Comebacklopp med 300 000 i första

Sv: Comebacklopp med 300 000 i första

Blodbankens siffror stämmer tyvärr inte då det bara är ett fåtal hingstar som är med i deras databank. Så när man tittar på hingststatistiken så är långt ifrån alla hästar med. Speciellt när de bara är hingstar som haft mer än 10 avkommor just de året. Finns många hingstar som har mindre än 10 avkommor om året. Men det betyder inte att de avkommorna är sämre.

Vad menar du med detta? :confused: Alla registrerade svenskfödda kallblod är med i Blodbanken. I hingststatistiken upptas hingstar som har minst 10 avkommor men raden med kullens snitt omfattar alla avkommor. Där kan utläsa att kallbloden har betydligt lägre startprocent än varmbloden.

Jag tror det beror på var i landet man är bosatt! Jag kan inte påstå att unghästloppen för kallblod varit tomma här uppe?! Det har till och med hänt att alla inte kommit med i treåringsloppen med sina kallblod och det tycker jag talar sitt tydliga språk för så var det inte förr! Även vanliga kallblodslopp utan årgång är fulla här uppe allt mer ofta och du kommer inte alltid med på 0 poäng nu för tiden att jämföra med blodingarna där vissa lopp ej ens är fyllda

http://www.travsport.se/sanmlista?kommando=lista&id=518719

http://www.travsport.se/sanmlista?kommando=lista&id=518090

http://www.travsport.se/sanmlista?kommando=lista&id=518716

Detta är en allt vanligare syn uppe i norr iaf. Jag kan tex tycka att det är skitlöjligt att köra tidiga 2 åringslopp för blodingar här uppe bara för att fjäska för vissa stortränare. Oftast är det samma tränare som fyller dessa lopp och i och med att 2 åringar inte kan bli distanserade så får de en rätt fin slant trots att de egentligen var en kilometer bakom den som vann typ. Har du tex en 3 årig bloding här uppe har du hur många löpmöjligheter som helst medan du som har kallt får vara glad om det lyckas finnas ett 3 åringslopp lopp varannan månad

Som någon skrev tidigare så förstår jag egentligen inte varför de skiljs så mycket på varm och kallblod för de kostar lika mycket att äga och träna men ändå så får kallblodsägaren en bråkdel av loppen och pengarna som det körs om. Egentligen förstår jag inte varför?? Jag tycker jag kan se ett visst resultat på satsningarna som gjorts både för varmt, kallt, ston och ungt. Ett tag var stoloppen, och särskilt Wången Cup loppen här så billiga att du kunde gå ut i ett sånt, i princip, med en ostartad märr som var begåvad med lite talang och det var som att stjäla godis från ett småbarn! Så är det inte längre! De loppen är allt som oftast fulla och med en handfull hyggliga hästar iaf!

Jag tror inte bara det är kallblodsporten man vill ta död på! Förr eller senare har de lyckas få hela sporten att kapitulera. Den största tårtbiten borde gå till alla amatörer som faktiskt är basen och grunden i vår travsport istället för till dem som ska torka gravlaxsåsen runt munnen...

Personligen tycker jag inte att det finns mycket som slår ett riktigt bra snabblopp för blodingar även om jag tycker att tjusningen med trav många gånger är just "skuttburkarna" dvs kallbloden som kör i alla spår från start till mål och oftast med nån galopp inblandad på vägen så att det blir riktigt actionfyllt lopp:D För dagens varmblodslopp har tyvärr börjat se ut som följande: Körning från start, släppa till favorit, pulla upp, körning sista 3:grin:

Mvh Jesse (ägare till både varm och kallblod olika talangfulla:rofl:)

Den här veckan krävdes ju 170p för att komma med i guld.

Att Uhrberg ens kunde ta upp det han skrev i sin krönika om Järvsöfaks bevisar väl att det är en "spökskrivare" som sitter där. Jag menar hur kan man ens uttala sig så mot en häst som gjort ALLT rätt under en karriär som varat 12 år, slagit alla rekord som kan slås, dessutom slår han många varmblod över kort.
Till er som tjatar om hur dåligt det är att ha kallblod inom riksspelet, hur lätt tror ni att det är för "oss" när det är lågklassiga "blodingslopp" på Jägers? Jag menar Faksen slår ju vissa blodingar ;) Om det är så lätt att komma med i Guld, varför sitta på ett forum och beklaga sig, ANMÄL då

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 010
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård