Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
En annan knepig sak med detta att själv sitta och leta fakta och tycka ditt och datt om experternas uttalanden är att vi människor har en förmåga att hitta den fakta vi VILL hitta. Finns flera studier på det, tex en de berättade om i en SR-podd jag lyssnade på nyligen; två grupper som tyckte helt olika i ett ämne blev presenterade exakt samma fakta om ämnet och efter att ha tagit del av den var båda grupperna ännu mer övertygade om sin egen teori. Det är därför vi vanliga gör bäst i att ha förtroende för de som jobbar med detta 24/7, långt innan denna pandemi blev en del av vår verklighet. Vi kan liksom inte göra så mycket mer än så ändå.
 
Det är ju o andra sidan inte heller något som de har några som helst bevis för, att barn inte skulle vara drivande i spridningen. Framförallt inte när de inte ens vet hur det sprids till 100% än. Det är bara ytterligare en gissning. Nu har det ju dessutom visat sig att viruset ev kan ge andra effekter i efterhand på barn, även om de inte har varit speciellt sjuka. Det är inte 100% fastställt än, såklart, som med allt annat.

Sanningen är att det är mer man inte vet än vad man vet. Även om kunskapen såklart ökar väldigt fort! Och vi vet betydligt mer idag än vad vi gjorde i tex februari.

Det övriga finns ingen anledning att ha någon diskussion om alls. Jag tog ingen printscreen när jag läste det, och kan inte bevisa vad det stod då. Men jag minns att det ändrades ganska omgående. Ni kan ju heller inte bevisa att det aldrig har stått så diskussionen är verkligen till typ 300% helt meningslös.
Fast om barn var drivande i smittan och blev väldigt smittade så skulle det inte till allra största delen vara vuxna på sjukhusen, skolorna skulle ha enormt stort bortfall av barn som på riktigt var sjuka, inte bara hemma för symptom som KAN vara och sedan fort tillbaka igen. Det märktes tydligt på tex min dotters skola att i början var en enormt stor andel av personalstyrkan borta och en stor andel barn men sedan kom de fort i fatt igen. Det skulle inte vara så om covid19 härjar på samma sätt hos barn som vuxna.

Det är klart att det är mycket man inte vet, men man kan också se troliga saker av det man inte vet. Har vi inte lika stor andel sjuka barn i samhället och sjuka barn på sjukhus och lika stor andel döda barn, ja då tycker jag rakt att man kan dra slutsatsen att barn överlag är rätt förskonade, precis som FHM har gjort.
 
Det är skillnad på att känna sig frisk och vara symptomfri för mig. Jag hade tjock hals och hosta i en vecka (mitt i sjukdomsförloppet, dvs efter det mest akuta), men mådde bra i övrigt, sen blev jag dålig igen, men jag var ju inte symptomfri så jag var isolerad hela tiden. Normalt sett hade jag gått till jobbet när jag ”kände mig frisk”, men fortfarande hade lätta symptom. De jag har hört om likt mig som blivit dåliga igen har inte varit symptomfria 48h eller mer utan mer att man mår rätt bra i flera dagar innan man blir sämre, men fortfarande inte symptomfri och det är väl det som är nyckelordet här.
Ja, "känna sig frisk" och vara symptomfri kan absolut vara två helt skilda saker. Det är väl därför man betonar att man just ska vara helt symptomfri :) .
 
Jag har läst massor artiklar om det, men vet inte riktigt vad jag ska söka på för att få fram det från en tillförlitligare källa än aftonbladet, så du får nöja dig med den just nu; https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP2dGo/flera-coronasymtom-en-gata-for-lakare

Jo,och FHM är samma myndighet som ett tag hävdade att barn inte kunde bli smittade och såhär har det stått i princip från början;
Visa bifogad fil 50080

Trots att det faktiskt inte finns några studier som pekar på att detta stämmer, snarare tvärtom idagsläget. Jag förstår att de gör så för att inte skapa panik. Att gå ut och säga att de inte har en aning om hur viruset sprider sig hade kanske inte varit speciellt klokt heller, även om det hade varit närmare sanningen. Vidare så stod det även väldigt länge att man inte smittade innan man hade symptom på deras sida. Det är typ ändrat nu, men det trots att liknande virus ändå smittar under inkubationstiden, eller om man har väldigt lindriga symptom, vissa smittar tillomed som värst innan man får symptom. Men det gör att faktan på deras sida tas med en näve salt, iaf från mitt håll ;) Står det något där så kollar jag alltid upp det i vetenskapliga artiklar innan jag lägger någon vikt vid den.


Enligt den här artikeln så bör man vänta en vecka, jag vet inte hur tillförlitlig den är, men den länkar till vetenskapliga artiklar direkt i texten, så den känns rätt seriös iaf :) https://www.theverge.com/2020/4/1/2...vid-19-recovery-isolation-contagious-cdc-data
Ok, tack för svar. Ska läsa det och se vilken bedömning jag gör.
 
Den regeln går bra att tillämpa på t.ex magsjuka. Det är svårt på covid som kan vara både väldigt diffus, plötslig, långdragen och svängig. Det är en bra regel i teorin, när man väl har covid är den inte så enkel att tillämpa. Tror att jag själv haft covid och känner flera som med säkerhet har/haft covid, så talar utifrån erfarenhet.
Nja, FHM tillämpar ju regeln - de skriver dock, såg jag nu, minst 48 h
På FHM sida anges bla följande:

"Stanna hemma så länge du känner dig sjuk. Vänta sedan minst två dygn efter det att du blivit frisk och symtomfri, innan du går tillbaka till jobbet, skolan eller förskolan.

Du kan fortsätta att ha torrhosta efter att du blivit helt fri från en covid-19-infektion. Du bedöms inte smitta om du har torrhosta om följande stämmer: Det har gått minst sju dagar sedan du blev sjuk och minst 48 timmar sedan du hade några andra symtom."
 
Nja, FHM tillämpar ju regeln - de skriver dock, såg jag nu, minst 48 h
På FHM sida anges bla följande:

"Stanna hemma så länge du känner dig sjuk. Vänta sedan minst två dygn efter det att du blivit frisk och symtomfri, innan du går tillbaka till jobbet, skolan eller förskolan.

Du kan fortsätta att ha torrhosta efter att du blivit helt fri från en covid-19-infektion. Du bedöms inte smitta om du har torrhosta om följande stämmer: Det har gått minst sju dagar sedan du blev sjuk och minst 48 timmar sedan du hade några andra symtom."

Tillämpningen av regeln sker ju inte av FHM utan av den som är infekterad. Så länge inte FHM utfärdar kontroll vill säga. Nu är det egenansvar. Covid är en lömsk sjukdom, många tycks hålla med mig om det.
 
Tillämpningen av regeln sker ju inte av FHM utan av den som är infekterad. Så länge inte FHM utfärdar kontroll vill säga. Nu är det egenansvar. Covid är en lömsk sjukdom, många tycks hålla med mig om det.
Absolut, menade att FHM angav den som regel för hur länge man skulle vara hemma, dvs minst 48 h regeln är deras rekommendation.
 
Fick upp den här i mitt twitterflöde.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1.full.pdf+html

Det är en modellering gjord specifikt för Sverige men med utgångspunkt från modelleringen Imperial College gjorde för UK och USA. Det mest intressanta är att den är gjord så sent som den 10 april och har alltså dels faktisk data att gå på samt att den också räknar på de åtgärder som då implementerats och sedan dess inte ändrats.
För er som inte orkar läsa så är slutsatsen att idag, i början av maj med de åtgärder som vi har och har haft sedan modelleringen gjordes och innan dess, skulle Sverige haft 30000 döda, 20000 på iva och ca 100000 i sjukhusvård.
Med de hårdast tilltagna restriktionerna skulle dessa siffror kunna halveras.... Dvs vara 5 ggr fler döda, 20 ggr fler på iva och 25 ggr fler på sjukhus än de vi ser idag.

Några borde se sig om efter ett annat jobb och jag trodde när jag fick upp den att det var några som hade roat sig med att vara ironiska och göra lite kul beräkningar.
 
Fick upp den här i mitt twitterflöde.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1.full.pdf+html

Det är en modellering gjord specifikt för Sverige men med utgångspunkt från modelleringen Imperial College gjorde för UK och USA. Det mest intressanta är att den är gjord så sent som den 10 april och har alltså dels faktisk data att gå på samt att den också räknar på de åtgärder som då implementerats och sedan dess inte ändrats.
För er som inte orkar läsa så är slutsatsen att idag, i början av maj med de åtgärder som vi har och har haft sedan modelleringen gjordes och innan dess, skulle Sverige haft 30000 döda, 20000 på iva och ca 100000 i sjukhusvård.
Med de hårdast tilltagna restriktionerna skulle dessa siffror kunna halveras.... Dvs vara 5 ggr fler döda, 20 ggr fler på iva och 25 ggr fler på sjukhus än de vi ser idag.

Några borde se sig om efter ett annat jobb och jag trodde när jag fick upp den att det var några som hade roat sig med att vara ironiska och göra lite kul beräkningar.
Det låter helt galet. Att det är möjligt att det går åt skogen finns fortfarande men så käpprätt fanns det inga indikationer på då. Det är tydligen inte rimligt att titta på verkligheten och göra ett överslag om det är någotsånär trovärdigt utifrån tillgönglig data.
 
Det låter helt galet. Att det är möjligt att det går åt skogen finns fortfarande men så käpprätt fanns det inga indikationer på då. Det är tydligen inte rimligt att titta på verkligheten och göra ett överslag om det är någotsånär trovärdigt utifrån tillgönglig data.
Verkligen galet! Just iom de ändå hade dels erfarenhet från tex Italien vid det laget men även trend i Sverige. Att från ca 1000 döda runt publicering (och redan då började ju en avmattning skönjas) ha 30000 en knapp månad senare var ju liksom inte ens Italien eller Spanien på väg emot.
En av personerna bakom artikeln har i dagarna uttalat sig med att svenskarna har kraftigt överträffat följandet av rekommendationerna mot vad beräkningarna är gjorda på. Eh, typ som att isolera sig ÄNNU mer än vad övriga isolerade länders befolkning gjort?
 
Verkligen galet! Just iom de ändå hade dels erfarenhet från tex Italien vid det laget men även trend i Sverige. Att från ca 1000 döda runt publicering (och redan då började ju en avmattning skönjas) ha 30000 en knapp månad senare var ju liksom inte ens Italien eller Spanien på väg emot.
En av personerna bakom artikeln har i dagarna uttalat sig med att svenskarna har kraftigt överträffat följandet av rekommendationerna mot vad beräkningarna är gjorda på. Eh, typ som att isolera sig ÄNNU mer än vad övriga isolerade länders befolkning gjort?
Vi följer rekommendationerna på ungefär samma vis som i april och hela tiden. Om det är att kraftigt överträffa följandet av rekommendationerna så har de inte haft en susning om vad de baserat beräkningarna på och då ligger problemet i att de har noll koll.
 
Förklara för mig, https://www.expressen.se/gt/boris-slar-tillbaka-mot-trangsel-ilskan-i-ullared/



Varför tänka att jag åker till Gekås eftersom det är många som lyder rekommendationerna och därför behöver jag inte göra det och sedan bli upprörd över att andra inte heller lyssnar på rekommendationerna. Det blir lite, jag passar på att göra det som jag blir upprörd över att andra också gör :idea:
Var själv förvånad över hur mycket folk det var där förra lönehelgen parkeringarna var proppfulla. Alla tänkte väl som jag. Det är väl inte några puckon där nu i dessa tider.
 
Jag kollade just, det är nu 6 veckor sedan maken blev beordrad arbete hemifrån och döttrarna fick läsa gymnasiet på distans.
Å ena sidan har det, för oss, fungerat väldigt smidigt och tiden har gått fort, medan å andta sidan så inser man att läget är förhållandevis likadant nu som för 6 veckor sedan. Med tillägget att det är först nu som smittan på allvar nått min landsände.

Jag har allt mer tvingats inse att detta kommer ta mycket längre tid än mina vildaste fantasier kunde ana...
 
Tydligen har franska läkare testat en handfull patienter i Frankrike som diagnostiserades med lunginflammation före utbrottet i Europa och hittat patient som burit på Covid-19 redan i december.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/

https://www.francetvinfo.fr/sante/m...reanimation-de-seine-saint-denis_3946867.html
Med reservation för min taffliga högstadiefranska så verkar det som att varken mannen eller någon i hans närhet varit i Kina eller på annan plats utomlands, utan han har dessutom smittats i Frankrike. Både hans fru och barn har varit asymtomatiska och man misstänker att mannen kan ha smittats av den asymtomatiska frun som jobbar på stormarknad.
 
Jag kollade just, det är nu 6 veckor sedan maken blev beordrad arbete hemifrån och döttrarna fick läsa gymnasiet på distans.
Å ena sidan har det, för oss, fungerat väldigt smidigt och tiden har gått fort, medan å andta sidan så inser man att läget är förhållandevis likadant nu som för 6 veckor sedan. Med tillägget att det är först nu som smittan på allvar nått min landsände.

Jag har allt mer tvingats inse att detta kommer ta mycket längre tid än mina vildaste fantasier kunde ana...

Eller hur. Jag tycker att jag har hållit ut ganska bra, men jag tycker att det börjar kännas ganska påfrestade. Det är också lite påfrestande att ha sambon sovande hemma på dagarna när jag jobbar hemifrån. Jag önskar att han hade kunnat få jobba dag istället för natt, det hade funkat mycket smidigare. På torsdag måste jag dock till jobbet pga ett uppdrag där jag inte vill zoom hemifrån med både hundar och sambo i bakgrunden. Det ska bli väldigt upplyftande!
 
Var själv förvånad över hur mycket folk det var där förra lönehelgen parkeringarna var proppfulla. Alla tänkte väl som jag. Det är väl inte några puckon där nu i dessa tider.

När man väl är där kan man ju välja om man vill sälla sig till ärkepuckona som går in och trängs inomhus, eller väljer att konstatera att det var mycket folk och inte alls fungerar, vänder på denna fulla parkering. Annars kan man ta ett puckosteg till och utöver att gå in, klaga på andra som gjort detsamma. Men jag tycker ändå att Boris och Co har ett stort ansvar att inte förenkla för ärkepuckon att sprida smittan, vilket de verkar ha tagit alldeles för lätt på.
 
Jag har jobbat hemifrån i 8 veckor nu. Det funkar bra. Första veckorna var barnet hemma hostig och förkyld. Men även det funkade bra. Jag trivs väldigt bra med att jobba hemma. Jag har mer energi.
 
När man väl är där kan man ju välja om man vill sälla sig till ärkepuckona som går in och trängs inomhus, eller väljer att konstatera att det var mycket folk och inte alls fungerar, vänder på denna fulla parkering. Annars kan man ta ett puckosteg till och utöver att gå in, klaga på andra som gjort detsamma. Men jag tycker ändå att Boris och Co har ett stort ansvar att inte förenkla för ärkepuckon att sprida smittan, vilket de verkar ha tagit alldeles för lätt på.

Jag skulle in på Granngården igår och köpa foder. Väntade i bilen ett bra tag då det kryllade av äldre människor som skulle köpa växter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 355
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp