Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kollade just, det är nu 6 veckor sedan maken blev beordrad arbete hemifrån och döttrarna fick läsa gymnasiet på distans.
Å ena sidan har det, för oss, fungerat väldigt smidigt och tiden har gått fort, medan å andra sidan så inser man att läget är förhållandevis likadant nu som för 6 veckor sedan. Med tillägget att det är först nu som smittan på allvar nått min landsände.

Jag har allt mer tvingats inse att detta kommer ta mycket längre tid än mina vildaste fantasier kunde ana...

Samtidigt är vi alla otroligt priviligierade som har en bra infrastruktur som gör att detta ens fungerar.
 
Tydligen har franska läkare testat en handfull patienter i Frankrike som diagnostiserades med lunginflammation före utbrottet i Europa och hittat patient som burit på Covid-19 redan i december.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/

https://www.francetvinfo.fr/sante/m...reanimation-de-seine-saint-denis_3946867.html
Med reservation för min taffliga högstadiefranska så verkar det som att varken mannen eller någon i hans närhet varit i Kina eller på annan plats utomlands, utan han har dessutom smittats i Frankrike. Både hans fru och barn har varit asymtomatiska och man misstänker att mannen kan ha smittats av den asymtomatiska frun som jobbar på stormarknad.
Det här stämmer bra med min uppfattning...

Jag tror ju att viruset varit i Europa sedan det överhuvudtaget dök upp i Kina, p.g.a. utbredda handelskontakter, och européer som jobbat i Kina.

Men att det tagit tid för viruset att sprida sig så att det gett mer än spridda sjukdomsfall.
 
Samtidigt är vi alla otroligt priviligierade som har en bra infrastruktur som gör att detta ens fungerar.

För min dotter har det funkat ganska kasst. Så det är inte ”alla” som har tillgång till en bra infrastruktur för distansarbete. Även om mobilt bredband med kass täckning säkert är bättre än hur det är för många andra i världen.
 
För min dotter har det funkat ganska kasst. Så det är inte ”alla” som har tillgång till en bra infrastruktur för distansarbete. Även om mobilt bredband med kass täckning säkert är bättre än hur det är för många andra i världen.
Vi har någon enstaka elev som har haft problem med internet och i och med det haft problem med distansstudierna. Men jag är nog ändå positivt överraskad över hur det har fungerat.
Fast nog längtar vi efter våra elever.
 
Fick upp den här i mitt twitterflöde.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1.full.pdf+html

Det är en modellering gjord specifikt för Sverige men med utgångspunkt från modelleringen Imperial College gjorde för UK och USA. Det mest intressanta är att den är gjord så sent som den 10 april och har alltså dels faktisk data att gå på samt att den också räknar på de åtgärder som då implementerats och sedan dess inte ändrats.
För er som inte orkar läsa så är slutsatsen att idag, i början av maj med de åtgärder som vi har och har haft sedan modelleringen gjordes och innan dess, skulle Sverige haft 30000 döda, 20000 på iva och ca 100000 i sjukhusvård.
Med de hårdast tilltagna restriktionerna skulle dessa siffror kunna halveras.... Dvs vara 5 ggr fler döda, 20 ggr fler på iva och 25 ggr fler på sjukhus än de vi ser idag.

Några borde se sig om efter ett annat jobb och jag trodde när jag fick upp den att det var några som hade roat sig med att vara ironiska och göra lite kul beräkningar.
Men det är inte samma personer bakom den som i Imperial Colleges va? Om jag uppfattade saken rätt alltså.
Jag funderar på Imperial Colleges modellering för US och UK, och hur "rätt" den egentligen är om denna blev så knasig ... Men dessa kan ju ha gjort något annorlunda än imperial College.
Men jag har dålig koll på hur de gjorde.
 
För min dotter har det funkat ganska kasst. Så det är inte ”alla” som har tillgång till en bra infrastruktur för distansarbete. Även om mobilt bredband med kass täckning säkert är bättre än hur det är för många andra i världen.
Här går bandbredden upp och ner som en bergochdalbana så det är hopplöst att försöka använda videosamtal tex.

15 min från Sveriges sjunde största stad och jag kan aldrig räkna med mer än 2 mb/s. Uselt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 363
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp