Det mest intressanta med covid tycker jag är hur snabbt delar av jorden läkte sig själv. Jag hoppas att politiker och allmänheten noterade att det är inte alls hopplöst att kunna påverka miljön och även ekosystem, men att det kräver att ffa västvärlden som konsumerar och därför kräver en produktion som inte är hållbar ändrar sin livsstil. Men tyvärr kommer det nog bli så att klimatet får stå tillbaka ännu mer när ekonomin ska tryckas igång igen.
Det mest intressanta, vet inte om det är deprimerande eller ej, kanske en ögonöppnare, var en artikel jag stötte på.
Mycket av de synliga miljöförbättringarna handlar tydligen om annat än koldioxid.
Trots att allting står still, personbilstrafiken är rejält nere, flygtrafiken på marken osv så sänkte vi bara koldioxidutsläppen med 5%.. det behövs typ 8% per år i många år framöver. Mer än såhär är svårt för konsumenterna att göra.
Så det här att politiker och myndigheter har lagt största delen av bördan för koldioxidutsläppen på individen i befolkningen håller bara inte. Även om befolkningen sitter helt still händer knappt någonting.
Det bara måste till åtgärder till industrin, stora koldioxidskatter eller någonting. För det här håller tydligen inte alls.
Vi konsumenter och politikerna har riktat blicken mot konsumenten. Det är tydligt att det inte är riktigt så mycket individen kan göra som vi alla tänkt. Konsumenten kan inte rädda jorden helt själv utan att politikerna hjälper till.
https://grist.org/climate/the-world...Ag3o6VoAoclq-jJ5cBj-sMSdNigLOp6-8h-h1KV0HfKrw
Dvs Greta Thunberg har väldigt rätt, politikerna bara måste agera, för själva kan vi inte så mycket mer göra. (och rösta just nu är svårt, tror inte ens varken miljöpartiet, vänsterpartiet eller centern har ett program som på riktigt skulle sänka utsläpp i Sverige. Det finns en energiutredning däremot som verkar kunna ha riktig effekt, men inget parti verkar vilja följa den.)