Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska man tänka positivt så är det ju så att de som åker på skidsemester inom Sverige gör det som politiker och ekonomer uppmuntrar till, dvs konsumerar och räddar den lokala hospitality industrin som går åt helvete i hela Sverige fn.
 
Du har fått källor. Men det handllade om den 29 februari i stället för den 26. My fault, sorry! Sedan kan det ju faktiskt räcka med 18 patienter för att det ska bli svårt att spåra smittkedjor om en av dem är en sk superspridare. Det förstår människor med lite fantasi.

Jag har ju en aktuell och mycket sorglig erfarenhet av brist på intensivvårdsplatser i Stockholm FÖRE corona-epidemin, men rimligt nära i tiden. Himla trist för vår familj att de inte fixade fram en sådan där lättillgänglig intensivvårdsplats när den så väl behövdes. Kirurgerna var/är mycket upprörda över hur utgången blev på grund av bristen på platser.
Jag tror man ska skilja på "kris" som vi har nu och en "ansträngd sjukvård" som vi har i vanliga fall. Vid en kris öppnas andra möjligheter upp som inte finns i vanliga fall, om än att beredskapen kanske inte är så stor som den borde bara, så är den ändock större än annars.
 
Jag har tider bokade för MR-undersökning och läkarbesök i Stockholm om en månad. Dvs besök på två helt olika kliniker. Har bokat tågbiljetter för det att ta mig dit och hem. (ombokningsbara, turligt nog)
Jag tänker väl sitta lugnt i båten ett tag till, men frågan är väl om jag ska räkna med att ta mig iväg dit eller om jag helt enkelt ska skjuta upp den resan med tanke på att de avråder från resor inom landet. Jag är egentligen inte orolig för egen del utan det är i så fall mest av solidariska skäl som jag skjuter fram dessa besök.

Jag hade inte åkt då det avråds från resor inom landet, ssk till och från storstäder.
Även om du inte haft ombokningsbara biljetter hade du fått boka om med SJ nu har de gått ut med, jättebra tycker jag.
 
Min Rheumatoid lakare ringde och pratade med mig. Hon sa ocksa att hon vill se mig om ett par veckor ... men det ar ocksa installt. INGEN ar valkommen till sjukhuset utan att ha en ordentlig anledning att komma in. Just nu jaller video och telefon besok, vilket jag tycker ar bra.
 
Ska man tänka positivt så är det ju så att de som åker på skidsemester inom Sverige gör det som politiker och ekonomer uppmuntrar till, dvs konsumerar och räddar den lokala hospitality industrin som går åt helvete i hela Sverige fn.
Men då kan man väl syssla med att gynna sina företag just lokalt, utan att fara över halva landet, när just det är ett tydligt önskemål från myndigheterna att man inte ska göra det.
 
Btw,
det här med skolstängningen för gymnasium och universitet, det har ju fått mycket kritik.

Men i smittspridningshänseende är det genialt. Det är förmodligen huvudorsaken till urtunningen i kollektivtrafiken, så att vi andra får lättare att sitta långt ifrån varandra.
 
Jag tror inte att nittioplus-patienterna eller deras anhöriga behöver oroa sig för övervård i livets slutskede. Särskilt inte i vår!
Fast det är ju det du propagerar för att man ska vårda de riktigt gamla som om ingen morgondag fanns eller som om det finns en evighet av morgondagar för dem. Till och med det inlägg jag citerar dryper av insiunationer om att man skiter i de äldre och borde vårda dem i tex respirator, tycker du verkligen att det är ett värdigt sätt att behandla människor?
 
Fast vet du vad om min gamla släkting på 97 år får detta så hoppas jag att ingen kommer på den idiotiska idén att intensivvårda henom. Det skulle vara så långt ifrån ett värdigt slut som denna underbara människa kan få.

Det hotande problemet är att inte ha kapacitet att intensivvårda de som skulle gynnas av det. I Italien sades det för flera dagar sedan att vissa sjukhus inte intensivvårdar personer över 60 år. Nu kommer rapporter om att det snart inte kan garanteras vård alls. Vad ska folk förvänta sig med ett sådant besked? Att 50 eller 40 åringar nekas intensivvård? Där är de reella problemen med corona, inte att människor i livets slutskede ska få intensivvård i onödan. Sådan triagering sker ju redan i normalfall, så väldigt obefogat att dra upp här.
 
Btw,
det här med skolstängningen för gymnasium och universitet, det har ju fått mycket kritik.

Men i smittspridningshänseende är det genialt. Det är förmodligen huvudorsaken till urtunningen i kollektivtrafiken, så att vi andra får lättare att sitta långt ifrån varandra.
Nja, det beror nog snarare på att folk råddes till att arbeta hemifrån om de kunde. Det var glest med folk i kollektivtrafiken redan innan gymnasier, högskolor och universitet började med distansundervisning.
 
Det hotande problemet är att inte ha kapacitet att intensivvårda de som skulle gynnas av det. I Italien sades det för flera dagar sedan att vissa sjukhus inte intensivvårdar personer över 60 år. Nu kommer rapporter om att det snart inte kan garanteras vård alls. Vad ska folk förvänta sig med ett sådant besked? Att 50 eller 40 åringar nekas intensivvård? Där är de reella problemen med corona, inte att människor i livets slutskede ska få intensivvård i onödan. Sådan triagering sker ju redan i normalfall, så väldigt obefogat att dra upp här.
Vad har det här med inlägget jag citerade att göra? Det inlägget insinuerar kraftigt att man IDAG skiter i de äldre vilket är en ren lögn.
 
Vad har det här med inlägget jag citerade att göra? Det inlägget insinuerar kraftigt att man IDAG skiter i de äldre vilket är en ren lögn.

Vi läger nog det inlägget väldigt olika.

Inget tyder på att man hittills behövt prioriterat bort äldre covid-19 patienter som skulle gynnas av intensivvård. Men region Stockholm flaggade för att det kunde bli allvarlig brist på intensivvårdplatser redan i helgen. Det är alltså ett nära förestående scenario med hårdare triagering.

Som debatten varit har det varit stort fokus på att det är de äldre som drabbas och därför ska isolera sig, för yngre ska det vara som en förkylning ungefär. Men om även yngre i betydande utsträckning är i behov av intensivvård så räcker det ju med en spridning mellan unga för att sjukvårdskapaciteten inte ska räcka till. Det måste man se allvarligt på.
 
Men alltså på riktigt, inlägg på min kommuns fb sida angående att ett företag ska flytta från kommunen pga brist på lokaler
"Ja håller med att det är ynkligt att inte kommunen [anonymiserats av mig] ser till att det finns jobb här. Allt flyttas till kina och italien se bara va sårbara vi är nu. Ta tillfället i akt och se till att företagen flyttas tillbaka till sverige."
Tänk vad mycket enklare det varit att bedriva produktion i Sverige om folk faktiskt var beredda att betala mer för den där spisen eller TVn som tillverkats här då skulle vi ju inte vara så beroende av Kina eller sitta i riktigt den dåliga sits vi sitter i idag vad gäller problem med leveranser när något stör kedjan :banghead:
 
Btw,
det här med skolstängningen för gymnasium och universitet, det har ju fått mycket kritik.

Men i smittspridningshänseende är det genialt. Det är förmodligen huvudorsaken till urtunningen i kollektivtrafiken, så att vi andra får lättare att sitta långt ifrån varandra.
Och att man inte stängt fler skolor och inte stängt dem tidisger har också fått ktitik ;)

Jag tror inte det är huvudorsaken till uttunningen i kollektivtrafiken utan en av dem. Det tillsammans med att folk är mer sjukskrivna och många jobbar hemmifrån torde vara huvudorsaken. Förutom att många troligen lyder uppmaningen om att inte resa i onödan.
 
Som debatten varit har det varit stort fokus på att det är de äldre som drabbas och därför ska isolera sig, för yngre ska det vara som en förkylning ungefär. Men om även yngre i betydande utsträckning är i behov av intensivvård så räcker det ju med en spridning mellan unga för att sjukvårdskapaciteten inte ska räcka till.
Det är ju bara ett av de råd som givits att riskgrupperna ska iaktta extra försiktighet. Det har samtidigt kommunicerats att alla ska bidra till att hålla nere den generella smittspridningen för att totalt sett minska belastningstoppen på sjukvården. Att en grupp har större risk och att det betonas betyder inte att alla andra är utan risk, bara att den är mindre.

Att den allmänna debatten drar iväg åt ett håll där vissa saker blir kraftigare vidareförmedlade innebär ju inte att sjukvården och myndigheterna låter sin planering dra iväg på samma sätt. De har så klart varit medvetna om att omfattande smittspridning även innebär att det trillar in en del fall från lågriskgrupperna, så är det väl i princip med alla epidemiska infektionssjukdomar.
 
Det hotande problemet är att inte ha kapacitet att intensivvårda de som skulle gynnas av det. I Italien sades det för flera dagar sedan att vissa sjukhus inte intensivvårdar personer över 60 år. Nu kommer rapporter om att det snart inte kan garanteras vård alls. Vad ska folk förvänta sig med ett sådant besked? Att 50 eller 40 åringar nekas intensivvård? Där är de reella problemen med corona, inte att människor i livets slutskede ska få intensivvård i onödan. Sådan triagering sker ju redan i normalfall, så väldigt obefogat att dra upp här.
I perspektivet att en del ifrågasätter varför medelåldern på intensivvårdspatienter inte är högre än runt 65 år så är det det mycket rimligt att man tar upp varför. Sen behöver man se till personens skick, det finns många älder som är i gott skick och där det är rimligt med intensivvård, men procenten sjunker med åldern.
 
I perspektivet att en del ifrågasätter varför medelåldern på intensivvårdspatienter inte är högre än runt 65 år så är det det mycket rimligt att man tar upp varför. Sen behöver man se till personens skick, det finns många älder som är i gott skick och där det är rimligt med intensivvård, men procenten sjunker med åldern.

Nu hänger jag nog inte med i vad du vill ha sagt i förhållande till mitt inlägg.
 
Och att man inte stängt fler skolor och inte stängt dem tidisger har också fått ktitik ;)

Jag tror inte det är huvudorsaken till uttunningen i kollektivtrafiken utan en av dem. Det tillsammans med att folk är mer sjukskrivna och många jobbar hemmifrån torde vara huvudorsaken. Förutom att många troligen lyder uppmaningen om att inte resa i onödan.

Eller så åker man bil. Har sett på parkeringarna här där jag bor att betydligt färre bilar står kvar dagtid.
 
Eller så åker man bil. Har sett på parkeringarna här där jag bor att betydligt färre bilar står kvar dagtid.
Det missade jag, vi har begränsat med parkeringsplatser på jobb, men nu under corona så är det fritt fram för alla som har örende till kontoret.jag kan tänka mig att det inte är ovanligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 348
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 231
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 682
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp