Österrikiska regeringen har senaste tidien fatt mkt kritik för att fa emot de männskliga rättigheterna genom att "spärra in" folk och förbjuda demonstationer mm. "Statsministern" far mkt kritik för att han i sina tal tar spridit en överdriven rädsla med sin "skrämselretorik". Jag undrar hur kritiken hade sett ut om Österrike inte snabbt infört harda regler. Nu har vi (än salänge?) klarat oss relativt bra fran viruset, kanske hade hade det sett annorlunda ut om smitttalen varit andra. Numera ligger smittöningen pa ca 0,5%. Alltsa pa varje nysjuk gar det 2 friska om jag förstar det rätt.
Intressant är bara att igar kom det ut att det är tillatet igen att träffas privat hemma. Och det har tydligen aldrig varit förbjudet enlig lagen men var sa formulerat att alla tolkade det som förbjudet och regeringen gjorde inget för att förtydliga det utan lät folk tro att det var förbjudet. Jag kan tänka mig att de som haft besök av polisen och fatt höga böter för att de haft folk hemma inte är sa glada just nu.
I övrigt öppnar Österrike upp mer och mer, skolar och förskolor öppnar om 3 veckor. I juni verkar det mesta vara öppet igen men med begränsningar.
Tittar man pa USA dar vissa stater stangt ner relativt tidigt och andra inte stangt ner sa ser det ut som om den tidiga stangningen har fungerat i att valdigt tydligt minska dodsfallen.