Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har väntat på svar om ev cancer tre gånger. Det får en att omvärdera många saker.

Jag har alltid älskat historia och önskat att vi lärt oss mer av den. Det går inte för mig att frångå mina principer även om det skulle drabba mig själv men i ett sådant här läge ska kollektivet gå före individen. Det anser jag fortfarande även om det skulle drabba mig som individ.
På vilket sätt har du fått omvärdera vad? Jag har fått två olika cancerdiagnoser en i livmodern o en annan i lungorna. Första kontrollen var UA, andra kontrollen visade på flera suspekta svullna lymfkörtlar, så jag fick genomgå bronkoskopi där de även tog vävnadsprov. På måndag är det två veckor sedan, jag förstår att de inte vill få in fler som dräller omkring på lungonkologen.
Kan inte minnas att jag omvärderat någonting.

Andra stycket håller jag helt med om.
 
Varje dödsfall är ju såklart ledsamt, men jag tycker att man måste se till helheten också för att få en rättvis bild, Italien har 60 miljoner invånare och 4000 döda hittills det blir 0,0067 % det skulle väl betyda att 670 människor i Sverige dör av Covid-19. Och visst det är många men med den rapportering och hysteri som det är just nu kan man ju tro att halva befolkningen kommer att dö.
Typ, förutom att vi har lite olika förutsättningar, att problemet är främst att sjukvården blir överbelastad och inte kan ge alla adekvat vård samt att epidemin knappast är slut i Italien.
 
För min del så gör det inget. Men med tanke på att folk verkar bli lynchade om de går utanför dörren med lite snuva så blir det lite konstigt.

Och det i sig är ju rätt hemskt. Tänkte på det igår när jag handlade och det gick förbi en man med det nya rakvattnet som stinker så fruktansvärt att man kan använda det för utrymning av lokaler och jag började hosta. Nu var det ingen som glodde just den här gången.
 
Klart att alla förtjänar vård! Jag förstår att läkarna tyckte det var vettigt att du sökte vård, det var ju ett klockrent exempel på hur det ska fungera :) Även om du som sagt kanske borde ha sökt hjälp tidigare :heart

Problemet är ju de som söker vård fast de inte behöver... i normala fall kanske sjukvården kan avvara lite tid för att lugna dem men den tiden finns inte idag. Vi måste helt enkelt lära oss lita på oss själva och att lite obehag inte är farligt.
Ja det är en avvägning. Känns som att vissa söker hjälp för sent eller inte alls (jag skulle inte ringt om inte mina föräldrar "tvingade" mig och dom försökte i flera dagar innan jag faktiskt kände mig värd att söka och känna mig kvalificerad till vård) och andra får panik av lite snuva eller hosta i några dagar.

Min moster jobbar på 112/SOS och har sagt att det i alla år, innan Corona för jag har inte träffat henne sen jul, är sååå många som ringer för att prata om allt möjligt för att dom är ensamma. Vissa ringer flera gånger per dag. Eller vill ha ambulans för ett stukat lillfinger fast dom absolut kan ta sig till vården på egen hand. I början när dom flesta hade kontantkort ringde massor av barn och ungdomar 112 för att det är gratis att ringa dit. Hon säger att det i merparten av fallen som det rings in om inte handlar om nödlägen. Tänker att det är viktigt och solidariskt att se till att hjälplinjerna verkligen används i rätt syften så dom som behöver akut vård får det och sen samma sak med 1177
 
TIPS!

Vet inte om detta varit uppe i tråden tidigare, men det är inget jag reflekterat eller tänkt på förr. Nu läser vi ju massor om prepping/bunkring osv, till och med i en egen tråd här på Bukefalos, men något jag missat är det här med fullmakt för att hämta ut andras medicin!
Jag och min mor har precis skrivit under så att vi kan hämta ut åt varandra om det skulle behövas, och tänkte dela med mig av detta för att kanske påminna andra om att göra samma sak med relevanta personer :)
 
Tegnell uttalar sig i SvD om att åratal av folkhälsoarbete kan betala sig nu.
Vi har färre rökare och vi har färre med allvarlig fetma i Sveerige än i många andra länder.

Vår höga andel ensamhushåll dämpar också smittspridningen.
 
Ja, jag fattar inte paniken.
Jag handlar, åker och tränar med hästen, åker pendel och jobbar på mina tåg som vanligt.
Fattar inte folk att deras panik bidrar till den ekonomiska katastrofen?

Men är det en så stor del av befolkningen som har panik? Dels bör riskgrupper vara extra noga med att socialt distanserar sig, dels är det en betydande andel av befolkningen som har symptom på luftvägsinfektion såhär års och därför bör isolera sig. De som har PANIK måste ju vara i minoritet?

Många av effekterna på olika branscher är ju en följd av FHMs råd och regeringens beslut som att förbjuda evenemang med 500+ pers, jobba hemifrån, begränsa resande. Folk har väl inte panik för att man följer myndighetsuppmaningar?

Givetvis är det viktigt att stötta upp branscher, men att tala om folks PANIK börjar bli lite tröttsamt.
 
Jag har verkligen inte panik, men eftersom jag mår mentalt mycket bättre av att jobba hemifrån, så är det klart att jag tar chansen nu när den erbjuds. Jag tänker att det finns många andra precis som jag, som egentligen skulle föredra att jobba hemifrån, men där företagets policy normalt är att alla måste vara på kontoret. Mitt förrförra jobb skulle jag tex kunnat sköta på heltid var som helst i Sverige, ändå var det krav på att man var på kontoret varje dag. :meh:
 
Men är det en så stor del av befolkningen som har panik? Dels bör riskgrupper vara extra noga med att socialt distanserar sig, dels är det en betydande andel av befolkningen som har symptom på luftvägsinfektion såhär års och därför bör isolera sig. De som har PANIK måste ju vara i minoritet?

Många av effekterna på olika branscher är ju en följd av FHMs råd och regeringens beslut som att förbjuda evenemang med 500+ pers, jobba hemifrån, begränsa resande. Folk har väl inte panik för att man följer myndighetsuppmaningar?

Givetvis är det viktigt att stötta upp branscher, men att tala om folks PANIK börjar bli lite tröttsamt.


Jag kan tycka det är sorgligt att all konsumtion i stort sett upphört, men jag tror oxå det beror på att ingen vet vart detta ska ta vägen , eller om folk ens har ett jobb nästa vecka! Blir ju lite en ond cirkel men att folk är försiktiga tycker inte jag man ska kalla panik!
 
Den här artikeln är tänkvärd på flera sätt tycker jag, enligt den har de minskade luftföroreningarna som följt i virusets spår lett till att mångdubbelt fler liv räddats än antalet döda av viruset. Bilderna visar utsläpp före och efter virusets spridning:

26082430-8121515-image-a-10_1584466170806.jpg
25943874-8121515-Satellite_images_from_the_European_Space_Agency_and_NASA_show_a_-a-20_1584470098188.jpg
Jag finner detta intressant också i att det visar vad som skulle krävas för att vi ska minska på våra avgaser så att det märks. Det är en rätt rejäl omställning som jag tvivlar att man tar till :(
 
Vi har tillåtelse av min AG att jobba hemma nu (de som har tjänster som tillåter det). Har precis varit på kontoret och ryckt datorn och lite annat jag behöver, samt kopplat upp mig hemma och kollat att alla applikationer går att komma åt osv. Allt gick som en dans - ska bli skönt att jobba hemma nästa vecka även om jag givetvis kommer göra några avstickare in på kontoret för vissa saker.
 
Men är det en så stor del av befolkningen som har panik? Dels bör riskgrupper vara extra noga med att socialt distanserar sig, dels är det en betydande andel av befolkningen som har symptom på luftvägsinfektion såhär års och därför bör isolera sig. De som har PANIK måste ju vara i minoritet?

Många av effekterna på olika branscher är ju en följd av FHMs råd och regeringens beslut som att förbjuda evenemang med 500+ pers, jobba hemifrån, begränsa resande. Folk har väl inte panik för att man följer myndighetsuppmaningar?

Givetvis är det viktigt att stötta upp branscher, men att tala om folks PANIK börjar bli lite tröttsamt.

Fast jag tycker nog många överreagerar.
Våra tåg har tappat rejält med resenärer. Igår var jag Kalmar, totalt öde och flera ställen som normalt är öppna hade stängt. Samma när jag kom tillbaka till Linköping. Fredagskväll på centralen och istället för det vanliga livet var det lugnt stillsamt med lite folk i rörelse.
 
Men är det en så stor del av befolkningen som har panik? Dels bör riskgrupper vara extra noga med att socialt distanserar sig, dels är det en betydande andel av befolkningen som har symptom på luftvägsinfektion såhär års och därför bör isolera sig. De som har PANIK måste ju vara i minoritet?

Många av effekterna på olika branscher är ju en följd av FHMs råd och regeringens beslut som att förbjuda evenemang med 500+ pers, jobba hemifrån, begränsa resande. Folk har väl inte panik för att man följer myndighetsuppmaningar?

Givetvis är det viktigt att stötta upp branscher, men att tala om folks PANIK börjar bli lite tröttsamt.
Panik kanske vi inte har - men nog är folk mer försiktiga än FHM rekommenderar?

I min närhet har de flesta evenemang och möten ställts in. Även de som skulle haft 15-20 deltagare och bara berört folk i närmast geografiska område. Kaféer och restauranger gapar tomma. Butikerna har slut på mängder av varor. Själv har jag förgäves försökt få ta i jäst i mer än en vecka.

Livet är i stort sett satt på paus.

Att min kommuns personal ställt in alla möten med "utomsocknes" och inte reser utanför kommungränsen är nog vettigt. Men att ställa in i stort sett ALLT trots att vi bor i en region med ett tjog konstaterade fall - det är betydligt merän vad myndigheterna kräver.
 
Jag kan tycka det är sorgligt att all konsumtion i stort sett upphört, men jag tror oxå det beror på att ingen vet vart detta ska ta vägen , eller om folk ens har ett jobb nästa vecka! Blir ju lite en ond cirkel men att folk är försiktiga tycker inte jag man ska kalla panik!

Ja absolut. Att vara försiktig med utgifter för att framtiden är oviss är ju knappast panik.

Jag känner två stycken som varslats denna vecka och fler ligger i riskzonen, det bara i min lilla bekantskapskrets.
 
Fast jag tycker nog många överreagerar.
Våra tåg har tappat rejält med resenärer. Igår var jag Kalmar, totalt öde och flera ställen som normalt är öppna hade stängt. Samma när jag kom tillbaka till Linköping. Fredagskväll på centralen och istället för det vanliga livet var det lugnt stillsamt med lite folk i rörelse.

Vad har ni för kundunderlag på resenärer då? Är det arbetspendlare blir det ju såklart ett bortfall efter FHMs uppmaning att arbeta hemifrån, är det överreaktion då? Jag vet inte, men jag tror man ska passa sig för att döma ut andra människors agerande som överreaktion och panik, i synnerhet om det ligger i linje med myndighetsuppmaningar.
 
Alltså om man lyssnar på varåt ekonomin barkar så börjar jag tvivla. Risken för att vi hamnar i något liknande krisen på 30-talet känns överhängande .
Jag tror att de som är fortsatt anställda efter detta när de bryter isoleringen kommer att typ storshoppa, för att återgå till det normala så fort som möjligt. Och då kommer förhoppningsvis företagen att anställa de gamla anställda igen.
Jag är lite cynisk som tror att folk inte kommer att ta åt sig av förbättringarna på miljön som detta orsakat. Så länge detta inte pågår alltför länge så att avskedade inte kan bo som de gör etc., så tror jag att det kommer att bli en liten köpboom efter isoleringen och därmed leda till det normala någorlunda snabbt.
 
Men är det en så stor del av befolkningen som har panik? Dels bör riskgrupper vara extra noga med att socialt distanserar sig, dels är det en betydande andel av befolkningen som har symptom på luftvägsinfektion såhär års och därför bör isolera sig. De som har PANIK måste ju vara i minoritet?

Många av effekterna på olika branscher är ju en följd av FHMs råd och regeringens beslut som att förbjuda evenemang med 500+ pers, jobba hemifrån, begränsa resande. Folk har väl inte panik för att man följer myndighetsuppmaningar?

Givetvis är det viktigt att stötta upp branscher, men att tala om folks PANIK börjar bli lite tröttsamt.
Det är väl ganska rimligt att prata om panik när folk tömmer affärer på toalettpapper, hamstrar o stjäl handdesinfektion på apotek/sjukhus?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 355
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 238
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 682
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp