Låter ju jättebra. Men du bor väl inte i Sverige?
Jag har dubbelt medborgarskap och bor i Oregon USA.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter ju jättebra. Men du bor väl inte i Sverige?
Det här har jag tänkt på ett tag nu. WHO varnar för att man inte vet om folk blir imuna efter genomgången infektion och i nästa andetag pratar man om vaccin? De två sakerna går ju inte ihop alls. Antingen får man immunitet och då funkar vaccin (om man lyckas framställa något) eller så funkar det inte och då får vi nog inse att vi får leva med den här skiten i evighet.Här finns det dock ett mindre problem.
Om flockimmunitet nu inte skulle fungera, så kommer inte heller ett vaccin att fungera.
Ett vaccinerad befolkning har nämligen skaffat sig flockimmunitet på konstgjord väg.
Det här har jag tänkt på ett tag nu. WHO varnar för att man inte vet om folk blir imuna efter genomgången infektion och i nästa andetag pratar man om vaccin? De två sakerna går ju inte ihop alls. Antingen får man immunitet och då funkar vaccin (om man lyckas framställa något) eller så funkar det inte och då får vi nog inse att vi får leva med den här skiten i evighet.
Under dagens pressbriefing med WHO var Sverige ett av samtalsämnena. WHO-företrädaren Michael J Ryan svarade på en fråga om hur Sverige hanterat virusutbrottet och var generellt positiv till det svenska gensvaret.
"Det verkar finnas en uppfattning om att Sverige inte infört några åtgärder utan bara låtit sjukdomen spridas, men inget kunde vara längre från sanningen. Sverige har infört en väldigt stark folkhälsopolitik kring fysisk distansiering och för att skydda människor i äldreboenden och annat. Vad som gjorts annorlunda är att man förlitat sig på relationen till medborgarna, och på medborgarnas förmåga och villighet att implementera fysisk distansering och självreglera sig, kan man säga."
SVT · Lucas Brischetto
För mig låter det iallafall som en självmotsägelse. Om de antikroppar man skapar inte skyddar mot sjukdomen så lär inte likadana antikroppar skapade från ett vaccin göra vare sig till eller från för immuniteten. Angående Polio så vet jag inget om hur immuniteten ser ut där alls.Varför skulle det inte gå ihop? Jag frågar av genuin okunskap. Bara för att man har antikroppar så betyder det väl inte att man har tillräckligt med antikroppar - oavsett om antikropparna har tillkommit genom att man har haft sjukdomen eller på konstgjord väg - eller att mängden antikroppar kommer fortsätta vara konstant och att immuniteten därmed skulle vara livslång. Det beror väl på virusets karaktär? Det finns ju flera vaccin som fungerar väl, trots att genomgången sjukdom inte ger tillräcklig immunitet. Ett exempel är polio där vaccinet ger ett så gott som fullständigt skydd.
ska man skratta eller gråta?Dock måste det påpekas att vaccin behöver verkligen inte vara någon lösning.
Här presenteras en vetenskaplig publikation, som kommer få oss att helt omvärdera vår bild av hur det kommande vaccinet ska används.
Ha era flaskor med rengöringsmedel redo, ni kommer sannoligt vilja injicera.
Vilken insiderkunskap den donnan hade om något som inte ens existerar. Käre gode gud (som jag inte tror på) giv mig styrkaDock måste det påpekas att vaccin behöver verkligen inte vara någon lösning.
Här presenteras en vetenskaplig publikation, som kommer få oss att helt omvärdera vår bild av hur det kommande vaccinet ska används.
För mig låter det iallafall som en självmotsägelse. Om de antikroppar man skapar inte skyddar mot sjukdomen så lär inte likadana antikroppar skapade från ett vaccin göra vare sig till eller från för immuniteten. Angående Polio så vet jag inget om hur immuniteten ser ut där alls.
Det är väl inte nödvändigtvis att man ifrågasätter flockimmuniteten som metod i sig utan hur effektivt eller snarare mer kostsamt det är att göra det på "naturlig" väg med antalet döda vi har haft. Sverige ligger före grannländerna ganska markant när det kommer till antalet döda just nu och vi får se om ett år eller två vilket alternativ som var bättre.Även om det går upp och ned med hur andra länder ser på Sveriges avvikande hållning till lockdowns, så händer det att representanter för andra länder ser lite ned på vårt lite mer liberala sätt att tackla krisen, på vår flockimmunitet.
"De är ju lite dumma. Det är ju inte ens säkert att den fungerar!"
Dessa länder har då ofta en strikt lockdown, som helst vill för egen del se ett vaccin bli konstaterat klart och massproducerat i samma coronafria andetag, så deras befolkning kan kliva ur sin lockdown, rakt in i vaccinationsbåset - och sedan like magic, it will disappear!
Här finns det dock ett mindre problem.
Om flockimmunitet nu inte skulle fungera, så kommer inte heller ett vaccin att fungera.
Ett vaccinerad befolkning har nämligen skaffat sig flockimmunitet på konstgjord väg.
Åh herregud. Jag orkar inte. Varsågoda och avstå, men avstå då också sjukvård!Dock måste det påpekas att vaccin behöver verkligen inte vara någon lösning.
Det här har jag tänkt på ett tag nu. WHO varnar för att man inte vet om folk blir imuna efter genomgången infektion och i nästa andetag pratar man om vaccin? De två sakerna går ju inte ihop alls. Antingen får man immunitet och då funkar vaccin (om man lyckas framställa något) eller så funkar det inte och då får vi nog inse att vi får leva med den här skiten i evighet.
Man vet ju inte.Det här har jag tänkt på ett tag nu. WHO varnar för att man inte vet om folk blir imuna efter genomgången infektion och i nästa andetag pratar man om vaccin? De två sakerna går ju inte ihop alls. Antingen får man immunitet och då funkar vaccin (om man lyckas framställa något) eller så funkar det inte och då får vi nog inse att vi får leva med den här skiten i evighet.
Förstår inte din invändning alls. Vad är konstigt i den bisatsen? Hela världen strategi (förutom Sveriges) verkar gå ut på att ett vaccin ska komma så man kan utrota sjukdomen och allt blir som vanligt igen men säsongsinfluensa, diverse förkylningsvirus och lite magsjukor (ja det finns fler så hoppas alla förstår tanken och inte de direkt orden). Om man från WHO varnar för att genomgången infektion eventuellt inte ger något skydd mot sjukdomen så betyder ju det att vi får leva med skiten.Jag får det inte heller den där bisatsen riktigt att gå ihop med allt rapporterande om stora dödstal...
Vi lever med ganska många sjukdomar som inte går att vaccinera bort eller bota för alla drabbade. Så det verkar inte så långsökt, även om det går att få ett bra immunsvar på både antikroppar från sjukdom och från vaccin.
Förstår inte din invändning alls. Vad är konstigt i den bisatsen? Hela världen strategi (förutom Sveriges) verkar gå ut på att ett vaccin ska komma så man kan utrota sjukdomen och allt blir som vanligt igen men säsongsinfluensa, diverse förkylningsvirus och lite magsjukor (ja det finns fler så hoppas alla förstår tanken och inte de direkt orden). Om man från WHO varnar för att genomgången infektion eventuellt inte ger något skydd mot sjukdomen så betyder ju det att vi får leva med skiten.
Jag tror personligen inte riktigt på den saken utan tror man får iallafall ett partiellt skydd men det var inte det inlägget handlade om.
Eller slia sitt hår?ska man skratta eller gråta?
ska man skratta eller gråta?