Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på psykiatrin (öppenvården) i tisdags, där satt receptionisten snorandes och snörvlandes. Blev rätt förvånad då man tycker de inom vården borde tänka efter? En receptionist på psyk är ju inget måste heller? För min del var jag inte så bekymrad av att bli smittad då en annan inte är i närheten av hen när man registreras. Men ändå O_o

Hon var kanske allergisk? Själv tål jag inte parfymer och hostande och snörvlande kan sitta kvar länge.
 
Men hur många av dessa har andra sjukdomar som gör att de faller inom de utpekade riskgrupperna?
FHM har väl inte hävdat att risken ska vara låg för alla unga, men att den är det för friska unga, dvs. de utanför riskgrupperna.
Det nämndes tidigare i tråden att en del (många?) äldre som drabbas allvarligt får palliativ vård istället för intensivvård. Det borde innebära att siffrorna på intensivvård, speciellt för gruppen 80+, inte kan översättas direkt till att visa på hur många som blir svårt sjuka.
Hur påverkas siffrorna av att den yngre gruppen är större från början, och sannolikt även i högre utsträckning smittad (i vart fall hittills i Sverige)?

Om man tittar direkt på SVT så verkar det snarare handla om ifall nya data eventuellt förändrar bilden, än om att det inte getts information, spridits felaktigheter eller framkommit något som ger underlag för att börja tala om mörkläggning.
De är också tydligare än i det citerade inlägget med att framhålla osäkerheten som finns. SVT sjävla betonar att siffrorna ännu inte räcker för säkra slutsatser. (inte bara att "AT säger så")
 
Deprimerade nytt rekord i antal döda i Italien :cry:

Varje dödsfall är ju såklart ledsamt, men jag tycker att man måste se till helheten också för att få en rättvis bild, Italien har 60 miljoner invånare och 4000 döda hittills det blir 0,0067 % det skulle väl betyda att 670 människor i Sverige dör av Covid-19. Och visst det är många men med den rapportering och hysteri som det är just nu kan man ju tro att halva befolkningen kommer att dö.
 
Varje dödsfall är ju såklart ledsamt, men jag tycker att man måste se till helheten också för att få en rättvis bild, Italien har 60 miljoner invånare och 4000 döda hittills det blir 0,0067 % det skulle väl betyda att 670 människor i Sverige dör av Covid-19. Och visst det är många men med den rapportering och hysteri som det är just nu kan man ju tro att halva befolkningen kommer att dö.

Vill du ha en rättvis bild måste du också ta i beaktande att det är några provinser i Italien som är betydligt hårdare drabbade än andra, dels att vi ser en exponentiell ökning.

Det många oroar sig för är att den exponentiella ökningen fortsätter, dels vad som skulle bli effekterna av en omfattande geografisk spridning.

Skulle vi stanna på denna punkt så hade det såklart inte varit något att oroa sig för, det folk oroar sig för är vart vi är på väg om spridningstakten inte begränsas tillräckligt.
 
Senast ändrad:
Medelåldern ska vara 65, jag tvivlar på att det är en lögn. Jag har själv inte hört någon från FHM säga något om att alla på intensiven skulle vara 80-90 år, men det skulle varit märkligt om så är fallet. Om det bara är gamla på intensiven har vi totalt misslyckats med att skydda dem från smittan och varför då råda alla från 70 att stanna hemma om bara 80 plussar riskerar intensivvård.

Vilka som hamnar i intensivvård handlar mycket om vem som smittats och då om vem som utsätts för den. Smittan har i stort förts in i landet av sportlovsfirare och dessa lär i ha en medelålder långt lägre än 65. Dessa har säkert främst träffat folk i sin egen ålder. Lyckas vi skydda de äldre kommer vi främst att se "yngre" på intensiven.
 
Senast ändrad:

Det som är bra med detta inlägg är att han betonar att alla måste ta detta på allvar, även om framställningen gärna hade kunnat vara en annan.

Även om de allra allra flesta unga som sjukhusvårdas blir friska så riskerar unga att ta upp en stora kapacitet av vården. Ju större tryck det blir på vården desto hårdare triangering kan det bli och desto större effekter på andra delar av vården kan det få.

Så alla måste skydda sig och begränsa spridningsrisken. Detta handlar inte bara om de äldre.
 
Det som är bra med detta inlägg är att han betonar att alla måste ta detta på allvar, även om framställningen gärna hade kunnat vara en annan.

Även om de allra allra flesta unga som sjukhusvårdas blir friska så riskerar unga att ta upp en stora kapacitet av vården. Ju större tryck det blir på vården desto hårdare triangering kan det bli och desto större effekter på andra delar av vården kan det få.

Så alla måste skydda sig och begränsa spridningsrisken. Detta handlar inte bara om de äldre.
Det här håller jag verkligen med om plus att det handlar inte bara om att unga riskerar ta upp plats utan även att om det går så långt att intensivvård är nödvändigt så är det ett mycket allvarligt läge även för en ung person med risk för lång behandling och bestående skador på lungor och andra organ även om prognosen för att klara sig är god.

Sen bör risken inte heller överdrivas och det är också viktigt att bilden som ges är balanserad och att det procentuellt är en låg risk för friska yngre personer att det går så långt att de behöver intensivvård, tror @Tilly_85 skrev ett bra inlägg om det lite tidigare i tråden.
 
Det här håller jag verkligen med om plus att det handlar inte bara om att unga riskerar ta upp plats utan även att om det går så långt att intensivvård är nödvändigt så är det ett mycket allvarligt läge även för en ung person med risk för lång behandling och bestående skador på lungor och andra organ även om prognosen för att klara sig är god.
Klart att intensivvård förekommer i alla åldrar ( möjligen med undantag av barn under 10 år) det har rapporterats döda i alla grupper utom de under 10. Det låter otroligt att man inte vårdar unga på intensiven när de är riktigt sjuka även om det är låg risk.
 
Det som är bra med detta inlägg är att han betonar att alla måste ta detta på allvar, även om framställningen gärna hade kunnat vara en annan.

Även om de allra allra flesta unga som sjukhusvårdas blir friska så riskerar unga att ta upp en stora kapacitet av vården. Ju större tryck det blir på vården desto hårdare triangering kan det bli och desto större effekter på andra delar av vården kan det få.

Så alla måste skydda sig och begränsa spridningsrisken. Detta handlar inte bara om de äldre.
Höll på att svara. Men såg att texten ändrats så mycket sedan jag läste och kommenterade den att det ser helt annorlunda ut, med bl.a. andra källor och andra siffror.
Känns varken roligt eller konstruktivt att uttala sig när det i efterhand framstår som ens kommentarer baserats på andra förutsättningar än vad som ursprungligen var fallet. Lägger därför ner all vidare diskussion som relaterar till det inlägget.
 
Här är en länk till intensivvårdregistret för alla som är intresserade av medelålder och ålsersspridning på intensivvårdade.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Och jag vill bara understryka att det är en föredömligt bra och informativ statistiksida, men att registrerdata alltid måste tolkas ihop med någon som är insatt i registret för att man fullt ut ska förstå den. Det är ingen passning alls till dig utan bara för att inte folk ska dra slutsatser själva utifrån vad man tror sig kunna se :)
 
Även om vi skyddar dom äldre som är den största riskgruppen så känns det ändå inte konstigt att det är en del yngre som drabbas.

När jag var hos läkaren hade jag för låg syresättning i blodet, andningssvårigheter, det upptäcktes att jag har en lunginflammation som dock verkar på väg bort och har haft feber i 9 dagar. Om jag blir sämre vill jag kunna känna mig trygg med att få vård.

Jag ska ge det några dagar till sa läkaren annars måste jag söka vård igen. Men jag har så svårt att prioritera mig själv när jag tänker på andra som kanske är sjukare. Jag bad både 1177 och läkaren om ursäkt för att jag tog upp deras tid från dom riktigt sjuka. Fick då till svar att eftersom jag har alla symtom på Corona, svårt att andas och lunginflammation så är även jag sjuk på riktigt och INTE ska ha dåligt samvete. Jag får ta mycket fler doser Bricanyl per dag för att kunna andas alls. Skulle inte klara mig utan den.

Men summan av kardemumman är att jag har mått väldigt dåligt och enligt läkaren haft lunginflammation ett bra tag eftersom den är på väg att bli bättre nu och jag har vägrat söka vård för att inte ta upp plats. Så ta hand om er allihop :heart

Har fått höra att vi alla förtjänar vård så även vi unga ska söka hjälp om det blir värre än vad som känns hanterbart. Jag borde bett om hjälp tidigare.
 
Även om vi skyddar dom äldre som är den största riskgruppen så känns det ändå inte konstigt att det är en del yngre som drabbas.

När jag var hos läkaren hade jag för låg syresättning i blodet, andningssvårigheter, det upptäcktes att jag har en lunginflammation som dock verkar på väg bort och har haft feber i 9 dagar. Om jag blir sämre vill jag kunna känna mig trygg med att få vård.

Jag ska ge det några dagar till sa läkaren annars måste jag söka vård igen. Men jag har så svårt att prioritera mig själv när jag tänker på andra som kanske är sjukare. Jag bad både 1177 och läkaren om ursäkt för att jag tog upp deras tid från dom riktigt sjuka. Fick då till svar att eftersom jag har alla symtom på Corona, svårt att andas och lunginflammation så är även jag sjuk på riktigt och INTE ska ha dåligt samvete. Jag får ta mycket fler doser Bricanyl per dag för att kunna andas alls. Skulle inte klara mig utan den.

Men summan av kardemumman är att jag har mått väldigt dåligt och enligt läkaren haft lunginflammation ett bra tag eftersom den är på väg att bli bättre nu och jag har vägrat söka vård för att inte ta upp plats. Så ta hand om er allihop :heart

Har fått höra att vi alla förtjänar vård så även vi unga ska söka hjälp om det blir värre än vad som känns hanterbart. Jag borde bett om hjälp tidigare.

Klart att alla förtjänar vård! Jag förstår att läkarna tyckte det var vettigt att du sökte vård, det var ju ett klockrent exempel på hur det ska fungera :) Även om du som sagt kanske borde ha sökt hjälp tidigare :heart

Problemet är ju de som söker vård fast de inte behöver... i normala fall kanske sjukvården kan avvara lite tid för att lugna dem men den tiden finns inte idag. Vi måste helt enkelt lära oss lita på oss själva och att lite obehag inte är farligt.
 
Varje dödsfall är ju såklart ledsamt, men jag tycker att man måste se till helheten också för att få en rättvis bild, Italien har 60 miljoner invånare och 4000 döda hittills det blir 0,0067 % det skulle väl betyda att 670 människor i Sverige dör av Covid-19. Och visst det är många men med den rapportering och hysteri som det är just nu kan man ju tro att halva befolkningen kommer att dö.
Blir också fel att jämföra hela Italiens befolkning då hela landet är långt ifrån lika drabbat, Sedan finns det andra saker att ta med så att det gör det helt värdelöst att jämföra länder med varandra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 357
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 241
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 683
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp