Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som tex alla operationssalar med sina narkosapparater som nu ställs om till intensivvårdsplatser då planerade operationer som kan vänta skjuts upp.
Nej, jag menar att det finns människor som har andningshjälp hemma t ex, det är inte bara på sjukhus det används. Så det finns nog ett lager med respiratorer/ventilatorer på lager som inte används just nu och som finns i reserv.
 
Jag har tider bokade för MR-undersökning och läkarbesök i Stockholm om en månad. Dvs besök på två helt olika kliniker. Har bokat tågbiljetter för det att ta mig dit och hem. (ombokningsbara, turligt nog)
Jag tänker väl sitta lugnt i båten ett tag till, men frågan är väl om jag ska räkna med att ta mig iväg dit eller om jag helt enkelt ska skjuta upp den resan med tanke på att de avråder från resor inom landet. Jag är egentligen inte orolig för egen del utan det är i så fall mest av solidariska skäl som jag skjuter fram dessa besök.
Jag har viktiga prover jag behöver ta som skjutits upp 2 veckor pga min sjukdom nu och när jag tittade på VC sida på 1177 så ligger inga tider för provtagning ute. Måste ta kontakt med dom och fråga för ska dessa viktiga prover skjutas upp längre tid? Det är inte prover som ska vänta så dom här veckorna förstör min behandling av en annan sjukdom och gör så att jag inte kan få rätt vård. Viktig vård
 
Det kanske har behandlats i tidigare trådar och iså fall ber jag om ursäkt. Men vad innebär det om Sverige också skulle införa utegångsförbud? Får jag som jobbar med järnväg åka till jobb eller åka till min sjuka häst?
 
Det hotande problemet är att inte ha kapacitet att intensivvårda de som skulle gynnas av det. I Italien sades det för flera dagar sedan att vissa sjukhus inte intensivvårdar personer över 60 år. Nu kommer rapporter om att det snart inte kan garanteras vård alls. Vad ska folk förvänta sig med ett sådant besked? Att 50 eller 40 åringar nekas intensivvård? Där är de reella problemen med corona, inte att människor i livets slutskede ska få intensivvård i onödan. Sådan triagering sker ju redan i normalfall, så väldigt obefogat att dra upp här.
Men oj, 60 år är verkligen ungt nu för tiden, medelålders tänker jag. Mina föräldrar är 56 och fyller 57 i år och jag ser dom inte som äldre alls och dom lever inte som om dom vore äldre, det är sjukt tragiskt och läskigt om man måste prioritera bort folk i 60 års åldern och sen kanske även ännu yngre. Hur ska man då veta vilka man ska behandla? Utgår man bara från ålder eller räknar man in annat?
 
Fast vet du vad om min gamla släkting på 97 år får detta så hoppas jag att ingen kommer på den idiotiska idén att intensivvårda henom. Det skulle vara så långt ifrån ett värdigt slut som denna underbara människa kan få.
+@Liran
Precis så. Även under normala omständigheter är ålder och multisjuklighet en prioriteringsfaktor för IVA-vård. Det har inte med begränsning i kapacitet att göra utan att förutsättningarna för den enskilda patienten är för dåliga. Liksom att man tar ställning till att inte starta HLR så tar man i sjukvården (i samråd med anhörig och patient) ställning till IVA vård.
På min klinik så har vi planer på och kan skala upp till 3dubbla ivakapacitet tack vare anestesipersonal och ventilatorer som annars används för operation. Vi är ett medelstort sjukhus, med 6-7 ivaplatser i normalfallet. Beläggningen varierar mellan fullt och 0 patienter. (i skrivande stund är hälften av platserna belagda). Att en planerad semiakut operation skjuts fram är inte jättekonstigt. Det händer då och då.
 
Men oj, 60 år är verkligen ungt nu för tiden, medelålders tänker jag. Mina föräldrar är 56 och fyller 57 i år och jag ser dom inte som äldre alls och dom lever inte som om dom vore äldre, det är sjukt tragiskt och läskigt om man måste prioritera bort folk i 60 års åldern och sen kanske även ännu yngre. Hur ska man då veta vilka man ska behandla? Utgår man bara från ålder eller räknar man in annat?

Sverige är inte i en sådan situation, det vill jag verkligen poängtera. Däremot är det realitet i delar av Italien och djupt tragiskt där.

Man prioriterar utifrån ålder och hälsa, alltså den som bedöms ha störst nytta av behandlingen/chans att överleva får resursen. I Sverige upprättar Socialstyrelsen riktlinjer för sådan bedömning utifrån sjukvårdsetik och de tar nu fram riktlinjer för covid-19 utifall att Sverige hamnar i en sådan ansträngd situation.
 
Nej, jag menar att det finns människor som har andningshjälp hemma t ex, det är inte bara på sjukhus det används. Så det finns nog ett lager med respiratorer/ventilatorer på lager som inte används just nu och som finns i reserv.
Nej, något större antal tillgängliga ventilatorer finns knappast i något län. Det finns ventilatorer på ordinarie IVA-platser, det finns narkosapparater på opsalar som kan flyttas till intensivvård, och det finns transportventilatorer att användas vid transporter inom sjukhus eller i ambulans. Någon enstaka finns i reserv, men det behövs även i krisläge. (Att hemvårdas intuberad är ovanligt, och hursomhelst är ju en sådan ventilator redan paxad s a s.) Ventilatorer är en flaskhals, men minst lika trång flaskhals är personaltillgången för intensivvård. Det @Mearas beskriver om en tredubbling av platser tror jag är litet mer än vad många motsvarande sjukhus kan uppbåda, men en fördubbling torde nog de flesta klara.
 
Ungern vill införa nya lagar där man kan få fängselstraff för att trotsa karantänreglerna samt fängsel för spridning av fake news rörande Corona.

Även här i Norge ville dom få dispens för att tillverka nya lagar och kunna få till strängare regler snabbare, det förslaget har modifierats och nu gått igenom.

Undrar hur världen kommer se ut efter det här. Detta är visserligen ett debattinlägg, men intressant läsning.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-22/de-olika-utmaningar-vi-star-infor-hanger-ihop-med-varandra
 
Jag tycker såklart att Corona är hemskt, men brukar alltid tänka (på grund av hysterin på massmedia som inte alltid är så sanningsenlig) att "Det är ju inte Ebola". Ebola dog de flesta av och få klarade sig, här är det tvärtom.

Efter allt detta hoppas jag folk har mer insikt och sympati för de folk, byar, länder och regioner som alltid har det såhär tufft.
 
Det räcker med att människorna drar sig tillbaka en kort stund så återhämtar sig naturen oerhört fort.
Otroligt

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 351
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 233
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 682
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp