Connemaratråden

Jag kände mig helt ok när jag satt på, och han betedde sig hur bra som helst, lugn och fin, precis som han var när han är som bäst, men faktiskt kände jag mig en liten aning skakig efteråt! Men också väldigt nöjd med mig själv :grin:

Åh, vad fint att han skötte sig bra också! Man får vara lite skakig efteråt, och du ska definitivt vara nöjd med dig själv!

Cinna var i måndags på träning inför morgondagens Sugar cup. Ryttare är Kesos medryttare och noterbart är att hon suttit på Cinna typ 3-5 gånger tidigare :p

13177097_10154755538181102_4384712597540125815_n.jpg

13166014_10154755538166102_3289417421107480626_n.jpg

13119032_10154755538256102_8599003708446233089_n.jpg

13124988_10154755539181102_1565529323022328226_n.jpg

13133084_10154755539541102_5506229634980307018_n.jpg

13124635_10154755540046102_6793289782800001877_n.jpg

Barnet var med och övervakade det hela. (Och pratade. Mycket. Med både andra och sig själv.)
13082556_10154750569586102_5285773956837861981_n.jpg

13177524_10154755504701102_8466722181327253851_n.jpg

Vi har varit iväg på tävling idag igen. Kan säga att jag börjar tröttna på att vara första utanför placering :meh: På sex starter i år har det blivit en placering, tre precis utanför, en tre utanför och en fem utanför.

Idag i alla fall så kändes han mjuk och fin redan när jag satt upp för första klassen. Kom helt av mig i framridningen eftersom han inte alls kändes så bra igår :o Blev mest att jag åkte runt och inte hade någon riktig plan eftersom min ursprungliga inte var aktuell. In på banan, rider programmet som delvis kändes jättebra och delvis inte så bra. Resultatet blev 62,500 % vilket väl var ok. Jag höll inte riktigt med om alla domarens kommentarer, något som är rätt ovanligt. Men det är som det är. Tyckte dock det var roligt att rida för en domare jag inte ridit för innan! Vi slutade i övre halvan av startfältet.

Inför nästa klass, som också var LB:1, försökte jag sätta lite mer tryck. Risken med det är att jag istället tappar honom så han blir lång, men att sitta och mesrida kommer vi (jag) inte utvecklas genom så jag tänkte att det är lika bra att försöka. Det gav lite bättre procent men mycket riktigt tappade jag iväg honom emellanåt också. MEN! vi red till oss vårt livs första 8! Lyckan var enorm över denna lilla siffra! :laugh: Resultatet blev 65,893 % och det var här vi återigen blev första utanför placering. Nåja, det är såklart lite bittert men samtidigt är det roligt att vi ändå är rätt nära de där fina hästarna :)

Idag har vi varit på hoppträning.

Ponnyn blir helt i extas innan hon fattar att hon faktiskt FÅR hoppa. Det är en hel del ponny att hålla reda på, men när man styr på hinder har hon bara ett fokus och det är att hoppa över. Sedan måste ju piloten styra och använda benen, annars KAN vi hamna vid sidan av hindret av bara farten, och då gäller det att INTE ta med sig ett hinderstöd., men hon gör inget dumt, som att bara vika av precis innan, utan det är uppenbart piloten som inte gör sitt jobb långt innan.

Idag hoppade vi bland annat en oxer på 80 cm, det största vi hoppat hittills, men har man en flygande connemara så klarar man allt
empty.gif
empty.gif
, även en höjdrädd lort som jag. Nu är målet en pay and jump innan midsommar.

Idag har jag haft en lite ny approach på dressyrpasset med inspiration från fredagens dressyrträning. Jag bytte till det raka bettet istället för det tvådelade och satte på en gummisnodd, och peppar, peppar, det funkade riktigt bra i kombination med att jag red som under träningen. Hon var nästan helt stabil i formen i både skritt och trav. En dressyrstart kanske inte är helt omöjlig ändå :angel:

Vi var iväg och tävlade igår. Hade lite mindre än en timme mellan mina starter så vi promenerade omkring, flätade om manen, kollade lite på andra ekipage och sådär.

Första klassen LC:1 tyckte jag att han blev lite, lite stark. Oftast reder jag ut det men ibland blir jag lite passiv och istället för att rida honom ordentligt mellan hjälperna så vågar jag inte trycka på utan låter honom gå där. Var inte jättenöjd efteråt men det blev jag sen! 68,33% och en fjärdeplacering i startfält på 26 blev det. Fina gamla skruttponny :love: Jag missade dock prisutdelningen eftersom den var när jag var i collecting ring till nästa klass.

Nästa klass kändes han mjukare och finare, mer mellan hjälperna och jag kom till ridning bättre. Trodde jag. Domaren tyckte inte det utan gav oss typ 6 rakt igenom programmet och allmänt intryck vilket jag inte alls var överens om. 62,85% och jag var väldigt missnöjd med bedömningen, vilket jag inte brukar vara. Sen insåg jag att det var samma sak på förra tävlingen. Så jag kanske får ta mig i kragen och vara lite mer självkritisk.

Vad som är bra är att klubbkompisarna hjälpte till och filmade båda ritterna så då kan jag ju kolla i protokollet och jämföra bedömningen med känslan. Kanske skaffa mig lite ödmjukhet inför att jag faktiskt bara tävlar lätta klasser och domaren har en utbildning för sin uppgift ;) Domaren i andra klassen gav oss faktiskt en 8 i alla fall :bump: Vi fick ju vår första åtta i tävlingssammanhang för två veckor sedan så det var roligt att det kom en till så snart :D

Vi var iväg och tävlade igår. Hade lite mindre än en timme mellan mina starter så vi promenerade omkring, flätade om manen, kollade lite på andra ekipage och sådär.

Första klassen LC:1 tyckte jag att han blev lite, lite stark. Oftast reder jag ut det men ibland blir jag lite passiv och istället för att rida honom ordentligt mellan hjälperna så vågar jag inte trycka på utan låter honom gå där. Var inte jättenöjd efteråt men det blev jag sen! 68,33% och en fjärdeplacering i startfält på 26 blev det. Fina gamla skruttponny :love: Jag missade dock prisutdelningen eftersom den var när jag var i collecting ring till nästa klass.

Nästa klass kändes han mjukare och finare, mer mellan hjälperna och jag kom till ridning bättre. Trodde jag. Domaren tyckte inte det utan gav oss typ 6 rakt igenom programmet och allmänt intryck vilket jag inte alls var överens om. 62,85% och jag var väldigt missnöjd med bedömningen, vilket jag inte brukar vara. Sen insåg jag att det var samma sak på förra tävlingen. Så jag kanske får ta mig i kragen och vara lite mer självkritisk.

Vad som är bra är att klubbkompisarna hjälpte till och filmade båda ritterna så då kan jag ju kolla i protokollet och jämföra bedömningen med känslan. Kanske skaffa mig lite ödmjukhet inför att jag faktiskt bara tävlar lätta klasser och domaren har en utbildning för sin uppgift ;) Domaren i andra klassen gav oss faktiskt en 8 i alla fall :bump: Vi fick ju vår första åtta i tävlingssammanhang för två veckor sedan så det var roligt att det kom en till så snart :D

Grattis i första klassen :banana:

I söndags red jag för Madeleine Stiwing och idag galoppade vi på ridbanan hemma, trots att det blåste rätt ordentligt i träden runt omkring :D Små framsteg kanske för någon annan, men stora för mig just nu!

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 493
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 855
Senast: EZMK
·
Svar
102
· Visningar
7 011
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka