Connemaratråden

Kom på att jag glömt tala om här att jag varit uppe på Zimba för första gången :D:bump: Det var inga som helst problem! Kommer nog få vänta ganska länge med inridningen, han är så "räkig" i kroppen. Men jag tänkte att några steg på gårdsplanen klarar han nog :D jag gick runt med ett fånigt leende hela dagen sen:angel:

Jag har ridit idag, äntligen. Började jobba igen i måndags och har haft deg i hjärnan varje kväll plus att vi fixat med begravningen som hölls i fredags. Igår fanns noll ork också men idag bestämde jag mig för att orka.

Tog med mig klippmaskinen också för en första omgång så nu behöver han inte bli svettig som en gris för minsta lilla. Så klippte och joggade sen lite i ridhuset. Det gick sådär först, sen sämre och sen helt ok på slutet. Kände mig ganska nöjd ändå med tanke på omständigheterna.

@Pancakes Usch jag lider verkligen med dig :( tur att du har fina Gedion, hästar kan lindra mycket!

Kl
Han är så duktig och lättlärd min lilla prins :love:
Har haft hjälp av en kompis med tömkörningen 2 gånger. Första gången var väldigt knackig och han förstod inte riktigt vad vi menade och blev mest nervös av tömmarna. Då gick jag bara runt och ledde honom med kompisen i änden av tömmarna bara gick efter. Andra gången kunde kompisen styra ich bromsa med tömnarna men jag gick fortfarande med grimskaftet i fram. Sen har det dragit ut på tiden och vi har inte kunnat få ihop det så att jag kan få hjälp. Så idag bestämde jag mig för att göra ett försök på egen hand. Och jösses vad bra det gick!! :banana: kunde gå på volter, rakt spår, halt och igångsättning och varvbyte utan några problem alls:bump:
och den 11okt ska vi förhoppningsvis på tömkörningslektion. :)

@_Zacke_ Det är verkligen jobbigt, saknar henne massor :cry: Idag är det exakt en månad sedan...

Roligt att det går så bra med Zimba! Spännande med lektion också :) Jag har ingen erfarenhet av att jobba med så unga hästar men det känns som att de som är tömkörda tidigt är lättare att skola sen.

*KL

Flytten har verkligen gjort gott för mig. Jag måste åka till stallet och mocka varje dag, kollar alltid över honom inne i stallet också så att rida är bara ett roligt plus. Av någon anledning har själva "ta sig till stallet" känts som ett sånt hinder innan. Ridningen går helt ok, men han är väldigt oliksidig. Det intressanta är att det går dåligt i det varvet som alltid varit vårt, men framförallt mitt, starka varv. Lurar lite, lite, lite på att kanske åka på pay and ride om drygt två veckor. Några andra i stalet ska åka. Jag red igenom ett program idag och ena varvet är bra, det andra är dåligt. Så jag behöver få honom lite mer loss i det svåra varvet innan det känns som att det är någon idé att anmäla. Så viktigt är det inte egentligen.

Något som däremot märks på benen är att han står inne lite mer i detta stallet. Han är rätt tjock runtom men framförallt bak. Innan har det varit lite på morgonen men försvunnit när han gått i hagen en stund men han var fortfarande lite tjock när jag kom till stallet vid 16:30. Har börjat dra på dressyrskydden när jag rider men kanske går över till att linda. Ska rota fram BoT-skydden också. Vill inte att han ska vara lindad över natten om det går att undvika. Någon som har nåt mer tips på vad man kan göra?

Vad skönt att det blev bra med flytten :) och lyxigt med ridhus! Zacke var ju också väldigt oliksidig, vi hade ju äntligen börjat få loss det när olyckan hände :( det var en del jobb med det! Zimba får jag väl se till att hålla så liksidig som möjligt från början:D

Ny bild:
20140924_162756_zps6b5d804d.jpg

Vad skönt att det blev bra med flytten :) och lyxigt med ridhus! Zacke var ju också väldigt oliksidig, vi hade ju äntligen börjat få loss det när olyckan hände :( det var en del jobb med det! Zimba får jag väl se till att hålla så liksidig som möjligt från början:D

Ny bild:
20140924_162756_zps6b5d804d.jpg

Ja, ridhuset är verkligen lyxigt! Ska bli kul att hålla igång hela vintern! Stallägaren säljer inte ridhuskort aktivt heller så det är oftast ganska tomt. Men igår passade vi på att rida ut en sväng när vi ridit inne två dagar och solen tittade fram :)

Han är ju så galet söt Zimba! Är det hagen han står i som ser så mysig ut?

Igår red jag världens sämsta pass. Var superledsen och kände att jag kanske helt enkelt bara är en kass ryttare. Gick in med mål, motivation och en tydlig plan för passet men inget funkade. Jag red tills det blev hjälpligt. Efteråt fick han sig en dusch eftersom han dels var svettig (trots att han är helklippt) och dels för att han varit så jäkla smutsig. Gjorde mig impopulär genom att tvätta pannluggen också.

Idag fick han nya skor på morgonen. Har provat att använda samma hovslagare som de andra i stallet. Tänkte egentligen behålla min gamla men det är rätt smidigt att kanske inte behöva själv passa varje gång, har man samma kan man ju hjälpas åt. Han var noggrann och såvitt jag kan bedöma ser det lika bra ut som med förra hovslagaren.

Efteråt red jag ett pass till. Ingen egentligen plan mer än mjukt och lätt efter gårdagens katastrof. Blev hoppsadeln då schabraket under dressyrsadeln blev så äckligt igår och jag inte hade något nytt med mig. Jag kan inte säga att det var perfekt idag men åtminstone bra, riktigt bra jämfört med igår. Så nu anmäler vi oss nog till den där pay and riden trots allt. Blir kul när vi är tre från stallet som åker :) tänkte rida LB:1, LC är väl kanske mer vad vi ligger på i dagsform men jag slutar jobbet en timme innan det börjar så jag tänker att jag får starta lite senare om jag rider svårare program.

Då kan jag nära nog joina denna tråden nu. Min nya häst kommer imorgon, en 5-årig connemaravalack på 156cm vid namn Shane's Dream.
Vad roligt, välkommen!
Kul att det skiljer så på våra Maror, min är 140 cm i mankhöjd. Det är min dotter som rider honom och han är en underbar ponny.
Har alltid sagt att hade han varit 20 cm till hade han varit helt perfekt. Som din alltså...:)
Lägg gärna upp bild!

Hej alla! Jag hoppas på att få lite tips och hjälp från er här!
Jag har skrivit kontrakt på en renrasig connemara registrerad i CPBS, som om ca två veckor kommer till Sverige från Norge.
Någon som har haft kontakt med dem och den svenska connemaraföreningen i samband med ägarbyte? Måste hon få ett nytt pass utfärdat i Sverige? I vilket försäkringsbolag har ni era connemaror försäkrade? Har ni några andra tips angående början av connemaraägandet ang medlemskap, registreringar osv? :) Tack :)

Min lilla har galopperat med liten ryttarinna, oplanerat men det gick bra.

Ska ridas ut i veckanoch sen hem till helgen.

Om vi löser det, jag är inlagd igen pga komplikationer efter min GBP. Ingen större fara men blir kvar ett par dagar till.

Ingen koll alls på pass men min är försäkrad i Agria sedan födseln vilket gör att han har någon extragrej som de bara kan få inom ett visst antal dagar efter födseln. Känns tryggt o jag skulle ALDRIG byta försäkring frivilligt på en häst.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 499
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 880
Senast: EZMK
·
Svar
106
· Visningar
7 271
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka