Connemaratråden

Hej alla! Jag hoppas på att få lite tips och hjälp från er här!
Jag har skrivit kontrakt på en renrasig connemara registrerad i CPBS, som om ca två veckor kommer till Sverige från Norge.
Någon som har haft kontakt med dem och den svenska connemaraföreningen i samband med ägarbyte? Måste hon få ett nytt pass utfärdat i Sverige? I vilket försäkringsbolag har ni era connemaror försäkrade? Har ni några andra tips angående början av connemaraägandet ang medlemskap, registreringar osv? :) Tack :)

Välkommen ! och vad kul att du också har fastnat i connemaraträsket :bump:
Självklart ska du bli medlem i SCS, Svenska connemarasällskapet, om inte annat för att kunna delta i Connemara SM och riksutställningen som är varje år.
På SCS hemsida finns en del info om importer. Jag tror inte du ska behöva ett nytt pass, men registrera ponnyn i det svenska registret.
http://www.connemaraponny.org/registering. Hör med M Beckman (mejladressen står på sidan), hon kan svara på dina frågor.
SCS kommer att ha en monter och häst på plats under SIHS på Friends arena i november. Jag kommer att stå i montern under dagen på fredagen.
Försäkringsbolag är en jungel. Min är försäkrad i Agria, men kolla runt bland bolagen. Agria betalade Gittans magnetröntgen i somras:bow: , utan den hade vi fortfarande inte vetat vad för sorts skada hon har. Jag tror att SCS har någon deal med Dina försäkringar.

Tja, på min front så håller jag på att långsamt sätta igång Gittan efter behandlingen i slutet av augusti. Då sprutade man ju strålbensbursan för att underlätta läkningen av senskadan. Men en ponnyhäst som går i liten hage under flera veckor blir väldigt pigg när hon inser att, "jag får ju gå ut och promenera med matte nu". Så de där skrittpromenaderna om max 15 min blir skritt från stallet och passage på hemvägen... Det är ingen barnponnyhäst jag har för tillfället.

Jag har också varit iväg och kikat på lite ponnyhästar (connemaror såklart), jag vill ju kunna rida på riktigt och inte bara konvalescentskritta hela vintern. En ungponnyhäst som är intressant, för ev köp (tror inte säljaren är intresserad av fodervärd) och på lördag ska jag kika på en potentiell foderhäst. Båda är överhöjdare och ston. Ungponnyn är 4 och den andra 10.
Så i vinter blir jag med två hästar hade jag tänkt mig, så att Gittan kan få vila senan utan att jag stressar på för att jag råkar vara väldigt rid och träningssugen. Sedan får jag se om hon håller som ridhäst eller inte.

Tack för din hjälp! Jag har mailat till M Beckman nu så får vi se om hon kan hjälpa mig :)
Och vad skönt att din ponny är på bättringsvägen :)

Vi jobbar på. Orken är sådär hos människan ibland när det helt enkelt är för mycket men Gedion är en pärla som vanligt. Fortfarande väldigt ojämn i sidorna. Skulle fått besök av equiterapeut i tisdags men hon fick boka om i sista stund så nu är det söndag som gäller. Blir vårt första möte med en sådan.

Imorgon är det pay and ride. Skulle ju vara en kul grej som flera från stallet skulle åka på men nu blir det bara jag. Den ena har varit sjuk hela veckan och den andra förlorade sin gamla häst igår. Han låg bara kall i hagen när hon kom från jobbet. Hemskt :( så hon var inte så pigg på att åka nånstans, hon mest gråter och gråter. Jag tänkte nästan strunta i det också då det är så få starter att jag får stressa som tusan för att hinna, men kompisen peppade mig och kommer åka med.

Imorgon är det pay and ride. Skulle ju vara en kul grej som flera från stallet skulle åka på men nu blir det bara jag. Den ena har varit sjuk hela veckan och den andra förlorade sin gamla häst igår. Han låg bara kall i hagen när hon kom från jobbet. Hemskt :( så hon var inte så pigg på att åka nånstans, hon mest gråter och gråter. Jag tänkte nästan strunta i det också då det är så få starter att jag får stressa som tusan för att hinna, men kompisen peppade mig och kommer åka med.

Men fy så sorgligt! :(

Jag tycker att det är bra om du åker så jag hejar på dig! :banana:

Men fy så sorgligt! :(

Jag tycker att det är bra om du åker så jag hejar på dig! :banana:

Tack! Det var nära att jag ringde och avanmälde idag när kompisens son var magsjuk på förskolan så hon inte kunde åka med trots allt. Men, har jag ändå putsat och packat och bytt bil och grejat så kan man lika gärna åka. Så det gjorde vi. Men inte sadeln :eek: vi hade redan tight om tid så att hämta var helt uteslutet. Fick lånat en av ridskolan som tur var. Lite annorlunda att sitta i en wintec allround som var platt och där jag knappt når fram till vulstren jämfört med min egen dressyrsadel. Men vi körde ändå.

Resultatet blev 64,83% i LB:1 med mest 6 och 6,5 i protokollet men även några 7. Bland annat på ökad skritt, DET var jäkligt roligt. Skritt är vi normalt sett inte så bra på. Allmänt intryck blev 6,5;7;6;6;8.

6 på sitsen känns inte okej egentligen, men med tanke på sadeln så var sitsen nog inte bättre än så idag.

Tack! Det var nära att jag ringde och avanmälde idag när kompisens son var magsjuk på förskolan så hon inte kunde åka med trots allt. Men, har jag ändå putsat och packat och bytt bil och grejat så kan man lika gärna åka. Så det gjorde vi. Men inte sadeln :eek: vi hade redan tight om tid så att hämta var helt uteslutet. Fick lånat en av ridskolan som tur var. Lite annorlunda att sitta i en wintec allround som var platt och där jag knappt når fram till vulstren jämfört med min egen dressyrsadel. Men vi körde ändå.

Resultatet blev 64,83% i LB:1 med mest 6 och 6,5 i protokollet men även några 7. Bland annat på ökad skritt, DET var jäkligt roligt. Skritt är vi normalt sett inte så bra på. Allmänt intryck blev 6,5;7;6;6;8.

6 på sitsen känns inte okej egentligen, men med tanke på sadeln så var sitsen nog inte bättre än så idag.

Det var bra kämpat det! Bra jobbat :)

Ååå vad nöjd jag är med min gråa!:love:

I torsdags tog vi första turen med transporten, det märks att lastträningen har gjort så stor nytta, det var bara att gå rakt in både hemma och när vi skulle hem. Det var även första gången vi var på ridbanan. Hästar som busar i hagen brevid och massa nytt att titta på, men inte jagar han upp sig för det :) Idag var det då dags för våran första träning på samma bana. Det gick hur bra som helst och tränaren tyckte att han var väldigt positiv, lättlärd och välhanterad, då blir man allt stolt :D
Vi började tömköra med grimma som han är van men det blev inte många varv för än vi bestämde att gå över till bett och även fast det var första gången så lyssnade han sååå fint!:d
IMG_0217-1_zps649b362d.jpg

Förra helgen var det även dags att sitta upp igen för andra gången. Första gången var 1 månad sen så jag tänkte att nu får jag nog börja om lite från början, men inte då! Det var bara att sitta upp, skrittade ett varv med ledare och sen satt av igen :)
IMG_4705_zpsd947d914.jpg

@Pancakes : Men det var väl inte helt tokigt med lånad sadel och allt!

@_Zacke_ : Det är så roligt med de små. Och de kommer ihåg så mycket mer än vad man tror. Fortsatta lycka till!

Idag har jag pysslat lite och utökat sjukhagen något, samt pyntat med gran.

10155886_10152770900966085_4582104359285660474_n.jpg

Tack :) bra jobbat själv! Han är så himla söt! Kul att personligheten matchar utseendet ;)

@Pancakes : Men det var väl inte helt tokigt med lånad sadel och allt!

@_Zacke_ : Det är så roligt med de små. Och de kommer ihåg så mycket mer än vad man tror. Fortsatta lycka till!

Idag har jag pysslat lite och utökat sjukhagen något, samt pyntat med gran.

10155886_10152770900966085_4582104359285660474_n.jpg

Tack du också :) känner mig ganska nöjd faktiskt. Gittan ser nöjd ut med sin gran :D

Idag har Gedion träffat equiterapeut för första gången. Jag som vanligt nervös att något ska vara fel, särskilt som han var märkligt svullen under magen. Såg framför mig att tarmarna var fulla med grus och att det var buköppning nästa :nailbiting: Men tydligen går knotten på magen, fler hästar i stallet såg likadana ut. Puh.

Equiterapeuten hade inget att anmärka på. Hon sa att han var jättefin för sin ålder och det fanns inget direkt som hon behövde åtgärda men körde lite med lasern över ryggen ändå. Tummen upp för att fortsätta som vi gör. Känns kul :)

På torsdag ska vi eventuellt prova att rida för ny tränare. Har sett några träningar hon har haft och är lite tveksam om hon passar oss, men det återstår att se. Hon är oerhört skicklig som ryttare iaf.

*kl*

Idag har jag och Tingeling gjort tävlingsdebut!
Jag rider ju på ett icke tillåtet bett just nu så debuten fick bli en klubbtävling där vi red en LC:1.

Mitt mål med dagen var att få till en bra känsla på framridningen och att försöka behålla den och lugnet inne på banan och att inte ramla av under programmet.
Jag lyckades! Även om hon blev spändare inne på banan och därmed blev trippig i sin skritt så ramlade jag inte av, inte ens när vi galopperade (hon taggar som sjutton till speciellt andra galoppen). På grund av spändheten blev det fel i sista galoppen men jag behöll lugnet och bröt av och fattade om.

Totalt red vi ihop 61,48% och en femteplats (precis utanför placering) - men jag var nog den nöjdaste och gladaste ryttaren på hela tävlingen!

Jag ville bara ge henne en bra upplevelse av det här med dressyrtävlingar att bygga på inför framtiden, och det lyckades jag med som det kändes!

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 499
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 881
Senast: EZMK
·
Svar
106
· Visningar
7 271
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur