Tor det här faktiskt kan vara en av anledningarna till att det funkat såpass bra här. För mig verkar det som att alla "offentliga" personer varit noga med att använda ett språk i stil med "var smarta", och inte som på andra platser "var inte idioter".
Även när det pratas om att folk brutit mot rekommendationer eller annat så får jag lite samma vibbar, att även om de lite rakare och hårdare i tonen, så de är besvikna och faktiskt tycker folk "kan bättre". Från en del andra länder så har jag snarare fått känslan av att det är lite väntat att folk ska missköta sig, och när det blir hårdare toner så är det mer i stil med "sluta vara idioter och gör vad som sägs". Inte alls samma känsla av att vara besviken.
Dock finns det ju, som tidigare nämnts i tråden, ett stort förtroende mellan staten och folket i Sverige, så även folk som kanske tycker det är lite överdrivet är nöjda med att vänta ut situationen (till sommaren iallafall, sen blir det nog mer gnäll... ). Finns inte det förtroendet så blir det naturligt en annan ton och ett annat sätt att tilltala folket.