Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet är väl inte folkmängden i sig utan att delar av befolkningen bor på varandra i storstäder. Det ser vi i Sverige där glesbygdskommunerna är mycket lindrigare drabbade än Stockholm.

Jag gissar att det kommer att bli en befolkningsökning i de länder som stängt ner hårdast.
Så sant men i många länder finns egentligen inga alternativ.

Jag tror också det kommer en mindre lyckad befolkningsökning som resultat av detta. Det är det sista den här planeten behöver ur något perspektiv som smitta, ekosystem, mat, klimatförändringar osv osv
 
Så sant men i många länder finns egentligen inga alternativ.

Jag tror också det kommer en mindre lyckad befolkningsökning som resultat av detta. Det är det sista den här planeten behöver ur något perspektiv som smitta, ekosystem, mat, klimatförändringar osv osv

Det mest intressanta med covid tycker jag är hur snabbt delar av jorden läkte sig själv. Jag hoppas att politiker och allmänheten noterade att det är inte alls hopplöst att kunna påverka miljön och även ekosystem, men att det kräver att ffa västvärlden som konsumerar och därför kräver en produktion som inte är hållbar ändrar sin livsstil. Men tyvärr kommer det nog bli så att klimatet får stå tillbaka ännu mer när ekonomin ska tryckas igång igen.
 
Det mest intressanta med covid tycker jag är hur snabbt delar av jorden läkte sig själv. Jag hoppas att politiker och allmänheten noterade att det är inte alls hopplöst att kunna påverka miljön och även ekosystem, men att det kräver att ffa västvärlden som konsumerar och därför kräver en produktion som inte är hållbar ändrar sin livsstil. Men tyvärr kommer det nog bli så att klimatet får stå tillbaka ännu mer när ekonomin ska tryckas igång igen.
Håller med men kan inte trycka gilla på det
Känns som att väldigt mycket går ut på att hitta på ursäkter för att inte förstöra planeten istället för att ta tag i problemet
 
Men utandningsluft klassas alltså inte som droppsmitta?
Så vad var Tegnell ute efter i mitt klipp?

Jag undrade som sagt vad du baserade dina tolkningar på. Skillnaden och likheterna i nyanser gällande droppsmitta och aerosolsmittta är relevant . Men det du uttryckte behöver nyanseras rejält just utifrån.det. Därav reflektionen.
 
Senast ändrad:
Det mest intressanta med covid tycker jag är hur snabbt delar av jorden läkte sig själv. Jag hoppas att politiker och allmänheten noterade att det är inte alls hopplöst att kunna påverka miljön och även ekosystem, men att det kräver att ffa västvärlden som konsumerar och därför kräver en produktion som inte är hållbar ändrar sin livsstil. Men tyvärr kommer det nog bli så att klimatet får stå tillbaka ännu mer när ekonomin ska tryckas igång igen.

vad tänker på då att ”delar av jorden läkte sig själv ”?
 
Att det vid fel hantering skulle få motsatt effekt är inte heller något som är bevisat. Den reducerade spridningen vid utandning/hostning/nysning kan fortfarande överväga. I min hjärna har jag svårt att få ihop det rent logiskt att nackdelarna skulle överväga de, för mig, uppenbara fördelarna.

När både WHO och CDC rekommenderar ansiktsmasker, och t.o.m har guider för hur man kan klippa till t-shirts, banadas etc för att tillverka egna, tycker jag inte en rekommendation om att använda ansiktsmasker är något att sucka åt.

När jag skrev "uppenbart" var det min magkänsla. Bättre och mer korrekt hade varit att det sannolikt hjälper, eftersom expertorganen rekommenderar det.
Prova att läsa några av forskningsrapporterna om "munskydd" och deras funktion, och relatera sedan slutsatserna i rapporterna till politiska beslut.

Att sätta på folk munskydd i offentligheten, är ett politiskt beslut, för att visa någon form av handlingskraft, inte ett vetenskapligt baserat sätt att skydda folk från att smitta varandra.

Mest är det till för att få folk att känna att de gör något.
 
Det finns rätt gott gott om hypoteser rent allmänt . Man blir rätt fascinerad ....
...Och därför avstod jag från att beskriva min hypotes (en gång till). Jag tycker att läsarna här ska slippa just mitt svammel, eftersom jag är en i raden av amatör epidemiolger, när jag sätter upp min hypotes...

Men i gengäld så lovar jag att säga "Vad var det jag sa!", om jag råkar ha resonerat rätt...
 
...Och därför avstod jag från att beskriva min hypotes (en gång till). Jag tycker att läsarna här ska slippa just mitt svammel, eftersom jag är en i raden av amatör epidemiolger, när jag sätter upp min hypotes...
Bättre är väl att inte nämna den alls, istället för att bara glatt säga "finns i sjön!"
 
Jag frågade vad du själv postar och menar.
Det är inte relevant att länka .

Jag förstår inte riktigt vad du menar för att vara ärlig? Jag skrev att jorden läker sig själv under covid, dvs att med dramatiskt mindre utsläpp har koldioxid minskat och, som en av artiklarna hänvisade till så kunde man se hur luften blev klarare över delar av Kina ex. Vilka poster och vad ska jag mena?
 
Prova att läsa några av forskningsrapporterna om "munskydd" och deras funktion, och relatera sedan slutsatserna i rapporterna till politiska beslut.

Att sätta på folk munskydd i offentligheten, är ett politiskt beslut, för att visa någon form av handlingskraft, inte ett vetenskapligt baserat sätt att skydda folk från att smitta varandra.

Mest är det till för att få folk att känna att de gör något.

Jag har nog läst ca 70-100 sidor om det. Mest från CDC och WHO, där de återger vad forskningsrapporter har visat. Det finns viss bevisning för att ansiktsmasker hjälper till att bromsa smittan av influensa, influensaliknande sjukdomar, och tidigare coronavirus. Detta eftersom de minskar den luftburna spridningen. För just Covid-19 finns det ännu inga bevis men det beror snarare på att det inte finns omfattande forskning om just det än då det är ett nytt virus såvitt jag förstått. Covid-19 smittar också luftburet, och det är väl de likheterna som fått exempelvis CDC att rekommendera en bredare användning av ansiktsmasker?

Du får gärna hänvisa till de forskningsrapporter som du har läst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 342
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 663
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp