Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående intensivvård för äldre eller väldigt sjuka blev jag så arg och frustrerad när både mormor och morfar och farmor inte fick någon vård när dom var riktigt dåliga. Även om dom varken åt eller drack så fick dom inget dropp. Morfar fick inte antibiotika mot lunginflammationen, mormors cancerbehandling avbröts och farmor som var en seg gammal tant överraskade alla med att klara 3 veckor utan mat och vatten vilket borde vara omöjligt så jag trodde inte på det när det berättades för mig men jo, fick bekräftat av personalen på boendet som aldrig varit med om något liknande.

Jag hade min anorexi under dessa år och jag var så arg för att jag blev tvångsinlagd för att jag inte åt medan dom lät mina anhöriga svälta ihjäl. MEN jag förstår nu att det nog var det bästa för dom alla, oavsett hur jobbigt det var att se mormor förvandlas till ett skelett. På slutet ville jag hemskt nog bara att dom skulle dö snabbt och slippa lida.

Men samtidigt, min farfar är 95 och när han var 93 blev han allvarligt sjuk med lunginflammation och hjärtproblem och han fick behandling och pacemaker och är nu levande och pigg två år senare och så länge han inte råkar på Corona känns det som han kommer kunna hänga med ett tag till. Han är helt med i huvudet, går promenader, tvättar, städar till viss del och träffar oss i släkten ofta. I hans fall hade det varit helt fel att välja att inte ge vård.

Jag har viktiga prover jag behöver ta som skjutits upp 2 veckor pga min sjukdom nu och när jag tittade på VC sida på 1177 så ligger inga tider för provtagning ute. Måste ta kontakt med dom och fråga för ska dessa viktiga prover skjutas upp längre tid? Det är inte prover som ska vänta så dom här veckorna förstör min behandling av en annan sjukdom och gör så att jag inte kan få rätt vård. Viktig vård
Provtagningstider brukar inte finnas bokade :confused: Här är det drop-in på provtagningslabb.

Provtagningstider brukar inte finnas bokade :confused: Här är det drop-in på provtagningslabb.
Hos oss är det tvärtom, det fanns vissa dropp-in tider men dom föredrar att man bokar och det är smidigast för då behöver man inte sitta i upp emot en timme som det brukar ta när det är drop-in och jag tänker att i dessa tider borde dom väl vilja ha lite ruljans på det hela med så lite patienter som möjligt i väntrummet så dom har ställt in allt som är drop-in helt

Tänk på att naturens reaktion på färre människor ute inte är direkt relaterat till Covid-19, men starta gärna en ny tråd för det ämnet!

Och försök hålla er till att diskutera ämnet och inte varandra, är ni snälla.

/Mod

Överdrivet polariserande retorik. Det finns grader mellan att isolera sig i ett år och göra precis allt som vanligt.

Åka till Åre när det precis kommit i gång en samhällsspridning där och man vet att sjukvården är överbelastad en normal påsk utan smitta är trots allt lite onödigt.
Och lite eftertanke och beteendeförändringar kan man låta inverka på hur och när och var man gör de vanliga aktiviteter som man fortsätter med.

Statsminister Stefan Löfven håller i dag ett ”Tal till nationen” med anledning av den exceptionella situation Sverige befinner sig i på grund av coronavirus-pandemin. Det hör till ovanligheterna att Sveriges statsminister ges utrymme att tala direkt till publiken.

Talet kommer att pågå i sex minuter och sänds klockan 21.15 i SVT2 och på SVT Play.

Hos oss är det tvärtom, det fanns vissa dropp-in tider men dom föredrar att man bokar och det är smidigast för då behöver man inte sitta i upp emot en timme som det brukar ta när det är drop-in och jag tänker att i dessa tider borde dom väl vilja ha lite ruljans på det hela med så lite patienter som möjligt i väntrummet så dom har ställt in allt som är drop-in helt
Oj, en timme :eek: Är det labb inne på vårdcentralen?
Labbet jag brukar gå till har mest kö på måndagar och tisdagar. Jag brukar gå onsdagar eller torsdagar och har aldrig väntat mer än 15 minuter men då har de bara provtagning där.

Överdrivet polariserande retorik. Det finns grader mellan att isolera sig i ett år och göra precis allt som vanligt.

Åka till Åre när det precis kommit i gång en samhällsspridning där och man vet att sjukvården är överbelastad en normal påsk utan smitta är trots allt lite onödigt.
Och lite eftertanke och beteendeförändringar kan man låta inverka på hur och när och var man gör de vanliga aktiviteter som man fortsätter med.

Jag är inne på hans linje om att man som ung och frisk inte behöver vara rädd för att bli smittad.
Blir jag smittad kommer jag behandla det som en förkylning/influensa. Stanna hemma och inte belasta vården.

Nej, något större antal tillgängliga ventilatorer finns knappast i något län. Det finns ventilatorer på ordinarie IVA-platser, det finns narkosapparater på opsalar som kan flyttas till intensivvård, och det finns transportventilatorer att användas vid transporter inom sjukhus eller i ambulans. Någon enstaka finns i reserv, men det behövs även i krisläge. (Att hemvårdas intuberad är ovanligt, och hursomhelst är ju en sådan ventilator redan paxad s a s.) Ventilatorer är en flaskhals, men minst lika trång flaskhals är personaltillgången för intensivvård. Det @Mearas beskriver om en tredubbling av platser tror jag är litet mer än vad många motsvarande sjukhus kan uppbåda, men en fördubbling torde nog de flesta klara.

Litet sidsospår angående ventilatorer. Här i Danmark har staten frågat veterinärföreningen om där är några medlemmar som har respiratorer som de kan ställa upp med om det behövs. Det jag skrapats ihop 90 respiratorer som står till rådighet ifall det blir kris. Tänker det måste vara en möjlighet i Sverige med, många bäckar små.... :)

Jag är inne på hans linje om att man som ung och frisk inte behöver vara rädd för att bli smittad.
Blir jag smittad kommer jag behandla det som en förkylning/influensa. Stanna hemma och inte belasta vården.
Fast det är ju inte influensa utan snarare en lunginflammation.
Läser man hur folk upplever corona så är det hemsk värk i lungorna, svårt att andas och feber. Låter ganska jobbigt att känna att lungorna inte räcker till.
Sen vet man aldrig hur hårt det drabbar en själv så det är ju lätt att vara kaxig innan man själv blir smittad.

Oj! På min vc har de drop in mellan 7.15 - 16.00. På vissa tider är det en del men ofta inte så mycket. Var och lämnade prov i fredags och det var ovanligt lite folk på den vc. Blev förvånad faktiskt att det var så tomt där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 353
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 238
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar