Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Humorhörnan.
1584877424699.png
 
Det här var det viktigaste för min egen personliga del jag läst på länge, tack för att du tog dig tiden att skriva till mig. Det du skriver går in i mig och jag förstår mer nu. Så tack igen :heart
Många slutar äta när de är nära döden. Förr sa man ofta att de slutade äta för att de ville dö.
Det är snarare så att när kroppen inte kan ta emot mat så äter man inte. Det är ett naturligt förlopp. Mat skulle bara göra skada.
 
Det här är något som är svårt att greppa för många så du är inte ensam. Att sätta dropp på en människa som är döende är ingen hjälp. Kroppen kan inte ta till sig vätskan utan ödem bildas istället. Att inte få antibiotika vid lunginflammation kan låta hemskt men är kroppen döende är det inte heller snällt att tvinga igång den igen och igen. När min mormor låg för döden krävde min morbror igen och igen att hennes lunginflammationer skulle behandlas. Det var rent vidrigt för lunginflammationerna kom sig av att hjärtat sviktade och hon hade många gånger sagt att hon var klar. Att behandla lunginflammationen då förlänger enbart människans lidande och till slut satte läkarna stopp för fortsatt behandling. Det finns inget hopp i det läget, inget friskt att se fram emot utan enbart ett utdraget lidande och jag var enormt tacksam mot de läkarna som satte stopp så att hon slapp lida mer. Hade hon varit ett djur boendes hos mig hade hon aldrig någonsin behövt lida som hon nu fick göra. Då hade jag kunnat ge henne gåvan det är att få slippa. Det är inte hemskt att önska att någon ska slippa mer.
Att människor är utan mat och vatten veckovis när kroppen stänger ner är inget ovanligt så jag vet inte varför personalen på boendet sa så. Kanske hade de inte så mycket erfarenhet? Det kan låta hemskt men i det läget kan kroppen inte ta hand om vatten och föda och man tror inte att människan lider av att befinna sig i det skeendet. Man ger morfin och många gånger även ångestdämpande om personen är orolig men det är inte samma effekt på kroppen som när du eller jag svälter för förbränningen i en döende kropp är så låg.
Att cancerbehandlingar avbryts kan låta grymt men behandlingen i sig är tuff och många (alla?) väljer när det inte finns något hopp kvar att avsluta för att få en bättre sista tid utan behandling. Man mår bättre utan behandling i det läget än med.

Min svärmor låg länge okontaktbar utan vatten och föda och hon var som en liten fågelunge när hon dog. Så liten och så bräcklig men min känsla var inte att hon led. Vi runt omkring led men hon sov en rofylld sömn.

Är kroppen frisk i övrigt så kan man klara sig men har kroppen väl börjat stänga ner är det väldigt få det vänder för och har man åldern emot sig är det än färre. Jag vet, jag fick hospisvård i några år när jag var som sjukast och att det vände och att jag sitter här nu är ett mirakel.

Jag instämmer helhjärtat. Jag är ju den som har "makt" över min mamma och aldrig att jag låter henne lida när det kommer till det även om den automatiska reaktionen är: "Gör något!".

Jag har nämligen provat på det också... och mer eller mindre skrikit det, i pappas fall. Där var personalen väldigt snäll och förstående (och nog medvetna om att jag egentligen inte menade det sas) och förklarade att det inte var möjligt. Det fanns inget att göra för pappa så han fick smärtstillande och ångestdämpande (och givetvis föda och vätska så länge hans kropp kunde hantera det).
 
Jag vet inte vilka tankar och förutsättningar en sådan förfrågan utgått från, men kan konstatera att det av flera orsaker inte är riktigt så enkelt som det kan låta.
Ett rimligen rejält heterogent antal ventilatorer/narkosapparater där ålder och skick/säkerhet är betydligt mer odokumenterat än i humanvården, där förbrukningsmateriel inte nödvändigtvis är avsett för humanbruk... och där IVA-personal är helt ovan vid hanteringen... Det skulle kunna vara en användbar resurs i ett långt gånget katastrofläge men knappast innan dess.
Fast alltså det är ju ingen som säger att det är dem som kommer att användas i första läget.
Det finns i princip inte ventilatorer att köpa till veterinär användning, apparaterna är därför nästintill alltid köpt från humanvården. Det betyder ju inte att de inte fungerar, bara att de inte är lika moderna som nya modeller. Flera djursjukhus har dessutom sagt att de vill ställa upp med personal som kan betjäna apparaterna om det blir nödvändigt.
De försöker få ett överblick över hur många tillgängliga det finns i hela Danmark, då inkluderar det också äldre apparater på sjukhusen som kanske inte använda så flitigt just nu, samt helt nya apparater som är köpt in till de nya supersjukhusen som håller på att byggas (men som inte är klara ännu).
Och en respirator är liksom inte egentligen en super avancerad maskin och om veterinärerna kan skaffa förbrukningsmaterial kan humanvården ju också få tag i den.

Förstår inte varför man inte ska se möjligheterna istället för att se problemer. Tvärtom tycker jag det visar att man försöker förbereda sig och att alla försöker hjälpa till efter bästa förmåga. Vi står inför något ovisst och något som kommer påverka oss alla vara sig vi vill eller ej och vi måste alla vara förberedda på att ge avkall på något.

Och tro det eller ej, men veterinära narkosapparater och liknande testas alltså också innan operationer, så långt efter ligger alltså inte veterinärvården idag.

Och ja, Dk fungerar fortfarande även efter en vecka med stängda skolor, dagis osv... ;)
 
Jag vet inte vilka tankar och förutsättningar en sådan förfrågan utgått från, men kan konstatera att det av flera orsaker inte är riktigt så enkelt som det kan låta.
Ett rimligen rejält heterogent antal ventilatorer/narkosapparater där ålder och skick/säkerhet är betydligt mer odokumenterat än i humanvården, där förbrukningsmateriel inte nödvändigtvis är avsett för humanbruk... och där IVA-personal är helt ovan vid hanteringen... Det skulle kunna vara en användbar resurs i ett långt gånget katastrofläge men knappast innan dess.

Hoppas på det bästa men planera för det värsta? Fullt rimligt i detta läge.
 
Jag är inne på hans linje om att man som ung och frisk inte behöver vara rädd för att bli smittad.
Blir jag smittad kommer jag behandla det som en förkylning/influensa. Stanna hemma och inte belasta vården.
Nej, det tycker inte jag heller man ska vara.
Men åtgärderna för unga och friska handlar ju inte om att skydda sig sjävla som individer från rädsla/konsekvenser. Utan om att dämpa den generella smittspridningen så det inte blir för stora problem av att för många blir sjuka samtidigt.

Jag tror många "unga och friska" läser detta som frikort att inte behöva bry sig alls (så länge man låter bli att besöka ett äldreboende, typ). Det missas att det finns både en individskyddsaspekt och en samhällsfunktionsaspekt. Sen tycker jag iofs också att man bör undvika fler "nedstängningar" men det betyder ju inte att allt kan pågå opåverkat heller.

Det är mer konstruktivt att tala om var den avvägningen bör landa än att få det att låta som ett val mellan extremer. (och där blir det fel när en så samhällsbelastande sak som att resa till fjällen framställs som oproblematisk) Tar bort fokus från att det behövs bedömningar av de enskilda saker man företar sig och ett visst samhällsansvar av individen.
 
Förstår inte varför man inte ska se möjligheterna istället för att se problemer.
Fast det finns inget motsatsförhållande där. I en risk/nytta-värdering behöver man känna till så mycket som möjligt om både risk och nytta för att kunna göra en rättvisande bedömning. Både i allmänhet och, i synnerhet, ifråga om patientsäkerhet och medicinteknik.
 
Tycker du inte att det är konstigt att intensivvårdspatienterna igår hade en medianålder på 62, när det är personer över 70 som ska drabbas värst? Är det inte en liten indikation på åldersdiskriminering mot lagen?
Om det finns fler personer i den yngre åldersgruppen och de dessutom smittas i större utsträckning så kan det bli fler fall därifrån trots att risken för allvarliga konsekvenser är högre för de äldre.
Att en grupp har relativt sett högre risk innebär inte att de nödvändigtvis utgör majoriteten av fallen i absoluta tal.

Sen behöver du räkna in att det finns andra riskgrupper också där en del yngre personer ingår som bör sänka den förväntade genomsnittsåldern på IVA-fallen. Att fördelningen av vårdfall inte följer en viss prognos kan lika gärna bero på att prognosen var osäker, att man haft en begränsad kunskap osv. Läste t.ex. att det kommit någon undersökning på att rökning var en stor riskfaktor. Det ingick väl inte i de tidigare beräkningarna och borde också sänka förväntad vårdålder?
Och så vidare... Behöver med andra ord inte alls indikera det som du påstår.

Men framför allt så behöver det ju förekomma några fall av att någon faktiskt har blivit utan IVA-vård innan du kan börja resonera om orsakerna bakom att det skett! :confused:
 
Fast det finns inget motsatsförhållande där. I en risk/nytta-värdering behöver man känna till så mycket som möjligt om både risk och nytta för att kunna göra en rättvisande bedömning. Både i allmänhet och, i synnerhet, ifråga om patientsäkerhet och medicinteknik.

Jag har fullt förtroende för att danska myndigheter inte hade frågat ifall de inte hade tyckt att idén var försvarlig. Sjukvården i Danmark håller knappast en lägre nivå än den svenska.
Jag är dessutom själv veterinär och har jobbat på större djursjukhus så vet utmärkt vad det är för utrustning som finns.

Vi kan enas om att vara oeniga, jag tyckte iaf det var en bra idé och är ganska säker på att alla veterinärer är glada för att kunna bidraga med något ifall det behövs.
 
Tycker du inte att det är konstigt att intensivvårdspatienterna igår hade en medianålder på 62, när det är personer över 70 som ska drabbas värst? Är det inte en liten indikation på åldersdiskriminering mot lagen?
Medelåldern för ivavård är lägre än så i vanliga fall. Så kan ju faktiskt tänkas att den höjts nu just för att äldre COVID19drabbade patienter är inlagda.
källa. https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/report/demo.medelalder
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 357
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 241
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 683
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp