Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om någon lyckas i längden vet vi dock inte, facit kommer inte än på länge. Mycket beror på ett eventuellt vaccin.
Jag är helt övertygad om att även om det inte blir nåt vaccin på tre år, så kommer det märkas en stor skillnad i DeathToll på de större tätorter där ett utbrott passerat, och sjukvården kollapsat - och de större tätorter som man över tid lyckats dämpa en smittspridning på.

Att det finns någon slags immunitet i Covid-19 börjar bli tydlig i de tättbefolkade områden som viruset sköljt över, som nu har en allt mer fallande dödskurva. Om immuniten se'n bara räcker i 3, 6 eller 12 månader vet vi inte - men den finns där nu.

Vågar jag påstå, utan en enda länk till nån publicerad vetenskaplig artikel.
 
Rent allmänt;
Jag personligen förstår alla andras tankar om att liv går före ekonomi/pengar som jag läst en del om på internationella socialmedier. För det håller jag med om. Men samtidigt så känner jag att vi inte vet ännu vad denna isolering kan leda till, det är ett storskaligt experiment det också. Och ekonomin påverkar många människor, det är svårt att bortse från.
Grejen är ju att liv och ekonomi går hand i hand. Kraschar ekonomin så dör folk. Med andra ord är valet som mellan pest och kolera.
 
Jag är helt övertygad om att även om det inte blir nåt vaccin på tre år, så kommer det märkas en stor skillnad i DeathToll på de större tätorter där ett utbrott passerat, och sjukvården kollapsat - och de större tätorter som man över tid lyckats dämpa en smittspridning på.

Att det finns någon slags immunitet i Covid-19 börjar bli tydlig i de tättbefolkade områden som viruset sköljt över, som nu har en allt mer fallande dödskurva. Om immuniten se'n bara räcker i 3, 6 eller 12 månader vet vi inte - men den finns där nu.

Vågar jag påstå, utan en enda länk till nån publicerad vetenskaplig artikel.
Det är dock fler variabler. Virussmittan kan minska pga immunitet men även pga olika grader av lock down/social distansering

Men ja har sjukvården kollapsat dör givetvis fler. Det dör också fler om man har många äldre och/eller folk med i grunden dålig hälsa.
 
Borde smittspridningen inte avta något på grund av långsiktiga beteendeförändringar och nya rutiner som kan vara mycket längre än några lockdown?

Tänker jag positivt så hoppas jag att kortvarig immunitet + förändrat beteende bland allmän pop + nya rutiner och mer användning av PPE i sjuk och äldrevård; kan hålla smittspridningen på en hanterbar nivå utan virus.

På ett helt annat ämne så deltar jag i en frivillig symptom-tracker app som ägs av tt av våra stora universitet och jag har precis blivit inbjuden att ta ett covid test då de vill kalibrera sin algoritm. Lite spännande!
 
Jag har gått miste om en jävligt rolig Englandsresa. Som jag har längtat efter den!
Men jag gissar att mängden sympati för denna förlust är försumbar här i denna tråd.

Inte ens jag själv tycker synd om mig själv.
Ibland gör saker override på vad som är planerat. Jag tycker det här är ett ypperligt tillfälle för studenterna att få fortsätta att lära sig saker - saker som (även om det, för dem, inte känns så nu) kommer göra dem mer förberedda för vuxenlivet.
Fast det är väl en rätt stor skillnad att gå miste om en resa och att gå miste om sin student?

Det är väldigt många jag tycker synd om, de äldre människor som känner sig ensamma och mår dåligt, om alla varslade arbetare, om alla överarbetade inom vården, om de som förlorat en anhörig osv osv. Det ena utesluter inte det andra, jag känner för och förstår alla grupper.
Sen att det är studenter som uttalat sig omoget och korkat representerar ju inte alla. Man lär sig rätt snabbt att bli vuxen, och dessa ungdomar får en rätt mycket mer abrupt start på den resan än vad de flesta av oss äldre fick. Så jag tycker nog det är rätt nonchalant att bara vifta bort dem som omogna och fjantiga.
 
Fast det är väl en rätt stor skillnad att gå miste om en resa och att gå miste om sin student?

Det är väldigt många jag tycker synd om, de äldre människor som känner sig ensamma och mår dåligt, om alla varslade arbetare, om alla överarbetade inom vården, om de som förlorat en anhörig osv osv. Det ena utesluter inte det andra, jag känner för och förstår alla grupper.
Sen att det är studenter som uttalat sig omoget och korkat representerar ju inte alla. Man lär sig rätt snabbt att bli vuxen, och dessa ungdomar får en rätt mycket mer abrupt start på den resan än vad de flesta av oss äldre fick. Så jag tycker nog det är rätt nonchalant att bara vifta bort dem som omogna och fjantiga.
Vad som är värst går inte att säga -det är hur man uppfattar det, jag hade personligen helst hoppat över studenten men genomled den, vilken resa av de jag gjort slog studenten med hästlängder. Anra har andra preferenser och sen kan en resa vara allt ifrån en Finlandskryssning till drömresan på någon/några månader som man sparat till i evigheter.

Men ja att vifta bort ungdomarna som omogna det är en tråkig attityd, alla har rätt till att ha sin upplevelse och respekteras för den.
 
Jag har gått miste om en jävligt rolig Englandsresa. Som jag har längtat efter den!
Men jag gissar att mängden sympati för denna förlust är försumbar här i denna tråd.

Inte ens jag själv tycker synd om mig själv.
Ibland gör saker override på vad som är planerat. Jag tycker det här är ett ypperligt tillfälle för studenterna att få fortsätta att lära sig saker - saker som (även om det, för dem, inte känns så nu) kommer göra dem mer förberedda för vuxenlivet.
Jag tycker alla som har behövt ställa in ngt ska få sympati för det är ju superttråkigt att behöva ställa in tex en resa. Jag fick själv ställa in min resa till Åre. Jag antar dock att din Englandresa går att genomföra minst lika bra nästa år, eller? På samma sätt är det ju inte med studentfirandet och allt runt omkring studenten, detta går ju inte att göra nästa år för årets studenter.

Ja, studenterna får acceptera att deras firande, flaken etc. blir inställda men jag tycker absolut de har rätt att känna sig ledsna och besvikna och de har min fulla sympati. Det är 15 år sen jag tog studenten men jag minns väl hur otroligt stort det kändes, hur otroligt roligt studentfirandet var och allmänt vilket stort steg det kändes.

Jag förstår inte er i tråden som inte känner sympati för studenterna utan verkar tycka att studenterna inte ska få känna besvikelse över detta. Att vara ledsna, känna besvikelse är inte omoget utan helt naturligt. Ja, de får acceptera situationen men man kan fortfarande ha sympati för dem. Nu avser jag den stora majoriteten av alla studenter som inte säger att de ska skapa kaos.
 
Jag återkommer till studentflaken. Det har verkligen gått överstyr. Är det någon som mätte bullernivån på dessa sista åren? Visst för de som vill synas på instagram men för gemene student är de inte bra.

Om de ska ha studenttåget så kan de promenera. Punkt, slut. När flaken började var det en lyx att åka, nu är det en lyx att få motionera.

Någonstans läste jag att studenterna skulle få betala flaken ändå men det är ju bara fräckt av lastbilsägarna, det är ju arbetsmaskiner. Otroligt.
Nu blir det OT men varför detta agg mot flaken? Bullernivån är med största sannolikhet minst lika hög på en nattklubb och flak åker man kanske i 45 min. Jag tycker absolut flak ska få vara tillåtet under normala förhållanden - INTE nu såklart! - men under reglerade former gällande färdväg, hur högt musiken får spela etc. När jag tog studenten för 15 år sen var flaken mkt noga kontrollerade.

Förstår inte vad du menar med betalning av flak? Självklart måste man betala för hyran av flaken. Sen är det ju upp till ägaren av flaken om denna vill hyra ut det.

Återigen, jag har full förståelse för studenternas besvikelse, det är inte bara utspringet och flaken som de går miste om utan även de studentskivor som har blivit inställda sen i mars. Ja, dessa saker måste ställas in men sympati och förståelse för studenternas besvikelse tycker jag man bör ha.
 
Vad som är värst går inte att säga -det är hur man uppfattar det, jag hade personligen helst hoppat över studenten men genomled den, vilken resa av de jag gjort slog studenten med hästlängder. Anra har andra preferenser och sen kan en resa vara allt ifrån en Finlandskryssning till drömresan på någon/några månader som man sparat till i evigheter.

Men ja att vifta bort ungdomarna som omogna det är en tråkig attityd, alla har rätt till att ha sin upplevelse och respekteras för den.
Håller med till 100%
 
Nu blir det OT men varför detta agg mot flaken? Bullernivån är med största sannolikhet minst lika hög på en nattklubb och flak åker man kanske i 45 min. Jag tycker absolut flak ska få vara tillåtet under normala förhållanden - INTE nu såklart! - men under reglerade former gällande färdväg, hur högt musiken får spela etc. När jag tog studenten för 15 år sen var flaken mkt noga kontrollerade.

Förstår inte vad du menar med betalning av flak? Självklart måste man betala för hyran av flaken. Sen är det ju upp till ägaren av flaken om denna vill hyra ut det.

Återigen, jag har full förståelse för studenternas besvikelse, det är inte bara utspringet och flaken som de går miste om utan även de studentskivor som har blivit inställda sen i mars. Ja, dessa saker måste ställas in men sympati och förståelse för studenternas besvikelse tycker jag man bör ha.
Flak väljer man inte om man vill utsättas för, det gör man med en nattklubb. Och jag tror knappast att det bara är 45 minuter som flaken stör i städerna.

Betala hyra för ett flak som man avbokar i god tid innan händelsen, och där ägaren torde ha god möjlighet att nyttja fordon/vagn till annan inkomstbringande aktivitet?
 
Flak väljer man inte om man vill utsättas för, det gör man med en nattklubb. Och jag tror knappast att det bara är 45 minuter som flaken stör i städerna.

Betala hyra för ett flak som man avbokar i god tid innan händelsen, och där ägaren torde ha god möjlighet att nyttja fordon/vagn till annan inkomstbringande aktivitet?
Så jäkla många dagar på året tar folk inte studenten så att man kan störas så väldigt mycket av det.
 
Nja när man bor i stan så har skolorna utsläpp olika dagar. I Malmö får man stå ut med skiten i typ 1,5 vecka :D
Visst är det så, men det är ju inte särskilt många dagar ändå det rör sig om. Ja, om man vill leva som en eremit och störs av det så kanske en storstad inte är bästa alternativet.

Vissa saker får man väl lära sig att himla med ögonen åt, sucka åt och gå vidare med sitt liv under den tid det varar. Hur länge varar Malmöfestivalen? Och Valborg med ALLA som ska till stadsparken i Lund och festa, jisses, det är verkligen min himla med ögonen dag det!

Fast jag skulle inte förbjuda något av det. Det tillhör.
 
På ett helt annat ämne så deltar jag i en frivillig symptom-tracker app som ägs av tt av våra stora universitet och jag har precis blivit inbjuden att ta ett covid test då de vill kalibrera sin algoritm. Lite spännande!

Covid Symptom Tracker eller någon annan? Den började snurra runt i mitt sociala flöde igår, så jag har installerat den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 351
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 677
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp