Comebacklopp med 300 000 i första

Sv: Comebacklopp med 300 000 i första

Man kan säga att på senare tid har loppen varit välfyllda (vanliga lopp) och poäng har krävts för att komma med. Har en ny nu med bara 30p, oroar mig om han ska komma med när han är färdig för lopp. Vi har ju inga P21 heller.
Alltid kul för en ägare/tränare att se sin häst på V75. Tycker bara att det krävs lite av Varmbloden så får dom vara med. (klass 3 75-150" t.ex)

Men jag tycker att det varit lite för mycket unghästlopp på kallblodssidan för att loppen ska fyllas. Många kommer ut med sina kallblod som äldre. Med dom nya satsningarna så hoppas jag att det ska bli en ändring på det.

Men det hör nog hemma i en annan tråd
Tack för mig!

Sedan kommer färre kallblod till start kontra varmblod, så skillnaden på antalet "tävlande" är ännu större.

Fel!

Kallbloden gick nyligen om varmbloden i antal procent som kommer till start.

Kan leta på siffrorna åt dig om du vill.

Men det körs alldeles för få långlopp för ston!

Jag tycker det körs för många lopp över medel och lång distans tråkigt att titta på 2 varv varav 1-1½ blir ingen körning alla sitter bara och åker. 3 varv ännu värre 2½ varv där inget händer ändå:confused:. Jag skulle förespråka 1000 meters lopp med tidtagning. Där kan du inte sitta o vänta på att få luckan. Och plocka bort det där idiotiska volt systemet, är vi kvar på 60-70 talet?

Uppfödarna vill få kredit på det jobb som dom lägger ner. Syns dom inte så finns dom inte, så är det i Media. Till följd att färre och färre satsar på kallbloden och sätter dom i proffsträning, för att dom aldrig får vara med inom V75 eller springa i lopp med stora prispengar.

Det vill alla men även om vi vill bevara kallblodstravaren så kommer den slutligen att dö ut då spelet på TV går ner när det är kallblods lopp jämfört med varmblod rakt igenom. Jag tycker de flesta kallblods loppen är rätt så tråkiga att se då det inte händer mycket och många många galopper. Unghäst tävlandet med kallblod kan man ju nästan ta bort i Sverige då det inte är många som tävlar. 4 till start 8000 till sist i mål ren sponsring.
Jag tycker det är tråkigt om kallblodet skulle försvinna men jag ser inte mycket som skulle kunna stoppa det.

Då satsar dom hellre på Varmblod, kallblodsuppfödarna lägger av eftersom dom inte får sålt sina hästar till vettiga priser.

Men lilla du ingen vettig människa satsar på avel idag. INGEN tjänar pengar på avel (ja visst menhammar och dylika) så gott som ingen får sina hästar sålda till "vettiga" priser oavsett stam eller ras. Ska man tjäna pengar på hästavel ska man föda upp ridhästar av hög kvalitet där verkar ju priserna aldrig gå ner även i de låga klasserna.

Fel!

Kallbloden gick nyligen om varmbloden i antal procent som kommer till start.

Kan leta på siffrorna åt dig om du vill.

Första ursäkten till TS. Visst borde detta tillhöra en annan tråd, men det är bara så praktiskt att fortsätta diskussionen... Diskussionen är väl i mångt och mycket redan gjord i andra trådar.

Andra ursäkten...angående startande kallblod. Stämmer det så får jag be om ursäkt. Det hade jag ingen koll på. Hade aldrig ens kunnat gissa att det kunde vara så. (Jag står fast vid att FLER varmblod startar än kallblod, men procentuellt "kanske" kallbloden gått om.) Jag skulle gå in i blodbanken och kolla, men lyckades inte komma in i den "kalla delen". Leta gärna fram siffror, vore intressant och positivt för kallbloden.

Kan säga att senaste Klass III-finalen vanns på 13,5a/2140m av Lovely Lidob. Tycker det krävs rätt mycket för ett varmblod att kunna hävda sig även i Klass III.

Visst är det kul att få synas på V75, men det är verkligen många varmblod som aldrig ens är i närheten av detta också.

Ursäkt godtagen! :P

Jag ska ändra mitt uttalande också.. Jag ska FÖRSÖKA att hitta de #¤%& siffrorna. Jag läste de nånstans i slutet av förra året. Men jag tror det var i papperversionen av travronden..

Blodbankens siffror stämmer tyvärr inte då det bara är ett fåtal hingstar som är med i deras databank. Så när man tittar på hingststatistiken så är långt ifrån alla hästar med. Speciellt när de bara är hingstar som haft mer än 10 avkommor just de året. Finns många hingstar som har mindre än 10 avkommor om året. Men det betyder inte att de avkommorna är sämre.

Men som sagt.. Ska försöka få fram infon..

Ursäkt godtagen! :P

Jag ska ändra mitt uttalande också.. Jag ska FÖRSÖKA att hitta de #¤%& siffrorna. Jag läste de nånstans i slutet av förra året. Men jag tror det var i papperversionen av travronden..

Blodbankens siffror stämmer tyvärr inte då det bara är ett fåtal hingstar som är med i deras databank. Så när man tittar på hingststatistiken så är långt ifrån alla hästar med. Speciellt när de bara är hingstar som haft mer än 10 avkommor just de året. Finns många hingstar som har mindre än 10 avkommor om året. Men det betyder inte att de avkommorna är sämre.

Men som sagt.. Ska försöka få fram infon..
svarar in nystartade tråden "kall och varmt".

***raderat***

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dig, tycker i så fall det är bättre att de kör fler guldspecial...

Tror det kan vara så att banorna vill ha en chans att ha gulddivisions hästar med, det är ju trots allt de hästarna som drar folk så att säga, det spelar ju ingen roll om nio hästar har noll poäng OM den tionde heter Commander Crowe, Victory Tilly, Going Kronos (jag vet att de sista inte tävlar längre, det var exempel bara) o.s.v.
Det räcker ju med att det kommer en riktigt bra häst som man kan marknadsföra travdagen med menar jag...

Fast för min del som aktiv så hade jag hellre sett någon annan form av lopp varannan vecka också... Och så tycker jag stoloppen borde vara öppna för alla ston:D och inte stängda vid sju års ålder....:p

Jag skulle rösta på 4årings lopp istället med 100000kr eller mer i först inom V75 och något 3årings lopp i månaden till sen sommaren också med 100000kr eller mer i första. Detta tror jag hade stimulerat travet till det bättre.

Fast om man kör var annan vecka kommer fler stjärnor "tvingas" möta varandra.

Javisst är det så, jag förstår hur du tänker! Men däremot tror jag att de banor som blir utan gulddivisionen blir ganska irriterade över det, jag menar, de flesta banor har v7 max ett par gånger om året, klart de vill ha NÅGON häst som dragplåster, dessa återfinns oftast i gulddivisionen, men visst, man skulle kunna ta bort guld divisionen från storbanorna i så fall...

Samtidigt är det som Civil A säger, skulle det köras årgångslopp skulle förhoppningsvis de bästa 4 eller 5 åringarna komma, och de kan ju också vara dragplåster.

Javisst är det så, jag förstår hur du tänker! Men däremot tror jag att de banor som blir utan gulddivisionen blir ganska irriterade över det, jag menar, de flesta banor har v7 max ett par gånger om året, klart de vill ha NÅGON häst som dragplåster, dessa återfinns oftast i gulddivisionen, men visst, man skulle kunna ta bort guld divisionen från storbanorna i så fall...

Samtidigt är det som Civil A säger, skulle det köras årgångslopp skulle förhoppningsvis de bästa 4 eller 5 åringarna komma, och de kan ju också vara dragplåster.
NU...börjar jag spekulera fritt. Får se var vi hamnar...

Alla banor vill såklart ha ett lopp för eliten. Många banor har flera stora lopp för eliten. Grejen är att eliten inte är tillräckligt bred...den é liten. Det finns för många sånna lopp i förhållande till antalet hästar i kategorin. ÄNDÅ är det den kategorin hästar som banorna satsar "de extra" slantarna för att locka de bästa till just sin bana. Naturligt, eftersom det är de hästarna som är affischnamnen. Kommer det egentligen bättre hästar om det är 200, 300 eller 450 tusen i förstapris? Nja...det är nog tveksamt. Vore det dumt att begränsa antalet lopp för de allra bästa och deras förtjänstmöjligheter? Kanske, kanske inte? Som det är nu blir det "sponsring" i flera av de "halvstora" loppen.

2008 - kördes det sex Gr.1-lopp för äldre hästar i Sverige. Det räcker gott och väl för de hästar som finns i Sverige som tillhör europa/världseliten.
2008 - kördes det åtta Gr.2-lopp för äldre hästar i Sveriege. Så totalt kördes det 14 Gr-löpningar i Sverige. De allra bästa hästarna har härmed sitt behov uppfyllt.
Övriga starter som dessa hästar gör är oftast "preparé-lopp" inför de stora uppgifterna. Många svenska elithästar är uppstallade i Frankrike under vintermeetinget. Många svenska elithästar startar i Norge, Finland, Italien m.m. Så de hästar som förväntas starta i vanliga Gulddivisioner är de hästar som är en bit under eliten, hur konstigt det än kan låta. Dessa hästar ska naturligtvis har prispengar i relation för av "de förtjänar", men frågan är om de är överbetalda eller inte? Frågan är om det är för många eller för få lopp till den kategorin hästar?

--

Satsa på 4-åringslopp? Tja, tanken är mycket god. Fast även här blir det lite samma problem. Redan nu är storloppskalendern späckad under april-november. Det körs nio "Grupp-lopp" för 4-åringar i Sverige. Samtliga föregås dessutom av kval. Då får man dessutom plussa på alla Breeders' Crown-försök...Solvalla-serien...Fyraåringseliten... Här känns det inte som storloppskalendern är "överfylld", men det finns nog inte plats för så många fler lopp innan kvalitén tunnas ut och det även här blir sponsring i loppen för noll-poängare.

--

5-åringslopp? Lovvärt initiativ av Solvalla att göra om Jubileumspokalen till ett 5-åringslopp. De har insett att det redan finns tillträckligt med Gr.1-lopp för eliten. Hoppas verkligen att det lyckas. Svårt att sia om hur det skulle slå med fler "stora" 5-åringslopp. Kanske succé? Kanske inte?

Vad tror ni? Vilken kategori bör det satsas på? Det har ju skett satsningar på ston i och med "Diamantstoet". Behöver det mer satsningar på ston? Min känsla är att Svensk Travsport håller på att bli en allt smalare triangel. Tunnare bredd både i toppen och i basen...och ändå är spetsen inte tillräckligt vass.

"Satsningen" på ston i och med Diamantstoet ska ju ses i ljuset av att stodivisionen är borta. Och där med finns inga finalpengar för ston på V75 längre.

"Satsningen" på ston i och med Diamantstoet ska ju ses i ljuset av att stodivisionen är borta. Och där med finns inga finalpengar för ston på V75 längre.
Det körs väl som regel minst ett stolopp varje V75-omgång? Oftast två, ibland det ena som "Lärlingslopp". Visst är det trist att det inte finns V75-finaler för Stodivisionen, men jag tror det körs om minst lika stor andel pengar för ston på V75 jämfört med tidigare.

Jag säger inte att det är fel att stimulera ston, bara ställer frågan... Det är viktigt ur avelssynpunkt att ston har förtjänstmöjligheter!

Och den stora frågan är... Vad drar folk? Och framförallt, vad drar spel???

Jag vet inte alls andelen. Men jag vet mycket väl att det är hundra i första. Och att det är minst 25 000 lägre än vad det är i vanliga divisioner. Och så har dom ju som sagt finalerna att tjäna ännu mera i.

Och den stora frågan är... Vad drar folk? Och framförallt, vad drar spel???
Hur stor är DE frågorna?

Vad drar folk? Bryr sig någon om att det kommer folk eller inte på travbanorna längre? Det är väl "bara" de aktiva som vill ha publik. Bara kostnader för banorna... *lite ironi*

Vad drar spel? När man ser att en V5:a med enbart P22-lopp och 5.000 kr i förstapriser en vardag med första start 13:35 dra över 700.000 kr i omsättning, så inser man att det inte enbart är högklass och helg eller kvällstrav som drar mycket spel. Hade någon sagt detta till mig för några år sedan hade jag garanterat dömt ut personen i fråga. Vem vill spela V5 till "skitlopp" en vardag under "arbetstid"? Tydligen finns det ett underlag!

Såg en V5:a som kördes en måndag eftermiddag som innehöll följande fem lopp:
V5-1: Vbl - Högst 54' tillägg vid 18'. De vann på 20,2, lätt bana.
V5-2: Kbl - 3-åringslopp. Tror det var typ en som startat tidigare, resten debutanter alltså.
V5-3: Vbl - 3-åringar Högst 30', tillägg vid 10'.
V5-4: Kbl - montélopp. Högst 495', 20m vid 250' och 40m vid 360'.
V5-5: Kbl - Högst 70', 20m vid 18'och 40m vid 40'.
Denna omsatte 502'... Tydligen är inte "objekten" det viktigaste alla gånger?

Så mitt svar på frågan, vad drar spel? De lopp som är ATG-Livesända!

Jag vet inte alls andelen. Men jag vet mycket väl att det är hundra i första. Och att det är minst 25 000 lägre än vad det är i vanliga divisioner. Och så har dom ju som sagt finalerna att tjäna ännu mera i.
Jag vet att du vet... :laugh:

Klass I-III har också 100' i första, har jag läst.
Brons - 110'
Silver - 125'
Guld - 150' i grunden, men vissa banor sponsrar upp...

Finalerna är det väl dubbla förstapriser jämfört med försöken. Så Diamantstoet motsvarar ett meeting för Klass I-III.

Jag tror inte att det kördes så många rikstotolopp/V65-lopp förr i tiden som det görs nu inom V75. Då var det max ett lopp/vecka, nu är det minst ett lopp/vecka.

2008 tror jag stona tjänade ca 34% (kanske någon procent mer?) av den totala priskakan (alla lopp). Jag vet att målet är 40%, så det lär komma fler satsningar på ston de kommande åren. Det tycker jag är bra!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 010
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård