Connemaratråden

Jag slänger upp några bilder från när jag red Keso tidigare i veckan. Hade jag vetat att jag skulle fotograferas så hade jag valt en snyggare jacka :p Att jag är typ två decimeter för lång vet jag. Jag red bara för att han hade varit stel och tråkig mot sin medryttare och vi ville se om det berodde på hästen, sadeln eller ryttaren.

dsc_0059_copy_575875c7e087c30abe392f27.jpg

dsc_0065_copy_575875cae087c358479b1426.jpg

dsc_0071_copy_575875cd2a6b224fd21cdb3d.jpg

dsc_0088_copy_575875d12a6b22291836fb92.jpg

dsc_0100_copy_575875d72a6b2228dcfceb23.jpg

dsc_0096_copy_575875d59606ee2df3e3b990.jpg
Oooh :love::d

Vi var iväg och tävlade i tisdags kväll. Apropå det här med att vara redo för nästa nivå så startade vi LA:1, jag har bestämt mig för att försöka befästa den klassen bättre under hösten. Vi red vår första LA:1 (bortsett från några starter på klubbnivå för längesen) i höstas och det här blev den andra. Tanken var att rida en lokal LA men den tänkta tävlingen blev inte av så vi hoppade på en med msv-klasser också. Det är inte som att vi ens hade en pytteliten chans till placering ändå, det är bara jag som får dåligt självförtroende när de andra ekipagen är så mycket duktigare på framridningen.

Direkt när jag satt upp var jag så nervös att det blev stretigt och dragit. Men jag lyckades rida ur det mestadels i alla fall, fick dessutom till en bra travökning! De funkar när tränaren är med men sällan annars, ponnyn har ingen supergång och jag är dålig på att förvalta det som finns.

Inne på banan lyssnade han bra, men eftersom jag bestämt att inte mesrida utan lösa det framåt blev formen lite för öppen men han rörde sig taktmässigt och bra. Mesrider jag blir galoppen lätt fyrtaktig och han tar inte för sig så bra.

Resultatet blev 60,132 %, en poäng mindre än i höstas men jag var SÅ nöjd efteråt. Målet var att göra en godkänd ritt med bra känsla att bygga vidare på och det fick jag verkligen. Vi har mer att komma med när jag har bättre ordning på ridningen :)

Jag slänger upp några bilder från när jag red Keso tidigare i veckan. Hade jag vetat att jag skulle fotograferas så hade jag valt en snyggare jacka :p Att jag är typ två decimeter för lång vet jag. Jag red bara för att han hade varit stel och tråkig mot sin medryttare och vi ville se om det berodde på hästen, sadeln eller ryttaren.

dsc_0059_copy_575875c7e087c30abe392f27.jpg

dsc_0065_copy_575875cae087c358479b1426.jpg

dsc_0071_copy_575875cd2a6b224fd21cdb3d.jpg

dsc_0088_copy_575875d12a6b22291836fb92.jpg

dsc_0100_copy_575875d72a6b2228dcfceb23.jpg

dsc_0096_copy_575875d59606ee2df3e3b990.jpg
Oj, vad fin han är! :love: hur stor är han nu? :P MVH/ kort ;)

Jag kommer inte att åka till Riks, även om jag var väldigt sugen, då det känns lite långt. Får bli fälttävlan i Öveds istället den helgen.
Däremot anmälde jag till Björbäck igår! Och betalade in medlemsavgiften till SCS :D
Open Ridden, WHP Open och utställningsklass blir det :banana:

Men hallå va?! När då? 10 juli?

Ponny är äntligen helt friskförklarad även om vi ska vara restriktiva med böjda spår i ffa högre farter (inte så svårt). Är anmäld till ridklasserna på RIKS och utställningen. Är lite sugen på LCn på fredagen men vi är ju på dressyrläger sön-ons samma vecka så risken är att hon blir för trött.

Har tävlat lite med varierande resultat, inga utställningar i år ännu. För långt bort och ganska osugen.

Vi ska ställa ut imorgon och jag är SÅ opepp. Anmälde mig mest eftersom dressyrtävlingen jag ville åka på idag inte blev av...

Han fick 87796 på RIKS i somras, 37 poäng och silver. Väldigt nöjd med skritten!

Imorgon är det två ston med föl också i vår ras, båda har blivit guldbelönade. Såatteh, vi siktar på att göra så gott vi kan, förhoppningsvis behålla den där fina nian och kanske få lite bättre på traven. Kollade på klippet från i somras och jag sprang rätt bedrövligt faktiskt :o

@Pancakes Jag är jättepepp på utställningen i Björbäck :D Kändes lite konstig o åka dit o bara vara med på ridklasser tills jag insåg att man ju visst kunde ställa ut. Traven är det roligaste :D Wroom!!

@the_connemara

Jag ska försöka satsa på "Wroom!!" imorgon :rofl: Senast var som sagt rätt sorgligt i traven, jag var SÅ trött.

Har du visat Tiger innan eller bara massa andra? Kommer ihåg att du kom med massa bra tips om kläder i en tråd jag startade före riks (som jag inte hittade längre)!

Jag visade en del under mina år som jag fick vara hos Tigers uppfödare, jättekul!! Och Tiger är visad ett par gånger utöver 3 års o kvalitén.

Vet hur det känns med traven, visade en mer korttravad före Tiger på kvalitén som behövde vila på steget för o trava bra o sen glömde jag typ att jag visade Tiger o han fick sämsta någonsin förutom första visningen som 2.5 åring. Jag var så sur!

Tiger är verkligen Wroom att trava med :D Han tycker inte alls om o springa så hemma så vi tränar inget men väl i ringen är det lattjo lajbans, haha. Det är himla härligt o ha den känslan att sträva efter, min favorit lärde mig det :love: :
Horse_Lofty_FIONA-big.jpg

Henne fick verkligen Tigers uppfödare jobba för att lära mig visa. Hon var så het och känslig i munnen o ville bara galoppera men till slut så fick vi till det o då jäklar fattade man vad det var man skulle hitta.

Tips utifrån filmen så som jag gillar visningar (har dock aldrig blivit filmad så har ingen aning om hur det ser ut när jag visar eg :rofl: ) så tycker jag du kan ha huvudet högre när han står uppställd. Han har ju en fin överlinjen och ingen underhals så se om du inte kan få honom o sträcka upp sig lite. Som när du rider, du vill ju inte ha en halt i framvikt med nosen rakt ut.

Jag har lärt mig att alltid rätta framåt men på Tiger kan jag fuska för han är skita vår o ställa upp. Jag får honom alltid med frambenen under sig, dragandes i bettet o bara blä. Oavsett så försöker jag få honom att lägga vikten lite bakåt när han ställt upp och jag petar in nosen lite.

Är man skicklig o har en lätt uppställd häst så sneglar man på benen sista stegen o får den att korta upp sig o stanna i rätt läge. Också som när man rider, håller om o gör en halvhalt typ så hästen stannar i balans på alla fyra.

Superfint engagemang i skritten ju! Se om du kan behålla det men gå lite längre bak mot bogen. Då får man inte synvillan att hästen inte är framme utan "släpas med" (vilket ju G ändå tydligt visar att han inte gör). Och framförallt, behåll energin i vändningen! Det är där du har ditt Wroom. Hästen ska liksom trampa runt och bara vänta varje steg på att få trycka i väg rakt fram i stor, flott trav! Som när du ska vända in på diagonalen o göra en ökning. Samma tänk i skritten men då behåller man bara lite mer framåt-nedåt o låter dem sträcka ut i skritt över ryggen.

Ni kommer ha så kul :banana:

Tips utifrån filmen så som jag gillar visningar (har dock aldrig blivit filmad så har ingen aning om hur det ser ut när jag visar eg :rofl: ) så tycker jag du kan ha huvudet högre när han står uppställd. Han har ju en fin överlinjen och ingen underhals så se om du inte kan få honom o sträcka upp sig lite. Som när du rider, du vill ju inte ha en halt i framvikt med nosen rakt ut.

Jag har lärt mig att alltid rätta framåt men på Tiger kan jag fuska för han är skita vår o ställa upp. Jag får honom alltid med frambenen under sig, dragandes i bettet o bara blä. Oavsett så försöker jag få honom att lägga vikten lite bakåt när han ställt upp och jag petar in nosen lite.

Är man skicklig o har en lätt uppställd häst så sneglar man på benen sista stegen o får den att korta upp sig o stanna i rätt läge. Också som när man rider, håller om o gör en halvhalt typ så hästen stannar i balans på alla fyra.

Superfint engagemang i skritten ju! Se om du kan behålla det men gå lite längre bak mot bogen. Då får man inte synvillan att hästen inte är framme utan "släpas med" (vilket ju G ändå tydligt visar att han inte gör). Och framförallt, behåll energin i vändningen! Det är där du har ditt Wroom. Hästen ska liksom trampa runt och bara vänta varje steg på att få trycka i väg rakt fram i stor, flott trav! Som när du ska vända in på diagonalen o göra en ökning. Samma tänk i skritten men då behåller man bara lite mer framåt-nedåt o låter dem sträcka ut i skritt över ryggen.

Ni kommer ha så kul :banana:

Tack för jättebra tips :bow:

Då har vi varit på dagens utställning. Försökte komma ihåg alla tips jag fått (vilket är ganska många, massa trevligt folk i vår ras!) i hopp om att knipa nån mer poäng, framförallt då traven.

Dagens resultat blev 87787= 37 poäng. Så samma totalpoäng som senast men ett ner på skritten och ett upp på traven. Jag var inte tillräckligt sen till bussen ;) mycket nöjd i alla fall! Missade tyvärr vem som blev BIR, men jag _tror_ att det var ena fölungen.

Idag red jag första dressyriga passet sen senaste tävlingen. Gedion har ju trimmats ganska flitigt under våren så jag bestämde att ge honom lite paus från det så vi har bara ridit ut, logerat, tömkört och skuttat lite det senaste. Det var ju inget superpass idag direkt, men helt klart godkänt :)

X och jag har hoppat idag. Hon är imponerande duktig i och med att hon aldrig gjort något liknande. Det enda hon reagerade på (vilket ledde till stoppet) var en tjej som satt utanför banan... Men sen gick hon att övertala. Det är väl nästan felfritt på hinder?

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 493
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 848
Senast: EZMK
·
Svar
102
· Visningar
7 000
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka