Comebacklopp med 300 000 i första

Nebraska

Trådstartare
Varför anmäla till p21 med 3000 i när man kan vara med i gulddivisionen och köra om 300 000?
Det är väl ett faktum att det inte finns nog med guldhästar att köra varje vecka?
Jag tycker att den borde köras var annan och varvas med tex. femåringslopp eller så med samma prispengar.

Sv: Comebacklopp med 300 000 i första

Var Karma bra i jobbet idag???:eek::eek::D

Hmmm,varför inte köra ett stolopp var annan vecka med gulddiv. pengar :idea:.

Håller nog med lite, tycker det är klent i guld emellanåt. Vore roligare att se högre kvalitet i den divisionen kanske varannan vecka än att det ska vara ett namn utan betydelse liksom.

Eller varför inte något fler kallblodslopp inom V75, när det går här uppe.:idea:

Guldfinalerna sen då,vilket skämt! Oftast räcker det ju med en matlapp i ett försök för att komma med. Konkurrensen i klass III är mycket hårdare...
Men för övrigt så räckte det ju med en seger i ett 50 000:- lopp för att få vara med i Olympiatravet och tävla om 1,5 mille.
Undrar hur många klass III som de startpoängen hade räckt för att få vara med. Två på tio kanske?

My five cents:
# De kan köra Guld varannan vecka alt. en Guldspecial med tex Bronshästar på start. Om man nu ska envisas med att behålla voltstarten så kan man ju utnyttja de fördelar den har, dvs tilläggsmöjligheten.
# Alltid ett lärlingslopp på V75-kupongen. Alltid!
# Skrota kallbloden på V75, alldeles för ointressanta lopp som bara intresserar de närmast sörjande.
(Kallas internt för Lotto 3)

# Skrota kallbloden på V75, alldeles för ointressanta lopp som bara intresserar de närmast sörjande.

Nämen...nu är det väl lite tråkig attityd här vad...?;):D

:mad: :mad:

Vad kallar du då de typiska varmblodsloppen där det är hård körning om ledningen och sedan går det sakta fram tills upploppet.

Det kallar jag tråkigt.

Sen skulle de vara betydligt intressantare om de slutade envisas med att alltid ha högsta klassen när det är kallblodslopp. Blir ju samma hästar jämt.

Förresten, jag tycker de kan köra stolopp över 4000 meter i klassen max 60-70 000.
Gärna stängda för lärlingar också!:D

Men det körs alldeles för få långlopp för ston!
Speciellt alldeles för få med 300000 i första....

Säkert mycket mer intressant när alla släpper till favoriten, eller i 2-årloppens 5-6 hästars fält! Snacka om tråkiga lopp. Guldbjörken var en besvikelse, ides inte ens åka dit eftersom det var så dålig klass på hästarna i övrigt oxå. T.o.m P21 hästar med 0 poäng kom med inom V75 förutom Guldbjörken.

I kallblodsloppen blir det oftast körning i alla spår! Det kallas action :grin:
Sällan det är strukna hästar (V75) och oftast fulla fält.

Det kostar lika mycket att ha ett kallblod i träning som ett varmblod, varför ska inte vi få vara med och dela kakan?

Spelarna gnäller när Järvsöfaks är med och dom gnäller när han inte är med. Då blir det alldeles för svårt.

Säkert mycket mer intressant när alla släpper till favoriten, eller i 2-årloppens 5-6 hästars fält! Snacka om tråkiga lopp. Guldbjörken var en besvikelse, ides inte ens åka dit eftersom det var så dålig klass på hästarna i övrigt oxå. T.o.m P21 hästar med 0 poäng kom med inom V75 förutom Guldbjörken.

Guldbjörken blev ju rafflande med körning hela vägen, 1.12.5 full väg är inte illa.

Kalla det action du, jag ser ingen glädje i att se kallbloden. Undantaget ska väl vara Elitkampen då.

Det kostar lika mycket att ha ett kallblod i träning som ett varmblod, varför ska inte vi få vara med och dela kakan?

De får gärna köra om fina pengar, men de måste inte vara med på riksspel som tex V75 för det.

Spelarna gnäller när Järvsöfaks är med och dom gnäller när han inte är med. Då blir det alldeles för svårt.

Järvsöfaks är ett fenomen, men jag säger som Thomas Uhrberg skrev i sin krönika: Att en femtonåring dominerar så totalt, vad säger det om rasens tillstånd?

*tio små skuttburkar*

Det körs ETT 2-åringslopp inom V75/år. Det största loppet för årgången och brukar alltid vara fullt.

Visst blir det körning i kallblodsloppen. Oftast spännande lopp och de är faktiskt inte så svårtippade som många vill göra gällande. (skräller inte så ofta, favoritseger igår) Det finns oftast ett större antal "helt chanslösa" hästar än vanliga lopp. Däremot kan man ha synpunkter på att det kommer många norska hästar som är svåra att ha koll på.

Det kostar som sagt lika mycket att ha ett varmblod eller kallblod. Däremot finns det ca 8 ggr så många födda varmblod som kallblod. Då kan man inte kräva "lika förutsättningar". Sedan kommer färre kallblod till start kontra varmblod, så skillnaden på antalet "tävlande" är ännu större. Skillnaden mellan bra och dåliga kallblod är mycket större än skillnaden på ett bra och dåligt varmblod. Det tycker jag är en annan anledning till att kallbloden inte ska finnas mer på V75, än vad de gör idag.

Senast ändrad av en moderator:

Sen skulle de vara betydligt intressantare om de slutade envisas med att alltid ha högsta klassen när det är kallblodslopp. Blir ju samma hästar jämt.
Loppet igår var väl inte för högsta klassen?
Lägre klass än igår bör vi nog inte ha på V75, tycker jag i alla fall.

Ok, vill man utrota kallblodstravaren så.

Uppfödarna vill få kredit på det jobb som dom lägger ner. Syns dom inte så finns dom inte, så är det i Media. Till följd att färre och färre satsar på kallbloden och sätter dom i proffsträning, för att dom aldrig får vara med inom V75 eller springa i lopp med stora prispengar.

Då satsar dom hellre på Varmblod, kallblodsuppfödarna lägger av eftersom dom inte får sålt sina hästar till vettiga priser.

Ok, vill man utrota kallblodstravaren så.
Vad är det du menar då?

Uppfödarna vill få kredit på det jobb som dom lägger ner. Syns dom inte så finns dom inte, så är det i Media. Till följd att färre och färre satsar på kallbloden och sätter dom i proffsträning, för att dom aldrig får vara med inom V75 eller springa i lopp med stora prispengar.
Det är ju inget nytt. Kallbloden syns väl ändå mer i rutan nu än vad som varit tidigare? Dubbelcupen har ju hjälpt de som är "under eliten". Kallbloden kör ju om mer pengar än någonsin tidigare, ÄNDÅ betäcks det färre ston. Stimulanspaketen avlöser varandra. Det senaste är inte för att främja aveln, utan för att stimulera unghästar att tränas. Risk att det blir färre än 600 betäckta i år och då är frågan om det finns något intresse för att ha kallblodstravsport. Ska poängtera att jag hoppas att kallbloden kommer att finnas kvar och att de fyller en funktion, men det går inte att blunda för den bistra sanningen. Jag hoppas Sleipner kan motivera sin medlemmar att satsa!
Det har i alla fall inte blivit färre V75-lopp för kallblod och färre lopp med stora pengar för kallbloden. Numera får kallbloden även köra ett antal lopp på Solvalla i samband med V64, och det är ju klassen "under eliten".

Då satsar dom hellre på Varmblod, kallblodsuppfödarna lägger av eftersom dom inte får sålt sina hästar till vettiga priser.
Det sägs ju alltid att det är "marknaden" som styr. Det är många varmblodsuppfödare som kommer att få det väldigt tufft att få sina unghästar sålda i år också. Det ÄR tuffa tider.

Kallbloden syns i alla andra sammanhang än på tävlingsdagar tycker jag. Varje gång jag åker in till banan för att träna så finns där ett helt gäng som skuttar runt banan. Men vart är alla kallblod när det ska anmälas till lopp? Bevisligen finns det hästar, åtminstone sett till min hemmabana men startar gör de då inte.
Vad beror det på?
Så länge de vanliga loppen knappt ens fylls så kan man ju undra varför de ska ha än fler lopp....

Juvelen: Jag vet att du har fina kallblod som klarar av att TRAVA men det finns alltför många som inte gör det. Såna hästar ser man inget större nöje i att titta på. Spelet styr en mycket stor del av sporten och den stora delen av spelarna vill se bra sport. Att se kallblod av lägre klass i TV är inget som ökar omsättningen precis.
Jag har absolut inget emot att kallbloden tävlar om fina pengar men se till att loppen fylls så det åtminstone körs om slantarna. Som nu i fredags på Umåker. 4 hästar till start i ett 4-åringslopp (3 strukna) 8000 kr in till den som kom sist i mål. Är det sport eller är det sponsring?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 010
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård