Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det räcker med källa på att det behöver prioriteras bort folk med corona idag.

Och den 26 februari hade Tyskland enl WHO 18 bekräftade fall. Om hälso och sjukvårdsministern då sa att kapacitet inte fanns att smittspåra så får du gärna länka till källa för anledning för det låter inte trovärdigt. Sen kan man ha valt att gå vägen att inte smittspåra men knappast för att det blivit övermäktigt redan då.
Kolla tyske hälsovårdsministerns tweet den 29 februari till exempel. Idag har Svt skrivit i sina nyheter att både medelålder och medianålder på dem som intensivvårdas för covid-19 just nu är 62 år. Folk i arbetsför ålder intensivvårdas alltså istället för åldringarna den här epidemin skulle handla om.
 
Kolla tyske hälsovårdsministerns tweet den 29 februari till exempel. Idag har Svt skrivit i sina nyheter att både medelålder och medianålder på dem som intensivvårdas för covid-19 just nu är 62 år. Folk i arbetsför ålder intensivvårdas alltså istället för åldringarna den här epidemin skulle handla om.
Fast vet du vad om min gamla släkting på 97 år får detta så hoppas jag att ingen kommer på den idiotiska idén att intensivvårda henom. Det skulle vara så långt ifrån ett värdigt slut som denna underbara människa kan få.
 
Kolla tyske hälsovårdsministerns tweet den 29 februari till exempel. Idag har Svt skrivit i sina nyheter skrivit att både medelålder och medianålder på dem som intensivvårdas just nu är 62 år. Folk i arbetsför ålder intensivvårdas alltså istället för åldringarna den här epidemin skulle handla om.
20200321_234622.jpg

Kan vi släppa att det inte finns platser just nu och att patienter med corona får prioriteras bort? Dessa uppgifter är publicerade tidigare i eftermiddags.

Jag har inte twitter så du får länka eller kopiera.
 
Visa bifogad fil 47369
Kan vi släppa att det inte finns platser just nu och att patienter med corona får prioriteras bort? Dessa uppgifter är publicerade tidigare i eftermiddags.

Jag har inte twitter så du får länka eller kopiera.
Tror du verkligen att de får fram respiratorerna så snabbt för det är andningshjälp patienterna kommer att behöva? Dessutom har jag aldrig sagt att coronapatienter kommer att prioriteras bort, det har du hittat på själv. Antagligen finns det mer vårdkrävande icke-coronapatienter som kommer att prioriteras bort för corona-patienter som "bara" behöver respirator.
 
Jag lyssnade till presskonferensen med FHM idag och enligt deras chef kommer inte smittan som nu sprids i landet från de som åkte till Italien under sportlovet, varifrån den kommer sa han dock inte. Det verkar minst sagt underligt men så uppfattade jag honom i varje fall och han var tydlig på den punkten.

Jo.
Även FB beror på vilka inställningar kontot har ang att synas och delas och vilka som kan se ett delat inlägg , även när det går att dels per se.
 
När jag tidigare i tråden delade en artikel om åldersfördelningen för intensivvårdspatienter i Frankrike gick du på mig och påstod att det var "skräckpropaganda", "sensationslystnad" och jag vet inte vad. Nu kommenterar du ett inlägg med länk till samma information från andra länder fast betydligt vassare mot FHM och du skriver ingenting alls om "skräckpropaganda" etc. Har du helt ändrat dig eller vad?

Hur många gånger tänker du dra upp det? Sist blev det raderat. Jag har redan svarat på varför ett par gånger, det får räcka.

Sen visar SVT:s granskning och artikel ytterligare att du även hade helt fel när du påstod att alla redan vet att en betydande del av de som intensivvårdas för SARS CoV-2 är yngre än 60 år. Det börjar bli lite väl mycket fel tycker jag.
Du kanske ska länka till det du använder som källa för kritik. Hur ska jag annars ens kunna veta vad du syftar på och bemöta det?

Du påstår nu att "Smittan har i stort förts in i landet av sportlovsfirare" Varifrån har du den informationen? FHM har gått ut med (presskonf. igår) att den inhemska smittspridning vi nu ser inte går tillbaka på de som smittades i Europa under sportlovet utan den har enligt dem andra källor, han var väldigt tydlig på den punkten. Menar du att FHM har fel?

Nej FHM har troligen rätt, men om de sagt det du påstå: "inte går tillbaka på de som smittades i Europa under sportlovet" har jag missat det - det i vart fall inte under den dagliga intervjun igår. Däremot så säger Johan Carlsson (FHM) ca 10:07 in i den (med reservation för något mindre fel ordagrant) "Ni vet att utbrottet vi har idag [av Coronaviruset]till väldigt stor utsträckning beror på den spridning som skedde i de Italienska alperna.... " Vad jag vet var det övervägande sportlovsturister där.


Intressant det här med trovärdighet kontra fel, jag tänker nu inte främst på dina inlägg utan på den information olika representanter för FHM gett. ut med. Att det någon enstaka gång kan bli fel det tror jag jag alla förstår och det kan hända den bäste, men om någon (myndighet eller enskild) upprepat går ut med information som är felaktig , när försvinner trovärdigheten? Kanske inte en diskussion som ryms inom tråden men frågan är intressant, och för att knyta an till Marcus Oscarsson slutkläm under INFO, också viktig tycker jag.
Ja du, flertalet av de fel som tillskrivits FMH här i tråden har snarare visat sig vara missuppfattningar. Du kommer ju med vad jag tror är ett slående exempel där jag gick tillbaks till källan jag tror du hänvisade till (du preciserade inte vilken intervju) som jag såg live och kollade upp att jag mindes rätt. Med reservation att du har en annan källa så sade Johan Carlsson tvärt emot vad du påstod.


Vilken slutkläm av Marcus Oscarsson du syftar på kanske du kan upplysa om. Det är svårt att ta ställning till annars.
 
Fast vet du vad om min gamla släkting på 97 år får detta så hoppas jag att ingen kommer på den idiotiska idén att intensivvårda henom. Det skulle vara så långt ifrån ett värdigt slut som denna underbara människa kan få.
Jag tror inte att nittioplus-patienterna eller deras anhöriga behöver oroa sig för övervård i livets slutskede. Särskilt inte i vår!
 
Tror du verkligen att de får fram respiratorerna så snabbt för det är andningshjälp patienterna kommer att behöva? Dessutom har jag aldrig sagt att coronapatienter kommer att prioriteras bort, det har du hittat på själv. Antagligen finns det mer vårdkrävande icke-coronapatienter som kommer att prioriteras bort för corona-patienter som "bara" behöver respirator.

Det är ju inte bara på intensivvårdsavdelningar det finns respiratorer. Så det finns nog en hel del som inte används.
 
Tror du verkligen att de får fram respiratorerna så snabbt för det är andningshjälp patienterna kommer att behöva? Dessutom har jag aldrig sagt att coronapatienter kommer att prioriteras bort, det har du hittat på själv. Antagligen finns det mer vårdkrävande icke-coronapatienter som kommer att prioriteras bort för corona-patienter som "bara" behöver respirator.
Du har sagt att redan idag får inte alla de coronapatienter som behöver intensivvård vård utan att det prioriteras därför att det är fullt. (Inlägg #1301 tex "Folk i arbetsför ålder intensivvårdas alltså istället för åldringarna")
Det är inte fullt. De som behöver sin vård får sin vård. Om det inte bedöms vara etiskt felaktigt som tex i @Shaggys fall.

Och jag tror ingenting, mer än på att de som har insyn vet vad de pratar om. I det här fallet högsta vårdchef inom region Stockholm.

Hade du hälsoministerns citat om att Tyskland hade för många smittkedjor redan den 26 februari med sina då 18 konstaterade fall så beslutet togs att avsluta smittspårning?

Ska vi fortsätta får du komma med fakta, länkade källor, annars är det du säger inte trovärdigt.
 
Kolla tyske hälsovårdsministerns tweet den 29 februari till exempel. Idag har Svt skrivit i sina nyheter att både medelålder och medianålder på dem som intensivvårdas för covid-19 just nu är 62 år. Folk i arbetsför ålder intensivvårdas alltså istället för åldringarna den här epidemin skulle handla om.
Epidemin handlar främst om att främst äldre dör, att flertalet inte blir allvarligt sjuka. Inte om att ingen i arbetsför ålder kan bli sjuk och behöva intensivvård. Det finns många i riskgrupperna som är yngre än 65.
 
Du har sagt att redan idag får inte alla de coronapatienter som behöver intensivvård vård utan att det prioriteras därför att det är fullt. Det är inte fullt. De som behöver sin vård får sin vård. Om det inte bedöms vara etiskt felaktigt som tex i @Shaggys fall.

Och jag tror ingenting, mer än på att de som har insyn vet vad de pratar om. I det här fallet högsta vårdchef inom region Stockholm.

Hade du hälsoministerns citat om att Tyskland hade för många smittkedjor redan den 26 februari med sina då 18 konstaterade fall så beslutet togs att avsluta smittspårning?

Ska vi fortsätta får du komma med fakta, länkade källor, annars är det du säger inte trovärdigt.
Du har fått källor. Men det handllade om den 29 februari i stället för den 26. My fault, sorry! Sedan kan det ju faktiskt räcka med 18 patienter för att det ska bli svårt att spåra smittkedjor om en av dem är en sk superspridare. Det förstår människor med lite fantasi.

Jag har ju en aktuell och mycket sorglig erfarenhet av brist på intensivvårdsplatser i Stockholm FÖRE corona-epidemin, men rimligt nära i tiden. Himla trist för vår familj att de inte fixade fram en sådan där lättillgänglig intensivvårdsplats när den så väl behövdes. Kirurgerna var/är mycket upprörda över hur utgången blev på grund av bristen på platser.
 
Jag har tider bokade för MR-undersökning och läkarbesök i Stockholm om en månad. Dvs besök på två helt olika kliniker. Har bokat tågbiljetter för det att ta mig dit och hem. (ombokningsbara, turligt nog)
Jag tänker väl sitta lugnt i båten ett tag till, men frågan är väl om jag ska räkna med att ta mig iväg dit eller om jag helt enkelt ska skjuta upp den resan med tanke på att de avråder från resor inom landet. Jag är egentligen inte orolig för egen del utan det är i så fall mest av solidariska skäl som jag skjuter fram dessa besök.
 
Epidemin handlar främst om att främst äldre dör, att flertalet inte blir allvarligt sjuka. Inte om att ingen i arbetsför ålder kan bli sjuk och behöva intensivvård. Det finns många i riskgrupperna som är yngre än 65.
Menar du att folk dör utan att ha varit allvarligt sjuka? Om inte bör du se över din meningsbyggnad.

Tycker du inte det är konstigt att så många yngre i riskgrupperna har hunnit smittas så tidigt i epidemin när så många äldre klarat sig att medianåldern på intensiven bara är 62. Den största riskfaktorn var ju ålder enligt all expertis, som har hävdat att immunförsvaret försvagas snabbt efter 70.
 
Du har fått källor. Men det handllade om den 29 februari i stället för den 26. My fault, sorry! Sedan kan det ju faktiskt räcka med 18 patienter för att det ska bli svårt att spåra smittkedjor om en av dem är en sk superspridare. Det förstår människor med lite fantasi.

Jag har ju en aktuell och mycket sorglig erfarenhet av brist på intensivvårdsplatser i Stockholm FÖRE corona-epidemin, men rimligt nära i tiden. Himla trist för vår familj att de inte fixade fram en sådan där lättillgänglig intensivvårdsplats när den så väl behövdes. Kirurgerna var/är mycket upprörda över hur utgången blev på grund av bristen på platser.
Ok, det är inte en trovärdig källa om du inte med länk/screenshot till den kan backa upp den, iom jag inte har twitter så kan jag inte kolla så rätt värdelös 'källa', eller till något annat påstående du gjort här. Men återkom gärna när du har länkar att posta till det du säger.

Men ursprungsfrågan har vi ju åtminstone ett svar på, det beror inte på att tyskland har en väldig massa intensivvårdsplatser att de just nu har relativt lågt dödstal då iaf Sverige hittills har kunnat ta hand om alla sina patienter som krävt intensivvård sedan utbrottets start. Så samma utgångsläge för båda länderna alltså.
 
Menar du att folk dör utan att ha varit allvarligt sjuka? Om inte bör du se över din meningsbyggnad.
Jag det är allmänt trist att anmärka på hur folk skriver om man ändå förstår vad som menas. Trist härskar teknik, jag svarar här för att påtala det, men kommer i framtiden att ignorera den typen av påhopp. från din sida. Jag är inte stolt över meningsbyggnaden, inte för det du anmärker på dock, men texten är fullt begripligt.

Tycker du inte det är konstigt att så många yngre i riskgrupperna har hunnit smittas så tidigt i epidemin när så många äldre klarat sig att medianåldern på intensiven bara är 62. Den största riskfaktorn var ju ålder enligt all expertis, som har hävdat att immunförsvaret försvagas snabbt efter 70.
Nej, jag har skrivit det i andra inlägg.

1. Det finns fler under 70 än över 70 i samhället. Ligger medelåldern på 62 är de äldre överrepresenterade.
2. Smittan kommer via import, det är mest de yngre som rör på sig. Här är det främst Italien (antar det stämmer i Tyskland också) som folk har blivit smittade i. Skidturister är ofta relativt unga.. Då kommer viruset främst att drabba yngre som ofta sprider det i första hand till vänner och kollegor som stora kontaktytor och mer sällan på pensionärsträffar även om de säkert träffar sin egen släkt. Lyckas man sen skydda sina äldre så kommer detta fortsätta.
3. Det är inte alltid man väljer intensivvård för multisjuka. Är någon nära slutet så väljer man ofta att inte förlänga plågan utan låter personen dö i frid. Det har inget med Corona att göra.
 
Senast ändrad:
Menar du att folk dör utan att ha varit allvarligt sjuka? Om inte bör du se över din meningsbyggnad.

Tycker du inte det är konstigt att så många yngre i riskgrupperna har hunnit smittas så tidigt i epidemin när så många äldre klarat sig att medianåldern på intensiven bara är 62. Den största riskfaktorn var ju ålder enligt all expertis, som har hävdat att immunförsvaret försvagas snabbt efter 70.
Det är inte jättemånga 70+are som åker skidor i Italien på just sportlovsveckorna. Viruset har väl snarare fått lite större fäste hos arbetsföra människor än äldre, medan de som dött har varit äldre, vilket är precis varför man vill hålla smittan borta från dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 348
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 231
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 682
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp