Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är ju inte influensa utan snarare en lunginflammation.
Läser man hur folk upplever corona så är det hemsk värk i lungorna, svårt att andas och feber. Låter ganska jobbigt att känna att lungorna inte räcker till.
Sen vet man aldrig hur hårt det drabbar en själv så det är ju lätt att vara kaxig innan man själv blir smittad.
Snarare berätas det från många håll att folk har så lindriga symptom att de inte ens upplever sig som sjuka.

Jag tycker att inställningen att betrakta det på samma sätt som en influensa är vettig. Dvs stanna hemma, undvika att smitta andra och ha några dagars karens innan man betraktar sig som helt frisk.
 
Fast det är ju inte influensa utan snarare en lunginflammation.
Läser man hur folk upplever corona så är det hemsk värk i lungorna, svårt att andas och feber. Låter ganska jobbigt att känna att lungorna inte räcker till.
Sen vet man aldrig hur hårt det drabbar en själv så det är ju lätt att vara kaxig innan man själv blir smittad.
Skulle det enligt dig gälla samtliga som utvecklat symtom? Det du beskriver är symtom på lunginflammation.

Vilken källa tar du din information från?

Att vissa upplever sig som tungandade stämmer nog, men det finns också uppgifter från många håll om att de allra flesta endast har en knappt märkbar rethosta, och kanske lite huvudvärk.

https://www.1177.se/Ostergotland/sj...er/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/
 
Den artikeln är bland det märkligaste som är publicerat om corona. Ingen läkare vare sig i Italien eller Spanien skulle säga det samma. Det är inte alla unga som kan stanna hemma och inte belasta vården, tillräckligt många blir tillräckligt sjuka för att inläggning blir nödvändig.
I Norge fördubblas antal inlagda på sjukhus var fjärde dag, hur länge klarar sjukvården en sådan exponentiell ökning?
(https://www.nrk.no/norge/koronaviruset-1.14874108)
En av de bättre artiklarna tycker jag.
 
Jo iof, det kanske är det snällaste om man vet att personen inte kommer klara sig, det jag tycker är läskigt är hur säkert man vet att personen inte skulle klara sig. Å andra sidan, om man levt länge och väl och kanske bara skulle haft en kort tid kvar att leva iaf så kanske det är berättigat att avsluta och ge palliativ vård. Alla tre fick ångestlindrande och smärtstillande medicin via en pump in i blodet via dropp som pumpade regelbundet och vi anhöriga fick trycka på pumpen för extra doser.

Jag vet att jag oroar mig mycket men jag tycker det är jobbigt att inte få träffa min gamla farfar och inte veta när jag får göra det och om han ändå blir sjuk så kommer vi ju inte få hälsa på honom på sjukhuset, får alla gamla dö ensamma nu? Har läst att barn får ta emot besök av en förälder i taget men visst gäller inte det äldre än barn?
Vid de tillfällen har jag förstått det som att friska anhöriga får besöka om det är i livets slutskede. Att din farmor levde i tre veckor utan mat eller vatten beror ju på att hon fick dropp. Vi tog bort droppet för pappa för att inte förlänga lidandet, han fick självklart smärtstillande hela tiden och någon satt hos honom dygnet runt.
 
Den artikeln är bland det märkligaste som är publicerat om corona. Ingen läkare vare sig i Italien eller Spanien skulle säga det samma. Det är inte alla unga som kan stanna hemma och inte belasta vården, tillräckligt många blir tillräckligt sjuka för att inläggning blir nödvändig.
I Norge fördubblas antal inlagda på sjukhus var fjärde dag, hur länge klarar sjukvården en sådan exponentiell ökning?
(https://www.nrk.no/norge/koronaviruset-1.14874108)

Jag tolkar den nog lite annorlunda. Att man som ung och frisk inte behöver vara rädd för att gå ut och träffa andra unga och friska.
 
Jag vet inte vilka tankar och förutsättningar en sådan förfrågan utgått från, men kan konstatera att det av flera orsaker inte är riktigt så enkelt som det kan låta.
Ett rimligen rejält heterogent antal ventilatorer/narkosapparater där ålder och skick/säkerhet är betydligt mer odokumenterat än i humanvården, där förbrukningsmateriel inte nödvändigtvis är avsett för humanbruk... och där IVA-personal är helt ovan vid hanteringen... Det skulle kunna vara en användbar resurs i ett långt gånget katastrofläge men knappast innan dess.
Många gånger är det samma utrustning som används och skiladerna är förmodligen inte större än de inom humanmedicinen.
 
Men det var inte det du skrev i ditt groteska inlägg. Nu krävs mycket och begåvad textanalys från din sida med rena citeringar från mina inlägg, för att en välgörenhetsorganisation som ligger dig varmt om hjärtat ska få 10000 kr.
Jag har annat att göra i mitt liv än ägna mig åt en textanalys som du ändå inte kommer godta. Det är bara att läsa så ser du att det är fler än jag som tolkat dina inlägg på samma sätt som jag. Det räcker för mig som textanalys.
 
Såg på nyheterna att kyrkan inte vet riktigt hur dom ska hantera situationen som råder. I dagsläget får brudpar själva välja om dom vill ha sitt bröllop och att kyrkan ska göra allt för att inte ställa in konfirmations läger.

Tydligen är det ett flertal som gift sig själva i kyrkan bara dom och en präst och spelat in för att visa på ett senare tillfälle att ha festen på. Bra med nytänkande idéer.
 
Många gånger är det samma utrustning som används och skiladerna är förmodligen inte större än de inom humanmedicinen.
Visst förekommer det att veterinärkliniker använder samma typer av ventilatorer och narkosapparater som för humanbruk, men inte sällan är det då utrangerad äldre utrustning från humanvården. Underhåll, kontroll och dokumentation är ofta väsensskilt från humanvården. Ifråga om skillnader och variation hittar du knappast någon IVA-avdelning med fler än en eller max två (och då som regel närbesläktade) typer av ventilatorer, eller någon operationsavdelning med fler än en typ av narkosapparat. Enhetlighet är en mycket viktig faktor i sammanhanget.
 
Jag har inte heller twitter men kommer ändå in så jag kan titta på hälsovårdsministerns tweets. Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig med googlingen? Din invändning håller alltså inte.

Tycker du inte att det är konstigt att intensivvårdspatienterna igår hade en medianålder på 62, när det är personer över 70 som ska drabbas värst? Är det inte en liten indikation på åldersdiskriminering mot lagen?
Alltså, när man diskuterar och hävdar något som fakta, då är det kutym att man backar upp sitt påstående med en länk dit den fakta man nämner stöds. Man ber inte motparten att själv hitta den.
Eftersom jag nu är nyfiken och du inte gör din del så letade jag ändå upp det jag tror (eftersom du inte länkat exakt kan jag ju inte veta) du syftade till och det du säger att han sa stämmer inte. Citat "Die Zahl der Infektionen steigt, die Verfolgung aller Kontaktketten quer durch #Europa wird immer schwieriger. Wir stehen am Beginn einer Epidemie, in Deutschland und in Europa. Das erfordert gemeinsames Handeln."
VIlket är långt ifrån att säga att man inte längre kan hantera smittspårning. Detta är heller inte en källa på att Tyskland ligger 2-3veckor före Sverige i sin smittspridning vilket var det du ville använda det som. För att backa det påståendet får man titta på antal smittade fall vid specifika tillfällen och där generellt enligt den statistik jag sett i ämnet börjar man räkna det datumet ett land passerat 100 fall.

Nej, jag tycker inte det är alls konstigt att om sjukvårdschefen säger att det finns gott om intensivvårdsplatser så finns det det. Att du har bristande förtroende för vården är tråkigt men inte något som du kan dra in som en sanning om att det "fuskas" nu också.
 
Angående intensivvård för äldre eller väldigt sjuka blev jag så arg och frustrerad när både mormor och morfar och farmor inte fick någon vård när dom var riktigt dåliga. Även om dom varken åt eller drack så fick dom inget dropp. Morfar fick inte antibiotika mot lunginflammationen, mormors cancerbehandling avbröts och farmor som var en seg gammal tant överraskade alla med att klara 3 veckor utan mat och vatten vilket borde vara omöjligt så jag trodde inte på det när det berättades för mig men jo, fick bekräftat av personalen på boendet som aldrig varit med om något liknande.

Jag hade min anorexi under dessa år och jag var så arg för att jag blev tvångsinlagd för att jag inte åt medan dom lät mina anhöriga svälta ihjäl. MEN jag förstår nu att det nog var det bästa för dom alla, oavsett hur jobbigt det var att se mormor förvandlas till ett skelett. På slutet ville jag hemskt nog bara att dom skulle dö snabbt och slippa lida.

Men samtidigt, min farfar är 95 och när han var 93 blev han allvarligt sjuk med lunginflammation och hjärtproblem och han fick behandling och pacemaker och är nu levande och pigg två år senare och så länge han inte råkar på Corona känns det som han kommer kunna hänga med ett tag till. Han är helt med i huvudet, går promenader, tvättar, städar till viss del och träffar oss i släkten ofta. I hans fall hade det varit helt fel att välja att inte ge vård.
Det här är något som är svårt att greppa för många så du är inte ensam. Att sätta dropp på en människa som är döende är ingen hjälp. Kroppen kan inte ta till sig vätskan utan ödem bildas istället. Att inte få antibiotika vid lunginflammation kan låta hemskt men är kroppen döende är det inte heller snällt att tvinga igång den igen och igen. När min mormor låg för döden krävde min morbror igen och igen att hennes lunginflammationer skulle behandlas. Det var rent vidrigt för lunginflammationerna kom sig av att hjärtat sviktade och hon hade många gånger sagt att hon var klar. Att behandla lunginflammationen då förlänger enbart människans lidande och till slut satte läkarna stopp för fortsatt behandling. Det finns inget hopp i det läget, inget friskt att se fram emot utan enbart ett utdraget lidande och jag var enormt tacksam mot de läkarna som satte stopp så att hon slapp lida mer. Hade hon varit ett djur boendes hos mig hade hon aldrig någonsin behövt lida som hon nu fick göra. Då hade jag kunnat ge henne gåvan det är att få slippa. Det är inte hemskt att önska att någon ska slippa mer.
Att människor är utan mat och vatten veckovis när kroppen stänger ner är inget ovanligt så jag vet inte varför personalen på boendet sa så. Kanske hade de inte så mycket erfarenhet? Det kan låta hemskt men i det läget kan kroppen inte ta hand om vatten och föda och man tror inte att människan lider av att befinna sig i det skeendet. Man ger morfin och många gånger även ångestdämpande om personen är orolig men det är inte samma effekt på kroppen som när du eller jag svälter för förbränningen i en döende kropp är så låg.
Att cancerbehandlingar avbryts kan låta grymt men behandlingen i sig är tuff och många (alla?) väljer när det inte finns något hopp kvar att avsluta för att få en bättre sista tid utan behandling. Man mår bättre utan behandling i det läget än med.

Min svärmor låg länge okontaktbar utan vatten och föda och hon var som en liten fågelunge när hon dog. Så liten och så bräcklig men min känsla var inte att hon led. Vi runt omkring led men hon sov en rofylld sömn.

Är kroppen frisk i övrigt så kan man klara sig men har kroppen väl börjat stänga ner är det väldigt få det vänder för och har man åldern emot sig är det än färre. Jag vet, jag fick hospisvård i några år när jag var som sjukast och att det vände och att jag sitter här nu är ett mirakel.
 
Visst förekommer det att veterinärkliniker använder samma typer av ventilatorer och narkosapparater som för humanbruk, men inte sällan är det då utrangerad äldre utrustning från humanvården. Underhåll, kontroll och dokumentation är ofta väsensskilt från humanvården. Ifråga om skillnader och variation hittar du knappast någon IVA-avdelning med fler än en eller max två (och då som regel närbesläktade) typer av ventilatorer, eller någon operationsavdelning med fler än en typ av narkosapparat. Enhetlighet är en mycket viktig faktor i sammanhanget.
Fast ska man komplettera snabbt kan man inte vara kräsen.
 
Det här är något som är svårt att greppa för många så du är inte ensam. Att sätta dropp på en människa som är döende är ingen hjälp. Kroppen kan inte ta till sig vätskan utan ödem bildas istället. Att inte få antibiotika vid lunginflammation kan låta hemskt men är kroppen döende är det inte heller snällt att tvinga igång den igen och igen. När min mormor låg för döden krävde min morbror igen och igen att hennes lunginflammationer skulle behandlas. Det var rent vidrigt för lunginflammationerna kom sig av att hjärtat sviktade och hon hade många gånger sagt att hon var klar. Att behandla lunginflammationen då förlänger enbart människans lidande och till slut satte läkarna stopp för fortsatt behandling. Det finns inget hopp i det läget, inget friskt att se fram emot utan enbart ett utdraget lidande och jag var enormt tacksam mot de läkarna som satte stopp så att hon slapp lida mer. Hade hon varit ett djur boendes hos mig hade hon aldrig någonsin behövt lida som hon nu fick göra. Då hade jag kunnat ge henne gåvan det är att få slippa. Det är inte hemskt att önska att någon ska slippa mer.
Att människor är utan mat och vatten veckovis när kroppen stänger ner är inget ovanligt så jag vet inte varför personalen på boendet sa så. Kanske hade de inte så mycket erfarenhet? Det kan låta hemskt men i det läget kan kroppen inte ta hand om vatten och föda och man tror inte att människan lider av att befinna sig i det skeendet. Man ger morfin och många gånger även ångestdämpande om personen är orolig men det är inte samma effekt på kroppen som när du eller jag svälter för förbränningen i en döende kropp är så låg.
Att cancerbehandlingar avbryts kan låta grymt men behandlingen i sig är tuff och många (alla?) väljer när det inte finns något hopp kvar att avsluta för att få en bättre sista tid utan behandling. Man mår bättre utan behandling i det läget än med.

Min svärmor låg länge okontaktbar utan vatten och föda och hon var som en liten fågelunge när hon dog. Så liten och så bräcklig men min känsla var inte att hon led. Vi runt omkring led men hon sov en rofylld sömn.

Är kroppen frisk i övrigt så kan man klara sig men har kroppen väl börjat stänga ner är det väldigt få det vänder för och har man åldern emot sig är det än färre. Jag vet, jag fick hospisvård i några år när jag var som sjukast och att det vände och att jag sitter här nu är ett mirakel.
Det här var det viktigaste för min egen personliga del jag läst på länge, tack för att du tog dig tiden att skriva till mig. Det du skriver går in i mig och jag förstår mer nu. Så tack igen :heart
 
Nej, något större antal tillgängliga ventilatorer finns knappast i något län. Det finns ventilatorer på ordinarie IVA-platser, det finns narkosapparater på opsalar som kan flyttas till intensivvård, och det finns transportventilatorer att användas vid transporter inom sjukhus eller i ambulans. Någon enstaka finns i reserv, men det behövs även i krisläge. (Att hemvårdas intuberad är ovanligt, och hursomhelst är ju en sådan ventilator redan paxad s a s.) Ventilatorer är en flaskhals, men minst lika trång flaskhals är personaltillgången för intensivvård. Det @Mearas beskriver om en tredubbling av platser tror jag är litet mer än vad många motsvarande sjukhus kan uppbåda, men en fördubbling torde nog de flesta klara.
Jag svarade bara utifrån kommentaren
"Tror du verkligen att de får fram respiratorerna så snabbt för det är andningshjälp patienterna kommer att behöva?"
Jag tror också att personalen blir större problem.
De som hemvårdas med ventilatorer lever nog i regel inte så länge, så tänker att det cirkulerar runt några såna som kan tas till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 361
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 242
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 683
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp