Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här stämmer bra med min uppfattning...

Jag tror ju att viruset varit i Europa sedan det överhuvudtaget dök upp i Kina, p.g.a. utbredda handelskontakter, och européer som jobbat i Kina.

Men att det tagit tid för viruset att sprida sig så att det gett mer än spridda sjukdomsfall.
Vi ser ut att ha haft fall i november i Sverige.

Text-tv
"Det är troligt att enskilda personer var smittade med coronaviruset i
Sverige redan i november, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.
Men att kartlägga fallen bakåt är inte aktuellt."
 
Vi ser ut att ha haft fall i november i Sverige.

Text-tv
"Det är troligt att enskilda personer var smittade med coronaviruset i
Sverige redan i november, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.
Men att kartlägga fallen bakåt är inte aktuellt."

Ja, det låter inte helt osannolikt. Det osannolika hade varit om vi hade lyckats hitta det allra första fallet av en ny sjukdom i Sverige. Speciellt en med symptom som kan vara förvillande lika influensa/förkylning om man har turen att inte bli jättesjuk.
 
Jag tror man får tänka på "people are not stupid" uttalandet likadant som man tänker om flockimmunitet, när FHM sätter in rekomendationerna så gör man det ur synvinkeln att vi troligtvis är tillräckligt många rimligt smarta människor i Sverige för att skydda även dom kompletta idioterna :cool:
Tor det här faktiskt kan vara en av anledningarna till att det funkat såpass bra här. För mig verkar det som att alla "offentliga" personer varit noga med att använda ett språk i stil med "var smarta", och inte som på andra platser "var inte idioter".

Även när det pratas om att folk brutit mot rekommendationer eller annat så får jag lite samma vibbar, att även om de lite rakare och hårdare i tonen, så de är besvikna och faktiskt tycker folk "kan bättre". Från en del andra länder så har jag snarare fått känslan av att det är lite väntat att folk ska missköta sig, och när det blir hårdare toner så är det mer i stil med "sluta vara idioter och gör vad som sägs". Inte alls samma känsla av att vara besviken.

Dock finns det ju, som tidigare nämnts i tråden, ett stort förtroende mellan staten och folket i Sverige, så även folk som kanske tycker det är lite överdrivet är nöjda med att vänta ut situationen (till sommaren iallafall, sen blir det nog mer gnäll... ). Finns inte det förtroendet så blir det naturligt en annan ton och ett annat sätt att tilltala folket.
 
Min granne är ganska säker pa att hon och hennes man hade Covid redan i början av november. Hon hade en väldigt mystisk lunginflammation som tog lang tid att bli frisk ifran och inte helller flertalet läkare visste hur dom skulle behandla henne.
Hon är ursprungligen fran Italien och är ofta där och hälsar pa släkt och vänner (vi bor bara ngn timme fran Italienska gränsen) och även Italien misstänker att de första fallen där var redan i höstas.

Oavsett om viruset kommer fran ett lab sa har nog Kina mkt dom borde berätta om men troligtvis inte kommer göra.
 
Tor det här faktiskt kan vara en av anledningarna till att det funkat såpass bra här. För mig verkar det som att alla "offentliga" personer varit noga med att använda ett språk i stil med "var smarta", och inte som på andra platser "var inte idioter".

Även när det pratas om att folk brutit mot rekommendationer eller annat så får jag lite samma vibbar, att även om de lite rakare och hårdare i tonen, så de är besvikna och faktiskt tycker folk "kan bättre". Från en del andra länder så har jag snarare fått känslan av att det är lite väntat att folk ska missköta sig, och när det blir hårdare toner så är det mer i stil med "sluta vara idioter och gör vad som sägs". Inte alls samma känsla av att vara besviken.

Dock finns det ju, som tidigare nämnts i tråden, ett stort förtroende mellan staten och folket i Sverige, så även folk som kanske tycker det är lite överdrivet är nöjda med att vänta ut situationen (till sommaren iallafall, sen blir det nog mer gnäll... ). Finns inte det förtroendet så blir det naturligt en annan ton och ett annat sätt att tilltala folket.
Man har ju en tendens att rätta sig efter förväntningarna. Så hur man uttrycker sig kan nog spela stor roll i den här frågan. Förväntar sig ens ledare att man ska bete sig som en idiot så ökar nog risken för det.
 
Den Stora Konspirationen.
Det viktiga är att komma fram till att DOM är skyldiga, inte VI.
För hur skulle det se ut?
Vad spelar det för roll egentligen vart det kommer ifrån? Spelar det någon egentlig roll om det kommer från ett labb eller djurmarknaden?

Det är ju uppenbart att de i Kina ändå inte hade vaccinerat sina medborgare eller liknande, så det har ju inte släppts ut för att medvetet ge Kina en fördel. Snarare så är det ju många som vill bojkotta Kina efter detta.
 
Tillägg i diskussionen om covidfall tidigare i vinter i Sverige, vi ska inte glömma att det finns vanliga viruslunginflammationer som folk kan bli riktigt risiga av också. Väldigt många ffa äldre dör ju i dem också varje år.
I vinter har det varit mycket mycoplasma-lunginflammationer, vilket har exakt samma symptom som covid, och i svåra fall även singelorgansvikt dvs dålig saturation.
Dessutom var det många fall av metapneumovirus i början av året, och det hittades i de torrhostande italienresenärerna också.
 

Kawasaki är en väldigt komplex och "svar" sjukdom, hade den själv som barn och har därför läst mkt om den. Kawasaki är en autoimmun sjukdom som alltsa gör att kroppen attakerar sig själv (enkelt förklarat). Vad som gör att man far kawasaki är ingen riktigt säker pa, det kan vara utläst fran ett virus, stress, det finns rapporter om att det kan vara fran vaccinationer. Alltsa fran vadsomhelst som belastar immundförsvaret. Därför känns det inte helt ologiskt att en coronaviruset kan utlösta Kawasaki och eftersom det i stort sätt bara är barn som far Kawasaki sa drabbar det bara barn och inga (?) vuxna som smittas av viruset.
 
Den Stora Konspirationen.
Det viktiga är att komma fram till att DOM är skyldiga, inte VI.
För hur skulle det se ut?

Det skrev jag inte. Jag skrev att oavsett om viruset kom fran det där labbet som skrivs mkt om eller inte sa finns det nog en del saker som Kina undanhaller. Därmed inte sagt att andra länder ocksa har saker som dom borde berätta om ( I Ischgl, för att ta ett exempel nära mig, finns ocksa mkt att utreda). Men sa länge tex Kina och USA fortsätter att braka om vems fel det är gar nog inte mkt vidare nagonstans.
 
Tillägg i diskussionen om covidfall tidigare i vinter i Sverige, vi ska inte glömma att det finns vanliga viruslunginflammationer som folk kan bli riktigt risiga av också. Väldigt många ffa äldre dör ju i dem också varje år.
I vinter har det varit mycket mycoplasma-lunginflammationer, vilket har exakt samma symptom som covid, och i svåra fall även singelorgansvikt dvs dålig saturation.
Dessutom var det många fall av metapneumovirus i början av året, och det hittades i de torrhostande italienresenärerna också.

Och här i Österrike var det en ovanligt tuff och lang influensasäsong.
 
Nu blir det manga inlägg fran mig pa rad :)

Här är vi nu av med utgangsbegränsningarna och jag har en känsla av att det kommer bli som i videorna som postades pa förra sidan. Nu verkar folk tro att man kan leva precis som vanligt igen, vi har iof restriktioner och maste ha masker pa alla offentliga platser (och frisör, affärer osv) men folk träffas och manga verkar inte halla avstand längre. Jag tror det var bra att det drog i "nödbromsen" da i mitten av mars men uppstarten verkar vara sa svar som han varnar för. Vi har inte manga fall längre men viruset är ju inte borta ända.
 
Jag tror man får tänka på "people are not stupid" uttalandet likadant som man tänker om flockimmunitet, när FHM sätter in rekomendationerna så gör man det ur synvinkeln att vi troligtvis är tillräckligt många rimligt smarta människor i Sverige för att skydda även dom kompletta idioterna :cool:
Jag tänker så om Sverige (än så länge) men är tveksam till USA.. :angel:;)
 
Nu blir det manga inlägg fran mig pa rad :)

Här är vi nu av med utgangsbegränsningarna och jag har en känsla av att det kommer bli som i videorna som postades pa förra sidan. Nu verkar folk tro att man kan leva precis som vanligt igen, vi har iof restriktioner och maste ha masker pa alla offentliga platser (och frisör, affärer osv) men folk träffas och manga verkar inte halla avstand längre. Jag tror det var bra att det drog i "nödbromsen" da i mitten av mars men uppstarten verkar vara sa svar som han varnar för. Vi har inte manga fall längre men viruset är ju inte borta ända.
Jag kan tänka mig att folk i andra länder inte är vana vid såna restriktioner "utomhus" som vi blivit i Sverige. Och därför glömmer lätt bort sig. Plus med längtan efter det normala efter en ganska extrem isolering.
Får se hur mycket antalet sjuka kommer att öka, för öka tror jag att det gör, men får se hur mycket ...
 
Men det är inte samma personer bakom den som i Imperial Colleges va? Om jag uppfattade saken rätt alltså.
Jag funderar på Imperial Colleges modellering för US och UK, och hur "rätt" den egentligen är om denna blev så knasig ... Men dessa kan ju ha gjort något annorlunda än imperial College.
Men jag har dålig koll på hur de gjorde.
Det är samma modellering. De nämner det i artikeln. Imperial college släppte sina beräkningar och hur de gjort för andra länder att kunna göra sina egna beräkningar på, vilket nu några gjorde för Sverige. Några av dem är bland de 22 som kritiserade FHM kraftigt i en debattartikel.
 
Vi är bjudna på bröllop i slutet av denna månad. Vi pratade om att inte gå. Sen sov jag och vaknade upp med tanken, bröllop? I coronatider, är det så smart? Vi kommer som sagt inte gå på det.

Än så länge är våran lilla stad inte drabbat än. Eller ja vi har haft två fall på äldreboenden. Många tar det på stort allvar, håller avstånd i affärer och hjälper sina medmänniskor.

Det är dock så otroligt synd om alla människor som drabbas av detta. Brukar prata med en granne (5 meters avstånd, typ) och hon är så glad att bara få prata med någon då och då. Hennes man dog förra sommaren så hon mår inte särskilt bra just nu :cry:
 
Tillägg i diskussionen om covidfall tidigare i vinter i Sverige, vi ska inte glömma att det finns vanliga viruslunginflammationer som folk kan bli riktigt risiga av också. Väldigt många ffa äldre dör ju i dem också varje år.
I vinter har det varit mycket mycoplasma-lunginflammationer, vilket har exakt samma symptom som covid, och i svåra fall även singelorgansvikt dvs dålig saturation.
Dessutom var det många fall av metapneumovirus i början av året, och det hittades i de torrhostande italienresenärerna också.

Min pappa var riktigt risig i lunginflammation, konstaterad mycoplasma, i början av november. Inlagd i 6 dagar, men med problem med andningen fram till i januari/februari efter att han blivit frisk. Veckan innan hade de besök av en vän till familjen från Hongkong som reser mycket i Kina, som var ruskigt förkyld. Mamma fick också lunginflammation, ett par veckor efter pappa, men blev inte alls så dålig.
Det hade onekligen varit intressant att veta hur det förhöll sig. Förmodligen var det bara en lunginflammation orsakad av mycoplasma, men just pga hongkongbesöket har man ju onekligen tänkt tanken att det kan ha varit corona också.
 
På grund av Covid-19 så har jag blivit inbeordrad flertalet pass förra månaden. Upptäcker nu att jag inte får kval. utan fyllnadstid (inte många kronor extra för att offra sömn, hälsa och fritid). De hävdar att jag inte får kval fast jag blivit inbeordrad för de kan betala bara kval eftersom jag inte jobbar heltid. Fast jag har även fått det generösa erbjudandet att byta bort det mot tid :cautious:.
Att bli inbeordrad när man jobbar natt och inte planerat att jobba innebär i regel att jag då är vaken ett dygn i sträck då jag inte heller hunnit sova nåt.. Inte riktigt värt det.
Dessutom kommer vårt schema stuvas om då vi visserligen får semester men ska täcka upp varandras semestrar för att de inte vill ta in timmisar, chefen hotar dessutom med att lägga in kvällspass på vårt schema = vi måste jobba fler pass.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 363
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp