Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad har ni för kundunderlag på resenärer då? Är det arbetspendlare blir det ju såklart ett bortfall efter FHMs uppmaning att arbeta hemifrån, är det överreaktion då? Jag vet inte, men jag tror man ska passa sig för att döma ut andra människors agerande som överreaktion och panik, i synnerhet om det ligger i linje med myndighetsuppmaningar.

Det är helgtrafiken som minskat mest, alltså inte arbetspendlare.
Igår hade jag kanske 1/4 mot en normal fredag.

Jag tänker på coronapanik på samma vis som coronahest, coronafrossa, coronahysteri etc. Överdrivna ord för överdriven rädsla, inte att folk bokstavligen har panik och ligger under sängen och skakar.
 
Min förhoppning är att det kommer bli mer vanligt med arbete hemifrån för de som har den möjligheten, tänk vilket lyft för glesbygden att kanske bara behöva resa in till kontoret några gånger per månad?

När de gick ut med att försöka undvika kommunalt resande här i Sthlmsområdet var trafiken förjävlig, alla som hade bil verkade vara ute på vägarna! Nu när folk får jobba hemifrån om de kan hoppas jag trafiken blir lugnare.
 
Det är helgtrafiken som minskat mest, alltså inte arbetspendlare.
Igår hade jag kanske 1/4 mot en normal fredag.

Jag tänker på coronapanik på samma vis som coronahest, coronafrossa, coronahysteri etc. Överdrivna ord för överdriven rädsla, inte att folk bokstavligen har panik och ligger under sängen och skakar.

Frågan är om det är rädsla eller är om det är en försiktighetsåtgärd och respekt för myndighetsuppmaningar? Det kanske är just den PANIKEN som räddar oss från skarpa karantänsregler, som sydeuropeiska länder fått ta till för att folk inte följer uppmaningar.
 
Vad har ni för kundunderlag på resenärer då? Är det arbetspendlare blir det ju såklart ett bortfall efter FHMs uppmaning att arbeta hemifrån, är det överreaktion då? Jag vet inte, men jag tror man ska passa sig för att döma ut andra människors agerande som överreaktion och panik, i synnerhet om det ligger i linje med myndighetsuppmaningar.
Jag håller med. Hela min region har stoppat alla arbetsresor, en av Sveriges största arbetsplatser och bara där jag jobbar reser säkert hälften med tåg varje vecka. Kommer det något gott ur detta så är det kanske att vi kan minska resandet överlag eftersom mycket faktiskt funkat väldigt bra på distans.
 
Fast jag tycker nog många överreagerar.
Våra tåg har tappat rejält med resenärer. Igår var jag Kalmar, totalt öde och flera ställen som normalt är öppna hade stängt. Samma när jag kom tillbaka till Linköping. Fredagskväll på centralen och istället för det vanliga livet var det lugnt stillsamt med lite folk i rörelse.

Är det att överreagera för att folk inte vill tränga ihop sig på ett tåg längre? Är nog snarare så att många jobbar hemma och det är ju i stort sett bara resande som befinner sig på centralstationen så inte jättekonstigt om där är tomt nu?
 
Sen har vi ju då alla :devil: idioter som åker till fjällen för att åka skidor. :banghead:
Vad är det i stanna hemma ni inte fattar? :mad:
Dra inte iväg och belasta sjukvården i fjällen, den räcker ju knappt till ens i normala fall för ortsbefolkningen utan åk hem och stanna hemma! :rage:
 
Det är helgtrafiken som minskat mest, alltså inte arbetspendlare.
Igår hade jag kanske 1/4 mot en normal fredag.

Jag tänker på coronapanik på samma vis som coronahest, coronafrossa, coronahysteri etc. Överdrivna ord för överdriven rädsla, inte att folk bokstavligen har panik och ligger under sängen och skakar.
Menar du att folk har panik baserat på att de arbetspendlar men undviker att åka pendeltåg på helger helt enligt intentionerna med försöken att stoppa Corona.

Hur tänker du här?
 
Det är helgtrafiken som minskat mest, alltså inte arbetspendlare.
Igår hade jag kanske 1/4 mot en normal fredag.

Jag tänker på coronapanik på samma vis som coronahest, coronafrossa, coronahysteri etc. Överdrivna ord för överdriven rädsla, inte att folk bokstavligen har panik och ligger under sängen och skakar.

Vilka är det som normalt reser på helgerna? Jag frågar för jag har verkligen ingen aning då jag sällan åker tåg! Mkt studenter som reser hem kan jag tänka mig, nu behöver dom ju inte det eftersom skolorna är stängda!
 
Frågan är om det är rädsla eller är om det är en försiktighetsåtgärd och respekt för myndighetsuppmaningar? Det kanske är just den PANIKEN som räddar oss från skarpa karantänsregler, som sydeuropeiska länder fått ta till för att folk inte följer uppmaningar.
Såg inte svaret förrän jag svarat, och halvt kl ;men det är väl klart att även helgpendlingen minskar när evenemang etc blir inställda.

Jag tycker precis som du att folk verkar sköta det bra, och tänka efter. Däremot ser jag fler människor i skog och mark och de verkar inte panikslagna utan försöka anpassa sig till situationen. Sen hoppas man ju att småföretagen kommer få någon typ av hjälp för att hålla sig på fötter de veckor/månader som ruljansen är låg.
 
Fast jag tycker nog många överreagerar.
Våra tåg har tappat rejält med resenärer. Igår var jag Kalmar, totalt öde och flera ställen som normalt är öppna hade stängt. Samma när jag kom tillbaka till Linköping. Fredagskväll på centralen och istället för det vanliga livet var det lugnt stillsamt med lite folk i rörelse.
Precis som FHM önskar, vad är problemet?
 
Det är väl ganska rimligt att prata om panik när folk tömmer affärer på toalettpapper, hamstrar o stjäl handdesinfektion på apotek/sjukhus?
Om folk gör det i panik jovisst, men att stjäla, och hamstra är i sig inget tecken på panik. Folk kan ha massor av skäl att göra det.
 
Menar du att folk har panik baserat på att de arbetspendlar men undviker att åka pendeltåg på helger helt enligt intentionerna med försöken att stoppa Corona.

Hur tänker du här?

Jag jobbar inte på pendeltåg :)
Pendlaravgångarna har givetvis gått ner de med, det är självklart med stängda skolor och arbete hemifrån.

De är de övriga avgångarna som oroar mig.
De korta, resorna med kompisar för att fika, shoppa osv.
Tråkigt för oss, för de som blir utan intäkter och även för de som känner att de måste isolera sig.

Alltså detta är mina personliga tankar, inte någon allmän sanning.
 
Frågan är om det är rädsla eller är om det är en försiktighetsåtgärd och respekt för myndighetsuppmaningar? Det kanske är just den PANIKEN som räddar oss från skarpa karantänsregler, som sydeuropeiska länder fått ta till för att folk inte följer uppmaningar.

Det kan du absolut ha rätt i. Jag tycker mest att det är tråkigt att många verkar så rädda och isolerar sig helt i onödan.
Självklart ska man följa Fhm men jag tycker artikeln som @athena_arabians länkade till var vettig, att men för den skull inte behöver sätta livet på paus om man inte är i riskgrupp.
 
Jag jobbar inte på pendeltåg :)
Pendlaravgångarna har givetvis gått ner de med, det är självklart med stängda skolor och arbete hemifrån.

De är de övriga avgångarna som oroar mig.
De korta, resorna med kompisar för att fika, shoppa osv.
Tråkigt för oss, för de som blir utan intäkter och även för de som känner att de måste isolera sig.

Alltså detta är mina personliga tankar, inte någon allmän sanning.
Men det är samma här, FHM avråder från att resa och som effekt så reser folk mindre? Är de panik menar du? Alltså jag förstår inte hur du tänker med paniken.

Ja det är enormt tråkigt för företagare, men hur menar du annars vi ska göra? Leva som vanligt och hoppas att sjukvården pallar trycket eller vad tänker du?
 
Frågan är om det är rädsla eller är om det är en försiktighetsåtgärd och respekt för myndighetsuppmaningar? Det kanske är just den PANIKEN som räddar oss från skarpa karantänsregler, som sydeuropeiska länder fått ta till för att folk inte följer uppmaningar.
Till vilket pris? En finanskris sällan skådad.
 
Jag jobbar inte på pendeltåg :)
Pendlaravgångarna har givetvis gått ner de med, det är självklart med stängda skolor och arbete hemifrån.

De är de övriga avgångarna som oroar mig.
De korta, resorna med kompisar för att fika, shoppa osv.
Tråkigt för oss, för de som blir utan intäkter och även för de som känner att de måste isolera sig.

Alltså detta är mina personliga tankar, inte någon allmän sanning.
Fast det behöver ju inte handla om en känsla av att behöva isolera sig, utan att man följer de råd som ges och är extra försiktig. Det är ju förkylningstider nu, "de flesta" är nog lite förkylda, om än minimalt, och är man det ska man ju stanna hemma, vilket såklart gör att många gör det trots att det högst troligt är en normal förkylning. Jag sitter själv i det läget nu, t.ex. Minimalt förkyld och låter därmed bli att umgås med folk, trots att min främsta rädsla i det här sammanhanget är samhällsekonomin...
 
Är det att överreagera för att folk inte vill tränga ihop sig på ett tåg längre? Är nog snarare så att många jobbar hemma och det är ju i stort sett bara resande som befinner sig på centralstationen så inte jättekonstigt om där är tomt nu?

Är man risig eller i riskgrupp förstår jag att man inte vill åka tåg.
Det är även en mötesplats för de som ska gå på lokal och annat.
Jag är bara orolig för de ekonomiska konsekvenserna för så många företagare, inte bara tågbolagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 355
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 238
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 682
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp