Sv: Comebacklopp med 300 000 i första
Javisst är det så, jag förstår hur du tänker! Men däremot tror jag att de banor som blir utan gulddivisionen blir ganska irriterade över det, jag menar, de flesta banor har v7 max ett par gånger om året, klart de vill ha NÅGON häst som dragplåster, dessa återfinns oftast i gulddivisionen, men visst, man skulle kunna ta bort guld divisionen från storbanorna i så fall...
Samtidigt är det som Civil A säger, skulle det köras årgångslopp skulle förhoppningsvis de bästa 4 eller 5 åringarna komma, och de kan ju också vara dragplåster.
NU...börjar jag spekulera fritt. Får se var vi hamnar...
Alla banor vill såklart ha ett lopp för eliten. Många banor har flera stora lopp för eliten. Grejen är att eliten inte är tillräckligt bred...den é liten. Det finns för många sånna lopp i förhållande till antalet hästar i kategorin. ÄNDÅ är det den kategorin hästar som banorna satsar "de extra" slantarna för att locka de bästa till just sin bana. Naturligt, eftersom det är de hästarna som är affischnamnen. Kommer det egentligen bättre hästar om det är 200, 300 eller 450 tusen i förstapris? Nja...det är nog tveksamt. Vore det dumt att begränsa antalet lopp för de allra bästa och deras förtjänstmöjligheter? Kanske, kanske inte? Som det är nu blir det "sponsring" i flera av de "halvstora" loppen.
2008 - kördes det sex Gr.1-lopp för äldre hästar i Sverige. Det räcker gott och väl för de hästar som finns i Sverige som tillhör europa/världseliten.
2008 - kördes det åtta Gr.2-lopp för äldre hästar i Sveriege. Så totalt kördes det 14 Gr-löpningar i Sverige. De allra bästa hästarna har härmed sitt behov uppfyllt.
Övriga starter som dessa hästar gör är oftast "preparé-lopp" inför de stora uppgifterna. Många svenska elithästar är uppstallade i Frankrike under vintermeetinget. Många svenska elithästar startar i Norge, Finland, Italien m.m. Så de hästar som förväntas starta i vanliga Gulddivisioner är de hästar som är en bit under eliten, hur konstigt det än kan låta. Dessa hästar ska naturligtvis har prispengar i relation för av "de förtjänar", men frågan är om de är överbetalda eller inte? Frågan är om det är för många eller för få lopp till den kategorin hästar?
--
Satsa på 4-åringslopp? Tja, tanken är mycket god. Fast även här blir det lite samma problem. Redan nu är storloppskalendern späckad under april-november. Det körs nio "Grupp-lopp" för 4-åringar i Sverige. Samtliga föregås dessutom av kval. Då får man dessutom plussa på alla Breeders' Crown-försök...Solvalla-serien...Fyraåringseliten... Här känns det inte som storloppskalendern är "överfylld", men det finns nog inte plats för så många fler lopp innan kvalitén tunnas ut och det även här blir sponsring i loppen för noll-poängare.
--
5-åringslopp? Lovvärt initiativ av Solvalla att göra om Jubileumspokalen till ett 5-åringslopp. De har insett att det redan finns tillträckligt med Gr.1-lopp för eliten. Hoppas verkligen att det lyckas. Svårt att sia om hur det skulle slå med fler "stora" 5-åringslopp. Kanske succé? Kanske inte?
Vad tror ni? Vilken kategori bör det satsas på? Det har ju skett satsningar på ston i och med "Diamantstoet". Behöver det mer satsningar på ston? Min känsla är att Svensk Travsport håller på att bli en allt smalare triangel. Tunnare bredd både i toppen och i basen...och ändå är spetsen inte tillräckligt vass.