Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du förklarar det där för din sambo/annan valfri UKperson
A. Förstår de upplägget?
B. Anser de att vi har ett förbud eller inte?
Sambon förstår upplägget och hans första kommentar var "it sounds so Swedish".

Han säger att han skulle tolka det som en "guideline" snarare än förbud/regel, som något som förlitar sig på "collective responsibility" snarare än laglydighet. Och han tror inte att något dylikt skulle fungera här, eftersom 1) det är för luddigt och för lätt att hitta kryphål/anledningar att göra undantag för just sig och sin fest och 2) många inte har sådär överdrivet mycket respekt för eller tilltro till de som styr landet, särskilt inte efter de här senaste 4 åren, och därför inte hanterar "rekommendationer" särskilt väl.

Men just det där kollektiva ansvaret är ni ju rätt bra på i Sverige, framförallt jämfört med många andra länder enligt min erfarenhet, så det är väl främst det som gör att approachen ändå verkar funka rätt bra hos er.
 
Två-tre veckor typ? Ärligt tappat tidsuppfattningen lite 😳
Åh fy, hoppas slipper så långt. Redan less va på dag 4 :rofl:


Fått jobb inom kollektivtrafiken här (Stockholm) så hade nästan räknat med stöta på det, och nu får kämpa med det. Tur så tar jobbet det bra och chefen sa bara höra av mig när jag är bättre och vill fortsätta praktiken (gå med handledare innan jag får jobba helt själv) :up:
 
Jag som annars lever ett extremt drama-fritt liv har idag blivit osams med en nära anhörig för andra gången den här månaden, p.g.a att hen beter sig på ett puckat och själviskt sätt med tanke på rådande omständigheter. Jag har försökt att ignorera sedan jag senast röt ifrån för några veckor sedan, men nu kom vi återigen till en punkt där jag helt enkelt inte kunde låta det passera utan var tvungen att markera att det hen gör inte är okej. Det är inga stora grejer som så utan det handlar mest om rena principsaker, men det är alltså så att jag skäms över att en person så nära mig beter sig så korkat och själviskt.

Fy fasiken, på ett rent personligt plan har det här nog nästan varit det jobbigaste för mig med hela den här situationen - klyftorna och konflikterna det skapat i mina annars mycket friktionsfria relationer. Det gör ont i hjärtat bara jag tänker på det och jag vet inte riktigt om jag någonsin kommer att kunna respektera den här personen, som alltså står mig väldigt nära, på samma sätt igen. :(
 
Jag skulle nog faktiskt vara hemma längre än så. Det verkar nämligen inte helt ovanligt att man är lite sjuk ett tag, känner sig frisk några dagar för att sidan bli ännu sjukare. Under de dagarna man känner sig frisk så måste man givetvis smitta.
Jaså? Var kan man läsa om detta? Tycker FHM har varit tydliga med 48-timmars regeln.
 
Förklara för mig, https://www.expressen.se/gt/boris-slar-tillbaka-mot-trangsel-ilskan-i-ullared/

Det var märkligt, säger Joakim, som hade rest från Norrköping i hopp om att det skulle vara få besökare i varuhuset.

Varför tänka att jag åker till Gekås eftersom det är många som lyder rekommendationerna och därför behöver jag inte göra det och sedan bli upprörd över att andra inte heller lyssnar på rekommendationerna. Det blir lite, jag passar på att göra det som jag blir upprörd över att andra också gör :idea:
 
Förklara för mig, https://www.expressen.se/gt/boris-slar-tillbaka-mot-trangsel-ilskan-i-ullared/



Varför tänka att jag åker till Gekås eftersom det är många som lyder rekommendationerna och därför behöver jag inte göra det och sedan bli upprörd över att andra inte heller lyssnar på rekommendationerna. Det blir lite, jag passar på att göra det som jag blir upprörd över att andra också gör :idea:
Men Lille Joakim är ju faktiskt viktigare och smartare än alla andra så det är synd om honom att andra inte tar hänsyn :banghead: (och jag har inte läst artikeln utan bara citatet)
 
Jaså? Var kan man läsa om detta? Tycker FHM har varit tydliga med 48-timmars regeln.
Det är skillnad på att känna sig frisk och vara symptomfri för mig. Jag hade tjock hals och hosta i en vecka (mitt i sjukdomsförloppet, dvs efter det mest akuta), men mådde bra i övrigt, sen blev jag dålig igen, men jag var ju inte symptomfri så jag var isolerad hela tiden. Normalt sett hade jag gått till jobbet när jag ”kände mig frisk”, men fortfarande hade lätta symptom. De jag har hört om likt mig som blivit dåliga igen har inte varit symptomfria 48h eller mer utan mer att man mår rätt bra i flera dagar innan man blir sämre, men fortfarande inte symptomfri och det är väl det som är nyckelordet här.
 
Jaså? Var kan man läsa om detta? Tycker FHM har varit tydliga med 48-timmars regeln.
Jag har läst massor artiklar om det, men vet inte riktigt vad jag ska söka på för att få fram det från en tillförlitligare källa än aftonbladet, så du får nöja dig med den just nu; https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP2dGo/flera-coronasymtom-en-gata-for-lakare

Jo,och FHM är samma myndighet som ett tag hävdade att barn inte kunde bli smittade och såhär har det stått i princip från början;
1588492061232.webp


Trots att det faktiskt inte finns några studier som pekar på att detta stämmer, snarare tvärtom idagsläget. Jag förstår att de gör så för att inte skapa panik. Att gå ut och säga att de inte har en aning om hur viruset sprider sig hade kanske inte varit speciellt klokt heller, även om det hade varit närmare sanningen. Vidare så stod det även väldigt länge att man inte smittade innan man hade symptom på deras sida. Det är typ ändrat nu, men det trots att liknande virus ändå smittar under inkubationstiden, eller om man har väldigt lindriga symptom, vissa smittar tillomed som värst innan man får symptom. Men det gör att faktan på deras sida tas med en näve salt, iaf från mitt håll ;) Står det något där så kollar jag alltid upp det i vetenskapliga artiklar innan jag lägger någon vikt vid den.


Enligt den här artikeln så bör man vänta en vecka, jag vet inte hur tillförlitlig den är, men den länkar till vetenskapliga artiklar direkt i texten, så den känns rätt seriös iaf :) https://www.theverge.com/2020/4/1/2...vid-19-recovery-isolation-contagious-cdc-data
 
Det är skillnad på att känna sig frisk och vara symptomfri för mig. Jag hade tjock hals och hosta i en vecka (mitt i sjukdomsförloppet, dvs efter det mest akuta), men mådde bra i övrigt, sen blev jag dålig igen, men jag var ju inte symptomfri så jag var isolerad hela tiden. Normalt sett hade jag gått till jobbet när jag ”kände mig frisk”, men fortfarande hade lätta symptom. De jag har hört om likt mig som blivit dåliga igen har inte varit symptomfria 48h eller mer utan mer att man mår rätt bra i flera dagar innan man blir sämre, men fortfarande inte symptomfri och det är väl det som är nyckelordet här.
Jag kan ju inte svära på att jag och min partner hade covid-19 eftersom vi inte testades, men vi hade en period på 4-5 dagar där vi kände oss friska, för att sedan bli sämre igen. Vi var faktiskt och handlade den 5e dagen, det var ju flera månader sedan och vi visste inte bättre. Senare samma kväll blev vi sjuka igen och fick problem med tung andning igen. Min partner värre än mig.
 
Förklara för mig, https://www.expressen.se/gt/boris-slar-tillbaka-mot-trangsel-ilskan-i-ullared/



Varför tänka att jag åker till Gekås eftersom det är många som lyder rekommendationerna och därför behöver jag inte göra det och sedan bli upprörd över att andra inte heller lyssnar på rekommendationerna. Det blir lite, jag passar på att göra det som jag blir upprörd över att andra också gör :idea:

Jag tycker nog ändå att det brister ganska mycket i ansvarstagandet hos verksamheten. Att skapa trånga köer in till och inne i varuhuset måste de lyckas undvika om de ska ha öppet. Nånstans på vägen in mot varuhuset går såklart gränsen för ansvaret, men därinne måste det vara arrangerat så att inte trängsel uppstår om man ska kunna påstå att man gör allt man kan för att följa rekommendationerna från FHM från 1 april. Både Boris och Joakim borde vakna upp litegrann.
 
Jag har läst massor artiklar om det, men vet inte riktigt vad jag ska söka på för att få fram det från en tillförlitligare källa än aftonbladet, så du får nöja dig med den just nu; https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP2dGo/flera-coronasymtom-en-gata-for-lakare

Jo,och FHM är samma myndighet som ett tag hävdade att barn inte kunde bli smittade och såhär har det stått i princip från början;
Visa bifogad fil 50080

Trots att det faktiskt inte finns några studier som pekar på att detta stämmer, snarare tvärtom idagsläget. Jag förstår att de gör så för att inte skapa panik. Att gå ut och säga att de inte har en aning om hur viruset sprider sig hade kanske inte varit speciellt klokt heller, även om det hade varit närmare sanningen. Vidare så stod det även väldigt länge att man inte smittade innan man hade symptom på deras sida. Det är typ ändrat nu, men det trots att liknande virus ändå smittar under inkubationstiden, eller om man har väldigt lindriga symptom, vissa smittar tillomed som värst innan man får symptom. Men det gör att faktan på deras sida tas med en näve salt, iaf från mitt håll ;) Står det något där så kollar jag alltid upp det i vetenskapliga artiklar innan jag lägger någon vikt vid den.


Enligt den här artikeln så bör man vänta en vecka, jag vet inte hur tillförlitlig den är, men den länkar till vetenskapliga artiklar direkt i texten, så den känns rätt seriös iaf :) https://www.theverge.com/2020/4/1/2...vid-19-recovery-isolation-contagious-cdc-data
Nej, Folkhälsomyndigheten har aldrig sagt att barn inte kan bli smittade.
 
Jaså? Var kan man läsa om detta? Tycker FHM har varit tydliga med 48-timmars regeln.

Den regeln går bra att tillämpa på t.ex magsjuka. Det är svårt på covid som kan vara både väldigt diffus, plötslig, långdragen och svängig. Det är en bra regel i teorin, när man väl har covid är den inte så enkel att tillämpa. Tror att jag själv haft covid och känner flera som med säkerhet har/haft covid, så talar utifrån erfarenhet.
 
Det är skillnad på att känna sig frisk och vara symptomfri för mig. Jag hade tjock hals och hosta i en vecka (mitt i sjukdomsförloppet, dvs efter det mest akuta), men mådde bra i övrigt, sen blev jag dålig igen, men jag var ju inte symptomfri så jag var isolerad hela tiden. Normalt sett hade jag gått till jobbet när jag ”kände mig frisk”, men fortfarande hade lätta symptom. De jag har hört om likt mig som blivit dåliga igen har inte varit symptomfria 48h eller mer utan mer att man mår rätt bra i flera dagar innan man blir sämre, men fortfarande inte symptomfri och det är väl det som är nyckelordet här.
Ja, det går verkligen upp och ner! Snabbt dessutom. Jag har fått tillbaka trycket över bröstet igen, båda mina föräldrar som varit symptomfria i över 10 dagar är nu sjuka igen.
 
Har du nån aning om varifrån du fick smittan?
Alltså, det beror ju lite på inkubationstiden. Jag brukar alltid ta lite längre än resten av gården innan jag dukar under så det är svårt att säga exakt. Jag flög hem från Californien 19 feb, hade besök sista helgen i februari av stockholmare som varit på skidsemester i italien och samma helg åkte pappa tåg och delade vagn med en familj på väg hem från skidredsa. Jag blev sjuk helgen v 10.
 
Nej då måste jag läst det på någon annan sida som ser precis likadan ut antar jag.
Det finns en del som påstått att FHM har sagt det ena eller det andra som de inte gjort exempelvis att barn inte kan bli smittade. Det de säger är att barn sällan blir allvarligt sjuka och inte är drivande i spridningen av Covid 19. Minns jag rätt så har du blivit korrigerad här förr på just denna punkten, men jag kan ha tagit fel på person här, men det har varit uppe förr och dementerats.
 
Det finns en del som påstått att FHM har sagt det ena eller det andra som de inte gjort exempelvis att barn inte kan bli smittade. Det de säger är att barn sällan blir allvarligt sjuka och inte är drivande i spridningen av Covid 19. Minns jag rätt så har du blivit korrigerad här förr på just denna punkten, men jag kan ha tagit fel på person här, men det har varit uppe förr och dementerats.
Det är ju o andra sidan inte heller något som de har några som helst bevis för, att barn inte skulle vara drivande i spridningen. Framförallt inte när de inte ens vet hur det sprids till 100% än. Det är bara ytterligare en gissning. Nu har det ju dessutom visat sig att viruset ev kan ge andra effekter i efterhand på barn, även om de inte har varit speciellt sjuka. Det är inte 100% fastställt än, såklart, som med allt annat.

Sanningen är att det är mer man inte vet än vad man vet. Även om kunskapen såklart ökar väldigt fort! Och vi vet betydligt mer idag än vad vi gjorde i tex februari.

Det övriga finns ingen anledning att ha någon diskussion om alls. Jag tog ingen printscreen när jag läste det, och kan inte bevisa vad det stod då. Men jag minns att det ändrades ganska omgående. Ni kan ju heller inte bevisa att det aldrig har stått så diskussionen är verkligen till typ 300% helt meningslös.
 
Det är ju o andra sidan inte heller något som de har några som helst bevis för, att barn inte skulle vara drivande i spridningen. Framförallt inte när de inte ens vet hur det sprids till 100% än. Det är bara ytterligare en gissning. Nu har det ju dessutom visat sig att viruset ev kan ge andra effekter i efterhand på barn, även om de inte har varit speciellt sjuka. Det är inte 100% fastställt än, såklart, som med allt annat.

Sanningen är att det är mer man inte vet än vad man vet. Även om kunskapen såklart ökar väldigt fort! Och vi vet betydligt mer idag än vad vi gjorde i tex februari.

Det övriga finns ingen anledning att ha någon diskussion om alls. Jag tog ingen printscreen när jag läste det, och kan inte bevisa vad det stod då. Men jag minns att det ändrades ganska omgående. Ni kan ju heller inte bevisa att det aldrig har stått så diskussionen är verkligen till typ 300% helt meningslös.
Beviset de har i att barn inte driver spridningen är ju jämförelsen med sjukdomar som de vet drivs av barn och att det mönstret inte uppvisats nu. Sverige skulle ju i princip vara utdött nu med vår strategi om barn varit drivande.

Jag måste ju säga att det känns verkligen märkligt att tro att FHM skulle sitta i någon egen bubbla utan omvärldskontakt och tro att de inte tar del av all tillgänglig, korrekt, forskning som finns och att du själv skulle hitta studier som de inte har sett som motbevisar dom. Det är liksom deras jobb som de jobbar med jämt, alltid, även när inte covid finns, att läsa, värdera, jämföra och följa upp studier och forskning kring sjukdomar i världen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 352
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp