.
 
Ja? Vet inte vad du vill ha sagt? Att det är främst äldre som dör är väl bekräftat flera gånger om från Italien vid det här laget.
Jag vill inte ha sagt något ? Det är en följdkommentar till din post. Som möjligen dessutom nyanserar lite för någon som är rädd/orolig och kanske inte läser så mycket andra källor i övrigt . Eller rent allmänt här i tråden vill ta del av tillägg osv.
 
Du får jättegärna visa källor på det du säger för ingenting där stämmer med det jag har läst mig till. En intensivvårdssköterska från Sös eller karolinska var ju tex med i Aktuellt och sa att de inte behöver prioritera just nu och att hon hoppas slippa behöva göra det.

Och de flesta räknar från att resp land passerat 100 insjuknade och det gjorde Tyskland den 2 mars och Sverige den 7 mars så de ligger inte ens nära 2-3 veckor före.

Att försvaret sätter upp tält är ju i förberedande syfte, inte för att det finns ett behov nu.
Johan Styrud sa väl i princip samma sak? Att de inte prioriterar nu.

Det är inte platserna som verkar vara problemet utan personal?
 
De här ställena som har utegångsförbud... Är det bara i städer? Får man inte ens gå en promenad?

(asså inte Kina)
Där jag befann mig i Frankrike, alport, är det utegångsförbud. Ska du ut måste du fylla i ett papper med anledning och det finns några få. De flesta använder väl träning som anledning. Har dock sett flera inlägg med tillrättavisningar från polisen om att folk behöver sköta sig. De går ju ut och promenerar/åker skidor i bergen, ramlar, skadar sig osv osv och all räddningspersonal är ju placerat på annat så de kommer att dra in träning som anledning om de inte håller sig borta från bergen. Detta är byar med kanske 500-1000 pers kvar så inte bara storstäder.
 
Här är en rapport från staden Bergamo.
Första två veckorna i Mars dog där 164 personer, jämfört med 56 personer i fjol.

31 av dessa 164 var bekräftat coronavirus.

Övriga 77 (som utgör skillnaden mellan totalen-normalfall och coronafall) tror man gömmer ett mörkertal covid-19 då människor dött hemma eller på vårdhem utan att provtas.
Såg nyss på en brittisk nyhetskanal, med ett extremt deprimerande reportage från Lombardiet.

Först intervju med en kvinna, där hela familjen fick Corona. Alla har klarat sig, förutom gamle morfar - som dog i hemmet."Vi skickade honom aldrig till sjukhus, eftersom det skulle bli den sista gången vi såg honom. Han blev bättre omhändertagen hos oss."

Se'n en läkare på videolänk. Han berättade att han kände till 70 dödsfall idag. 55 av dem var på 'home care' och i hemmet - Det var bara de femton på sjukhus som var testade och konstaterade Corona-fall. Så till statistiken hade de levererat 15 fall.
 
De här ställena som har utegångsförbud... Är det bara i städer? Får man inte ens gå en promenad?

(asså inte Kina)

Jag bor i Tirol/Tyrolen i Österrike och vi har utegångsförbud + att alla orter är i karantän. Bor i en större by, 15 km från Innsbruck.

För oss innebär det att vi ska hålla oss hemma, korta promenader är OK men ska helst undvikas och får bara ske med familjemedlemmar. Vi får handla mat och mediciner, besöka post och bank för viktiga saker. Vi får bara lämna vår by om det inte finns möjlighet att göra det inom byns gränser. Ingen som inte är skriven här får vara här. Man får lämna hemmet/byn/Tirol för samhällsviktiga jobb.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 345
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 225
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 679
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp