Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
På grund av Covid-19 så har jag blivit inbeordrad flertalet pass förra månaden. Upptäcker nu att jag inte får kval. utan fyllnadstid (inte många kronor extra för att offra sömn, hälsa och fritid). De hävdar att jag inte får kval fast jag blivit inbeordrad för de kan betala bara kval eftersom jag inte jobbar heltid. Fast jag har även fått det generösa erbjudandet att byta bort det mot tid :cautious:.
Att bli inbeordrad när man jobbar natt och inte planerat att jobba innebär i regel att jag då är vaken ett dygn i sträck då jag inte heller hunnit sova nåt.. Inte riktigt värt det.
Dessutom kommer vårt schema stuvas om då vi visserligen får semester men ska täcka upp varandras semestrar för att de inte vill ta in timmisar, chefen hotar dessutom med att lägga in kvällspass på vårt schema = vi måste jobba fler pass.
Trist läge men angående fyllnadstid så är det så det är. Man får inte övertid förrän man jobbar mer än heltid.

Trist läge men angående fyllnadstid så är det så det är. Man får inte övertid förrän man jobbar mer än heltid.
Stämmer inte alltid. På mitt jobb får vi som jobbar deltid ofta kvalificerad övertidsersättning. Antingen om vi går in (frivilligt) på våra fridagar (som vi har 2 i veckan, jobbar vi extra på en annan dag får vi det ej ) eller om planeringen ringer in oss och fixar till så det blir övertid även om det inte skulle varit det. Har även fått kval. på andra jobb när jag varit timmis och de haft kris och velat locka med nåt.
Fattar att det kan vara olika avtal och regler men tycker det är riktigt drygt av en arbetsgivare att inte ge övertid vid inbeordring.

Stämmer inte alltid. På mitt jobb får vi som jobbar deltid ofta kvalificerad övertidsersättning. Antingen om vi går in (frivilligt) på våra fridagar (som vi har 2 i veckan, jobbar vi extra på en annan dag får vi det ej ) eller om planeringen ringer in oss och fixar till så det blir övertid även om det inte skulle varit det. Har även fått kval. på andra jobb när jag varit timmis och de haft kris och velat locka med nåt.
Fattar att det kan vara olika avtal och regler men tycker det är riktigt drygt av en arbetsgivare att inte ge övertid vid inbeordring.
Okej, jag kanske ska omformulera mig,enligt lagen har man inte rätt till extra ersättning förrän tiden överskrider heltid alltså att man får fyllnadstid upp till heltidstjänst. Sen kan man säkert avtala om bättre villkor och även frivilligt ge mer än lägstanivån.

Den förra brittiska premiärministern Theresa May kritiserar världsledarna för deras oförmåga att samordna ett internationellt svar under coronapandemin, i en debattartikel i brittiska tidningen The Times.

Hon skriver bland annat att forskare och akademiker nu samarbetar, men att det finns få bevis att politikerna gör detsamma.

"En polariserande politik har fått fäste. Den ser världen utifrån vinnare och förlorare, och kompromisser och samarbete som ett tecken på svaghet", skriver May också.
Är jag den enda som kommer tänka på Brexit när jag läser detta? :cautious::cautious::cautious: Det är så dags att börja tänka på samarbete ... 🙄

När jag jobbade deltid så fungerade det så här:

Säg att jag jobbade 6h/dag. För timme 7-8 fick jag mertid (mer betalt än den vanliga arbetstiden men mindre än övertid. För timme 9- fick jag övertid. Även om min veckoarbetstid inte kom upp i 100%.
Så har jag det också. Jag jobbar statligt.

Men samtidigt så tycker jag att dom reglerna bör ändras på tillfälligt för vårdpersonal när läget är som det är! Vi behöver verkligen hjältarna inom vård, omsorg och städ just nu :heart

På grund av Covid-19 så har jag blivit inbeordrad flertalet pass förra månaden. Upptäcker nu att jag inte får kval. utan fyllnadstid (inte många kronor extra för att offra sömn, hälsa och fritid). De hävdar att jag inte får kval fast jag blivit inbeordrad för de kan betala bara kval eftersom jag inte jobbar heltid. Fast jag har även fått det generösa erbjudandet att byta bort det mot tid :cautious:.
Att bli inbeordrad när man jobbar natt och inte planerat att jobba innebär i regel att jag då är vaken ett dygn i sträck då jag inte heller hunnit sova nåt.. Inte riktigt värt det.
Dessutom kommer vårt schema stuvas om då vi visserligen får semester men ska täcka upp varandras semestrar för att de inte vill ta in timmisar, chefen hotar dessutom med att lägga in kvällspass på vårt schema = vi måste jobba fler pass.

Det är såhär tyvärr man lär sig att inte svara i telefon eller säga att man är sjuk om chefen beodrar in via sms eller telefonsvarare. På helger är det dock automatiskt kval så då kan du svara i telefon!

Jag har visserligen en väldigt generös chef som betalar ut kval även på vardagar eftersom hon vet att hon skjuter sig själv i foten annars angående bemanningen på natten!

Det här är den hittills bästa statistiksite jag sett, med framtidsförutsägningar.
Bästa - med avseende på hur de visar sin info - kvaliten eller dess modeller har jag inte födjupat mig i. Bästa, också med avseende på world wide, inklusive USA's stater hanterade som de ska hanteras - som motsvarande Europisiska länder.

Länkat är Sveriges sida.
https://covid19.healthdata.org/sweden

Det här är den hittills bästa statistiksite jag sett, med framtidsförutsägningar.
Bästa - med avseende på hur de visar sin info - kvaliten eller dess modeller har jag inte födjupat mig i. Bästa, också med avseende på world wide, inklusive USA's stater hanterade som de ska hanteras - som motsvarande Europisiska länder.

Länkat är Sveriges sida.
Tydligt hur stora osäkerheter det är i prognoserna när de skuggade ytorna ritas ut.

Tydligt hur stora osäkerheter det är i prognoserna när de skuggade ytorna ritas ut.
Det är mer grafer på USA's stater. Hoppas de utvecklar också de internetionella åt samma håll.

Kul att man kan se fler provinser i utvalda länder, t.ex Spanien, Italien, Tyskland.
Ser följande peakar:

New York State 11/4 - 49.8 döda per miljonen inv den dagen.
Madrid 28/3 - 47.5 döda per miljonen inv den dagen.
New Jersey 1/5 - 36.5 döda per miljonen inv - har ännu inte peakat.
Katalonien 31/3 - 28.4 döda per miljonen inv den dagen.

Att jämföra med hela länders peakar:
Belgien 12/4 - 28.5 döda per miljonen inv den dagen.
Storbritannien 10/4 - 14.3 döda per miljonen inv den dagen.
Sverige 22/4 - 10.1 döda per miljonen inv den dagen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJVKAB/tre-ryska-lakare-har-mystiskt-fallit-ut-genom-fonster
Ja, mycket mystiskt .. O_o Jag vill ta på mig en foliehatt och våga ifrågasätta om de verkligen FALLIT ... :cautious:
Antingen är det mord eller självmord tror jag på. Den senare verkar en regeringskritiker tro på, iallafall säger hon att hon tror att det speglar den stress läkare arbetar under i Ryssland, dock utan att säga om hon tror att det är olyckor eller självmord.

För alltså ... TRE läkare på samma sätt? :cautious::cautious::cautious:

Länkat är Sveriges sida.
Intressant, det är bra att de visar de skuggade områdena. Fast jag undrar över antalen ICU sängar längst ned på sidan, enligt dem så har behovet av ICU sängar överstigit antalen som vi har tillgängliga redan i början på april. Jag erkänner att jag har dålig koll men jag tror inte att jag har hört något om det.
Visserligen är det beräknade siffror men jag tänker att det handlar om siffror som finns eftersom de handlar om det förflutna och inte framtiden. 🤔 Men de kanske inte rättar efter verklighetens siffror när de kommer utan beräknar hela tiden?

Intressant, det är bra att de visar de skuggade områdena. Fast jag undrar över antalen ICU sängar längst ned på sidan, enligt dem så har behovet av ICU sängar överstigit antalen som vi har tillgängliga redan i början på april. Jag erkänner att jag har dålig koll men jag tror inte att jag har hört något om det.
Visserligen är det beräknade siffror men jag tänker att det handlar om siffror som finns eftersom de handlar om det förflutna och inte framtiden. 🤔 Men de kanske inte rättar efter verklighetens siffror när de kommer utan beräknar hela tiden?
De verkar ha lagt in antal tillgängliga bäddar som en konstant. Enligt de siffror som rapporterats så har vi ju ökat den kapaciteten massor löpande under senaste månaderna. Så måste bero på att den utvecklingen inte ritas som en kurva som följer verkligheten. (ev. så är avsikten bara att jämföra med nivån på "ordinarie" utbudet av bäddar?)

Antal ICU-bäddar i Sverige i deras graf är det antal vi hade en specifierad dag i februari, en kort bit in i vår uppbyggnad. Idag har vi c:a 400 fler.

De verkar ha lagt in antal tillgängliga bäddar som en konstant. Enligt de siffror som rapporterats så har vi ju ökat den kapaciteten massor löpande under senaste månaderna. Så måste bero på att den utvecklingen inte ritas som en kurva som följer verkligheten. (ev. så är avsikten bara att jämföra med nivån på "ordinarie" utbudet av bäddar?)
Den ritas garanterat på de uppgifter de har. Och lika garanterat monitorerar de inte varje land i detalj, utan använder bara öppna uppgifter som rapporteras till nån av de olika världscentralerna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJVKAB/tre-ryska-lakare-har-mystiskt-fallit-ut-genom-fonster
Ja, mycket mystiskt .. O_o Jag vill ta på mig en foliehatt och våga ifrågasätta om de verkligen FALLIT ... :cautious:
Antingen är det mord eller självmord tror jag på. Den senare verkar en regeringskritiker tro på, iallafall säger hon att hon tror att det speglar den stress läkare arbetar under i Ryssland, dock utan att säga om hon tror att det är olyckor eller självmord.

För alltså ... TRE läkare på samma sätt? :cautious::cautious::cautious:
Det behövs ingen foliehatt här.
Det är tre läkare som alla tre kritiserat hur Ryssland har hanterat pandemin i deras sjukvård.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
579
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
384
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 500
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar