Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast som jag uppfattade det så är R-0 talet på hur smittsamt viruset är, och det bör väl vara likadant i hela landet?
Men den exakta siffran blir nog svår att få fram nu, kanske efteråt.
Det här tror jag är anledningen till varför FHM inte gått ut med/räknat på R-värdet hittills. Det är så sjukt komplext och så många "beror på"-aspekter.
Jag försökte en dag att verkligen sätta mig in i det men nä. Det ser enkelt ut på pappret, över ett-smittsamt, mindre än ett-inte så smittsamt.

Det man behöver förstå först är att R0 är ett värde, i teorin är det ett fast värde dvs hur smittsamt ett virus är i ett fastställt scenario. Sen har vi Re, som är "det beror på"-värde och då kommer populationsdensiteten, immuna sedan innan, åldersdemografi, värme/kyla osv osv in och påverkar och det värdet kan ju då självklart skifta över ett land, per dag mm.

Så utan att vara expert är min känsla att "R-värdet" (vilket man nu pratar om, vilket sällan framgår) är oerhört komplext men kan säkert för experter som vet hur de ska ta hänsyn till alla dessa påverkande aspekter, åtminstone ge någon form av trend i ett samhälle.
 
Fast som jag uppfattade det så är R-0 talet på hur smittsamt viruset är, och det bör väl vara likadant i hela landet?
Men den exakta siffran blir nog svår att få fram nu, kanske efteråt.
R talet är i grunden ett värde på hur snabbt det sprids. Vi jobbar dock på att då ner spridningen på olika sätt och därmed r talet. Siffran kan mycket väl skilja sig i landet men det finns förmodligen för litet underlag i många regioner för att räkna på det.
 
Mja men sen har de sett effekter i andra studier. Jag tror att Kina har sina egna skäl till att det inte ska funka...

Man tänker sätta igång att använda den i USA.
1.5M doser är just nu på väg ut i landet, så vi kommer snart få statistik på hur den fungerar - eller inte fungerar - i stor skala.

Studien i Kina såg ingen positiv effekt på patienter som fick dosen på dag 10 i sjukdomsförloppet, och för de som fick dosen innan dag 10 var det för litet patientunderlag för att kunna dra några slutsatser. Men studien i USA är ju större.
 
Fast som jag uppfattade det så är R-0 talet på hur smittsamt viruset är, och det bör väl vara likadant i hela landet?
Men den exakta siffran blir nog svår att få fram nu, kanske efteråt.
I det fall som refereras här är det väl faktisk spridning till nya smittade människor som avses. Annars blir det konstigt som ett mått på spridning på det sätt som det rapporteras enligt referatet.

Faktisk spridning är en kombination av virusets egna egenskaper, hur vi påverkar miljöfaktorerna för det genom olika former av beteendemönster, immunitet i befolkningen. (Och säkert fler faktorer som kan hanteras mer komplext än så om man analyserar detaljerat...)
 
Jag märker att jag stör mig på att en sådan nyhet (R-värdet) kommer nu. När FHM inte har någon presskonferens på flera dagar. Jag har så vant mig vid att kunna höra ordentliga redogörelser direkt från källan. Inte förlita mig på korta referat i media som i olika grad är ofullständiga så man inte får ordentlig klarhet och förståelse på en bättre nivå vad det egentligen är FHM gått ut med.
 
Jag har läst på FHM men får inte riktigt grepp om den här 50-personersregeln som Sverige har - gäller den även privata tillställningar? Eller skulle man rent tekniskt sett få lov att ha t.ex. en privat studentfest med fler än 50 deltagare?

(sen att man inte bör ha det ändå eftersom regeln finns av en anledning är en annan femma, jag bara undrar)

Tillägg: "Rekommendation" är förresten kanske ett bättre ord att använda än "regel"
 
Jag har läst på FHM men får inte riktigt grepp om den här 50-personersregeln som Sverige har - gäller den även privata tillställningar? Eller skulle man rent tekniskt sett få lov att ha t.ex. en privat studentfest med fler än 50 deltagare?

(sen att man inte bör ha det ändå eftersom regeln finns av en anledning är en annan femma, jag bara undrar)

Tillägg: "Rekommendation" är förresten kanske ett bättre ord att använda än "regel"

Regeln - i den mån någon kan straffas för att bryta mot den - är juridiskt kopplad till ordningslagen. Ordningslagen reglerar dels "allmänna sammankomster" och dels "offentliga tillställningar", dvs i normalfallet inte privata tillställningar. Konsekvensen kan bli att polisen går in och upplöser sådana och att arrangören döms till vanligtvis bötesstraff.

En privat studentfest med fler än 50 deltagare hör alltså - som utgångspunkt - inte till något av de områdena som ingår i ordningslagen. Men som vanligt med juridik är gränserna inte knivskarpa, utan i vissa fall med stor uppslutning skulle man möjligen kunna argumentera för att det blir en allmän sammankomst beroende på lokal och vilka som har tillträde etc.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forbud-mot-sammankomster-over-50-personer-detta-galler
 
Jag har läst på FHM men får inte riktigt grepp om den här 50-personersregeln som Sverige har - gäller den även privata tillställningar? Eller skulle man rent tekniskt sett få lov att ha t.ex. en privat studentfest med fler än 50 deltagare?

(sen att man inte bör ha det ändå eftersom regeln finns av en anledning är en annan femma, jag bara undrar)

Tillägg: "Rekommendation" är förresten kanske ett bättre ord att använda än "regel"
Nej, men det är tydligt uttalat att den ska ses som en riktlinje även i de sammanhang där den inte kan göras formellt tvingande. (vilket egentligen är den större betydelsen av den, de tryckte väldigt tydligt på detta när 50-regeln kom)

Tillämpningsområdet beror på att det är en tillämpning av Ordningslagen, så den kan tekniskt bara göras tvingande för den typ av folksamlingar som ordningslagen reglerar. Detta är visserligen från första taket om 500 men säger lite om vad ordningslagens tillämpningsområde är.

Sen anses man väl bryta mot Smittskyddslagens generellt formulerade regler om "var och ens ansvar att medverka till att förhindra smittspridning av smittsamma sjukdomar och skyldighet att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk" om man samlas för tätt med för stora mängder folk. I vart fall efter att de allmänna råden kom som tydliggör det ansvar som man förutsätts ta. Det finns dock inga straffsanktioner för privatpersoner (vilket många utomlands väl skulle jämställa med att det inte är någon regel/förbud?)

Och där ska man nog läsa in 50 som en av de ståndpunkter som fungerar som vägledning för vad som anses ansvarsfullt och inte. Samtidigt har det betonats att inga exakta gränser gäller, utan bedömning ska göras utifrån situation (deltar riskgrupper, reser man dit, utrymme i lokalen, möjligheter att hålla avstånd osv.) Vill minnas att de muntligt sagt 50 är tak vad en sådan bedömning kan landa på, sen kan det vara därifrån ner till noll (dvs. inte ok att ha festen alls) "beroende på".

Så nej, egentligen inte tillåtet efter vad FHM sagt om deras syn på lagtolkningen. Men ingen skulle hindra eller straffa dig. Förbjudet Swedish Style, med andra ord. :)
 
Senast ändrad:
Regeln - i den mån någon kan straffas för att bryta mot den - är juridiskt kopplad till ordningslagen. Ordningslagen reglerar dels "allmänna sammankomster" och dels "offentliga tillställningar", dvs i normalfallet inte privata tillställningar. Konsekvensen kan bli att polisen går in och upplöser sådana och att arrangören döms till vanligtvis bötesstraff.

En privat studentfest med fler än 50 deltagare hör alltså - som utgångspunkt - inte till något av de områdena som ingår i ordningslagen. Men som vanligt med juridik är gränserna inte knivskarpa, utan i vissa fall med stor uppslutning skulle man möjligen kunna argumentera för att det blir en allmän sammankomst beroende på lokal och vilka som har tillträde etc.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forbud-mot-sammankomster-over-50-personer-detta-galler
Nej, men det är tydligt uttalat att den ska ses som en riktlinje även i de sammanhang där den inte kan göras formellt tvingande. (vilket egentligen är den större betydelsen av den, de tryckte väldigt tydligt på detta när 50-regeln kom)

Tillämpningsområdet beror på att det är en tillämpning av Ordningslagen, så den kan tekniskt bara göras tvingande för den typ av folksamlingar som ordningslagen reglerar. Detta är visserligen från första taket om 500 men säger lite om vad ordningslagens tillämpningsområde är.

Sen anses man väl bryta mot Smittskyddslagens generellt formulerade regler om "var och ens ansvar att medverka till att förhindra smittspridning av smittsamma sjukdomar och skyldighet att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk" om man samlas för tätt med för stora mängder folk. I vart fall efter att de allmänna råden kom som tydliggör det ansvar som man förutsätts ta. Det finns dock inga straffsanktioner för privatpersoner (vilket många utomlands väl skulle jämställa med att det inte är någon regel/förbud?)

Och där ska man nog läsa in 50 som en av de ståndpunkter som fungerar som vägledning för vad som anses ansvarsfullt och inte. Samtidigt har det betonats att inga exakta gränser gäller, utan bedömning ska göras utifrån situation (deltar riskgrupper, reser man dit, utrymme i lokalen, möjligheter att hålla avstånd osv.) Vill minnas att de muntligt sagt 50 är tak vad en sådan bedömning kan landa på, sen kan det vara därifrån ner till noll (dvs. inte ok att ha festen alls) "beroende på".

Så nej, egentligen inte tillåtet efter vad FHM sagt om deras syn på lagtolkningen. Men ingen skulle hindra eller straffa dig. Förbjudet Swedish Style, med andra ord. :)
Tack för utförliga och mycket intressanta svar! Jag anade att det var något i den stilen.

Gillar uttrycket "förbjudet Swedish style" förresten :D
 
Tack för utförliga och mycket intressanta svar! Jag anade att det var något i den stilen.

Gillar uttrycket "förbjudet Swedish style" förresten :D
Lägger till att en av vinsterna med "förbjudet Swedish style" är att en delmängd av de inbjudna till en privat +50-tillställning skulle tacka nej och inte komma - med hänvisning till FoHM's regler.
Och därmed ökar sannolikheten för att en normalt sett +50-fest blir till en -50 istället, och ingen issue för något regelverk.
 
Tack för utförliga och mycket intressanta svar! Jag anade att det var något i den stilen.

Gillar uttrycket "förbjudet Swedish style" förresten :D
Om du förklarar det där för din sambo/annan valfri UKperson
A. Förstår de upplägget?
B. Anser de att vi har ett förbud eller inte?
 
Du ska vara symptomfri i 48 h innan du träffar folk, går till jobbet etc igen. Dvs du ska ha varit helt frisk i 48 h.
Tack! Då utgår jag från det
Har troligen hittat smittan nånstans här i Stockholm. Värsta är luktblindheten dvs. känner verkligen ingen lukt alls, alla andra sympton kan jag nästan gladligen ta men detta :meh:
 
Tack! Då utgår jag från det
Har troligen hittat smittan nånstans här i Stockholm. Värsta är luktblindheten dvs. känner verkligen ingen lukt alls, alla andra sympton kan jag nästan gladligen ta men detta :meh:
Jag skulle nog faktiskt vara hemma längre än så. Det verkar nämligen inte helt ovanligt att man är lite sjuk ett tag, känner sig frisk några dagar för att sidan bli ännu sjukare. Under de dagarna man känner sig frisk så måste man givetvis smitta.
 
Oh my.. det har kanske tagits upp tidigare i tråden men jag satte just på en dokumentär på cmore som heter Pandemi - ett experiment. Den är från 2018 och simulerar en pandemi där de undersökte hur snabbt en smitta kunde spridas i Storbritannien.
Känns nästan olustigt med tanke på att den kom ut för bara två år sedan, och det är just en influensaepidemi som undersöks. Återkommer med rapport efteråt!
P3 spänning har ev serie från 2018 med namn smittan. Handlar om en pandemi world wide.
Lite olustigt att lyssna på nu 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 352
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp