Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä det fattar inte jag heller. Men alla verkar se sig som undantag. I lokala fb-grupper klagar folk på att byn inte stänger, samtidigt som de berättar att de rest hit från Sthlm men det är ju för att de har eget boende här, jaha så då kan man inte skada sig eller sprida smitta? :banghead:

Mitt ex ska snart åka upp till Duved med min dotter, från Sthlm tillsammans med sina 70+ föräldrar (de har ett eget boende i Duved)... Efter påsk men ändå! Vill de riskera sina liv, fine, men de riskerar ju andras liv och min dotters liv. Jag blir tokig och inget går in i huvudet på den idioten.
 
Mitt ex ska snart åka upp till Duved med min dotter, från Sthlm tillsammans med sina 70+ föräldrar (de har ett eget boende i Duved)... Efter påsk men ändå! Vill de riskera sina liv, fine, men de riskerar ju andras liv och min dotters liv. Jag blir tokig och inget går in i huvudet på den idioten.
Har de inga symptom kan de väl åka?
 
Mitt ex ska snart åka upp till Duved med min dotter, från Sthlm tillsammans med sina 70+ föräldrar (de har ett eget boende i Duved)... Efter påsk men ändå! Vill de riskera sina liv, fine, men de riskerar ju andras liv och min dotters liv. Jag blir tokig och inget går in i huvudet på den idioten.
Ja det finns många som gör så och inte fattar att de belastar vården här om de blir sjuka/skadade... Men de kanske tänker om ifall allt stänger till dess?
 
Medelåldern ska vara 65, jag tvivlar på att det är en lögn. Jag har själv inte hört någon från FHM säga något om att alla på intensiven skulle vara 80-90 år, men det skulle varit märkligt om så är fallet. Om det bara är gamla på intensiven har vi totalt misslyckats med att skydda dem från smittan och varför då råda alla från 70 att stanna hemma om bara 80 plussar riskerar intensivvård.

Vilka som hamnar i intensivvård handlar mycket om vem som smittats och då om vem som utsätts för den. Smittan har i stort förts in i landet av sportlovsfirare och dessa lär i ha en medelålder långt lägre än 65. Dessa har säkert främst träffat folk i sin egen ålder. Lyckas vi skydda de äldre kommer vi främst att se "yngre" på intensiven.
När jag tidigare i tråden delade en artikel om åldersfördelningen för intensivvårdspatienter i Frankrike gick du på mig och påstod att det var "skräckpropaganda", "sensationslystnad" och jag vet inte vad. Nu kommenterar du ett inlägg med länk till samma information från andra länder fast betydligt vassare mot FHM och du skriver ingenting alls om "skräckpropaganda" etc. Har du helt ändrat dig eller vad?

Sen visar SVT:s granskning och artikel ytterligare att du även hade helt fel när du påstod att alla redan vet att en betydande del av de som intensivvårdas för SARS CoV-2 är yngre än 60 år. Det börjar bli lite väl mycket fel tycker jag.

Du påstår nu att "Smittan har i stort förts in i landet av sportlovsfirare" Varifrån har du den informationen? FHM har gått ut med (presskonf. igår) att den inhemska smittspridning vi nu ser inte går tillbaka på de som smittades i Europa under sportlovet utan den har enligt dem andra källor, han var väldigt tydlig på den punkten. Menar du att FHM har fel?

Intressant det här med trovärdighet kontra fel, jag tänker nu inte främst på dina inlägg utan på den information olika representanter för FHM gett. ut med. Att det någon enstaka gång kan bli fel det tror jag jag alla förstår och det kan hända den bäste, men om någon (myndighet eller enskild) upprepat går ut med information som är felaktig , när försvinner trovärdigheten? Kanske inte en diskussion som ryms inom tråden men frågan är intressant, och för att knyta an till Marcus Oscarsson slutkläm under INFO, också viktig tycker jag.
 
Snälla, eftersom vi är några stycken, som inte använder facebook, så kanske du kan beskriva vad det är som händer, som du vill uppmärksamma oss på, och om det behövs länka till ett öppet medium?
T.ex. en dagstidning sida, SVT nyheter, eller var nu informationen finns.

Att enbart skicka en länk till en facebooksida, är lite som att skicka ett tomt meddelande, till alla som inte använder facebook.

Jaha ok, trodde det funkade som Instagram att det går att se innehållet även om en inte har appen! Jag kan ju se det även om jag inte är inloggad på fb. Men ok då ska jag länka direkt till källorna i fortsättningen. 👍
 
Jag finner detta intressant också i att det visar vad som skulle krävas för att vi ska minska på våra avgaser så att det märks. Det är en rätt rejäl omställning som jag tvivlar att man tar till :(
Jag tror nog inte heller det men kanske får det ändå en del att tänka efter när de ser hur mycket vi människor faktiskt påverkar genom våra utsläpp för det är verkligen en dramatisk minskning man ser. Jag hoppas det i varje fall :)
 
Jag tänker att allt man gör eller inte gör är en risk oavsett vad det gäller. Är man frisk och annars noga tycker jag man kan åka. För de tänkte ta bilen va?

Bilen ja, men med tanke på att exet har astma och hans föräldrar är gamla och skröpliga och jag vet att de inte håller sig inne (åker skidor och åker till Åre för att handla bla) så känns det inte ok.
 
Jaha ok, trodde det funkade som Instagram att det går att se innehållet även om en inte har appen! Jag kan ju se det även om jag inte är inloggad på fb. Men ok då ska jag länka direkt till källorna i fortsättningen. 👍

Man kan inte se på Instagram heller såvida inte kontot är öppet. Det är samma princip som på Fb - som äger Instagram också .
 
Exakt vad vill du ha källor på? Att intensivvårdsplatserna var nästan helt fulla innan varje vanlig människa visste att det fanns något som hette corona-virus? Eller att det finns ca 90 intensivvårdplatser i Stockholm, och något över 500 i hela landet? Eller att min nära anhörige var tvungen att vänta på en akut operation eftersom nya Karolinska som hade resurserna att operera (kirurger och operationssal), men ingen intensivvårdsplats efteråt i månadsskiftet november-december 2019? Eller att Tyskland har fem gånger fler intensivvårdsplatser per invånare än Sverige? Eller att Jens Spahn, den tyske hälso/sjukvårdsministern, meddelade att smittkedjorna i landet var för många för att spåras redan den 26/2?
Det räcker med källa på att det behöver prioriteras bort folk med corona idag.

Och den 26 februari hade Tyskland enl WHO 18 bekräftade fall. Om hälso och sjukvårdsministern då sa att kapacitet inte fanns att smittspåra så får du gärna länka till källa för anledning för det låter inte trovärdigt. Sen kan man ha valt att gå vägen att inte smittspåra men knappast för att det blivit övermäktigt redan då.
 
man kan inte se på Instagram heller såvida inte kontot är öppet. Det är samma princip som på Fb - som äger Instagram också .

Nej givetvis inte om det inte är öppet, då kan ju inte ens jag som har Instagram se det! Jag kan ju dock fortfarande se fb inlägget eftersom det ligger offentligt som vilken länk som helst och då är jag inte ens inloggad på fb på denna enhet.
 
Nej givetvis inte om det inte är öppet, då kan ju inte ens jag som har Instagram se det! Jag kan ju dock fortfarande se fb inlägget eftersom det ligger offentligt som vilken länk som helst och då är jag inte ens inloggad på fb på denna enhet.

Du är förvirrad om hur det funkar☺
Men oavsett : rätt mycket bättre att inte länka från varesig FB eller Insta utan istället länka till själva grundartikeln/källan. Fb och Insta blir ofta lite knasig ang vinkel och omskrivning innan källan - bästa fall - hänvisas till någonstans i inlägget.
 
Jag tror nog inte heller det men kanske får det ändå en del att tänka efter när de ser hur mycket vi människor faktiskt påverkar genom våra utsläpp för det är verkligen en dramatisk minskning man ser. Jag hoppas det i varje fall :)
Jag hoppas på det bästa och förbereder mig för det värsta (vilket är väl i det här fallet att man gör ingenting och återgår till det normala) ;)

Men jag tror att en stor del är också att många arbetsgivare skickat hem sina anställda, det skulle alltså kräva många fler jobbade hemifrån. Och det är jag inte säker på att man skulle kunna ordna, iallafall inte till denna effekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 345
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 226
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 679
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp