Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så gjorde alla här också, alltså skötte det inte så nu hotar utegångsförbud (1 stad och ett Bundesland har det redan). Håll er hemma om ni inte måste ut! Umgås inte i grupper. Det är sanslöst Sverige är enda landet i Europa där folk fortfarande får träffas i stora grupper och så mycket är öppet ännu. Det slår mycket hårdare och längre när alla tvingas stänga för att smittan inte stoppas/går ner.

Jag tycker att svenskarna sköter det bra. Umgås inte i stora grupper, arbetar hemifrån när det går, är hemma även vid lätta symptom.

Det jag tycker blir lite överdrivet är att som frisk isolera sig fullständigt. Inte gå på lokal, till frisör, på gym osv.
Självklart tänka sig för och vara noggrann med hygienen men inte sluta leva, för min egen och för samhällets skull.
Det är vad jag tror på.
 
Nu är jag inte alls med hur du menar. Är ju en rekommendation från FHM att hålla sig hemma vid minsta symtom. Om någon inom vården då sitter och har symtom så kan det ju få många andra att tro att det är helt okej att gå ut om man snorar. För då är man ju bara förkyld och ingen corona. Sänder lite fel signaler. Är ju ett flertal på forumet som får höra om de går och handlar för de är förkylda nu. För de kan ju omöjligt veta om de har corona.

Det jag menar är att ingen utom den som snorar/hostar vet vad som är fel på en. Det kan vara allergi, eller bara andats in något vid det tillfället du kom dit.
Jag som har en sjuårig hosta ska enligt de som tittar snett, lynchar och har åsikter inte få gå uT eftersom jag visar på ett symptom.

Det är en fin balansgång mellan att vara smart, ha åsikter och komma in i en angivaranda och lynchaffektion.

Du själv hade ju en åsikt om att personen borde stanna hemma utan att vet ett jäkla dugg om personen och varför den snorade just då du kom in.
 
Här är alla pubar, restauranger, caféer, biografer och liknande stängda från och med idag. Vi bor i ett väldigt restaurangtätt område och det kändes som att vara ute och promenera på nyårsdagen när jag var ute och gick förut. Väldigt dött, med andra ord.
 
Det jag menar är att ingen utom den som snorar/hostar vet vad som är fel på en. Det kan vara allergi, eller bara andats in något vid det tillfället du kom dit.
Jag som har en sjuårig hosta ska enligt de som tittar snett, lynchar och har åsikter inte få gå uT eftersom jag visar på ett symptom.

Det är en fin balansgång mellan att vara smart, ha åsikter och komma in i en angivaranda och lynchaffektion.

Du själv hade ju en åsikt om att personen borde stanna hemma utan att vet ett jäkla dugg om personen och varför den snorade just då du kom in.
Läser man bara här på forumet så tycker många en inte skall gå ut även om man vet att det är allergi tex. För man kan inte med säkerhet veta om man är smittad också om man inte testas. Just för att symtomen kan vara så subtila. Det borde ju gälla samma för denne? Hen snorade inte bara utan hostade även. Hen va rejält rosslig och även i ikke coronatider borde hen varit hemma.

Jag personligen tycker att FHMs riktlinjer är lite väl hårda. Men de borde ju gälla alla?
 
Men hur många av dessa har andra sjukdomar som gör att de faller inom de utpekade riskgrupperna?
FHM har väl inte hävdat att risken ska vara låg för alla unga, men att den är det för friska unga, dvs. de utanför riskgrupperna.

33% av de som vårdas där ska enligt nya uppgifter vara helt utanför riskgrupperna
 
Det har det väl visst. De flesta som har behövt intensivvård har fått det. Kolla fördelningen av svenska corona-patienter i intensivvård, medelålder 62. Åttioplussarna får nog redan nöja sig med palliativ vård i Sverige.
Nä men nu får du väl chilla lite. I Sverige hittills har det inte behövts väljas vilka som får intensivvård pga platsbrist. Det finns 500 platser i Sverige och totalt ca 70(?) har behövt det sedan utbrottet så då lär inte de som har behövt det inte fått det. Sen är intensivvård krävande för patienten och därav att kanske det har valts att inte ges men det är ju en helt annan sak.
 
Läser man bara här på forumet så tycker många en inte skall gå ut även om man vet att det är allergi tex. För man kan inte med säkerhet veta om man är smittad också om man inte testas. Just för att symtomen kan vara så subtila. Det borde ju gälla samma för denne? Hen snorade inte bara utan hostade även. Hen va rejält rosslig och även i ikke coronatider borde hen varit hemma.

Jag personligen tycker att FHMs riktlinjer är lite väl hårda. Men de borde ju gälla alla?
Fast du vet ju inte om personen blivit testad eller inte. :)
 
Så gjorde alla här också, alltså skötte det inte så nu hotar utegångsförbud (1 stad och ett Bundesland har det redan). Håll er hemma om ni inte måste ut! Umgås inte i grupper. Det är sanslöst Sverige är enda landet i Europa där folk fortfarande får träffas i stora grupper och så mycket är öppet ännu. Det slår mycket hårdare och längre när alla tvingas stänga för att smittan inte stoppas/går ner.

Det går inte att jämföra Sverige och Tyskland rakt av. Utanför storstäderna är befolkningstätheten låg, dvs folk är redan rätt väl utspridda. Tyskland har ca 226 personer per km2, Sverige ca 22...
 
Läser man bara här på forumet så tycker många en inte skall gå ut även om man vet att det är allergi tex. För man kan inte med säkerhet veta om man är smittad också om man inte testas. Just för att symtomen kan vara så subtila. Det borde ju gälla samma för denne? Hen snorade inte bara utan hostade även. Hen va rejält rosslig och även i ikke coronatider borde hen varit hemma.

Jag personligen tycker att FHMs riktlinjer är lite väl hårda. Men de borde ju gälla alla?

Fast nu är det ju inte de på forumet som tycker. Det är ju du som tycker.

Jag är rejält rosslig i min hostning. Jag kan hosta så jag nästan kräks och efter det är jag rejält snorig. Nej, jag tänker inte stanna hemma för det eftersom jag haft det i sju år.
 
Fast nu är det ju inte de på forumet som tycker. Det är ju du som tycker.

Jag är rejält rosslig i min hostning. Jag kan hosta så jag nästan kräks och efter det är jag rejält snorig. Nej, jag tänker inte stanna hemma för det eftersom jag haft det i sju år.
Som sagt jag var ju inte bekymrad utan blev mest förvånad framförallt för hur det skriks om detta. Har träffat denne många gånger så vet ju att hen inte har samma problematik som dig. Jag säger inte att man inte får gå och handla m.m. även som sjuk. Men att sitta och ta emot folk på ett jobb är kanske inte det lämpligaste. Hen träffar ju också mest folk där.
 
Nä men nu får du väl chilla lite. I Sverige hittills har det inte behövts väljas vilka som får intensivvård pga platsbrist. Det finns 500 platser i Sverige och totalt ca 70(?) har behövt det sedan utbrottet så då lär inte de som har behövt det inte fått det. Sen är intensivvård krävande för patienten och därav att kanske det har valts att inte ges men det är ju en helt annan sak.
Ja, men de femhundra platserna var ju till största delen upptagna av andra patienter än coronadrabbade redan innan viruset slog till. Alla corona-patienter kommer utöver den redan höga belastningen.

Har en nära anhörig långt från pensionsålder som fick vänta ett par dagar på akut operation med tillhörande intensivvård efteråt i månadsskiftet november-december i Stockholm. Orsaken var platsbrist på intensiven, vilket ledde till svåra och permanenta komplikationer.

Menar du att du anser att det inte spelar någon roll för corona-dödligheten, att Tyskland har fem gånger fler intensivvårdsplatser per invånare än Sverige har?
 
Särskilt med tanke på att just snorande är ett symptom på nånting annat än corona.
I dessa förkylningstider finns det nog en hel del som har pågående snuva av förkylning när de sedan åker på Corona. Läste om en läkare som efter sportlovet hade snuva och förhöjd temp (ej feber). Han krävde test innan han gick tillbaka till tjänst och testade då positivt. Så jag tror inte man ska dra några slutsatser åt ngt håll vad gäller snorandes människor.
 
Jag tänker att Tyskland var väl ändå relativt sena, efter säg Spanien, med sina strängare restriktioner? Och för att inte tala om Italien, men där har ju utegångsförbud inte hjälpt nämnvärt för att minska på siffrorna trots att de snart är inne på två veckors karantän. Så varför har Tyskland lågt dödstal? Med ändå relativt högt insjuknande? UK och Sverige ligger klart lägre på utvecklingskurvorna, trots gemensam starttid, än många andra länder, varför? Tycker det är jätteintressant! (Hela min frågeställning är inte riktad till dig :) )
Frankrike var först av Europas stora länder, och Tyskland var god tvåa.
När Italiens utbrott kom - från 3 till 20 på dagen innan vi skickade stockholmarna på sportlov dit - hade Frankrike 12 fall, Tyskland 16 och UK 9.

Men Italiens antal fall exploderade hysteriskt i den vevan, medan övriga länderna rörde sig långsamt uppåt på kurvan - indikerade att spridningen var redan gedigen i det Italienska samhället, den där fredagen i Lombardiet.

Jag tror den här siffran på antal testade idessa länderförklarar varför Tyskland verkar ha ett mycket mildare utbrott av sjukdomen; de har testat väldigt brett, och har en hel del milda fall i sin statistik - som inte finns i de andra länderna.


France 36747 (15-mar-20)
Germany 167000 (15-mar-20)
Spain 30000 (18-mar-20)
United Kingdom 64621 (19-mar-20)
Sweden 14300 (17-mar-20)

(edit: bra om jag inkluderar statistik, om jag nu hänvisar till den...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 345
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 226
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 679
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp