Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, nu har Trump helt plötsligt ändrat sig och tycker inte alls att Sveriges strategi är så dum. Nu är "hyllar" han svenskarnas reaktioner på råden från regeringen:

" Svenskarna springer inte runt och skakar hand, och kramar och kysser varandra. Deras barer är stängda och folket håller sig hemma, säger han och refererar till Stefan Löfven som ”statsministern” utan att nämna honom vid namn. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP2g0n/trump-statsministern-behover-inte-saga-at-svenskarna
 
Nu har min sambo testat sig för Covid-19 (jag förstår att världen antecknar intresserat :laugh:). Hur som helst så ska det bli spännande att se om han har haft sjukdomen (eller har) och hur många på hans avdelning som har haft sjukdomen. Varken han eller jag har i och för sig känt oss sjuka, så jag tror inte att han har varit smittad.
Testar de både antikroppar och för viruset?
 
Jaha, nu har Trump helt plötsligt ändrat sig och tycker inte alls att Sveriges strategi är så dum. Nu är "hyllar" han svenskarnas reaktioner på råden från regeringen:

" Svenskarna springer inte runt och skakar hand, och kramar och kysser varandra. Deras barer är stängda och folket håller sig hemma, säger han och refererar till Stefan Löfven som ”statsministern” utan att nämna honom vid namn. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP2g0n/trump-statsministern-behover-inte-saga-at-svenskarna

Trump...Ja vad säger man? Han upphör aldrig att förvåna...
 
Jaha, nu har Trump helt plötsligt ändrat sig och tycker inte alls att Sveriges strategi är så dum. Nu är "hyllar" han svenskarnas reaktioner på råden från regeringen:

" Svenskarna springer inte runt och skakar hand, och kramar och kysser varandra. Deras barer är stängda och folket håller sig hemma, säger han och refererar till Stefan Löfven som ”statsministern” utan att nämna honom vid namn. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP2g0n/trump-statsministern-behover-inte-saga-at-svenskarna
Det kan ju hända att vår statsminister inger lite mera förtroende och tillit än vissa andra... :angel:
 
Medan antalet döda stiger i Brasilien och borgmästare beskriver situationen med massgravarna som en "skräckfilm", duckar president Bolsonaro ansvar.

– Jag är ledsen, men vad vill du att jag ska göra?, säger president Jair Bolsonaro på frågan om sitt ansvar.

Under onsdagen rapporterades 449 nya avlida och totalt har 5 466 personer avlidit i covid-19 i landet. 78 162 smittofall är konstaterade.

Bolsonaro säger att är det landets guvernörer som är ansvariga och att "fakturan" för de avlidna borde skickas till dem.

Bolsonaro har manat befolkningen att återgå till sina arbeten och tidigare kallat guvernörernas införande av karantäner i sina delstater "brott".

Manaus, den största staden i Amazonas, varnar för att intensivvårdsplatserna är helt slut, och landets myndigheter varnar för att fler storstäder är nära att hamna i samma läge. I Rio de Janeiro säger guvernör Wilson Witzel att det offentliga sjukhusnätverket har kollapsat.

Manaus borgmästare Arthur Virgílio Neto varnar för att situationen börjar bli ohållbar och beskriver scener som han själv säger "ser ut som något ur en skräckfilm".

Manaus största kyrkogård har börjat begrava de avlidna i massgravar om fem personer per grav och nu varnar Neto för att kistorna börjar ta slut.

Staden har dock slutat begrava de döda ovanpå varandra, efter att anhöriga klagat. (TT)
:eek: "vad vill du att jag ska göra?" :rage::rage: Ha lite balls nog att göra mera än så! Eller åtminstone inte kalla karantärerna för brott :banghead:
 
@Philosophia och @Lovisaleonora känns märkligt att trycka like på era inlägg - jag hoppas ju att man blir immun, men man ska nog inte utgå ifrån det.

Ytterligare en positiv nyhet gällande immunitet är att de möjliga återfall som rapporterats I Sydkorea där patienter som tillfriskats efter Corona testats positivt för sjukdomen igen har nu bekräftats vara falska positiva testresultat, och att patienterna alltså inte fått viruset en andra gång.

(Mot slutet av artikeln här: https://www.theguardian.com/world/2...ses-of-covid-19-for-first-time-since-february )
 
Det kan ju hända att vår statsminister inger lite mera förtroende och tillit än vissa andra... :angel:

Det kan kanske vara så....

Dessutom har ju svenskar ett betydligt större förtroende för myndigheter tradtionellt än vad t.ex. amerikaner har. Vaccinationsprogrammet är frivilligt och ändå är nästan alla vaccinerade.

Men jag tror att svenskars uthållighet inte är större än andras. Vi följer nog råden ett tag men efter ett tag blir folk avtrubbade och krisen blir normaliserad och då kommer folk gå ut och umgås mer än de gjorde i början när det var nytt. Man orkar liksom inte vara rädd hela tiden.

Tyvärr tror jag att det kan bli så. Men jag hoppas att folk kan se andra nöjen än att träffas i stora grupper på uteserveringar. Det är ju väldigt trevligt att träffas bara några strycken utomhus och sitta en bit ifrån varandra. Man kan ha med sig egen mat och dricka och umgås med 2 meters avstånd.
 
Nej, statsministern behöver inte säga det för att han har en kompetent och opartisk myndighet som har till uppgift att göra det.
Nej, det sker inte "automatiskt". Det sker för att folk får pålitlig information, har faktiska förutsättningar att vara hemma, och erfarenhet av att samarbeta med myndigheter för allas bästa.

Mr Trump må sitta med en massa hård makt och kärnvapen. Men egentligen är han bara avundsjuk för att han inte har samma möjlighet till reell påverkan på befolkningens medvetande och beteende som Mr Tegnell of Sweden. När han säger till sin befolkning att dricka desinfektionsmedel... så är det ingen som gör det!
 
Testar de både antikroppar och för viruset?

Ja det gör de. Det är inom ramen för ett forskningsprojekt på KI och jag har inte hunnit läsa informationen som sambon fick i samband med att han signerade informerat samtycke. Så om det enbart är för att se hur smittspridningen ser ut, för få kunskap om antikroppsutveckling och för att utvärdera deras antikroppstest eller om provtagningen görs för ytterligare syften vet jag alls inte.
 
Ytterligare en positiv nyhet gällande immunitet är att de möjliga återfall som rapporterats I Sydkorea där patienter som tillfriskats efter Corona testats positivt för sjukdomen igen har nu bekräftats vara falska positiva testresultat, och att patienterna alltså inte fått viruset en andra gång.

(Mot slutet av artikeln här: https://www.theguardian.com/world/2...ses-of-covid-19-for-first-time-since-february )
Tidigare har det ju misstänkts att de tidigare negativa var falskt-negativa, eller testats för tidigt i sjukdomsförloppet så därför inte gav utslag positivt förrän det andra testet gjordes. Har varit mycket fram och tillbaka i den sydkoreanska studien tycker jag.
 
Nej, statsministern behöver inte säga det för att han har en kompetent och opartisk myndighet som har till uppgift att göra det.
Nej, det sker inte "automatiskt". Det sker för att folk får pålitlig information, har faktiska förutsättningar att vara hemma, och erfarenhet av att samarbeta med myndigheter för allas bästa.

Mr Trump må sitta med en massa hård makt och kärnvapen. Men egentligen är han bara avundsjuk för att han inte har samma möjlighet till reell påverkan på befolkningens medvetande och beteende som Mr Tegnell of Sweden. När han säger till sin befolkning att dricka desinfektionsmedel... så är det ingen som gör det!
Jo men det hade ju kommit in några ”dryckespatienter”. Nu skannade jag nyhetsflödet så jag vet inte var jag såg det, tyvärr. Nu ska vi inte tro detta jag skrev kanske men ändå så att tro att inte USAs president påverkar folk är oerfaret. Den personen påverkar och har inflytande på gemene man. Se bara artikeln i aftonblaska när han uttryckte något litet positivt om svenska politiken. En politik som faktiskt är mycket diskutabel bland många professionella som jag förstått det.

Vad jag har förstått är att svenskar kanske kommer att ses som ”persona non grata” i många länder pga den höga smittspridningen inom landet. Det gäller förmodligen även för stockholmare inom landet under lång tid.
 
Det kan kanske vara så....

Dessutom har ju svenskar ett betydligt större förtroende för myndigheter tradtionellt än vad t.ex. amerikaner har. Vaccinationsprogrammet är frivilligt och ändå är nästan alla vaccinerade.

Men jag tror att svenskars uthållighet inte är större än andras. Vi följer nog råden ett tag men efter ett tag blir folk avtrubbade och krisen blir normaliserad och då kommer folk gå ut och umgås mer än de gjorde i början när det var nytt. Man orkar liksom inte vara rädd hela tiden.

Tyvärr tror jag att det kan bli så. Men jag hoppas att folk kan se andra nöjen än att träffas i stora grupper på uteserveringar. Det är ju väldigt trevligt att träffas bara några strycken utomhus och sitta en bit ifrån varandra. Man kan ha med sig egen mat och dricka och umgås med 2 meters avstånd.
Det finns ju dock så mycket fler saker som "vi" vill gör än att gå på krogen eller festa i parkera.

Vi vill gå på teater, visa hästar på premieringar, hålla politiska möten, tävla med hästar, sparka fotboll organiserat, gå på konserter...

Det är så mycket som fattas oss som sociala varelser.

Så småningom kommer vi att "kräva" att få göra dessa saker.
 
Tidigare har det ju misstänkts att de tidigare negativa var falskt-negativa, eller testats för tidigt i sjukdomsförloppet så därför inte gav utslag positivt förrän det andra testet gjordes. Har varit mycket fram och tillbaka i den sydkoreanska studien tycker jag.

Ah nej, det hade jag missat. Det som du beskriver skulle da betyda att de var felaktigt friskforklarade, snarare an att de hade fatt ett aterfall?
Ar ju inte jattebra for fortroendet pa studien som du sager

Det ar jobbigt att liksom se pa i "real-fart" nar vetenskaplig kunskap byggs, eftersom det kan vara en san rorig process. Nagot som jag irriterat mig pa de senaste dagar ar rapporter om barns smittsamhet - t.ex. sa Sweitzerland igar att "barn under 10 smittar inte och kan traffa sina mor-och farforaldrar", idag sa sager the Times "Infektionshastigheten bland barn kan leda till forsenad skollstart" och the Telegraph rapporterar "Inga bevis for att barn smittar vuxna existerar".

Ingen av de ar ju i direkt motsats, men pa sattet de rapporteras sa kastas man mellan "tjoho, skolor kan oppnas" till "barn kommer hemskolas i 73 ar"...
 
Nej, statsministern behöver inte säga det för att han har en kompetent och opartisk myndighet som har till uppgift att göra det.
Nej, det sker inte "automatiskt". Det sker för att folk får pålitlig information, har faktiska förutsättningar att vara hemma, och erfarenhet av att samarbeta med myndigheter för allas bästa.

Mr Trump må sitta med en massa hård makt och kärnvapen. Men egentligen är han bara avundsjuk för att han inte har samma möjlighet till reell påverkan på befolkningens medvetande och beteende som Mr Tegnell of Sweden. När han säger till sin befolkning att dricka desinfektionsmedel... så är det ingen som gör det!

Ja, han har inte många rätt den mannen...
 
Det kan kanske vara så....

Dessutom har ju svenskar ett betydligt större förtroende för myndigheter tradtionellt än vad t.ex. amerikaner har. Vaccinationsprogrammet är frivilligt och ändå är nästan alla vaccinerade.

Men jag tror att svenskars uthållighet inte är större än andras. Vi följer nog råden ett tag men efter ett tag blir folk avtrubbade och krisen blir normaliserad och då kommer folk gå ut och umgås mer än de gjorde i början när det var nytt. Man orkar liksom inte vara rädd hela tiden.

Tyvärr tror jag att det kan bli så. Men jag hoppas att folk kan se andra nöjen än att träffas i stora grupper på uteserveringar. Det är ju väldigt trevligt att träffas bara några strycken utomhus och sitta en bit ifrån varandra. Man kan ha med sig egen mat och dricka och umgås med 2 meters avstånd.
Det fetade, antagligen just därför? Jag vet inte hur andra reagerar vid tvång, men jag reagerar instinktivt om någon säger jag MÅSTE något, blir helt anti direkt. (Sen kan man ju tänka om efteråt såklart, men det är den omedelbara reaktionen).

Samma sak är det väl med våra djur, hur kul hade min hund tyckt att det hade varit att äta sitt avmaskningsmedel om jag hade sagt att hon var tvungen? Istället som nu när hon får 3 godisar i utbyte mot att hon faktiskt äter sitt avmaskningsmedel. Vi är trots allt djur i grunden vi med. Morötter funkar bättre än piskan :)

 
Ytterligare en positiv nyhet gällande immunitet är att de möjliga återfall som rapporterats I Sydkorea där patienter som tillfriskats efter Corona testats positivt för sjukdomen igen har nu bekräftats vara falska positiva testresultat, och att patienterna alltså inte fått viruset en andra gång.

(Mot slutet av artikeln här: https://www.theguardian.com/world/2...ses-of-covid-19-for-first-time-since-february )

Jag var hela tiden skeptisk till om det verkligen kunnat påvisa en ny infektion så kort tid efter den första infektionen. Risken för falska positiva resultat borde vara rätt stor speciellt med ett nytt virus somman vet så lite om och där testerna fortfarande är så nya.
 
Ah nej, det hade jag missat. Det som du beskriver skulle da betyda att de var felaktigt friskforklarade, snarare an att de hade fatt ett aterfall?
Ar ju inte jattebra for fortroendet pa studien som du sager

Det speglar väl mest att vi fortfarande lär oss om hur viruset fungerar, när det syns på tester och hur sensitiva och specade testen verkligen är. Men det är flera veckor sedan man diskuterade om de negativa var falsk-negativa, men nu har man då kommit fram till att de positiva var falsk-positiva.
 
Det speglar väl mest att vi fortfarande lär oss om hur viruset fungerar, när det syns på tester och hur sensitiva och specade testen verkligen är. Men det är flera veckor sedan man diskuterade om de negativa var falsk-negativa, men nu har man då kommit fram till att de positiva var falsk-positiva.
Jag såg för inte alltför länge sedan någon som hade blivit testad 3 ggr, och först på det tredje var testet positivt. De fortsatte testa för att det i övrigt var uppenbart att personen var sjuk.

Dock är min källa aftonbladet här, såååååå det kan ju vara att de har missförstått något såklart.
 
Jag såg för inte alltför länge sedan någon som hade blivit testad 3 ggr, och först på det tredje var testet positivt. De fortsatte testa för att det i övrigt var uppenbart att personen var sjuk.

Dock är min källa aftonbladet här, såååååå det kan ju vara att de har missförstått något såklart.
Nej men det kan säkert stämma, men beror också på var man tar testet från. De där testen i munhålan/näsan är inte jättetillförlitliga. De mest tillförlitliga är vätska från alveolerna i lungan, men de går nog inte att ta när patienten är vid medvetande misstänker jag.
 
Dock måste det påpekas att vaccin behöver verkligen inte vara någon lösning.
Här presenteras en vetenskaplig publikation, som kommer få oss att helt omvärdera vår bild av hur det kommande vaccinet ska används.



Ha era flaskor med rengöringsmedel redo, ni kommer sannoligt vilja injicera.

Nu ska man ju inte önska olycka åt någon annan men jag nästan, bara nästan, hoppas att hon får en släng av alla sjukdomar som ett vaccin hade kunnat förhindra. Då kanske foliehatten åker av och hon inser nyttan med vaccin. Just nu är det hon som är farlig mot mänskligheten men det lär hon aldrig begripa. Jag vet att det är okänsligt skrivet men jag blir måttligt irriterad på sådana där människor. :banghead: :banghead: :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 351
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 671
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp