Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även om det går upp och ned med hur andra länder ser på Sveriges avvikande hållning till lockdowns, så händer det att representanter för andra länder ser lite ned på vårt lite mer liberala sätt att tackla krisen, på vår flockimmunitet.
"De är ju lite dumma. Det är ju inte ens säkert att den fungerar!"

Dessa länder har då ofta en strikt lockdown, som helst vill för egen del se ett vaccin bli konstaterat klart och massproducerat i samma coronafria andetag, så deras befolkning kan kliva ur sin lockdown, rakt in i vaccinationsbåset - och sedan like magic, it will disappear!

Här finns det dock ett mindre problem.
Om flockimmunitet nu inte skulle fungera, så kommer inte heller ett vaccin att fungera.
Ett vaccinerad befolkning har nämligen skaffat sig flockimmunitet på konstgjord väg.
 
Har pa Vastkusten har vi "lock down". Oregon har inte haft nagra problem pa sjukhusen utan alla som behovt har haft fullgod sjukhusvard, oavsett varfor de behovde sjukhusvard. Vi har haft 92 doda fran Corona till dags datum och gar mot en varm (och darfor mindre Covd-19 spridning) sommar. Enligt experter pa pandemic har vi dock en ganska hyfsad flockimunitet i Portland (var storsta stad med 2 millioner innevanare) men da vi fortfarande inte har tillrackligt med tester och inte vet exact hur mycket imunitet man far fran att ha haft smittan ar det svart att bedomma exact vad som hander nar man slapper alla fria igen.

I Georgia (Sodra USA) slappte guvernoren de storre staderna "fria" i Fredags. Det ska bli interessant att se hur det gar.
 
Här finns det dock ett mindre problem.
Om flockimmunitet nu inte skulle fungera, så kommer inte heller ett vaccin att fungera.
Ett vaccinerad befolkning har nämligen skaffat sig flockimmunitet på konstgjord väg.
Det här har jag tänkt på ett tag nu. WHO varnar för att man inte vet om folk blir imuna efter genomgången infektion och i nästa andetag pratar man om vaccin? De två sakerna går ju inte ihop alls. Antingen får man immunitet och då funkar vaccin (om man lyckas framställa något) eller så funkar det inte och då får vi nog inse att vi får leva med den här skiten i evighet.
 
Det här har jag tänkt på ett tag nu. WHO varnar för att man inte vet om folk blir imuna efter genomgången infektion och i nästa andetag pratar man om vaccin? De två sakerna går ju inte ihop alls. Antingen får man immunitet och då funkar vaccin (om man lyckas framställa något) eller så funkar det inte och då får vi nog inse att vi får leva med den här skiten i evighet.

Varför skulle det inte gå ihop? Jag frågar av genuin okunskap. Bara för att man har antikroppar så betyder det väl inte att man har tillräckligt med antikroppar - oavsett om antikropparna har tillkommit genom att man har haft sjukdomen eller på konstgjord väg - eller att mängden antikroppar kommer fortsätta vara konstant och att immuniteten därmed skulle vara livslång. Det beror väl på virusets karaktär? Det finns ju flera vaccin som fungerar väl, trots att genomgången sjukdom inte ger tillräcklig immunitet. Ett exempel är polio där vaccinet ger ett så gott som fullständigt skydd.
 
SVT.se:

Under dagens pressbriefing med WHO var Sverige ett av samtalsämnena. WHO-företrädaren Michael J Ryan svarade på en fråga om hur Sverige hanterat virusutbrottet och var generellt positiv till det svenska gensvaret.
"Det verkar finnas en uppfattning om att Sverige inte infört några åtgärder utan bara låtit sjukdomen spridas, men inget kunde vara längre från sanningen. Sverige har infört en väldigt stark folkhälsopolitik kring fysisk distansiering och för att skydda människor i äldreboenden och annat. Vad som gjorts annorlunda är att man förlitat sig på relationen till medborgarna, och på medborgarnas förmåga och villighet att implementera fysisk distansering och självreglera sig, kan man säga."

SVT · Lucas Brischetto
 
Varför skulle det inte gå ihop? Jag frågar av genuin okunskap. Bara för att man har antikroppar så betyder det väl inte att man har tillräckligt med antikroppar - oavsett om antikropparna har tillkommit genom att man har haft sjukdomen eller på konstgjord väg - eller att mängden antikroppar kommer fortsätta vara konstant och att immuniteten därmed skulle vara livslång. Det beror väl på virusets karaktär? Det finns ju flera vaccin som fungerar väl, trots att genomgången sjukdom inte ger tillräcklig immunitet. Ett exempel är polio där vaccinet ger ett så gott som fullständigt skydd.
För mig låter det iallafall som en självmotsägelse. Om de antikroppar man skapar inte skyddar mot sjukdomen så lär inte likadana antikroppar skapade från ett vaccin göra vare sig till eller från för immuniteten. Angående Polio så vet jag inget om hur immuniteten ser ut där alls.
 
Dock måste det påpekas att vaccin behöver verkligen inte vara någon lösning.
Här presenteras en vetenskaplig publikation, som kommer få oss att helt omvärdera vår bild av hur det kommande vaccinet ska används.



Ha era flaskor med rengöringsmedel redo, ni kommer sannoligt vilja injicera.
Vilken insiderkunskap den donnan hade om något som inte ens existerar. Käre gode gud (som jag inte tror på) giv mig styrka :banghead: :banghead: :banghead:
Ja jag är tveksam till att vaccinera utifrån att det idag för mig ser ut som om man kommer stressa fram vaccin men den där donnan verkar ju ha tappat det helt (om hon någonsin haft det)
 
För mig låter det iallafall som en självmotsägelse. Om de antikroppar man skapar inte skyddar mot sjukdomen så lär inte likadana antikroppar skapade från ett vaccin göra vare sig till eller från för immuniteten. Angående Polio så vet jag inget om hur immuniteten ser ut där alls.

Jag ser inte någon självmotsägelse. För vaccin är man intresserad av att veta att tillräckligt med antikroppar har producerats och i vissa fall kan det krävas upprepade vaccinationer för att få ett skydd (som inte behöver vara livslångt, utan man tvingas vaccinera regelbundet för skydd). På samma sätt är det inte säkert att genomgången sjukdom ger upphov till tillräckligt med antikroppar, alternativt att om tillräckligt med antikroppar finns omedelbart efter genomgången sjukdom så behöver det inte innebära livslångt skydd eftersom de kan avta.
 
Även om det går upp och ned med hur andra länder ser på Sveriges avvikande hållning till lockdowns, så händer det att representanter för andra länder ser lite ned på vårt lite mer liberala sätt att tackla krisen, på vår flockimmunitet.
"De är ju lite dumma. Det är ju inte ens säkert att den fungerar!"

Dessa länder har då ofta en strikt lockdown, som helst vill för egen del se ett vaccin bli konstaterat klart och massproducerat i samma coronafria andetag, så deras befolkning kan kliva ur sin lockdown, rakt in i vaccinationsbåset - och sedan like magic, it will disappear!

Här finns det dock ett mindre problem.
Om flockimmunitet nu inte skulle fungera, så kommer inte heller ett vaccin att fungera.
Ett vaccinerad befolkning har nämligen skaffat sig flockimmunitet på konstgjord väg.
Det är väl inte nödvändigtvis att man ifrågasätter flockimmuniteten som metod i sig utan hur effektivt eller snarare mer kostsamt det är att göra det på "naturlig" väg med antalet döda vi har haft. Sverige ligger före grannländerna ganska markant när det kommer till antalet döda just nu och vi får se om ett år eller två vilket alternativ som var bättre.
 
Dock måste det påpekas att vaccin behöver verkligen inte vara någon lösning.
Här presenteras en vetenskaplig publikation, som kommer få oss att helt omvärdera vår bild av hur det kommande vaccinet ska används.



Ha era flaskor med rengöringsmedel redo, ni kommer sannoligt vilja injicera.
Åh herregud. Jag orkar inte. Varsågoda och avstå, men avstå då också sjukvård!
 
Det här har jag tänkt på ett tag nu. WHO varnar för att man inte vet om folk blir imuna efter genomgången infektion och i nästa andetag pratar man om vaccin? De två sakerna går ju inte ihop alls. Antingen får man immunitet och då funkar vaccin (om man lyckas framställa något) eller så funkar det inte och då får vi nog inse att vi får leva med den här skiten i evighet.

Jag får det inte heller den där bisatsen riktigt att gå ihop med allt rapporterande om stora dödstal...

Vi lever med ganska många sjukdomar som inte går att vaccinera bort eller bota för alla drabbade. Så det verkar inte så långsökt, även om det går att få ett bra immunsvar på både antikroppar från sjukdom och från vaccin.
 
Det här har jag tänkt på ett tag nu. WHO varnar för att man inte vet om folk blir imuna efter genomgången infektion och i nästa andetag pratar man om vaccin? De två sakerna går ju inte ihop alls. Antingen får man immunitet och då funkar vaccin (om man lyckas framställa något) eller så funkar det inte och då får vi nog inse att vi får leva med den här skiten i evighet.
Man vet ju inte.
Så då kan man väl varna folk för att utgå ifrån att de skulle ha en immunitet, så de inte börjar bete sig som om det var ett faktum.
Samtidigt som man arbetar med vaccinframställning utifrån en hypotes om att det ska gå att få fram ett. För så länge det inte finns kunskap nog att säga att det inte kommer gå är det värt att försöka.
Beroende på vad det gäller blir olika förhållningssätt till den relativa okunskapen olika passande. Ser inte någon motsättning i det.
 
Jag får det inte heller den där bisatsen riktigt att gå ihop med allt rapporterande om stora dödstal...

Vi lever med ganska många sjukdomar som inte går att vaccinera bort eller bota för alla drabbade. Så det verkar inte så långsökt, även om det går att få ett bra immunsvar på både antikroppar från sjukdom och från vaccin.
Förstår inte din invändning alls. Vad är konstigt i den bisatsen? Hela världen strategi (förutom Sveriges) verkar gå ut på att ett vaccin ska komma så man kan utrota sjukdomen och allt blir som vanligt igen men säsongsinfluensa, diverse förkylningsvirus och lite magsjukor (ja det finns fler så hoppas alla förstår tanken och inte de direkt orden). Om man från WHO varnar för att genomgången infektion eventuellt inte ger något skydd mot sjukdomen så betyder ju det att vi får leva med skiten.
Jag tror personligen inte riktigt på den saken utan tror man får iallafall ett partiellt skydd men det var inte det inlägget handlade om.
 
Förstår inte din invändning alls. Vad är konstigt i den bisatsen? Hela världen strategi (förutom Sveriges) verkar gå ut på att ett vaccin ska komma så man kan utrota sjukdomen och allt blir som vanligt igen men säsongsinfluensa, diverse förkylningsvirus och lite magsjukor (ja det finns fler så hoppas alla förstår tanken och inte de direkt orden). Om man från WHO varnar för att genomgången infektion eventuellt inte ger något skydd mot sjukdomen så betyder ju det att vi får leva med skiten.
Jag tror personligen inte riktigt på den saken utan tror man får iallafall ett partiellt skydd men det var inte det inlägget handlade om.

Bisatsen säger att "vi får leva med den här skiten i evighet", vilket säkert de som i ung ålder redan har avlidit hade valt alla gånger istället för att vara del av dödsstatistiken. Alltså orden i kombination klingade väldigt fel för mig, snarare än att jag har en faktisk invändning, därav markerandet i fetstilt.

Som jag har förstått det så är inte immunitet svart eller vitt, utan är både partiellt och temporärt. Så i sak kommer mänskligheten med hyfsad sannolikhet säkert att få samexistera med även detta virus som en kompanjon i vad man nu definierar som en "evighet".
 
Men, jag funderar på om det inte blir som med hästinfluensan kanske. Att man måste vaccinera varje år om det är så att det bara blir kortimmunitet.
Borde inte det fungera då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 348
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp