Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle vilja tipsa alla som inte redan gör det att följa ”Vetenskapsradion på djupet” i P1 (samt givetvis som pod). Täta och många avsnitt om vad som händer i forskningsvärlden ang Covid-19, med intervjuer med forskare, epidemiologer osv . Allt på ett väldigt enkelt och tydligt sätt som gör det lätt för alla att ta till sig och förstå vad som händer och sker och hur man arbetar runt att förstå viruset, hitta verksamma behandlingar samt jobba mot ett vaccin. Superbra lyssning !


Vetenskapsradion På djupet
https://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412
 
Coronademokraten i Storfors fortsätter att jobba på att vara driftkucku. Här är ett citat från nätet författat av den folkvalde kommunpolitikern

"Vilka zombies. Kommunalrådet ljuger och det kan bevisas. Läs min insändare i Värmlands Folkblad igår. Jag har i princip inte gjort något fel.

Informationschefen verkar också vara en zombie, när hon svarar på imbecilla krav till kommunen. "


Offerkoftan är stor och kliande :cry: :D
 
Jag är frisk! Känns väldigt konstigt att gå från 6 veckors total isolering till att plötsligt varken behöva vara orolig för att smitta eller bli smittad - hålla avstånd och handhygien så klart men annars typ som normalt :D
Sen på bollen, inte hängt med i tråden men oj vad glad jag blir för din skull. Hoppas på att jag själv ska kunna skriva och säga samma sak snart. Grattis eller vad man ska skriva :D :heart
 
4% av befolkningen skulle inte jag kalla för succé

Screenshot_20200427-152609_Chrome.webp
 
Senaste skandalen här i UK är att lista har läckt ut som visar vilka det är som sitter vid vår Scientific Advisory Group for Emergencies, alltså den panel som ger regeringen råd om hur Covid-krisen bör hanteras. Denna panel har varit hemlig fram tills nu, och regeringen har med rätta fått mycket kritik för det (jag fattar inte hur de överhuvudtaget kom på tanken att hemlighålla sådant här, alla vet väl att transparens är en av de viktigaste sakerna för att skapa förtroende), men The Guardian hävdar nu att de har en lista de 23 medlemmarna: https://www.theguardian.com/world/2...secret-scientific-advisory-group-for-covid-19 och https://www.theguardian.com/world/2...-scientific-group-advising-uk-government-sage

De flesta låter väl hyfsat välplacerade tycker jag, men jag kan inte komma över detta att två tunga politiska rådgivare (som båda två var högst inblandade i Vote Leave-kampanjen för Brexit dessutom = är idioter) får sitta med i en sådan här panel. Vad fan har de med saken att göra?! Det här ska vara en politiskt oberoende panel som kommer med vetenskapliga råd för att hjälpa regeringen att hantera krisen på bästa och framförallt säkraste sätt. Vad har då icke-vetenskapsmän med extremt tydlig politisk bias där att göra? Det visar bara hur mycket politik det är i det här, och hur mycket bättre t.ex. Sverige sköter situationen på den fronten i alla fall.

Som tur är har det blivit väldigt mycket uppror bland både folket och framstående forskare samt politiker. Regeringen säger fortfarande inte mycket, men det skulle vara intressant att höra vad de har att komma med till sitt försvar. Det känns helt galet att det kan få gå till såhär i ett land som detta.
 
Senaste skandalen här i UK är att lista har läckt ut som visar vilka det är som sitter vid vår Scientific Advisory Group for Emergencies, alltså den panel som ger regeringen råd om hur Covid-krisen bör hanteras. Denna panel har varit hemlig fram tills nu, och regeringen har med rätta fått mycket kritik för det (jag fattar inte hur de överhuvudtaget kom på tanken att hemlighålla sådant här, alla vet väl att transparens är en av de viktigaste sakerna för att skapa förtroende), men The Guardian hävdar nu att de har en lista de 23 medlemmarna: https://www.theguardian.com/world/2...secret-scientific-advisory-group-for-covid-19 och https://www.theguardian.com/world/2...-scientific-group-advising-uk-government-sage

De flesta låter väl hyfsat välplacerade tycker jag, men jag kan inte komma över detta att två tunga politiska rådgivare (som båda två var högst inblandade i Vote Leave-kampanjen för Brexit dessutom = är idioter) får sitta med i en sådan här panel. Vad fan har de med saken att göra?! Det här ska vara en politiskt oberoende panel som kommer med vetenskapliga råd för att hjälpa regeringen att hantera krisen på bästa och framförallt säkraste sätt. Vad har då icke-vetenskapsmän med extremt tydlig politisk bias där att göra? Det visar bara hur mycket politik det är i det här, och hur mycket bättre t.ex. Sverige sköter situationen på den fronten i alla fall.

Som tur är har det blivit väldigt mycket uppror bland både folket och framstående forskare samt politiker. Regeringen säger fortfarande inte mycket, men det skulle vara intressant att höra vad de har att komma med till sitt försvar. Det känns helt galet att det kan få gå till såhär i ett land som detta.
När jag läser sånt här så inser jag i vilken "naiv" bubbla iaf jag lever i som ser sådant här som självklart att veta. På samma sätt som jag förutsätter att inte siffror mörkas utan om det blir fel så är det pga av någon oavsiktlig miss eller något nytt som tillkommit som inte kunnat förutses.

Kanske är jag urtypen av naiv svensk. Bra eller dåligt, jag vet inte.
 
Senaste skandalen här i UK är att lista har läckt ut som visar vilka det är som sitter vid vår Scientific Advisory Group for Emergencies, alltså den panel som ger regeringen råd om hur Covid-krisen bör hanteras. Denna panel har varit hemlig fram tills nu, och regeringen har med rätta fått mycket kritik för det (jag fattar inte hur de överhuvudtaget kom på tanken att hemlighålla sådant här, alla vet väl att transparens är en av de viktigaste sakerna för att skapa förtroende), men The Guardian hävdar nu att de har en lista de 23 medlemmarna: https://www.theguardian.com/world/2...secret-scientific-advisory-group-for-covid-19 och https://www.theguardian.com/world/2...-scientific-group-advising-uk-government-sage

De flesta låter väl hyfsat välplacerade tycker jag, men jag kan inte komma över detta att två tunga politiska rådgivare (som båda två var högst inblandade i Vote Leave-kampanjen för Brexit dessutom = är idioter) får sitta med i en sådan här panel. Vad fan har de med saken att göra?! Det här ska vara en politiskt oberoende panel som kommer med vetenskapliga råd för att hjälpa regeringen att hantera krisen på bästa och framförallt säkraste sätt. Vad har då icke-vetenskapsmän med extremt tydlig politisk bias där att göra? Det visar bara hur mycket politik det är i det här, och hur mycket bättre t.ex. Sverige sköter situationen på den fronten i alla fall.

Som tur är har det blivit väldigt mycket uppror bland både folket och framstående forskare samt politiker. Regeringen säger fortfarande inte mycket, men det skulle vara intressant att höra vad de har att komma med till sitt försvar. Det känns helt galet att det kan få gå till såhär i ett land som detta.

Märkligt också att det inte finns någon etiker med när normativa etiska frågor behandlas. Men som du säger - det speglar väldigt mycket hur pass mycket politik detta är.
 
När jag läser sånt här så inser jag i vilken "naiv" bubbla iaf jag lever i som ser sådant här som självklart att veta. På samma sätt som jag förutsätter att inte siffror mörkas utan om det blir fel så är det pga av någon oavsiktlig miss eller något nytt som tillkommit som inte kunnat förutses.

Kanske är jag urtypen av naiv svensk. Bra eller dåligt, jag vet inte.
Ja, jag känner mig också naiv och lite godtrogen ibland. Framförallt jämfört med sambon, som växt upp i ett helt annan sorts samhälle och har helt andra perspektiv.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ2Qzl/ny-statistik-visar-vanligaste-riskfaktorerna

Intressant att just högt blodtryck ligger så högt bland riskfaktorerna. Det har inte tidigare känts så viktigt.

Det är inte speciellt intressant i sammanhanget faktiskt, 65% av personer över 70 har högt blodtryck och det är ju till stor del äldre personer som dött. Det gäller dessutom även personer som fått diagnosen högt blodtryck och ätit medicin som stabiliserat det
 
Det är inte speciellt intressant i sammanhanget faktiskt, 65% av personer över 70 har högt blodtryck och det är ju till stor del äldre personer som dött. Det gäller dessutom även personer som fått diagnosen högt blodtryck och ätit medicin som stabiliserat det

Det är inte det statistiska sambandet som gör det intressant, utan flera oberoende forskare har visat att viruset binder till ACE-2 för att ta sig in i celler och också har högre benägenhet att dra sig till och interagera med ACE-2 jämfört med andra coronavirus som SARS. ACE-2 står för ”angiotensinkonverterande enzym 2” som är ett ämne som drar ihop blodkärlen och som därmed ger upphov till kraftigt förhöjt blodtryck.

Om högt blodtryck i sig är en riskfaktor vet man inte, t.ex. om vissa människor genetiskt har högre benägenhet till rubbad balans i ACE-2 (och att det skulle sammanfalla med personer som har högt blodtryck) eller om det är ACE-hämmande läkemedel, dvs. läkemedel mot högt blodtryck, bidrar till obalans. Hur som helst så är det superspännande forskning att följa eftersom det man åtminstone vet är att affiniteten mellan det nya coronaviruset och ACE-2 är hög.

Läkartidningen skrev lättförklarligt om detta för några veckor sedan: https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/2020/04/F3S3-1.pdf
 
Österrikiska regeringen har senaste tidien fatt mkt kritik för att fa emot de männskliga rättigheterna genom att "spärra in" folk och förbjuda demonstationer mm. "Statsministern" far mkt kritik för att han i sina tal tar spridit en överdriven rädsla med sin "skrämselretorik". Jag undrar hur kritiken hade sett ut om Österrike inte snabbt infört harda regler. Nu har vi (än salänge?) klarat oss relativt bra fran viruset, kanske hade hade det sett annorlunda ut om smitttalen varit andra. Numera ligger smittöningen pa ca 0,5%. Alltsa pa varje nysjuk gar det 2 friska om jag förstar det rätt.

Intressant är bara att igar kom det ut att det är tillatet igen att träffas privat hemma. Och det har tydligen aldrig varit förbjudet enlig lagen men var sa formulerat att alla tolkade det som förbjudet och regeringen gjorde inget för att förtydliga det utan lät folk tro att det var förbjudet. Jag kan tänka mig att de som haft besök av polisen och fatt höga böter för att de haft folk hemma inte är sa glada just nu.

I övrigt öppnar Österrike upp mer och mer, skolar och förskolor öppnar om 3 veckor. I juni verkar det mesta vara öppet igen men med begränsningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 342
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 663
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp