Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns ju dock så mycket fler saker som "vi" vill gör än att gå på krogen eller festa i parkera.

Vi vill gå på teater, visa hästar på premieringar, hålla politiska möten, tävla med hästar, sparka fotboll organiserat, gå på konserter...

Det är så mycket som fattas oss som sociala varelser.

Så småningom kommer vi att "kräva" att få göra dessa saker.

Tur man gillar vara eremit :)
 
Nu ska man ju inte önska olycka åt någon annan men jag nästan, bara nästan, hoppas att hon får en släng av alla sjukdomar som ett vaccin hade kunnat förhindra. Då kanske foliehatten åker av och hon inser nyttan med vaccin. Just nu är det hon som är farlig mot mänskligheten men det lär hon aldrig begripa. Jag vet att det är okänsligt skrivet men jag blir måttligt irriterad på sådana där människor. :banghead: :banghead: :banghead:

Det var någon sånhär kvinna som var antivaccer som vägrade vaccinera sina barn. Det första hennes son gjorde när han fyllde 18 var att vaccinera sig.

Lite skönt att veta att det finns hopp kvar i världen tänker jag.
 
Det markerade - så Österrike planerar att ha restriktioner i ett till två år eller längre? Vaccin är ju inget som tas fram på en handvändning utan kommer ju ta tid.

Ja, det verkar som att det är planen. Sen hur restriktionerna kommer att se ut är det nog ingen som vet. Det pratas om olika faser.
Fas 1, det var när vi var mer eller mindre i karantän/isolering.
Fas 2, det är där vi är nu. Det mesta öppnar upp men med ganska strikta restriktioner.
Fas 3 är den som ska vara till det går att få en global kontroll över viruset. Där livet ska fungera relativt normalt men med framförallt reserestriktioner. Den fas är fortfarande lite luddig i utformingen.
Fas 4: När allt ska vara som vanligt igen.
 
Fast om man väntar på vaccin så är det ologiskt att inte tro på flockimmunitet eller tänker man bara vaccinera riskgrupper?

Man tror inte att NATURLIG folkimmunitet är rätt väg att gå, iaf inte här i österrike.
Hur ev vaccinering ska gå till är nog för tidigt att säga men jag tror att tanken är att alla ska erbjudas vaccin.
 
Det kan kanske vara så....

Dessutom har ju svenskar ett betydligt större förtroende för myndigheter tradtionellt än vad t.ex. amerikaner har. Vaccinationsprogrammet är frivilligt och ändå är nästan alla vaccinerade.

Men jag tror att svenskars uthållighet inte är större än andras. Vi följer nog råden ett tag men efter ett tag blir folk avtrubbade och krisen blir normaliserad och då kommer folk gå ut och umgås mer än de gjorde i början när det var nytt. Man orkar liksom inte vara rädd hela tiden.

Det är en känsla jag får här (i österrike). Vi har haft väldigt strikta förhållningsorder nu sen mitten av mars. Utgångsbegränsningarna löper ut idag. Jag har känslan att folk verkar tro att allt är över nu och kommer börja umgås helt normalt och utan att vara försiktiga (förutom på dom offentiga platser där det är krav).
Vi har iof en väldigt liten (offiziell) smittspridning nu men den finns fortfarande
 
Jag försöker känna lite hopp för mänskligheten men människor som henne gör det svårt. Tänk om det gick att vaccinera bort idioti.

Det finns. Men effektiviteten kan diskuteras. Vi borde satsa mer på det. Sånt där som respekt för lärares profession och kunskap.

knowledgrix.webp
 
Man tror inte att NATURLIG folkimmunitet är rätt väg att gå, iaf inte här i österrike.
Hur ev vaccinering ska gå till är nog för tidigt att säga men jag tror att tanken är att alla ska erbjudas vaccin.
Ja alldeles oavsett vad man strävar efter, Sverige strävar officiellt inte mot en flock immunitet, det är en möjlig möjlighet om tillräckligt många smittats innan (om det nu kommer) ett vaccin. Det är bra att tänka att erbjuda vaccin, men vaccinet måste existera för att kunna fixa det. Det kanske tar 8 månader eller flera år om det ens fungerar.

De Sverige håller på med är att balansera så att inte fler blir sjuka än samhället tål samtidigt som samhället hålls igång någotsånär. Valet är det eller att total isolera folket tills alla är helt friska och sedan totalisolera landet mot alla andra länder där det finns smitta eller rida ut smittan på någon nivå och eventuella nya utbrott.
 
Pratade just med någon som jobbar på Karolinska Huddinge. De räknar med att det kommer att bli en explosion inom psykiatrin under hösten när covid trauman/arbetslöshet/isoleringen etc kommer. De har öppnat en särskild covid avdelning för de som är sjuka och har psykiska problem men dem har stått tom tills för några dagar sedan och nu ligger det en person inlagd där. De har även gjort om en avdelning till, till geriatri - så det verkar som sjukhusen planerar inför vad komma skall.
 
Hotade tigrar och orangutanger finns bland de tusentals djur som riskerar att svälta ihjäl i Indonesien. Kassorna sinar hos omkring 60 djurparker som fått lov att stänga på grund av coronaviruset. Tillsammans är de hem åt runt 70 000 djur och många larmar nu om att maten riskerar att ta slut om ett par veckor.

– De flesta djurparker förlitar sig på biljettförsäljningen, så när de stängde kollapsade allt, säger Sulhan Syafi'i, talesperson för landets djurparksförening.

Utan hjälp finns det risk för att växtätande djur kan sluta som föda till köttätarna, enligt Syafi'i. Djurparksanställda har samlat växter för att öka på matreserverna medan andra har offrat sina egna kycklingar för att kunna mata djuren.

Det kommer dock inte att räcka för att väga upp för intäkterna från de omkring 50 miljoner människor som besöker landets djurparker varje år. (TT)
😢😢😢
 

Så fruktansvärt sorgligt. :cry:
Det finns ju även länder i total lockdown där folk inte kommer åt att köpa foder till sina husdjur.

Här i Skottland har SSPCA gått ut och bett folk att fortsätta donera eftersom dumpningarna tydligen ökat i och med pandemin och nedstängingen - samtidigt som folk åt andra hållet SKAFFAR husdjur helt ogenomtänkt istället.
 
Ja alldeles oavsett vad man strävar efter, Sverige strävar officiellt inte mot en flock immunitet, det är en möjlig möjlighet om tillräckligt många smittats innan (om det nu kommer) ett vaccin. Det är bra att tänka att erbjuda vaccin, men vaccinet måste existera för att kunna fixa det. Det kanske tar 8 månader eller flera år om det ens fungerar.

De Sverige håller på med är att balansera så att inte fler blir sjuka än samhället tål samtidigt som samhället hålls igång någotsånär. Valet är det eller att total isolera folket tills alla är helt friska och sedan totalisolera landet mot alla andra länder där det finns smitta eller rida ut smittan på någon nivå och eventuella nya utbrott.
Är det inte det de försöker på (i) Nya Zeeland?
Jsag förstår bara inte hur de tänkt sig att hantera "inga kontakter" långsiktigt.
 
Är det inte det de försöker på (i) Nya Zeeland?
Jsag förstår bara inte hur de tänkt sig att hantera "inga kontakter" långsiktigt.

Det är ju rimligt att en ö har lättare att få bort smittan (om man börjar testa/spåra när den är på en låg nivå) men det betyder ju också att man får ha noll turism tills hela ön kan vaccineras. Det kanske känns rimligt just nu när turism i allmänhet är nära botten men jag har svårt att tro att Nya Zeelands ekonomi inte är baserat väldigt mycket på turism precis som många andra länder? likadant borde väl import med flyg och båt vara en risk där personalen kan ta med smittan
 
Du menar totalisolera landet från andra?
Ja, om dom fått bort viruset genom rigorös karantän, och stängda gränser (det är ju en ö-nation), så blir det svårt med olika sorters kontakter med omvärlden framöver.
Även att lasta/lasta av ett fraktfartyg, innebär ju viss kontakt. Allt kulturutbyte, allt sportutbyte, allt resande, handel m.m. måste ju omgärdas med extrema karantänsbestämmelser, för att inte landet ska nås av viruset igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 351
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 671
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp