Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg nyss på en brittisk nyhetskanal, med ett extremt deprimerande reportage från Lombardiet.

Först intervju med en kvinna, där hela familjen fick Corona. Alla har klarat sig, förutom gamle morfar - som dog i hemmet."Vi skickade honom aldrig till sjukhus, eftersom det skulle bli den sista gången vi såg honom. Han blev bättre omhändertagen hos oss."

Se'n en läkare på videolänk. Han berättade att han kände till 70 dödsfall idag. 55 av dem var på 'home care' och i hemmet - Det var bara de på sjukhus som var testade och konstaterade Corona-fall. Så till statistiken hade de levererat 15 fall idag.

Såg ett hemskt reportage igår om hur människor dör på sjukhusen.:cry: Om människor då dör i hemmen är det inte svårt att förstå.

De egentliga dödstalen är svåra att veta, ändå är det lätt att tänka att dödstalen är de som är säkra.

Men vem kan tro på siffrorna från Wuhan efter det vi skådar i Europa?
 
Om mitt förra inlägg var nattsvart, bjuder jag nu på lite torr myndighetshumor från lördagsintervjun, P1:

intervjuare:
"Vi har ju inte varit i krig på 200 år, och man brukar säga att vi vet ju ingenting om livet egentligen, men hur rustade är vi på en skala..?

Fredrik Bynander, forskare i krishantering:
"Inte så, skulle jag vilja säga. Det finns vissa fantomsmärtor i myndighetssverige, kring det civila försvar vi en gång hade - och som vi nu börjat bygga igen.
Men 'just-in-time' har ställt till det lite.
 
Jag märker ju på ungdomarna i stallet.. dom har ingen aning om något! Jag ber dom hålla avstånd till mig för att jag jobbar med riskpatienter men det går liksom inte in 🙄

Förresten även äldre personer fattar inte detta med att hålla avstånd!
 
Äntligen ! Var ju helt vansinnigt om detta skulle få fortgå!

Snälla, eftersom vi är några stycken, som inte använder facebook, så kanske du kan beskriva vad det är som händer, som du vill uppmärksamma oss på, och om det behövs länka till ett öppet medium?
T.ex. en dagstidning sida, SVT nyheter, eller var nu informationen finns.

Att enbart skicka en länk till en facebooksida, är lite som att skicka ett tomt meddelande, till alla som inte använder facebook.
 
Snälla, eftersom vi är några stycken, som inte använder facebook, så kanske du kan beskriva vad det är som händer, som du vill uppmärksamma oss på, och om det behövs länka till ett öppet medium?
T.ex. en dagstidning sida, SVT nyheter, eller var nu informationen finns.

Att enbart skicka en länk till en facebooksida, är lite som att skicka ett tomt meddelande, till alla som inte använder facebook.
Bilden innehåller en stoppskylt och en massa festande människor. Texten går ut på att afterski stoppas på diverse skidorter.
 
Jag märker ju på ungdomarna i stallet.. dom har ingen aning om något! Jag ber dom hålla avstånd till mig för att jag jobbar med riskpatienter men det går liksom inte in 🙄

Förresten även äldre personer fattar inte detta med att hålla avstånd!
Jag blev irriterad igår när jag åkte buss och sen handlade. Jag avskyr att ha folk för nära inpå mig i vanliga fall, typ om man står i kö och den bakom står och flåsar mig i nacken. Hänt att jag fått lämna kön för att jag inte klarar av det. Jag tänkte att nu kanske detta är bättre med tanke på corona. Vi som klev på bussen först spred ut oss men sen kom fler på som satte sig precis runt mig i en nästan tom buss. På ICA gick folk i princip på mig som vanligt, och då var det inte mycket folk i butiken. Borde fan sätta en röd rosett i håret för att få folk att hålla avstånd för i helvete.
 
Såg nyss på en brittisk nyhetskanal, med ett extremt deprimerande reportage från Lombardiet.

Först intervju med en kvinna, där hela familjen fick Corona. Alla har klarat sig, förutom gamle morfar - som dog i hemmet."Vi skickade honom aldrig till sjukhus, eftersom det skulle bli den sista gången vi såg honom. Han blev bättre omhändertagen hos oss."

Se'n en läkare på videolänk. Han berättade att han kände till 70 dödsfall idag. 55 av dem var på 'home care' och i hemmet - Det var bara de femton på sjukhus som var testade och konstaterade Corona-fall. Så till statistiken hade de levererat 15 fall.
Har du kvar länk?
 
Jag blev irriterad igår när jag åkte buss och sen handlade. Jag avskyr att ha folk för nära inpå mig i vanliga fall, typ om man står i kö och den bakom står och flåsar mig i nacken. Hänt att jag fått lämna kön för att jag inte klarar av det. Jag tänkte att nu kanske detta är bättre med tanke på corona. Vi som klev på bussen först spred ut oss men sen kom fler på som satte sig precis runt mig i en nästan tom buss. På ICA gick folk i princip på mig som vanligt, och då var det inte mycket folk i butiken. Borde fan sätta en röd rosett i håret för att få folk att hålla avstånd för i helvete.
Lite tveksamt om det funkar på människor med röda rosetter :p
Kanske får motsatt effekt istället...
 
Jo, la till inte Kina. Undrade hur det fungerar i Europa och om dessa utegångsförbud där man bara få gå ut för specifika ärenden bara gäller städer, det verkar liksom märkligt att inte få promenera i skogen/på vischan?
Du får gå på promenad eller jogga men inte fler än 2 (eller 3 eller 5 är olika i olika Bundesländer) men bara med personer du bor med. Gäller Tyskland.
 
Men varför ska folk prompt åka till fjällen just nu? Alltså jag fattar inte! Detta virus kommer få en negativ inverkan på våra liv vare sig vi vill det eller inte!
Nä det fattar inte jag heller. Men alla verkar se sig som undantag. I lokala fb-grupper klagar folk på att byn inte stänger, samtidigt som de berättar att de rest hit från Sthlm men det är ju för att de har eget boende här, jaha så då kan man inte skada sig eller sprida smitta? :banghead:
 
Du får jättegärna visa källor på det du säger för ingenting där stämmer med det jag har läst mig till. En intensivvårdssköterska från Sös eller karolinska var ju tex med i Aktuellt och sa att de inte behöver prioritera just nu och att hon hoppas slippa behöva göra det.

Och de flesta räknar från att resp land passerat 100 insjuknade och det gjorde Tyskland den 2 mars och Sverige den 7 mars så de ligger inte ens nära 2-3 veckor före.

Att försvaret sätter upp tält är ju i förberedande syfte, inte för att det finns ett behov nu.
Exakt vad vill du ha källor på? Att intensivvårdsplatserna var nästan helt fulla innan varje vanlig människa visste att det fanns något som hette corona-virus? Eller att det finns ca 90 intensivvårdplatser i Stockholm, och något över 500 i hela landet? Eller att min nära anhörige var tvungen att vänta på en akut operation eftersom nya Karolinska som hade resurserna att operera (kirurger och operationssal), men ingen intensivvårdsplats efteråt i månadsskiftet november-december 2019? Eller att Tyskland har fem gånger fler intensivvårdsplatser per invånare än Sverige? Eller att Jens Spahn, den tyske hälso/sjukvårdsministern, meddelade att smittkedjorna i landet var för många för att spåras redan den 26/2?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 345
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 225
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 679
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp