Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår inte din invändning alls. Vad är konstigt i den bisatsen? Hela världen strategi (förutom Sveriges) verkar gå ut på att ett vaccin ska komma så man kan utrota sjukdomen och allt blir som vanligt igen men säsongsinfluensa, diverse förkylningsvirus och lite magsjukor (ja det finns fler så hoppas alla förstår tanken och inte de direkt orden). Om man från WHO varnar för att genomgången infektion eventuellt inte ger något skydd mot sjukdomen så betyder ju det att vi får leva med skiten.
Jag tror personligen inte riktigt på den saken utan tror man får iallafall ett partiellt skydd men det var inte det inlägget handlade om.

Jag tycker väl att vår strategi också går ut på att klara så många som möjligt tills det finns någon form av spridd immunitet. Men vi väljer en "lagom" väg för att samhället som helhet ska överleva, med de förutsättningar som Sverige som land har.
 
Jag tycker väl att vår strategi också går ut på att klara så många som möjligt tills det finns någon form av spridd immunitet. Men vi väljer en "lagom" väg för att samhället som helhet ska överleva, med de förutsättningar som Sverige som land har.
Har jag sagt något annat?
Jag anser att vår strategi går ut på att göra just det du säger medan många andra länder pratar om saken som att de vill isolera bort viruset. Jag tror inte på den vägen utan tror stenhårt på att "smitta lagom" är den enda möjligheten att få till en långsiktigt hållbar lösning
 
Österrikes stategi med harda begränsningar har inte varit att isolera bort viruset utan att stoppa den exponentiella ökningen man sag i början och att sedan dra ut pa smittan sa mkt som möjligt. Man ville undvika en överbelastning för sjukvarden eftersom Corona kom innan arets influensasäsong var slut. Sahär langt gar allt enligt plan. Men Österrike tror inte pa flockimmunitet utan vill begränsa smittan till det finns en fungerande medicin eller vaccin.
Det är planen iaf, sen om det kommer fungera i längden är för tidigt att säga nu.
 
Österrikes stategi med harda begränsningar har inte varit att isolera bort viruset utan att stoppa den exponentiella ökningen man sag i början och att sedan dra ut pa smittan sa mkt som möjligt. Man ville undvika en överbelastning för sjukvarden eftersom Corona kom innan arets influensasäsong var slut. Sahär langt gar allt enligt plan. Men Österrike tror inte pa flockimmunitet utan vill begränsa smittan till det finns en fungerande medicin eller vaccin.
Det är planen iaf, sen om det kommer fungera i längden är för tidigt att säga nu.
Det markerade - så Österrike planerar att ha restriktioner i ett till två år eller längre? Vaccin är ju inget som tas fram på en handvändning utan kommer ju ta tid.
 
Österrikes stategi med harda begränsningar har inte varit att isolera bort viruset utan att stoppa den exponentiella ökningen man sag i början och att sedan dra ut pa smittan sa mkt som möjligt. Man ville undvika en överbelastning för sjukvarden eftersom Corona kom innan arets influensasäsong var slut. Sahär langt gar allt enligt plan. Men Österrike tror inte pa flockimmunitet utan vill begränsa smittan till det finns en fungerande medicin eller vaccin.
Det är planen iaf, sen om det kommer fungera i längden är för tidigt att säga nu.
Fast om man väntar på vaccin så är det ologiskt att inte tro på flockimmunitet eller tänker man bara vaccinera riskgrupper?
 
I UK är ju planen, som jag förstått den, att ha återkommande lockdowns av varierande grad och på så vis skapa toppar och dalar vad gäller antalet utbrott. Man kommer alltså att släppa lite på restriktionerna ett tag och då vara beredd på att antalet smittade kommer att skjuta i höjden, sedan när pressen på sjukvården börjar bli för hög stänger man ner landet igen, och så fortsätter man så.

För mig låter det hyfsat ohållbart, men vi får väl se hur det går. Som det är nu har ju lockdown blivit förlängt till åtminstone 6 maj, och beroende på hur situationen ser ut då kanske vi får börja röra oss lite mer fritt igen. Men med tanke på att inrikesministern senast idag sa något i stil med att han "inte kommer att släppa på restriktionerna innan man kan vara säker på att en andra topp av smittan kan undvikas" känns det som att vi kan komma att ha de såhär ett bra tag framöver.

Tillägg: UK baserar sin strategi på information från modellering från Imperial College som i princip visade att ifall vi "bara" fortsatte med social distansering och lösare rekommendationer som i Sverige så skulle 250 000 britter dö.
 
Senast ändrad:
Hen frågade inte specifikt om visir visserligen. Men de borde ju sagt det om de hade det när en patient ringer och frågar om skydd. Kanske är ett visir i vägen för läkaren, jag vet inte riktigt hur undersökningen går till. Men om skydd används vid blodprov så borde det ju användas vid ögonundersökningar, de är ju så nära då. Både för patientens och läkarens skull.
Jag var på ögonkliniken för 1,5 v sedan, då hade sköterskan som kollade mig visir på sig.
 
I UK är ju planen, som jag förstått den, att ha återkommande lockdowns av varierande grad och på så vis skapa toppar och dalar vad gäller antalet utbrott. Man kommer alltså att släppa lite på restriktionerna ett tag och då vara beredd på att antalet smittade kommer att skjuta i höjden, sedan när pressen på sjukvården börjar bli för hög stänger man ner landet igen, och så fortsätter man så.

För mig låter det hyfsat ohållbart, men vi får väl se hur det går. Som det är nu har ju lockdown blivit förlängt till åtminstone 6 maj, och beroende på hur situationen ser ut då kanske vi får börja röra oss lite mer fritt igen. Men med tanke på att inrikesministern senast idag sa något i stil med att han "inte kommer att släppa på restriktionerna innan man kan vara säker på att en andra topp av smittan kan undvikas" känns det som att vi kan komma att ha de såhär ett bra tag framöver.

Tillägg: UK baserar sin strategi på information från modellering från Imperial College som i princip visade att ifall vi "bara" fortsatte med social distansering och lösare rekommendationer som i Sverige så skulle 250 000 britter dö.
... och det finns en lättläst sammanfattning av vad det stod i modelleringsrapporten här: https://www.bbc.com/news/health-51915302
 
Förstår inte din invändning alls. Vad är konstigt i den bisatsen? Hela världen strategi (förutom Sveriges) verkar gå ut på att ett vaccin ska komma så man kan utrota sjukdomen och allt blir som vanligt igen men säsongsinfluensa, diverse förkylningsvirus och lite magsjukor (ja det finns fler så hoppas alla förstår tanken och inte de direkt orden). Om man från WHO varnar för att genomgången infektion eventuellt inte ger något skydd mot sjukdomen så betyder ju det att vi får leva med skiten.
Jag tror personligen inte riktigt på den saken utan tror man får iallafall ett partiellt skydd men det var inte det inlägget handlade om.

Enligt insatt utsago blir djurindividen INTE immun mot Corona (det är alltså djurvarianten, ett djurslag). Det vi har kunnat läsa gör mig också tveksam till att det skapas immunitet efter sjukdom. Uttalanden görs så oerhört varsamt att det snarare varslar om att det inte är fallet, d v s vi blir inte immuna.
 
Enligt insatt utsago blir djurindividen INTE immun mot Corona (det är alltså djurvarianten, ett djurslag). Det vi har kunnat läsa gör mig också tveksam till att det skapas immunitet efter sjukdom. Uttalanden görs så oerhört varsamt att det snarare varslar om att det inte är fallet, d v s vi blir inte immuna.

I tillägg så ger genomgången SARS god immunitet i upp till två år, men avtagande mängd titer finns uppmätta även efter tre år. Alltså, inte livslång immunitet.
 
Huvudsaken är väl att de inte alla är i samma park utan i olika?

Kan tänka mig i Uppsala att om man bara gödslat Ekonomikum, Slottsbacken och Engelska parken så skulle studenterna explodera ut och sprida sig jämnt över de andra grönområdena.

Problemet är väl inte om de sitter ute två och två utan att det tenderar vara som en jämntjock matta av studenter i en park eller tre.

Bäst vore väl om de spärrade av spår 3 på centralstationen i Stockholm och bara lät de som kunde bevisa att de bor i Uppsala resa dit :rofl: kommer ju inte att hända men de brukar (brukade? det var ett par år sedan jag åkte tåg från Stockholm på Valborg) ha kravallstaket och Sekuritas på spår tre på sista april och man fick ev plats på en bagagehylla.

(Förhoppningsvis räcker det väl med att nationerna inte har öppet och ingen forsränning för att Stockholmarna och andra städer ska hålla sig borta.)
Då är det inte nån dröm jag haft, firade valborg i min ungdom i Uppsala. Minns tre saker från hemresan: biljettautomaten, hatthyllan och sen centralstation.
det är nog lika bra att gödsla på i parkerna, fulla studenter lär inte bry sig särskilt om smittspridning osv.
 
Vaccin är inte enda lösningen. Får vi fram behandlingar som klarar att häva eller hindra lungpåverkan för de som får det, samt något som biter mer exakt på överreaktioner från immunförsvaret kan betydelsen av just detta virus gå ned markant.

En stor del av problemet är det allmänna för låga kunskapsläget för just detta virus. Och det är jag i stark förvissning om att människor runt om i världen råder bot på inom en snar horisont.
 
Jag kan tänka mig att man lyckas, antingen på konstgjord väg eller genom social distansering som idag, få ned antalet smittade så pass att det hamnar på enstaka antal och därmed är betydligt mer hanterbart.
Men med tanke på hur smittsamt det är så skulle det vara hela tiden en risk hängande över huvudet att något utbrott sker. Men så är det väl med alla sorters influensor? 🤔
 
Som tillägg så verkar arbetet med att ta fram diagnosticeringsverktyg som är snabba och billiga, redan ha kommit väldigt långt så framöver (efter akuta krisen) kan vi räkna med att man snabbt kan konstatera infektion av viruset i de flesta länder. Kompletterar man det med effektiva behandlingar mot de svåra och dödliga symptomen så kan vi leva med det här viruset också, liksom alla andra virus vi känner till omkring oss.
 
Fast det går ju inte riktigt att skilja på vilket sätt man blir immun om man blir det. Vaccin är bara ett annat sätt att trigga den naturliga immuniteten.

Javisst. Men med "naturlig" avsåg jag här genom smittspridning, dvs. att man behöver bli sjuk för att bli immun. Det går att uppnå flockimmunitet för vissa virus med hjälp av vaccin, trots att genomgången sjukdom i sig inte ger upphov till immunitet.
 
Nu har min sambo testat sig för Covid-19 (jag förstår att världen antecknar intresserat :laugh:). Hur som helst så ska det bli spännande att se om han har haft sjukdomen (eller har) och hur många på hans avdelning som har haft sjukdomen. Varken han eller jag har i och för sig känt oss sjuka, så jag tror inte att han har varit smittad.
 
De personerna kanske borde gå om skolan ett par år då de inte verkar ha lärt sig vad som krävs för att vara del av ett samhälle. Ska de vara Sveriges framtid? Man blir mörkrädd om det är viktigare med "Jag jag jag" och sprit än att ta hand om varandra?
Nåja de har ju inte gjort någonting ännu. Studenterna menar jag.

De som reser till är mycket gymnasieungdom, deras hjärnor har ju inte vuxit färdigt ännu, svårt för konsekvenstänk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 348
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp