Inte i det fallet jag har erfarenhet ifrån i alla fall, ALS patient.Faktiskt tvärtom. Det handlar snarare om relativt stabila patienter med kroniskt behov av andningsstöd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte i det fallet jag har erfarenhet ifrån i alla fall, ALS patient.Faktiskt tvärtom. Det handlar snarare om relativt stabila patienter med kroniskt behov av andningsstöd.
Många slutar äta när de är nära döden. Förr sa man ofta att de slutade äta för att de ville dö.Det här var det viktigaste för min egen personliga del jag läst på länge, tack för att du tog dig tiden att skriva till mig. Det du skriver går in i mig och jag förstår mer nu. Så tack igen
Det här är något som är svårt att greppa för många så du är inte ensam. Att sätta dropp på en människa som är döende är ingen hjälp. Kroppen kan inte ta till sig vätskan utan ödem bildas istället. Att inte få antibiotika vid lunginflammation kan låta hemskt men är kroppen döende är det inte heller snällt att tvinga igång den igen och igen. När min mormor låg för döden krävde min morbror igen och igen att hennes lunginflammationer skulle behandlas. Det var rent vidrigt för lunginflammationerna kom sig av att hjärtat sviktade och hon hade många gånger sagt att hon var klar. Att behandla lunginflammationen då förlänger enbart människans lidande och till slut satte läkarna stopp för fortsatt behandling. Det finns inget hopp i det läget, inget friskt att se fram emot utan enbart ett utdraget lidande och jag var enormt tacksam mot de läkarna som satte stopp så att hon slapp lida mer. Hade hon varit ett djur boendes hos mig hade hon aldrig någonsin behövt lida som hon nu fick göra. Då hade jag kunnat ge henne gåvan det är att få slippa. Det är inte hemskt att önska att någon ska slippa mer.
Att människor är utan mat och vatten veckovis när kroppen stänger ner är inget ovanligt så jag vet inte varför personalen på boendet sa så. Kanske hade de inte så mycket erfarenhet? Det kan låta hemskt men i det läget kan kroppen inte ta hand om vatten och föda och man tror inte att människan lider av att befinna sig i det skeendet. Man ger morfin och många gånger även ångestdämpande om personen är orolig men det är inte samma effekt på kroppen som när du eller jag svälter för förbränningen i en döende kropp är så låg.
Att cancerbehandlingar avbryts kan låta grymt men behandlingen i sig är tuff och många (alla?) väljer när det inte finns något hopp kvar att avsluta för att få en bättre sista tid utan behandling. Man mår bättre utan behandling i det läget än med.
Min svärmor låg länge okontaktbar utan vatten och föda och hon var som en liten fågelunge när hon dog. Så liten och så bräcklig men min känsla var inte att hon led. Vi runt omkring led men hon sov en rofylld sömn.
Är kroppen frisk i övrigt så kan man klara sig men har kroppen väl börjat stänga ner är det väldigt få det vänder för och har man åldern emot sig är det än färre. Jag vet, jag fick hospisvård i några år när jag var som sjukast och att det vände och att jag sitter här nu är ett mirakel.
Fast alltså det är ju ingen som säger att det är dem som kommer att användas i första läget.Jag vet inte vilka tankar och förutsättningar en sådan förfrågan utgått från, men kan konstatera att det av flera orsaker inte är riktigt så enkelt som det kan låta.
Ett rimligen rejält heterogent antal ventilatorer/narkosapparater där ålder och skick/säkerhet är betydligt mer odokumenterat än i humanvården, där förbrukningsmateriel inte nödvändigtvis är avsett för humanbruk... och där IVA-personal är helt ovan vid hanteringen... Det skulle kunna vara en användbar resurs i ett långt gånget katastrofläge men knappast innan dess.
Jag vet inte vilka tankar och förutsättningar en sådan förfrågan utgått från, men kan konstatera att det av flera orsaker inte är riktigt så enkelt som det kan låta.
Ett rimligen rejält heterogent antal ventilatorer/narkosapparater där ålder och skick/säkerhet är betydligt mer odokumenterat än i humanvården, där förbrukningsmateriel inte nödvändigtvis är avsett för humanbruk... och där IVA-personal är helt ovan vid hanteringen... Det skulle kunna vara en användbar resurs i ett långt gånget katastrofläge men knappast innan dess.
Precis!Hoppas på det bästa men planera för det värsta? Fullt rimligt i detta läge.
Jag behöver en hund! En dobermann. Med halsband med skarpa piggar på och 2 m långt koppel! Jag och min blindpinne och min dobermann, jag skulle aldrig bli sjuk! Bästa virusförsvaret!
Jag behöver en hund! En dobermann. Med halsband med skarpa piggar på och 2 m långt koppel! Jag och min blindpinne och min dobermann, jag skulle aldrig bli sjuk! Bästa virusförsvaret!
Nej, det tycker inte jag heller man ska vara.Jag är inne på hans linje om att man som ung och frisk inte behöver vara rädd för att bli smittad.
Blir jag smittad kommer jag behandla det som en förkylning/influensa. Stanna hemma och inte belasta vården.
Exakt så! De är baskemig perfekta till precis allt de där sötnosarna!"Skaffa en dobermann - inte ens coronavirus törs komma nära!"
Fast det finns inget motsatsförhållande där. I en risk/nytta-värdering behöver man känna till så mycket som möjligt om både risk och nytta för att kunna göra en rättvisande bedömning. Både i allmänhet och, i synnerhet, ifråga om patientsäkerhet och medicinteknik.Förstår inte varför man inte ska se möjligheterna istället för att se problemer.
Om det finns fler personer i den yngre åldersgruppen och de dessutom smittas i större utsträckning så kan det bli fler fall därifrån trots att risken för allvarliga konsekvenser är högre för de äldre.Tycker du inte att det är konstigt att intensivvårdspatienterna igår hade en medianålder på 62, när det är personer över 70 som ska drabbas värst? Är det inte en liten indikation på åldersdiskriminering mot lagen?
Fast det finns inget motsatsförhållande där. I en risk/nytta-värdering behöver man känna till så mycket som möjligt om både risk och nytta för att kunna göra en rättvisande bedömning. Både i allmänhet och, i synnerhet, ifråga om patientsäkerhet och medicinteknik.
Medelåldern för ivavård är lägre än så i vanliga fall. Så kan ju faktiskt tänkas att den höjts nu just för att äldre COVID19drabbade patienter är inlagda.Tycker du inte att det är konstigt att intensivvårdspatienterna igår hade en medianålder på 62, när det är personer över 70 som ska drabbas värst? Är det inte en liten indikation på åldersdiskriminering mot lagen?