Hej alla! Jag hoppas på att få lite tips och hjälp från er här!
Jag har skrivit kontrakt på en renrasig connemara registrerad i CPBS, som om ca två veckor kommer till Sverige från Norge.
Någon som har haft kontakt med dem och den svenska connemaraföreningen i samband med ägarbyte? Måste hon få ett nytt pass utfärdat i Sverige? I vilket försäkringsbolag har ni era connemaror försäkrade? Har ni några andra tips angående början av connemaraägandet ang medlemskap, registreringar osv? Tack
Välkommen ! och vad kul att du också har fastnat i connemaraträsket
Självklart ska du bli medlem i SCS, Svenska connemarasällskapet, om inte annat för att kunna delta i Connemara SM och riksutställningen som är varje år.
På SCS hemsida finns en del info om importer. Jag tror inte du ska behöva ett nytt pass, men registrera ponnyn i det svenska registret.
http://www.connemaraponny.org/registering. Hör med M Beckman (mejladressen står på sidan), hon kan svara på dina frågor.
SCS kommer att ha en monter och häst på plats under SIHS på Friends arena i november. Jag kommer att stå i montern under dagen på fredagen.
Försäkringsbolag är en jungel. Min är försäkrad i Agria, men kolla runt bland bolagen. Agria betalade Gittans magnetröntgen i somras , utan den hade vi fortfarande inte vetat vad för sorts skada hon har. Jag tror att SCS har någon deal med Dina försäkringar.
Tja, på min front så håller jag på att långsamt sätta igång Gittan efter behandlingen i slutet av augusti. Då sprutade man ju strålbensbursan för att underlätta läkningen av senskadan. Men en ponnyhäst som går i liten hage under flera veckor blir väldigt pigg när hon inser att, "jag får ju gå ut och promenera med matte nu". Så de där skrittpromenaderna om max 15 min blir skritt från stallet och passage på hemvägen... Det är ingen barnponnyhäst jag har för tillfället.
Jag har också varit iväg och kikat på lite ponnyhästar (connemaror såklart), jag vill ju kunna rida på riktigt och inte bara konvalescentskritta hela vintern. En ungponnyhäst som är intressant, för ev köp (tror inte säljaren är intresserad av fodervärd) och på lördag ska jag kika på en potentiell foderhäst. Båda är överhöjdare och ston. Ungponnyn är 4 och den andra 10.
Så i vinter blir jag med två hästar hade jag tänkt mig, så att Gittan kan få vila senan utan att jag stressar på för att jag råkar vara väldigt rid och träningssugen. Sedan får jag se om hon håller som ridhäst eller inte.