Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en närstående i riskgrupp som ska till ögonläkare. Då är läkaren bara decimeter från ens ansikte samtidigt som hen pratar och ger instruktioner om hur man ska titta. Alltså väldigt nära kontakt ansikte mot ansikte en bra stund.

Min närstående undrar nu om hen kan skydda sig på något sätt? Tex ha en sjal om sin näsa och mun som hen sedan försiktigt tar av och lägger i en plastpåse och sen tvättar händerna? Skulle det minska, om än inte eliminera, risken? Tänker att sjalen kanske stoppar en del i alla fall? Fortfarande kan hen ju dessutom få virus i ögonen, men skyddsglasögon är ju inte möjligt hos ögonläkaren.

Hen ringde mottagningen och frågade om läkaren skulle ha munskydd men så var det inte, rutinerna var inte sådana och inga undantag gjordes för riskgrupper. Vet inte om det skulle kunna minska risken heller.

Min närstående vill egentligen gå men funderar nu på att ställa in besöket. Med lämplig timing kom just ett reportage på lokaltv om smittan bland personalen på just hennes sjukhus... Det vore dock så synd att kanske riskera resultatet av den akuta operationen. Å andra sidan ännu värre katastrof om denna person får covid-19, då den har flera riskfaktorer. Hellre blind än död i alla fall liksom. Vad ska jag råda till, känner mig så fruktansvärt maktlös.
Vet inte om det är till någon hjälp men denna artikel från WHO gällande munskydd och dess användning tycker jag var bra (har dock läst den rätt snabbt).
https://www.who.int/emergencies/dis...9/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks

Halsduk eller liknande skulle jag inte använda, bla baserat på vad som anges i länken ovan. Känner sig personen bättre till motts med munskydd så kanske hen bör göra det MEN då bör det vara ett vettigt munskydd (åtminstone köpt på apotek) och hen MÅSTE använda masken rätt - se artikeln om detta.

Som du skriver kommer dock ögonen inte vara skyddade.

Huruvida personen bör gå eller ej kan nog bara personen och dens läkare göra. Är risken att bli blind utan undersökningen så skulle jag gå på besöket MEN jag vet såklart inte personens situation eller risk.
 
"”För att förklara droppsmittan: Ni vet på en vinternatt när man står och pratar ute så bildas det som en ”rök” runt en. Det är just de här små dropparna som man andas ut hela tiden, men de syns bara när det är väldigt kallt. Det är de dropparna man inte ska andas in!”skriver Agnes Wold."

Vilket är så superpedagogiskt förklarat att tom en 3 åring kan förstå detta!
 
Har en närstående i riskgrupp som ska till ögonläkare. Då är läkaren bara decimeter från ens ansikte samtidigt som hen pratar och ger instruktioner om hur man ska titta. Alltså väldigt nära kontakt ansikte mot ansikte en bra stund.

Min närstående undrar nu om hen kan skydda sig på något sätt? Tex ha en sjal om sin näsa och mun som hen sedan försiktigt tar av och lägger i en plastpåse och sen tvättar händerna? Skulle det minska, om än inte eliminera, risken? Tänker att sjalen kanske stoppar en del i alla fall? Fortfarande kan hen ju dessutom få virus i ögonen, men skyddsglasögon är ju inte möjligt hos ögonläkaren.

Hen ringde mottagningen och frågade om läkaren skulle ha munskydd men så var det inte, rutinerna var inte sådana och inga undantag gjordes för riskgrupper. Vet inte om det skulle kunna minska risken heller.

Min närstående vill egentligen gå men funderar nu på att ställa in besöket. Med lämplig timing kom just ett reportage på lokaltv om smittan bland personalen på just hennes sjukhus... Det vore dock så synd att kanske riskera resultatet av den akuta operationen. Å andra sidan ännu värre katastrof om denna person får covid-19, då den har flera riskfaktorer. Hellre blind än död i alla fall liksom. Vad ska jag råda till, känner mig så fruktansvärt maktlös.

Min sambo ska in på laserbehandling för ögonen om en vecka. Känns sådär!
 
I grundfrågan håller jag med dig, att vi behöver flytta fokus från individer till politiska beslut.

Men industrin har i stora delar av världen också stannat till stor del. I minst lika stor grad, eller större, som individuellt beteende har minskat utsläppen under krisen. Människor konsumerar även i denna dvalelika tillvaro stora mängder koldioxid, däremot gör en stoppad industri där inga får befinna sig inte det nästan alls.

Jag vet inte vad min slutsats blir annat än en nyansering av dina ord: Även om befolkningen sitter helt still och industrin är helt i dvala händer knappt någonting. Jag får lite svårt att förstå hur det skulle kunna vara på det viset och tror nog inte riktigt på att det är sant, om man mäter på ett relevant sätt.
Det är tydligen mycket dels el, dels värme. Men industri har historiskt sett egentligen varit väldigt flexibel. Dvs med rejäla skatter på rätt plats, förbud och hårda regler som sitter stadigt och länge verkar de nästan alltid kunna överleva och ändra sig. Det är klart de protesterar men samtidigt för varje land är det kanske som att barn protesterar när de inte får godis, det är ju fortfarande inte bra för dem och de kommer inte att gå under. Sedan tänker man sig att man kanske rent av kan ge sitt lands industrier ett litet försprång genom att ge dem hårda regler nu. Om världens konsumenter då vänder sig mot ens lands industrier och de är tidigt omställda.

Tex när jag var liten pågick den här striden på kniven om att bleka papper. Företagen ylade i högan sky om hur omöjligt det var att sälja oblekt toapapper, ändrade sig och klarade sig. (nu verkar de rent av ha hittat på något annat sätt att bleka)

Konsumenterna har svårt att påverka industrin med sitt handlande snabbt och effektivt, speciellt om inga alternativ riktigt finns eller de är krångliga. Men med lite skatter och förbud och bort med en och annan subvention så...
 
Frågan är om det räcker... finns fler parker och platser. Botan t.ex.
Huvudsaken är väl att de inte alla är i samma park utan i olika?

Kan tänka mig i Uppsala att om man bara gödslat Ekonomikum, Slottsbacken och Engelska parken så skulle studenterna explodera ut och sprida sig jämnt över de andra grönområdena.

Problemet är väl inte om de sitter ute två och två utan att det tenderar vara som en jämntjock matta av studenter i en park eller tre.

Bäst vore väl om de spärrade av spår 3 på centralstationen i Stockholm och bara lät de som kunde bevisa att de bor i Uppsala resa dit :rofl: kommer ju inte att hända men de brukar (brukade? det var ett par år sedan jag åkte tåg från Stockholm på Valborg) ha kravallstaket och Sekuritas på spår tre på sista april och man fick ev plats på en bagagehylla.

(Förhoppningsvis räcker det väl med att nationerna inte har öppet och ingen forsränning för att Stockholmarna och andra städer ska hålla sig borta.)
 
Senast ändrad:
Vet inte om det är till någon hjälp men denna artikel från WHO gällande munskydd och dess användning tycker jag var bra (har dock läst den rätt snabbt).
https://www.who.int/emergencies/dis...9/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks

Halsduk eller liknande skulle jag inte använda, bla baserat på vad som anges i länken ovan. Känner sig personen bättre till motts med munskydd så kanske hen bör göra det MEN då bör det vara ett vettigt munskydd (åtminstone köpt på apotek) och hen MÅSTE använda masken rätt - se artikeln om detta.

Som du skriver kommer dock ögonen inte vara skyddade.

Huruvida personen bör gå eller ej kan nog bara personen och dens läkare göra. Är risken att bli blind utan undersökningen så skulle jag gå på besöket MEN jag vet såklart inte personens situation eller risk.

Tack för svaret och länken!

Någon som vet om/var det finns munskydd i lager att köpa för privatpersoner? Skulle det hjälpa att köpa ett munskydd till läkaren också? (Förutsatt att läkaren accepterar det förstås.)

Blind är väl värstascenario men hen fick infektion och högt tryck i ögat efter operationen och behandling sattes in. Vid senaste kontrollen för 5 veckor sedan såg det bra ut men nu ska hen kollas igen. Risken är väl om trycket blivit högt igen vilket är farligt tydligen.
 
Tack för svaret och länken!

Någon som vet om/var det finns munskydd i lager att köpa för privatpersoner? Skulle det hjälpa att köpa ett munskydd till läkaren också? (Förutsatt att läkaren accepterar det förstås.)

Det finns inte munskydd att köpa på något av de ställen jag normalt köper min skyddsutrustning. Kommer du över något - köp ett par stycken.
 
Har en närstående i riskgrupp som ska till ögonläkare. Då är läkaren bara decimeter från ens ansikte samtidigt som hen pratar och ger instruktioner om hur man ska titta. Alltså väldigt nära kontakt ansikte mot ansikte en bra stund.

Min närstående undrar nu om hen kan skydda sig på något sätt? Tex ha en sjal om sin näsa och mun som hen sedan försiktigt tar av och lägger i en plastpåse och sen tvättar händerna? Skulle det minska, om än inte eliminera, risken? Tänker att sjalen kanske stoppar en del i alla fall? Fortfarande kan hen ju dessutom få virus i ögonen, men skyddsglasögon är ju inte möjligt hos ögonläkaren.

Hen ringde mottagningen och frågade om läkaren skulle ha munskydd men så var det inte, rutinerna var inte sådana och inga undantag gjordes för riskgrupper. Vet inte om det skulle kunna minska risken heller.

Min närstående vill egentligen gå men funderar nu på att ställa in besöket. Med lämplig timing kom just ett reportage på lokaltv om smittan bland personalen på just hennes sjukhus... Det vore dock så synd att kanske riskera resultatet av den akuta operationen. Å andra sidan ännu värre katastrof om denna person får covid-19, då den har flera riskfaktorer. Hellre blind än död i alla fall liksom. Vad ska jag råda till, känner mig så fruktansvärt maktlös.
Vad märkligt. Vi har visir när vi tar blodprov (på Närhälsan). Då borde ju även ögonläkare ha skyddstänk.
 
Vad märkligt. Vi har visir när vi tar blodprov (på Närhälsan). Då borde ju även ögonläkare ha skyddstänk.

Hen frågade inte specifikt om visir visserligen. Men de borde ju sagt det om de hade det när en patient ringer och frågar om skydd. Kanske är ett visir i vägen för läkaren, jag vet inte riktigt hur undersökningen går till. Men om skydd används vid blodprov så borde det ju användas vid ögonundersökningar, de är ju så nära då. Både för patientens och läkarens skull.
 
Hen frågade inte specifikt om visir visserligen. Men de borde ju sagt det om de hade det när en patient ringer och frågar om skydd. Kanske är ett visir i vägen för läkaren, jag vet inte riktigt hur undersökningen går till. Men om skydd används vid blodprov så borde det ju användas vid ögonundersökningar, de är ju så nära då. Både för patientens och läkarens skull.
Ett visir passar nog inte vid en ögonundersökning, men nån slags skydd eller säkerhetstänk borde de ju ha.
 
Kan tandläkare bära munskydd, till stor del för att inte smitta patienten, så känns det spontant som om ögonläkare också borde kunna det.

Ja, det känns ju så. Men så var inte rutinerna på denna mottagning tyvärr. Tandläkare är ju direkt ovanför sina patienter på ett annat sätt så de har ju iofs alltid munskydd.
 
Huvudsaken är väl att de inte alla är i samma park utan i olika?

Kan tänka mig i Uppsala att om man bara gödslat Ekonomikum, Slottsbacken och Engelska parken så skulle studenterna explodera ut och sprida sig jämnt över de andra grönområdena.

Problemet är väl inte om de sitter ute två och två utan att det tenderar vara som en jämntjock matta av studenter i en park eller tre.

Bäst vore väl om de spärrade av spår 3 på centralstationen i Stockholm och bara lät de som kunde bevisa att de bor i Uppsala resa dit :rofl: kommer ju inte att hända men de brukar (brukade? det var ett par år sedan jag åkte tåg från Stockholm på Valborg) ha kravallstaket och Sekuritas på spår tre på sista april och man fick ev plats på en bagagehylla.

(Förhoppningsvis räcker det väl med att nationerna inte har öppet och ingen forsränning för att Stockholmarna och andra städer ska hålla sig borta.)

De personerna kanske borde gå om skolan ett par år då de inte verkar ha lärt sig vad som krävs för att vara del av ett samhälle. Ska de vara Sveriges framtid? Man blir mörkrädd om det är viktigare med "Jag jag jag" och sprit än att ta hand om varandra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 343
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp