Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
NU har jag faktiskt hittat en annan källa vad gäller immunitet. Artikel i Sydsvenskan idag: https://www.sydsvenskan.se/2020-04-24/darfor-kan-de-tillfrisknade-inte-fa-gront-kort-mot-covid-19

Klippt ur artikeln:
---
Är det säkert att jag blir immun?
I princip ger alla kända virus någon form av immunitet. Frågan är hur länge den varar.
I en ännu opublicerad kinesisk studie från ett försökslaboratorium i Beijing, infekterades fyra apor med coronaviruset. De blev sjuka, tillfrisknade, utsattes på nytt för smitta men blev denna gång inte sjuka, utan bekämpade viruset.
Forskare vid Umeå universitet har i en studie konstaterat att antikroppar från covid-19 patienter effektivt hindrar virus från att infektera celler i laboratoriemiljö.

Vad vet vi om de sex andra coronavirusen?
Fyra av dem orsakar en vanlig förkylning. Immuniteten är kortvarig.
Det femte (Sars) drabbade världen 2003. Det sjätte (Mers) upptäcktes 2012. Forskning tyder på att immuniteten mot Sars och Mers varar i ett till tre år – eller längre.
– Kanske har de som smittats av ett coronavirus tidigare lättare att producera antikroppar mot det nya viruset, skrev världshälsoorganisationen WHO i en rapport häromdagen.

Men ingen vet.

Hur får vi veta hur länge immuniteten varar?
Genom att regelbundet testa personer som har haft sjukdomen. Så länge de har tillräckligt med antikroppar kvar i blodet är de immuna.
Forskarna måste helt enkelt följa ett antal personer som har haft covid-19. I flera länder förbereds nu sådana långtidsstudier.
 
Fast jag tycker faktiskt synd om studenterna. Sen finns det inga alternativ, nu är läget som det är och de har inget annat val än att försöka vara så vuxna de kan och acceptera det.
Men nog förstår man deras känslor, herregud fram tills dess är ju studenten det största som hänt i ens liv! Man har gått hela sin skoltid och längtat. Man har sett när äldre ungdomar sprungit ut, åkt flakparad osv osv. Trots att det snart är 20 år sedan jag själv tog studenten så minns jag det med pirr i magen, det var så häftigt! Och att dessa ungdomar går miste om det, ja jag känner med dom ivarjefall 🤷🏼‍♀️
 
Fast jag tycker faktiskt synd om studenterna. Sen finns det inga alternativ, nu är läget som det är och de har inget annat val än att försöka vara så vuxna de kan och acceptera det.
Men nog förstår man deras känslor, herregud fram tills dess är ju studenten det största som hänt i ens liv! Man har gått hela sin skoltid och längtat. Man har sett när äldre ungdomar sprungit ut, åkt flakparad osv osv. Trots att det snart är 20 år sedan jag själv tog studenten så minns jag det med pirr i magen, det var så häftigt! Och att dessa ungdomar går miste om det, ja jag känner med dom ivarjefall 🤷🏼‍♀️
Jag har gått miste om en jävligt rolig Englandsresa. Som jag har längtat efter den!
Men jag gissar att mängden sympati för denna förlust är försumbar här i denna tråd.

Inte ens jag själv tycker synd om mig själv.
Ibland gör saker override på vad som är planerat. Jag tycker det här är ett ypperligt tillfälle för studenterna att få fortsätta att lära sig saker - saker som (även om det, för dem, inte känns så nu) kommer göra dem mer förberedda för vuxenlivet.
 
Livet är fullt av besvikelser men förhoppningsvis går det vidare ändå för majoriteten unga. Man måste lära sig hantera besvikelser redan som liten, att en del föräldrar krattar manegen åt dem gör dem dåligt förberedda för vuxenlivet. Ett missat lastbilsflak är ett mindre missöde än att missa tåget som går.
 
Jag tycker inte ett dugg synd om studenterna - halva tiden är det där med flak ett jäkla otyg ändå så det kan ju vara ett bra år att omrevidera traditionen, och festa kan de göra i kompisgrupper.

Fast bara för att det är ett jäkla otyg, eller någon annan tycker det, så är det ju en del av livet som var himla roligt och är något man kommer ihåg som en av de största sakerna som hänt i livet.

Däremot har jag svårt att förstå att de ”kräver” att ha kvar det och ska skapa kaos om de inte får ha det. Att inte ha respekt eller förståelse för en pandemi är en helt annan sak än att vara besviken på att avslutningarna inte kommer att ske.
 
Fast bara för att det är ett jäkla otyg, eller någon annan tycker det, så är det ju en del av livet som var himla roligt och är något man kommer ihåg som en av de största sakerna som hänt i livet.

Däremot har jag svårt att förstå att de ”kräver” att ha kvar det och ska skapa kaos om de inte får ha det. Att inte ha respekt eller förståelse för en pandemi är en helt annan sak än att vara besviken på att avslutningarna inte kommer att ske.

Visst, någonting en del minns som viktigt, men långt ifrån alla... och det är klart att folk har all rätt att vara besvikna över saker och ting som uteblir på grund av allehanda omständigheter men det är, som du säger, hur de hanterar besvikelsen som har betydelse egentligen.

Sedan tycker jag verkligen att traditionerna ska ses över och i år kan ju vara tillfälle att göra det. Tycker social media svämmar över av sexistiska, odrägliga och rätt stötande plakat på de där vagnarna varje år till exempel.
Rätt OT dock. Förlåt, men det kanske kan ses som lite silver i molnet om vi slipper det den här säsongen. :D
 
Fast jag tycker faktiskt synd om studenterna. Sen finns det inga alternativ, nu är läget som det är och de har inget annat val än att försöka vara så vuxna de kan och acceptera det.
Men nog förstår man deras känslor, herregud fram tills dess är ju studenten det största som hänt i ens liv! Man har gått hela sin skoltid och längtat. Man har sett när äldre ungdomar sprungit ut, åkt flakparad osv osv. Trots att det snart är 20 år sedan jag själv tog studenten så minns jag det med pirr i magen, det var så häftigt! Och att dessa ungdomar går miste om det, ja jag känner med dom ivarjefall 🤷🏼‍♀️
Jag håller med!

Studenterna får ju precis som vi alla andra acceptera att det är som det är och att man inte kan göra saker som vanligt nu, men jag tycker synd om dem och förstår deras besvikelse. Det är lätt att som vuxen sitta och tycka att det är tramsigt att tycka att det är stort och häftigt att åka på ett flak och springa ut och festa och ta studenten, men där och då, när man gör det så ÄR det för de flesta studenter en stor upplevelse oavsett hur man hanterar dagen på. Studenten är ju slutet på skolan. Högskolestudier är ju mer självvalda, men studenten är dagen man säger adjö till livet som var och träder in i ett annat.

Och trots allt, det är ju inte bara studenten som inte blir som tänkt för studenterna. Som mamma till tonåringar har jag sett att det inte bara är kul och lätt med distansstudier, och hur blir det till hösten för de som pluggar vidare? Ja, det här livet i vår uppochner värld påverkar oss alla och vi måste alla göra uppoffringar, att ha förståelse för varandras känslor är inte jättesvårt.

Därmed inte sagt att vi ska tillåta studenten ändå. Men det är ok att vara besviken utan att få höra att folk inte tycker synd om en.
 
Fast bara för att det är ett jäkla otyg, eller någon annan tycker det, så är det ju en del av livet som var himla roligt och är något man kommer ihåg som en av de största sakerna som hänt i livet.

Däremot har jag svårt att förstå att de ”kräver” att ha kvar det och ska skapa kaos om de inte får ha det. Att inte ha respekt eller förståelse för en pandemi är en helt annan sak än att vara besviken på att avslutningarna inte kommer att ske.
Jag håller med där, jag kan förstå att de försöker få fram andra lösningar och ber om det. (Besvikelser är aldrig roliga att behöva ta! Varken som vuxen eller tonåring.) Men att "hota" med kaos om de inte får som de vill, med det sagt att det inte är samma sorts tonåringar, fungerar inte och ökar minst av allt lusten till att ställa upp för dem.

(Och jag är en av dem som inte tyckte att flaket var särskilt roligt, för mycket alkohol och det var inte min grupp vänner, men det var intressant att ändå uppleva det som många andra har upplevt.)
 
Jag var osäker på var jag skulle lägga in den här bilden men då protesterna är för isoleringen pga covid-19 (tror jag) så känner jag att den kan passa i den här tråden.
747125bec4d557da6ce7ac00b7311fd65677bfb6.pnj

Alltså..!! Helt jävla otroligt! :eek: Vad skulle ha hänt om en POC (person of color) hade klivit in där? Knappast alltså, de hade nog inte ens kunnat ta ett enda steg in i huset 🙄 så vidrigt på många sätt!
 
Intressant artikel om wuhan och vad deras samhälle visar hur ett samhälle efter en isolering kan se ut: https://edition.cnn.com/2020/04/29/asia/wuhan-coronavirus-lockdown-analysis-intl-hnk/index.html
Det ger lite intrycket att de är var Sverige är nu, men lite sämre pga de nedstängda mindre företagen. Med tanke på social distansering etc alltså, dock möjligen så är det skillnad på antalet smittade/döda (så länge antalen stämmer!).

Rent allmänt;
Jag personligen förstår alla andras tankar om att liv går före ekonomi/pengar som jag läst en del om på internationella socialmedier. För det håller jag med om. Men samtidigt så känner jag att vi inte vet ännu vad denna isolering kan leda till, det är ett storskaligt experiment det också. Och ekonomin påverkar många människor, det är svårt att bortse från.
 
Jag funderade på om denna bild skulle passa bättre i meme-tråden om samma subjekt men ... den känns inte så rolig, mera sorglig och som en spegel mot hur världen ser ut idag.
caf9aa2c0bf90d5c037da020404726e490ed8ca5.pnj

För wow ... dessa kvinnor behöver göra detta jobb. Och det finns män som utnyttjar det eller kan inte låta bli även i dagens läge.
Sad!
 
Jag återkommer till studentflaken. Det har verkligen gått överstyr. Är det någon som mätte bullernivån på dessa sista åren? Visst för de som vill synas på instagram men för gemene student är de inte bra.

Om de ska ha studenttåget så kan de promenera. Punkt, slut. När flaken började var det en lyx att åka, nu är det en lyx att få motionera.

Någonstans läste jag att studenterna skulle få betala flaken ändå men det är ju bara fräckt av lastbilsägarna, det är ju arbetsmaskiner. Otroligt.
 
Kinas efterinlpsning pandemihantering beskrivs av BBC och ja, den är väl ungefär som Sveriges. Vilket verkar troligt om Sveriges hantering definieras av vetenskapliga metoder.

På CNN om Seattle så bedömde de att framgångsfaktor mot New York var att nedsläckningen inte leddes av politiker. En politiskt vald ledare då gör 50% av medborgarna vad politikern säger, 50% gör tvärtom i USA sa seattlekillen. Lite orättvis jämförelse ändå kanske, New York är väl mycket större och tätare befolkat.

https://www.bbc.com/worklife/article/20200430-is-china-going-back-to-normal-coronavirus-covid-19
 
Lite orättvis jämförelse ändå kanske, New York är väl mycket större och tätare befolkat.
Jag tycker inte jämförelsen haltar.
Det handlar om en enda sak:

Att effektivt hämma smittspridningen innan den fått grepp i samhället.
Att övergå från okontrollerad smittspridning till dämpad - innan det är så många smittade att det inte längre spelar nån roll.

Det lyckades man med i Seattle.
2020.03.23 stängdes New York, samma dag man passerade 100 döda.
Då var det redan way too late.


(edit: och det är först nu det börjar spela roll att New York är mycket större och tätare befolkat - det blir många fler döda då, än i den betydligt mindre staden Seattle
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte jämförelsen haltar.
Det handlar om en enda sak:

Att effektivt hämma smittspridningen innan den fått grepp i samhället.
Att övergå från okontrollerad smittspridning till dämpad - innan det är så många smittade att det inte längre spelar nån roll.

Det lyckades man med i Seattle.
2020.03.23 stängdes New York, samma dag man passerade 100 döda.
Då var det redan way too late.

(edit: och det är först nu det börjar spela roll att New York är väl mycket större och tätare befolkat - det blir många fler döda här, än i den betydligt mindre staden Seattle
Om någon lyckas i längden vet vi dock inte, facit kommer inte än på länge. Mycket beror på ett eventuellt vaccin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 351
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 677
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp