Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst är det så, men det är ju inte särskilt många dagar ändå det rör sig om. Ja, om man vill leva som en eremit och störs av det så kanske en storstad inte är bästa alternativet.

Vissa saker får man väl lära sig att himla med ögonen åt, sucka åt och gå vidare med sitt liv under den tid det varar. Hur länge varar Malmöfestivalen? Och Valborg med ALLA som ska till stadsparken i Lund och festa, jisses, det är verkligen min himla med ögonen dag det!

Fast jag skulle inte förbjuda något av det. Det tillhör.

Nej, jag håller med dig, ville bara belysa att det knappast bara är en dag.
 
Nu blir det OT men varför detta agg mot flaken? Bullernivån är med största sannolikhet minst lika hög på en nattklubb och flak åker man kanske i 45 min. Jag tycker absolut flak ska få vara tillåtet under normala förhållanden - INTE nu såklart! - men under reglerade former gällande färdväg, hur högt musiken får spela etc. När jag tog studenten för 15 år sen var flaken mkt noga kontrollerade.

Förstår inte vad du menar med betalning av flak? Självklart måste man betala för hyran av flaken. Sen är det ju upp till ägaren av flaken om denna vill hyra ut det.

Återigen, jag har full förståelse för studenternas besvikelse, det är inte bara utspringet och flaken som de går miste om utan även de studentskivor som har blivit inställda sen i mars. Ja, dessa saker måste ställas in men sympati och förståelse för studenternas besvikelse tycker jag man bör ha.
Klart att de får vara besvikna, men att hota med att ha fester ändå och att tycka att det är orimligt att inte få ha firande som vanligt och att uppmana andra studenter att protestera och demonstrera - nej.
 
Nu blir det OT men varför detta agg mot flaken? Bullernivån är med största sannolikhet minst lika hög på en nattklubb och flak åker man kanske i 45 min. Jag tycker absolut flak ska få vara tillåtet under normala förhållanden - INTE nu såklart! - men under reglerade former gällande färdväg, hur högt musiken får spela etc. När jag tog studenten för 15 år sen var flaken mkt noga kontrollerade.

Förstår inte vad du menar med betalning av flak? Självklart måste man betala för hyran av flaken. Sen är det ju upp till ägaren av flaken om denna vill hyra ut det.

Återigen, jag har full förståelse för studenternas besvikelse, det är inte bara utspringet och flaken som de går miste om utan även de studentskivor som har blivit inställda sen i mars. Ja, dessa saker måste ställas in men sympati och förståelse för studenternas besvikelse tycker jag man bör ha.

Olycksrisken och dödsolyckorna som de facto inträffat.
 
Helt seriöst - det är en ökad S M I T T O R I S K som är problemet med ett konventionellt studentfirande.
Inte ett flak eller två.

Klart studenterna får bli besvikna. Men att argumentera under pågående pandemi att "studentfirandet händer ju bara en gång i livet!" är ju så egocentriskt så att det knappt går att beskriva.
 
Helt seriöst - det är en ökad S M I T T O R I S K som är problemet med ett konventionellt studentfirande.
Inte ett flak eller två.

Klart studenterna får bli besvikna. Men att argumentera under pågående pandemi att "studentfirandet händer ju bara en gång i livet!" är ju så egocentriskt så att det knappt går att beskriva.
Men snälla, unnar du inte ens studenterna att vara besvikna och att få uttrycks besvikelsen, det handlar förmodligen mer om det och att de ärligt inte kan se varför de spelar någon roll med just flaken än att de är mer egocentriska än någon annan grupp.
 
Men snälla, unnar du inte ens studenterna att vara besvikna och att få uttrycks besvikelsen, det handlar förmodligen mer om det och att de ärligt inte kan se varför de spelar någon roll med just flaken än att de är mer egocentriska än någon annan grupp.
Jo, jag unnar studenterna att vara besvikna.
Var läser du att jag inte gör det? Är det meningen "Klart studenterna får bli besvikna." som rör till det?
 
Jo, jag unnar studenterna att vara besvikna.
Var läser du att jag inte gör det? Är det meningen "Klart studenterna får bli besvikna." som rör till det?
Det spar tid om du läser hela meningen :) "...och att få uttrycks besvikelsen " det är liksom ett paket. du vekar vara emot att de uttrycker sin besvikelse och menar att de är egocentriska och utan att vara besvikna så lär de inte uttrycka det. De är förmodligen som folk är mest avseende egocentriskhet.
 
Jag tycker att det är skillnad på att vara besviken och på att vara så besviken att tidningarna får någonting att skriva om.
Det är ju som sagt ingen som 'tar ifrån' studenterna själva Studenten eller själva firandet, det är omvälvande omständigheter som gör att de får avstå vissa aspekter av traditionen.
 
Jag tycker att det är skillnad på att vara besviken och på att vara så besviken att tidningarna får någonting att skriva om.
Det är ju som sagt ingen som 'tar ifrån' studenterna själva Studenten eller själva firandet, det är omvälvande omständigheter som gör att de får avstå vissa aspekter av traditionen.
Och tidningarna är helt oskyldiga här? Och vinklar inte alls?
 
Det spar tid om du läser hela meningen :) "...och att få uttrycks besvikelsen " det är liksom ett paket. du vekar vara emot att de uttrycker sin besvikelse och menar att de är egocentriska och utan att vara besvikna så lär de inte uttrycka det. De är förmodligen som folk är mest avseende egocentriskhet.
Här kunde jag ha skrivit "Och om du sparat tid genom att läsa hela mitt inlägg"... men jag släpper det här.
 
Jag börjar bli mer övertygad om att det handlar mer om att hitta läkemedel som hanterar effekterna av viruset än vaccin som kommer göra att det vänder.

Problemet är att det är just ett virus och därför notoriskt svårt (omöjligt) med ett botemedel och vaccin är det enda riktigt effektiva. Varje influensa och förkylning tex är ett nytt virus och därför fungerar influensavaccinet ibland dåligt även om det rekommenderas att vissa grupper som äldre tar det. Sars, Mers etc hade samma problematik.
 
Här kunde jag ha skrivit "Och om du sparat tid genom att läsa hela mitt inlägg"... men jag släpper det här.
Touché, jag läste faktiskt ditt inlägg och ville lägga fokus på helheten, att besvikna ungdomar har rätt att vara besvikna fullt ut och uttrycka det även i medier utan att bli kallade egocentriska. I vart fall i min värld, men självklart har du läst det jag skrivit. Förlåt för att jag klampade på där :heart.
 
Precis.
Jag tycker inte jämförelsen haltar.
Det handlar om en enda sak:

Att effektivt hämma smittspridningen innan den fått grepp i samhället.
Att övergå från okontrollerad smittspridning till dämpad - innan det är så många smittade att det inte längre spelar nån roll.

Det lyckades man med i Seattle.
2020.03.23 stängdes New York, samma dag man passerade 100 döda.
Då var det redan way too late.


(edit: och det är först nu det börjar spela roll att New York är mycket större och tätare befolkat - det blir många fler döda då, än i den betydligt mindre staden Seattle

Exact. New York City har en befolkining pa 20 millioner manniskor ... Seattle 3.5 millioner.
Dessutom hade staten Washington, dar Seattle ligger, (och lilla New Mexico som egentligen inte hade manga smittade annu) "drive thru" testingar redan i borjan pa Mars. Man kunde alltsa snabbt isolera smittade individer.
 
Problemet är att det är just ett virus och därför notoriskt svårt (omöjligt) med ett botemedel och vaccin är det enda riktigt effektiva. Varje influensa och förkylning tex är ett nytt virus och därför fungerar influensavaccinet ibland dåligt även om det rekommenderas att vissa grupper som äldre tar det. Sars, Mers etc hade samma problematik.
Jag hoppas väl mer på läkemedel som kan lindra effekterna av viruset än ett rent botemedel.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statistikern-ola-rosling
Intressant. (nedan är ett hopklippt sammandrag)

En ny studie visar att strikta restriktioner och auktoritärt ledarskap riskerar att resultera i bristande förtroende för hanteringen av virussituationen.
– Man kunde se att de auktoritära ledarnas popularitet steg de första veckorna under coronautbrottet i flera latinamerikanska och europeiska länder men nu när man öppnar upp och inte kan argumentera för varför, så sjunker nog förtroendet.

– Misstroendet är oerhört utbrett. När myndigheter och media informerar om coronaviruset kan man utgå från att en stor del av befolkningen inte tror på siffrorna och informationen. De förutsätter att de manipuleras för politiska syften. Då skapas även en ovilja och trotsighet att följa regler och rekommendationer, säger Rosling.

Enligt Ola Rosling är det höga förtroendet ett tecken på att den svenska strategin är rätt väg att gå.
– Den svenska tonen har varit mycket mer rimlig. Myndigheterna har pratat med folk som att de är kloka och analytiska individer och bemött ifrågasättanden.
– Det finns säkert situationer där man skulle ha varit tydligare, men det är klokt av myndigheter och makthavare att vara ärlig med sin osäkerhet, säger Ola Rosling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 351
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 678
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp