Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det ör ju inte influensa utan snarare en lunginflammation.
Läser man hur folk upplever corona så är det hemsk värk i lungorna, svårt att andas och feber. Låter ganska jobbigt att känna att lungorna inte räcker till.

Inte helt ovanligt om man är astmatiker (vilket jag är... och slarvig med att medicinera). Det är inte trevligt men går att hantera. Det viktigaste är att hålla sig lugn och inte få panik.

Givetvis ska man söka vård om man får stora problem men lite obehag får vi nog faktiskt stå ut med att klara av hemma.

Edit: Fö kan jag avslöja att alkohol är utmärkt som bronkvidgande och betydligt trevligare än Bricanyl... har jag hört :angel:
 
Oj, en timme :eek: Är det labb inne på vårdcentralen?
Labbet jag brukar gå till har mest kö på måndagar och tisdagar. Jag brukar gå onsdagar eller torsdagar och har aldrig väntat mer än 15 minuter men då har de bara provtagning där.
Japp, inne på vårdcentralen. Ibland har jag fått vänta över en timme till och med. Går det på 20-30 minuter gör man en regndans av lycka. Väldigt träligt den tiden innan det gick att boka och jag hade ca 2-3 prov i veckan. Nu ska jag i en period ta blodprov 1 gång i veckan egentligen och sen var fjärde månad för en av sakerna resten av livet och andra saker typ en gång i månaden. Personalen på labbet känner mig nu så när jag bodde på annan ort en period och kom tillbaka fick jag höra att dom saknat mig :D
 
Läste nyss på Aftonbladet att en kvinna försökt tvinga sig till ett Coronatest på Södersjukhuset och blivit våldsam när hon nekats. Undras hur detta kommer att utvecklas om den sjukvårdspersonal vi har också ska behöva hantera sådant förutom att ta hand om de sjuka.
 
Läste nyss på Aftonbladet att en kvinna försökt tvinga sig till ett Coronatest på Södersjukhuset och blivit våldsam när hon nekats. Undras hur detta kommer att utvecklas om den sjukvårdspersonal vi har också ska behöva hantera sådant förutom att ta hand om de sjuka.
Fast det är nog väldigt få som beter sig så? Tror inte vi ska utgå från att något större antal personer tar till våld. Om det skulle vara ett problem är det väl troligare att väktare placeras på dom utsatta klinikerna
 
Angående intensivvård för äldre eller väldigt sjuka blev jag så arg och frustrerad när både mormor och morfar och farmor inte fick någon vård när dom var riktigt dåliga. Även om dom varken åt eller drack så fick dom inget dropp. Morfar fick inte antibiotika mot lunginflammationen, mormors cancerbehandling avbröts och farmor som var en seg gammal tant överraskade alla med att klara 3 veckor utan mat och vatten vilket borde vara omöjligt så jag trodde inte på det när det berättades för mig men jo, fick bekräftat av personalen på boendet som aldrig varit med om något liknande.

Jag hade min anorexi under dessa år och jag var så arg för att jag blev tvångsinlagd för att jag inte åt medan dom lät mina anhöriga svälta ihjäl. MEN jag förstår nu att det nog var det bästa för dom alla, oavsett hur jobbigt det var att se mormor förvandlas till ett skelett. På slutet ville jag hemskt nog bara att dom skulle dö snabbt och slippa lida.

Men samtidigt, min farfar är 95 och när han var 93 blev han allvarligt sjuk med lunginflammation och hjärtproblem och han fick behandling och pacemaker och är nu levande och pigg två år senare och så länge han inte råkar på Corona känns det som han kommer kunna hänga med ett tag till. Han är helt med i huvudet, går promenader, tvättar, städar till viss del och träffar oss i släkten ofta. I hans fall hade det varit helt fel att välja att inte ge vård.
Du tror inte dina föräldrar var inblandade i deras avslut? När min pappa låg inlagd med cancer fick jag som närmast anhörig avsäga honom vidare livsuppehållande åtgärder för det skulle enbart förlängt hans lidande. Jag älskade min pappa och ville han skulle leva men inte så, inte med svåra smärtor och ett enda lidande tills det var slut utan för hans skull avbröts det. Att hålla honom vid liv längre skulle ändå inte ändra något utan jag älskade honom så mycket att han fick sluta tidigare. Jag satt hos honom när han dog. 💔

Jag skulle tycka det är fruktansvärt om min mamma får corona nu, hon tillhör riskgrupperna och skulle troligen dö. Jag vill inte att man till varje pris skulle hålla liv i henne hur mycket jag än älskar henne och hoppas hon har många år kvar, men skulle hon behöva respirator så tycker jag hon ska få slippa när utgången troligen ändå är densamma.

En kompis har en förälder som blev inlagd efter en stroke men som har nu fått komma hem igen. Min vän har sagt nej till HLR eller livsuppehållande åtgärder om föräldern blir sämre. Ibland är det barmhärtigare att låta de som blir svårt sjuka dö istället för att fortsätta vårda dem. ❤
 
Jag är inne på hans linje om att man som ung och frisk inte behöver vara rädd för att bli smittad.
Blir jag smittad kommer jag behandla det som en förkylning/influensa. Stanna hemma och inte belasta vården.
Och en del som väljer denna vägen kommer att belasta vården. Antingen direkt genom att bli sjukare än förväntat eller genom att smitta andra innan de isolerar sig.
 
Fast det är nog väldigt få som beter sig så? Tror inte vi ska utgå från att något större antal personer tar till våld. Om det skulle vara ett problem är det väl troligare att väktare placeras på dom utsatta klinikerna

Vi får vänta och se hur det utvecklas. Jag tror tyvärr att det kan bli ett stort problem, har lång erfarenhet från socialtjänsten med människor som anser att de har rätt till olika saker som de inte uppfyller kriterierna för och som inte accepterar det utan blir våldsamma eller hotar.
 
Fast det är ju det du propagerar för att man ska vårda de riktigt gamla som om ingen morgondag fanns eller som om det finns en evighet av morgondagar för dem. Till och med det inlägg jag citerar dryper av insiunationer om att man skiter i de äldre och borde vårda dem i tex respirator, tycker du verkligen att det är ett värdigt sätt att behandla människor?
Vill du vara vänlig att citera de textavsnitt jag har "propagerat för att man ska vårda de riktigt gamla som om ingen morgondag fanns eller som om det fanns en evighet av morgondagar för dem".

Jag tycker att de som har en möjlighet att hämta sig med andningshjälp ska få den hjälpen oavsett vilken ålder de har. Det motsvarar på inget sätt din groteska utsaga.

För att du ska hitta rätt motivation för att läsa igenom alla mina inlägg efter textavsnitten där du påstår att jag har skrivit, lovar jag att donera 10000 kr till en erkänd välgörenhetsorganisation (90000-nummer) du väljer. Om vi är oense om hur mina inlägg ska tolkas föreslår jag att vi vänder oss till en semantikdocent på Stockholms universitet som får fälla avgörandet.

Sätt igång att citera nu!
 
Vill du vara vänlig att citera de textavsnitt jag har "propagerat för att man ska vårda de riktigt gamla som om ingen morgondag fanns eller som om det fanns en evighet av morgondagar för dem".

Jag tycker att de som har en möjlighet att hämta sig med andningshjälp ska få den hjälpen oavsett vilken ålder de har. Det motsvarar på inget sätt din groteska utsaga.

För att du ska hitta rätt motivation för att läsa igenom alla mina inlägg efter textavsnitten där du påstår att jag har skrivit, lovar jag att donera 10000 kr till en erkänd välgörenhetsorganisation (90000-nummer) du väljer. Om vi är oense om hur mina inlägg ska tolkas föreslår jag att vi vänder oss till en semantikdocent på Stockholms universitet som får fälla avgörandet.

Sätt igång att citera nu!
Du har in inlägg efter inlägg sagt att folk inte får den intensivvård de behöver, att medelåldern är för låg och att det betyder att det väljs bort patienter som är äldre osv osv. Om inte detta betyder att du anser att man ägnar sig åt åldersdiskriminering så vet jag inte vad som indikerar det.
 
Fast det är ju inte influensa utan snarare en lunginflammation.
Läser man hur folk upplever corona så är det hemsk värk i lungorna, svårt att andas och feber. Låter ganska jobbigt att känna att lungorna inte räcker till.
Sen vet man aldrig hur hårt det drabbar en själv så det är ju lätt att vara kaxig innan man själv blir smittad.
Vi som har astma är väl bekanta med problemet.
 

Den artikeln är bland det märkligaste som är publicerat om corona. Ingen läkare vare sig i Italien eller Spanien skulle säga det samma. Det är inte alla unga som kan stanna hemma och inte belasta vården, tillräckligt många blir tillräckligt sjuka för att inläggning blir nödvändig.
I Norge fördubblas antal inlagda på sjukhus var fjärde dag, hur länge klarar sjukvården en sådan exponentiell ökning?
(https://www.nrk.no/norge/koronaviruset-1.14874108)
 
Du tror inte dina föräldrar var inblandade i deras avslut? När min pappa låg inlagd med cancer fick jag som närmast anhörig avsäga honom vidare livsuppehållande åtgärder för det skulle enbart förlängt hans lidande. Jag älskade min pappa och ville han skulle leva men inte så, inte med svåra smärtor och ett enda lidande tills det var slut utan för hans skull avbröts det. Att hålla honom vid liv längre skulle ändå inte ändra något utan jag älskade honom så mycket att han fick sluta tidigare. Jag satt hos honom när han dog. 💔

Jag skulle tycka det är fruktansvärt om min mamma får corona nu, hon tillhör riskgrupperna och skulle troligen dö. Jag vill inte att man till varje pris skulle hålla liv i henne hur mycket jag än älskar henne och hoppas hon har många år kvar, men skulle hon behöva respirator så tycker jag hon ska få slippa när utgången troligen ändå är densamma.

En kompis har en förälder som blev inlagd efter en stroke men som har nu fått komma hem igen. Min vän har sagt nej till HLR eller livsuppehållande åtgärder om föräldern blir sämre. Ibland är det barmhärtigare att låta de som blir svårt sjuka dö istället för att fortsätta vårda dem. ❤
Jo iof, det kanske är det snällaste om man vet att personen inte kommer klara sig, det jag tycker är läskigt är hur säkert man vet att personen inte skulle klara sig. Å andra sidan, om man levt länge och väl och kanske bara skulle haft en kort tid kvar att leva iaf så kanske det är berättigat att avsluta och ge palliativ vård. Alla tre fick ångestlindrande och smärtstillande medicin via en pump in i blodet via dropp som pumpade regelbundet och vi anhöriga fick trycka på pumpen för extra doser.

Jag vet att jag oroar mig mycket men jag tycker det är jobbigt att inte få träffa min gamla farfar och inte veta när jag får göra det och om han ändå blir sjuk så kommer vi ju inte få hälsa på honom på sjukhuset, får alla gamla dö ensamma nu? Har läst att barn får ta emot besök av en förälder i taget men visst gäller inte det äldre än barn?
 
Litet sidsospår angående ventilatorer. Här i Danmark har staten frågat veterinärföreningen om där är några medlemmar som har respiratorer som de kan ställa upp med om det behövs. Det jag skrapats ihop 90 respiratorer som står till rådighet ifall det blir kris. Tänker det måste vara en möjlighet i Sverige med, många bäckar små.... :)
Jag vet inte vilka tankar och förutsättningar en sådan förfrågan utgått från, men kan konstatera att det av flera orsaker inte är riktigt så enkelt som det kan låta.
Ett rimligen rejält heterogent antal ventilatorer/narkosapparater där ålder och skick/säkerhet är betydligt mer odokumenterat än i humanvården, där förbrukningsmateriel inte nödvändigtvis är avsett för humanbruk... och där IVA-personal är helt ovan vid hanteringen... Det skulle kunna vara en användbar resurs i ett långt gånget katastrofläge men knappast innan dess.
 
Ok, det är inte en trovärdig källa om du inte med länk/screenshot till den kan backa upp den, iom jag inte har twitter så kan jag inte kolla så rätt värdelös 'källa', eller till något annat påstående du gjort här. Men återkom gärna när du har länkar att posta till det du säger.

Men ursprungsfrågan har vi ju åtminstone ett svar på, det beror inte på att tyskland har en väldig massa intensivvårdsplatser att de just nu har relativt lågt dödstal då iaf Sverige hittills har kunnat ta hand om alla sina patienter som krävt intensivvård sedan utbrottets start. Så samma utgångsläge för båda länderna alltså.
Jag har inte heller twitter men kommer ändå in så jag kan titta på hälsovårdsministerns tweets. Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig med googlingen? Din invändning håller alltså inte.

Tycker du inte att det är konstigt att intensivvårdspatienterna igår hade en medianålder på 62, när det är personer över 70 som ska drabbas värst? Är det inte en liten indikation på åldersdiskriminering mot lagen?
Du har in inlägg efter inlägg sagt att folk inte får den intensivvård de behöver, att medelåldern är för låg och att det betyder att det väljs bort patienter som är äldre osv osv. Om inte detta betyder att du anser att man ägnar sig åt åldersdiskriminering så vet jag inte vad som indikerar det.
Men det var inte det du skrev i ditt groteska inlägg. Nu krävs mycket och begåvad textanalys från din sida med rena citeringar från mina inlägg, för att en välgörenhetsorganisation som ligger dig varmt om hjärtat ska få 10000 kr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 355
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 238
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 682
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp