Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, nu börjar det kännas ännu mer "på riktigt" när region Stockholm ställer in all planerad vård (som inte är akut då) :crazy: ur perspektivet att vara kroniskt sjuk så känns det väldigt "på riktigt", trots att jag inte tillhör regionen.
Verkligen! Ännu en ögonöppnare som kanske kan få de som inte insett allvarligt att göra det nu? Kanske.
 
Verkligen! Ännu en ögonöppnare som kanske kan få de som inte insett allvarligt att göra det nu? Kanske.
Kanske. Och visst, det verkar ju vara successivt och att man drar ner på allt man kan, utan medicinska risker för att frigöra resurser. Allt det är såklart rimligt, men så obehagligt.
 
Det här var det viktigaste för min egen personliga del jag läst på länge, tack för att du tog dig tiden att skriva till mig. Det du skriver går in i mig och jag förstår mer nu. Så tack igen :heart
Det är viktigt att få veta. Det är lättare att hantera då. Kanske inte genast när man är mitt i sorgen och paniken av att förlora någon man håller mycket av men sedan. Glad att kunna hjälpa :heart
 
Jag behöver kanske inte oroa ihjäl mig för mina föräldrar. Nu har barnbarnen själva sagt ”vi kan inte träffas för vi vill inte att ni ska bli sjuka”. Tur man har kloka syskonbarn. :heart

Men jag tänker att promenader ute tillsammans borde väl ändå funka? Så länge barnen är friska och inte nyser/hostar på dem?
 
Jag har inte heller twitter men kommer ändå in så jag kan titta på hälsovårdsministerns tweets. Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig med googlingen? Din invändning håller alltså inte.

Tycker du inte att det är konstigt att intensivvårdspatienterna igår hade en medianålder på 62, när det är personer över 70 som ska drabbas värst? Är det inte en liten indikation på åldersdiskriminering mot lagen?

Men det var inte det du skrev i ditt groteska inlägg. Nu krävs mycket och begåvad textanalys från din sida med rena citeringar från mina inlägg, för att en välgörenhetsorganisation som ligger dig varmt om hjärtat ska få 10000 kr.
Du har fått källor. Men det handllade om den 29 februari i stället för den 26. My fault, sorry! Sedan kan det ju faktiskt räcka med 18 patienter för att det ska bli svårt att spåra smittkedjor om en av dem är en sk superspridare. Det förstår människor med lite fantasi.

Jag har ju en aktuell och mycket sorglig erfarenhet av brist på intensivvårdsplatser i Stockholm FÖRE corona-epidemin, men rimligt nära i tiden. Himla trist för vår familj att de inte fixade fram en sådan där lättillgänglig intensivvårdsplats när den så väl behövdes. Kirurgerna var/är mycket upprörda över hur utgången blev på grund av bristen på platser.
Just nu har landets sjukhus aldrig haft fler lediga intensivvårdsplatser eftersom sjukhusen har mobiliserat för detta. Det finns ingen brist på IVA-platser och ingen triagering utefter ålder har behövt göras utan gruppen som är ”yngre” är den som har blivit sjuk nu i början. Det är möjligt att någon dött som inte vårdats på IVA, men det är isåfall någon som faktiskt inte hade vårdats på IVA oavsett, den diskussionen har redan funnits i tråden.
 
Okej, nu börjar det kännas ännu mer "på riktigt" när region Stockholm ställer in all planerad vård (som inte är akut då) :crazy: ur perspektivet att vara kroniskt sjuk så känns det väldigt "på riktigt", trots att jag inte tillhör regionen.
Jag upptäckte idag att de ställt in all mammografiscreening för att minska risken för smittspridning. Har en tid i april men verkar som om jag inte ska gå dit, det står att de skickar ut ny tid längre fram.
Har även tid på en mottagning på SÖS som jag måste kolla upp ifall den blir inställd.
 
Jag tolkar den nog lite annorlunda. Att man som ung och frisk inte behöver vara rädd för att gå ut och träffa andra unga och friska.

I gar fick jag veta att ett par kompisar dar jag bodde forut har bada diagnosticerats med Covid-19. Han ar 44 ar, kanner sig sjuk, men kan vara hemma och ta hand om barnen.
Hon ar 41 ar och ligger nedsovd i respirator pa sjukhus. Ingen av dem har nagra tidigare sjukdommar.

Screen Shot 2020-03-22 at 9.34.11 AM.png
 
I gar fick jag veta att ett par kompisar dar jag bodde forut har bada diagnosticerats med Covid-19. Han ar 44 ar, kanner sig sjuk, men kan vara hemma och ta hand om barnen.
Hon ar 41 ar och ligger nedsovd i respirator pa sjukhus. Ingen av dem har nagra tidigare sjukdommar.

Visa bifogad fil 47411

Det är såklart tragiskt.
Men jag är fortfarande inte orolig, livet är fullt av faror och jag skulle bli knäpp om jag oroade mig för alla potentiella risker.
Jag rider liksom fälltävan, nuff said.
 
I gar fick jag veta att ett par kompisar dar jag bodde forut har bada diagnosticerats med Covid-19. Han ar 44 ar, kanner sig sjuk, men kan vara hemma och ta hand om barnen.
Hon ar 41 ar och ligger nedsovd i respirator pa sjukhus. Ingen av dem har nagra tidigare sjukdommar.

Visa bifogad fil 47411

Tragiskt när det behövs intensivvård, hoppas hon klarar sig, chansen borde vara sor om hon inte tillhör någon riskgrupp.

Det gäller väl smittade? Vad jag förstår smittar sjukdomen typ alla och siffrorna här verkar snarare handla om åldersfördelningen i samhället på ett ungefär.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är såklart tragiskt.
Men jag är fortfarande inte orolig, livet är fullt av faror och jag skulle bli knäpp om jag oroade mig för alla potentiella risker.
Jag rider liksom fälltävan, nuff said.

Skillnaden är väl att den enda du kan skada dig är dig själv (och din häst) och ja ta upp resurser då iom behov av behandling av vården vid en allvarligare olycka. Covid drabbar andra som inte valt att dela din risk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 364
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 243
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 684
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp